2026-05-30, 08:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Precis, och du lär nog fortsätta med det, bara för att du kan, tur jag kan roa dig?

Jag tror snarare att M var riktigt trött på G gnällande om lägenheten och pengar, precis som hon sagt? Hon hade försökt att avstyra mordplanerna enligt henne själv men jag tror inte att G lyssnade på M och hon gav upp och blev G till lags, just för att G är starkare än M?

Hon måste varit mycket lätt att styra för G som hade vanan innan, han hade lurat i sina vänner att A var alkoholist och att hon gjort G till missbrukare, hans vänner genomskådade inte honom, inte sant?
G drogade M fastän han t.o.m. visste att hon hade något problem med hjärtat, och han fick henne uppenbarligen att förlåta honom, hur då? Men stora krokodiltårar?
För i just det läget borde hon dragit öronen åt sig och lämnat honom men nånting säger mig att han makten han utövade över M hade bara börjat, och det var troligtvis en baggis för G som var van vid att manipulera tror jag?
Jag tror han har en övertalningsförmåga som säkert varvas med dramat ”jag mår så mycket bättre sen jag träffade dig” för det sa han väl till M? Det orsakar givetvis en skuld och skam känsla hos den som kanske övervägt att lämna och flickor har en tendens att istället då tycka synd om såna idioter, han är trots allt sex år äldre? I den åldern är de sex åren stor skillnad så G hade övertag enligt mitt sätt att tänka?

Han fick A att betala stora summor, var det för att A var en sån givmild mor som mer än gärna försörjde sin son än att han skulle behöva göra det själv? Eller var det för att han tjatade och lipade sig till pengar genom ren manipulation eller möjligtvis genom andra mycket fula metoder som tex när han drogade henne för att lättare kunna mjölka henne på pengar?

Du får gärna se det som att M var dominant, även om du inte kan peka på det? Men jag ser bara en mycket dominant G?
I de lugnaste vattnen? Den som verkar mest tyst och försynt behöver inte vara den som är minst dominant? Lätt att bli lurad av fasader?

Det som gör den här FUPen lite annorlunda är att många vittnen är akademiker som är bra på att linda in sina synpunkter på ett elegant sätt. Det gäller därför att läsa mellan raderna för att riktigt förstå vad omgivningen tyckte om G och M.

As alkoholmissbruk är lite av en gåta, då det tveklöst är så att hon dömdes för rattfylla, men polisen hittade inte riktigt några belägg för att hon köpte alkohol över tid.

Att G tar fotot på hennes väska med spritflaskan han själv köpt tyder på att han tänkte sig att polisen skulle tro att A vinglat ned till Nora träsk på fyllan och krånglat sig in i en större förvaringsväska ute i vattnet. Exakt vem polisen skulle tro att hade sopsorterat As huvud efter hennes död är mer en öppen fråga.
Citera
2026-05-30, 08:49
Medlem
Citat:
Såklart domen är både rimlig och rättvis, jag litar på rättssystemet och har aldrig påstått att hon är oskyldig? Men jag ser henne inte som den drivande i detta trots hennes uppmaningar på SMS till G bara för att han ignorerat det hon skrivit och sen efteråt påstår att han inte tog det på allvar och inte förstod och absolut inte kunde ana att det skulle sluta med mord? Jag tror han ignorerade det för att det ska se bra ut för honom själv och att han visste exakt vad han gjorde? Säger inte att jag har rätt men det är min tolkning, och kan verkligen inte se G som ett offer som är ”svag” det ser jag som ett skådespel för gallerian och inget annat?
Visar det sig att jag har fel i slutändan så står jag för det, jag är inte här för att tävla med någon och har inga problem med att erkänna att jag haft fel om det skulle visa sig att jag haft fel? Så nu kanske ni kan fokusera på något annat än mina tankar hädanefter?

Jag har nu under några dagar läst från början till slut av denna tråden (pust, inte kommenterat ej heller läst FUP).

Min uppfattning är att domen för de båda är rättvis, vilka tokstollar (snällt sagt).

Ps Dina otaliga inlägg med ?-tecken efter varje mening är dock förvirrande/jobbiga att se/läsa, tom när du skriver vad du själv tycker så sätter du ett ?-tecken efter! Vet du vad du tycker så sätt en .-punkt! Ds
Citera
2026-05-30, 09:28
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att G tar fotot på hennes väska med spritflaskan han själv köpt tyder på att han tänkte sig att polisen skulle tro att A vinglat ned till Nora träsk på fyllan och krånglat sig in i en större förvaringsväska ute i vattnet. Exakt vem polisen skulle tro att hade sopsorterat As huvud efter hennes död är mer en öppen fråga.

