2026-05-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Idiot. Ta och rösta på vänstern nästa val, eller ännu hellre, stanna hemma.

Hade hopp om Kista. Att fler skulle komma dit. Oracle, IBM etc. Ett sista mångkulturens fästen går i graven... farväl Kista.

Ingen fara, jag röstar blått och har alltid gjort det. Du är inte den första som kallar mig vänster, så jag tar inte illa upp.

När det gäller Ericsson kanske det hade varit bättre om de stannat kvar söder om Stockholm. I övrigt kan jag bara hänvisa till personer som arbetar i området och som beskriver det som otryggt. Samtidigt har jag svårt att tro att det ensamt skulle vara avgörande för ett företag av den storleken. De som fattar besluten har sannolikt betydligt fler faktorer att ta hänsyn till än vad vi som står utanför ser. Dock tror jag ändå att det har med saken att göra på någon nivå.

Ingen verkar veta exakt varför en hel del företag lämnar Kista. Officiellt hänvisar man förmodligen till modernare lokaler, bättre möjligheter att attrahera kompetens och närhet till andra företag och samarbetspartners etc... samma jargong som var anledningen till att man flyttade till just Kista och från södra Stockholm.

Så jag gissar att spekulationerna fortsätter.
Citera
2026-05-29, 23:35
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
För att det är en ganska stor investering som inte ger någon avkastning.

Northvolt t.ex. var väl en gigantisk skandal, som slarvade bort i storleksordningen 100 miljarder kronor,
(Beroende på hur man räknar.) under hela projektets gång, ca 8 år, dvs ca 12 miljarder kronor per år.

I Kista, ett ganska geografiskt litet område, slarvar man bort ca 1 miljard kronor, per år.
Alltså inte lika mycket som Northvolt, men ändå ungefär som en tolftedel av den mest misslyckade
investeringen i Sveriges historia.

Jaha men det drabbar ju bara fastighetsägaren, eller är ni släkt?
Citera
2026-05-30, 00:09
Medlem
Hoppas att det blir SVT tar över Ericssons lokaler
Citera
2026-05-30, 00:12
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Ingen fara, jag röstar blått och har alltid gjort det. Du är inte den första som kallar mig vänster, så jag tar inte illa upp.

När det gäller Ericsson kanske det hade varit bättre om de stannat kvar söder om Stockholm. I övrigt kan jag bara hänvisa till personer som arbetar i området och som beskriver det som otryggt. Samtidigt har jag svårt att tro att det ensamt skulle vara avgörande för ett företag av den storleken. De som fattar besluten har sannolikt betydligt fler faktorer att ta hänsyn till än vad vi som står utanför ser. Dock tror jag ändå att det har med saken att göra på någon nivå.

Ingen verkar veta exakt varför en hel del företag lämnar Kista. Officiellt hänvisar man förmodligen till modernare lokaler, bättre möjligheter att attrahera kompetens och närhet till andra företag och samarbetspartners etc... samma jargong som var anledningen till att man flyttade till just Kista och från södra Stockholm.

Så jag gissar att spekulationerna fortsätter.

Jag som har växt upp på cykelavstånd till Kista och bott i området från ca 1985 till 2010 har sett förändringen av området mitt framför ögonen.
Min pappa bodde typ 3-4km från Kista redan i slutet av 50-talet.
Hela Järva har förändrats i grunden och framför från typ 80-talet.
Gick i skolan i Rinkeby och Tensta på 80 och 90-talet och då var det fortfarande iallafall hälften av klassen som var svenskar. Resten ett antal finnar, adoptionsbarn, en och annan asiat och ca 10-20% från Mellanöstern och Afrika.
Andra i släkten bodde också i tex Akalla, Husby och Hjulsta.
Kista kändes ändå på något sätt fräschare och modernare.
Idag är situationen totalt förändrad.
Det är gap och skrik och MENA folk överallt.
Mina gamla skolor fick under en period stänga ner helt pga otrygghet och allmänt kaos.
Baden och simhallarna har på senare år haft problem med sexualbrott och stök.
Mina tidigare flickvänner som bodde i områdena har i många fall blivit utsatta för våldtäktsförsök och andra brått.
Skulle kunna skriva en tjock bok om allt skit jag har erfarit i de här områdena.

Jag kan bara se det på ett sätt. Att Kista bara ligger några år efter omgivande stadsdelar.
Om 10-20år är man där tex Husby är idag.
Citera
2026-05-30, 00:14
Medlem
mlon.eusks avatar
En ännu större andel av befolkningen kommer att rösta rött för ännu mer bidrag och ännu högre skatter som skrämmer bort ännu fler produktiva företag och produktiva människor.

Win-win för både sossar och kebab-bidragsparasiter.

Det är nog arkitelturen som ligger bakom både Ericssons flytt, och kriminaliteten i invandrarghettona, och så förstås vädret och svenskarnas rasism.
Citera
2026-05-30, 00:49
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
läget är ju genialt för företag och boende 20 min till sthlm city och snabbt till arlanda ligger mit emellan det är ju inte det som är kruxet utan det är invanarna i omradet som har ändrats fatalt demografiskt och gjort omradet otryggt.

De orden gäller för duktigt många områden runt om i riket.

