2026-05-30, 04:50
Medlem
dooeys avatar
https://www.youtube.com/watch?v=KycHhF2vDyw

Tjänar inget på detta och tänker inte göra det heller, bara rent kul projekt. Har skapat demo klar.
Finns att ladda ner här: https://mega.nz/file/JEoVGQaB#9NvvvZLcKDB1QseJclxN4lFkt_13xL8VOjnbJ9fTu 2A

Spelet är retro inspirerat action FPS spel. Inspirerat av spel som Duke3D och Blood men även modernare spel som Resident Evil 9 och Cronos The New Dawn.
Karaktären heter Cobra och ska bekämpa zombies och aliens. Första episoden ska han infiltrera "Helix Dynamics", ta tillbaka sin dräkt och spränga byggnaden i luften. Producerat i Unreal Engine 4.27
Citera
2026-05-30, 06:47
Medlem
Snyggt!

Hur har du skapat dina assets?
Citera
2026-05-30, 10:27
Medlem
GreenBastards avatar
Såg riktigt trevligt ut, påminner lite om den gamla shootern F.E.A.R också. Får även lite Fallout Bakersfield vibbar.
Citera
2026-05-30, 10:33
Avslutad
Liker stilen!
Citera
2026-05-30, 12:02
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drabel
Snyggt!

Hur har du skapat dina assets?

Tack, roligt att detta kollas in. Mina assets är delvis nedladdade från Sketchfab, delvis köpta på FAB (modeller så som slutboss, fiender etc.) och delvis AI skapade. Musiken är gjord med Suno, vapen och många texturer är via ChatGPT och Copilot. ChatGPT har hjälpt till mycket med programmering (berättat hur man gör vissa saker) men jag har även erfarenhet sedan tidigare.

Här är en tidigare version där andra karaktärer finns med i början, plus ett berättar-intro:
https://www.youtube.com/watch?v=GlxL70RX0EE

Berättelse-introt kommer finnas kvar men bara om man väntar länge nog vid menyn. De andra karaktärerna kommer också finnas, men introduceras senare.
Citera
2026-05-30, 15:54
Medlem
fjollciggs avatar
Alla stillbilder har tyvärr den där glädjedöda ai-känslan, men själva spelet ser faktiskt rätt kul ut! Hade lätt slagit till på nån Xbox-rea om det låg ute för 50 spänn.

Vad har du för planer för övriga episoder, och hur många är det tänkt att bli?
Citera
2026-05-30, 17:09
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Alla stillbilder har tyvärr den där glädjedöda ai-känslan, men själva spelet ser faktiskt rätt kul ut! Hade lätt slagit till på nån Xbox-rea om det låg ute för 50 spänn.

Vad har du för planer för övriga episoder, och hur många är det tänkt att bli?

Det är en intressant åsikt, som jag dock inte delar. Tycker AI är mer glädjeskapande än dödande, och har inget emot det.
Är inte skillad nog att göra introbilder/texturer helt solo, så lite instruktioner till AI som fixar blir ju lite som att ha medarbetare där man själv är en art director.

Samma sak med musiken, rösterna och ljudeffekterna? De är också AI, från Suno och Elevenlabs.
Citera
2026-05-30, 17:15
Medlem
Nu tar det ju bort en hel del av hantverket då du använder dig av AI, det är nästan likställt med att använda indier eller pakistanier, men det ser bra ut.
Citera
2026-05-30, 17:25
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Nu tar det ju bort en hel del av hantverket då du använder dig av AI, det är nästan likställt med att använda indier eller pakistanier, men det ser bra ut.

Att använda modeller/texturer/material/musik/röster från andra riktiga människor då, tar väl "bort" hantverket jag annars skulle gjort lika väl det.
Citera
2026-05-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooey
Att använda modeller/texturer/material/musik/röster från andra riktiga människor då, tar väl "bort" hantverket jag annars skulle gjort lika väl det.
Då kommer ju någon annans hantverk till nytta i alla fall, innan det passerats genom massa diarréfilter och gifts samman med massa statistiskt brus.
Citera
2026-05-30, 18:14
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Då kommer ju någon annans hantverk till nytta i alla fall, innan det passerats genom massa diarréfilter och gifts samman med massa statistiskt brus.

Haha okej. Ja så kan man ju se på det. Själv gillar jag AI och tycker inte det är diarée. Kan vara ibland, men kan bli rätt nice också. Numera blir det allt svårare att veta vad som AI gjort och inte. AI kan ha kommit med en idé, som en människa sedan verkställt, och sedan förbättrats av AI, eller tvärtom, eller lite av varje.
Citera
2026-05-30, 18:26
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dooey
Det är en intressant åsikt, som jag dock inte delar. Tycker AI är mer glädjeskapande än dödande, och har inget emot det.
Är inte skillad nog att göra introbilder/texturer helt solo, så lite instruktioner till AI som fixar blir ju lite som att ha medarbetare där man själv är en art director.

Samma sak med musiken, rösterna och ljudeffekterna? De är också AI, från Suno och Elevenlabs.

Ja, jag förstår att du tycker att det är toppen. Du gör ju det här för att det är kul, och då är ai bättre än inget, för utan ai blir det ju inget kul. Men som konsument ser man lite annorlunda på saken. Att nånting var enkelt att skapa skänker oss ingen glädje överhuvudtaget, men däremot ger ai-genererad grafik en uncanny valley-känsla. Visst, det ser bra ut, men nånting känns ändå fel.

I själva spelet upplever jag det däremot inte som störande. Saker som bra spelmekanik och ett uppmuntrande belöningssystem är viktigare. Ett spel behöver ju inte va snyggt för att va roligt, till exempel. Ljud och musik stör mig inte heller, även om vapnen låter lite underväldigande. Det kan dock bero på att jag tittar på telefonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in