Man kan lätt hamna i en diskussion där man riskerar att tappa huvudet om man har druckit mycket alkohol. Kanske var det så G tänkte?
Senast redigerad av Marielyst 2026-05-30 kl. 09:33.
Citera
2026-05-30, 10:02
Medlem
Citat:
Jag ville inte markera mot dig, utan stämma lite i bäcken när det gäller skadat tankegods som "att det kan inte varit lätt för M i ett främmande land när hon kommer från en kultur där man eldar upp kvinnor när hemgiften (kylskåpet) är betald."

Självklart är det helt ok att tycka olika, men att M aldrig bromsat G utan med vett och vilja deltagit och varit drivande i mordförsök och mord förminskar inte hennes skuld i mina ögon.

Allt för ofta brukar man tycka att domar kan vara lite för lindriga, men i det här fallet är tonträffen från tingsrätten total. Jag hoppas domen står sig i hovrätten.

Nej det kan väl knappast varit lätt för M i ett främmande land, där alla är emot henne, (gissningsvis då pga att G pratade så illa om henne och hon inte hade en aning om det?), hon kan inte språket så när andra pratade svenska förstod hon nog i princip ingenting, så hon bör ha känt att hon hade bara G men hade hon verkligen det? Med facit i hand så verkar han fått alla att tycka illa om M, så som han gjorde med A också?
Så nej det kan inte varit lätt tänker jag? En manipulerad person blir ganska förvirrad, inte ens A förstod vad som väntade henne, vad G hade för fortsatta planer med M vågar man väl knappast fundera på, var han ens kär i henne, M verkar bara varit ett redskap att ha någon att skylla mordet på, som en plan b?
Obs ingen fakta det är bara spekulation!

Ja vem vet hur domen blir i hovrätten? Det återstår att se, men det är bara att förlita sig på rättsystemet tänker jag!
Citera
2026-05-30, 10:13
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Nej det kan väl knappast varit lätt för M i ett främmande land, där alla är emot henne, (gissningsvis då pga att G pratade så illa om henne och hon inte hade en aning om det?), hon kan inte språket så när andra pratade svenska förstod hon nog i princip ingenting, så hon bör ha känt att hon hade bara G men hade hon verkligen det? Med facit i hand så verkar han fått alla att tycka illa om M, så som han gjorde med A också?
Så nej det kan inte varit lätt tänker jag? En manipulerad person blir ganska förvirrad, inte ens A förstod vad som väntade henne, vad G hade för fortsatta planer med M vågar man väl knappast fundera på, var han ens kär i henne, M verkar bara varit ett redskap att ha någon att skylla mordet på, som en plan b?

Ja vem vet hur domen blir i hovrätten? Det återstår att se, men det är bara att förlita sig på rättsystemet tänker jag!
Hon kunde väl åkt tillbaka till England om allt var så hemskt här. Jag förstår verkligen inte ditt resonemang. Har människor ingen egen vilja? Hon stannade och var med på detta i högsta grad. Varför försöker du förminska hennes insats, är det någon slags förvrängd feminism?
Citera
2026-05-30, 10:14
Medlem
Citat:
Det som gör den här FUPen lite annorlunda är att många vittnen är akademiker som är bra på att linda in sina synpunkter på ett elegant sätt. Det gäller därför att läsa mellan raderna för att riktigt förstå vad omgivningen tyckte om G och M.

As alkoholmissbruk är lite av en gåta, då det tveklöst är så att hon dömdes för rattfylla, men polisen hittade inte riktigt några belägg för att hon köpte alkohol över tid.

Exakt, varför hittade de ingenting som tyder på alkoholmissbruk? De verkar gjort ett grundligt arbete, dessutom var A barnläkare, barns brukar känna på långt håll om någon luktar konstigt? Det hade kommit fram tänker jag?
Så från att inte ha något alkoholmissbruk till rattfylla, är det inte högst märkligt? A verkar inte vara en ansvarslös person? Hur hög promille av alkohol hade hon vid rattfyllan?
Men visst ok även ordentliga människor kan begå misstag någon gång men är ändå märkligt kan jag tycka?

