Citat:
Ursprungligen postat av
avhandla
Ingen fara, jag röstar blått och har alltid gjort det. Du är inte den första som kallar mig vänster, så jag tar inte illa upp.
När det gäller Ericsson kanske det hade varit bättre om de stannat kvar söder om Stockholm. I övrigt kan jag bara hänvisa till personer som arbetar i området och som beskriver det som otryggt. Samtidigt har jag svårt att tro att det ensamt skulle vara avgörande för ett företag av den storleken. De som fattar besluten har sannolikt betydligt fler faktorer att ta hänsyn till än vad vi som står utanför ser. Dock tror jag ändå att det har med saken att göra på någon nivå.
Ingen verkar veta exakt varför en hel del företag lämnar Kista. Officiellt hänvisar man förmodligen till modernare lokaler, bättre möjligheter att attrahera kompetens och närhet till andra företag och samarbetspartners etc... samma jargong som var anledningen till att man flyttade till just Kista och från södra Stockholm.
Så jag gissar att spekulationerna fortsätter.
Jag som har växt upp på cykelavstånd till Kista och bott i området från ca 1985 till 2010 har sett förändringen av området mitt framför ögonen.
Min pappa bodde typ 3-4km från Kista redan i slutet av 50-talet.
Hela Järva har förändrats i grunden och framför från typ 80-talet.
Gick i skolan i Rinkeby och Tensta på 80 och 90-talet och då var det fortfarande iallafall hälften av klassen som var svenskar. Resten ett antal finnar, adoptionsbarn, en och annan asiat och ca 10-20% från Mellanöstern och Afrika.
Andra i släkten bodde också i tex Akalla, Husby och Hjulsta.
Kista kändes ändå på något sätt fräschare och modernare.
Idag är situationen totalt förändrad.
Det är gap och skrik och MENA folk överallt.
Mina gamla skolor fick under en period stänga ner helt pga otrygghet och allmänt kaos.
Baden och simhallarna har på senare år haft problem med sexualbrott och stök.
Mina tidigare flickvänner som bodde i områdena har i många fall blivit utsatta för våldtäktsförsök och andra brått.
Skulle kunna skriva en tjock bok om allt skit jag har erfarit i de här områdena.
Jag kan bara se det på ett sätt. Att Kista bara ligger några år efter omgivande stadsdelar.
Om 10-20år är man där tex Husby är idag.