Ja bara det att placera en spritflaska i hennes vädja och ta ett foto, det är bara ytterligare en händelse av för många, som gör att jag ser G som till en stor manipulator?
Citera
2026-05-30, 10:20
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:

Nej något är självklart riktigt fel på G när han våldsamt har ihjäl sitt eget kött och blod.
Som han vore något bättre än de flesta andra, så .. något fel är det mycket sannolikt
Efter livstidsstraffet bör väll rättspsykiatrisk vård vara nästa anhalt.

Precis som M, Inte välkommen tillbaka ganska enkel retorik.
Komma till Sverige och mörda för att ... det förstod nog inte hon själv ens.
Citera
2026-05-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Hon kunde väl åkt tillbaka till England om allt var så hemskt här. Jag förstår verkligen inte ditt resonemang. Har människor ingen egen vilja? Hon stannade och var med på detta i högsta grad. Varför försöker du förminska hennes insats, är det någon slags förvrängd feminism?
Kanske fanns det också i hennes tankar att åka tillbaka? Eller blev hon manipulerad in i en karusell som snurrade allt fortare att hon inte klarade av att lämna den manipulative G? Jag tror inte att varken du eller jag vet allt, men någon av de två lär ju fått tillräckligt med distans för att se på både sig själva och varandra med nya ögon? Kanske båda?

Är det någon sorts dolt kvinnohat som döljer sig bakom ditt resonemang? Eller ännu värre?
Citera
2026-05-30, 10:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Kanske fanns det också i hennes tankar att åka tillbaka? Eller blev hon manipulerad in i en karusell som snurrade allt fortare att hon inte klarade av att lämna den manipulative G? Jag tror inte att varken du eller jag vet allt, men någon av de två lär ju fått tillräckligt med distans för att se på både sig själva och varandra med nya ögon? Kanske båda?

Är det någon sorts dolt kvinnohat som döljer sig bakom ditt resonemang? Eller ännu värre?
Nu har du väldigt fel.
Citera
2026-05-30, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Nej något är självklart riktigt fel på G när han våldsamt har ihjäl sitt eget kött och blod.
Som han vore något bättre än de flesta andra, så .. något fel är det mycket sannolikt
Efter livstidsstraffet bör väll rättspsykiatrisk vård vara nästa anhalt.

Precis som M, Inte välkommen tillbaka ganska enkel retorik.
Komma till Sverige och mörda för att ... det förstod nog inte hon själv ens.

Ja spelar man ut sin fru och mor på det sättet är det verkligen illa, att sen att begå mord och inta en offerroll med en gigantisk offerkofta, mumlande och svarar knasigt på frågor som mest verkar taktik, jag vet inte om rättspsykiatrisk vård kan hjälpa G faktiskt, jag har svårt att tro det?

Jag tror inte att M någonsin vill sätta sin fot i vårt land igen, och ingen vill att hon stannar heller? Möjligtvis bara G som fantiserat om hur han ska fortsätta manipulera och styra M i framtiden när de blir fria? Men G har väl fått veta att M vill bli fri från honom redan nu, undrar hur han reagerade på det när han inte ens kan styra henne längre? Vem ska han styra nu? Sig själv eller blir det personalen i häktet?
Citera
2026-05-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nu har du väldigt fel.

Så uttrycker du dig för ofta och hur har det gått hittills?
Citera
2026-05-30, 10:48
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ja spelar man ut sin fru och mor på det sättet är det verkligen illa, att sen att begå mord och inta en offerroll med en gigantisk offerkofta, mumlande och svarar knasigt på frågor som mest verkar taktik, jag vet inte om rättspsykiatrisk vård kan hjälpa G faktiskt, jag har svårt att tro det?

Jag tror inte att M någonsin vill sätta sin fot i vårt land igen, och ingen vill att hon stannar heller? Möjligtvis bara G som fantiserat om hur han ska fortsätta manipulera och styra M i framtiden när de blir fria? Men G har väl fått veta att M vill bli fri från honom redan nu, undrar hur han reagerade på det när han inte ens kan styra henne längre? Vem ska han styra nu? Sig själv eller blir det personalen i häktet?
Någon taktik har fungerat hittills. Det kan ju en utbildad person fundera på. Att utnyttja någons snällhet för att utveckla det till hållhakar tycker jag låter som Stefan Davidsson (#LenaW mordet)

En del skaffar barn som hållhakar andra låter andra begå misstag, skaffar adoptivbarn.. sommarkatt m.fl
Vet inte riktigt vad det kallas.. men fult är det att "godhetsknarka" för att sedan vinkla det till orsak&verkan situation där det blir affär ("köp och sälj").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in