Blattar är en enorm kapitalförstöring på alla områden, och inte bara geografiska.
Citera
2026-05-30, 01:06
Medlem
Megaforces avatar
Ett stort problem är ju att fastighetsbolagen får lägre hyresintäkter pga vakanser och det försöker de lösa genom hyreshöjningar trots att marknadshyran är betydligt lägre i mer centrala och attraktivare områden. Så det är inte konstigt att företagen flyttar
Citera
2026-05-30, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
De orden gäller för duktigt många områden runt om i riket.

Blattar är en enorm kapitalförstöring på alla områden, och inte bara geografiska.

Va?

Kista är ju sjukt bra, har du besökt gallerian?
Vilket jävla haveri.
Citera
2026-05-30, 05:18
Medlem
Kan bli sista spiken i Kista. 😛
Citera
2026-05-30, 06:00
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Tack för ditt inlägg. Du verkar ha god kännedom om Kista, medan jag själv i princip inte vet någonting om området. Det som var intressant med att läsa din beskrivning och jämföra den med min egen gissning är att de faktiskt inte låg särskilt långt ifrån varandra.

Jag skulle inte heller påstå att Sjöbo är något kulturens Mecka, lika lite som Kista är det. Det som fångade mitt intresse i din text var när du skrev att det finns många iranier där. Samtidigt kan man ju resonera att om människor bor i Sverige så är de i någon mening svenskar, oavsett ursprung. Jag förstår dock vad du menar, och det anknyter till det jag själv försökte beskriva, att oavsett hur man väljer att definiera sådana frågor i teorin så uppfattar människor ofta verkligheten genom sina egna erfarenheter, referensramar och positioner. Det är också utifrån dessa perspektiv som områden och deras befolkning vanligtvis beskrivs och bedöms. Just de jag har pratat med är just iranier som inte talar särskilt väl om området och märkligt blir det när du beskriver det som att det just finns många iranier där. Det förstår jag dock inte.

Om vi nu ska generalisera grovt så är iranier som grupp en sorts ”överklass-invandrare”. De har precis som gruppen judar en stark tradition gällande utbildning. De hade ett förhållandevis välfungerande samhälle under shahens tid. Shahen var på många sätt en mycket klokare och bättre typ av ledare än t.ex. Saddam Hussein och andra liknande figurer, alltså i klartext normaltypen i Mellanöstern.

Iranier är själva snobbar och ser ner på araber och ännu mer på svarta afrikaner. Att vara rasist är i någon mening ganska normalt bland iranier. Nu pratar jag om kulturen i Iran och iranierna i Sverige uppvisar förstås en mer blandad bild. De flesta invandrare har åsikter och attityder som ligger lite mellan hemlandets och Sveriges.

Jag har hört historier om iranier i Sverige som vägrat sitta bredvid somalier i SFI och för det förekommit slagsmål mellan de två grupperna på rasten. Iranier i Sverige är till största delen sekulära och tycker illa om religiöst präglade muslimer.

Att iranier kan vilja flytta ifrån Kista är inte så konstigt eftersom närvaron av ”riktiga blattar” är stor, särskilt i Kista Galleria. Lägenheterna i Kista är också till stor del rätt trista medan småhusen är rätt ok.

Det pågår fortfarande ”blattifiering” i Kista i form av att den svenska delen av befolkningen minskar. Det beror främst på att de flesta svenskarna är äldre. Hur mönstren ser ut i detalj när det gäller etniska grupper vet jag inte. Gissningsvis ökar antalet araber medan iranierna är mer stabila. Jag tror inte på något exodus av iranier. Däremot är det log sannolikt att iraniernas barn kommer bo att bosätta sig på andra ställen.
Citera
2026-05-30, 06:16
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
läget är ju genialt för företag och boende 20 min till sthlm city och snabbt till arlanda ligger mit emellan det är ju inte det som är kruxet utan det är invanarna i omradet som har ändrats fatalt demografiskt och gjort omradet otryggt.

Det som främst är problemet i Kista är att man byggt en stadsdel bestående av en specifik typ av stora kontor. Pandemin ledde till att distansarbete i olika former växte snabbt. De stora kontoren blev då tydligt omoderna.

Om vi pratar om otrygghet i mer objektiv mening så har det blivit bättre i Kista. De flesta tecken på förfall har tydligt minskat i omfattning jämfört med för tio år sedan.

Den demografiska förändringen i Kista pågår fortfarande och antalet svenskar minskar över tid. Jag pratar nu om äldre ”helsvenskar” som flyttade till Kista när det var nybyggt.

Pratar vi om yngre personer är så svenskheten mer flytande. Det finns en hel del familjer där mamma har bakgrund i land A och pappa i land B. Länderna ligger i olika världsdelar och personerna har bott länge i Sverige. Hemma pratar de bara svenska. Föräldrarna kan inte varandras ”hemspråk”. Deras barn växer upp som lätt mörkhyade svenskar. De har ingen annan tydlig tillhörighet. De lever överlag rätt normala liv och gör samma saker som svenskar gör.

Skillnaden mellan gruppen ovan och religiöst präglade familjer där föräldrarna kommer från samma land och pratar ”blattemål” hemma är större än mellan gruppen ovan och ”normala” svenskar.
Citera
2026-05-30, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
TROR du på att SVT/SR kommer lämna ambassadnästet på Gärdet mot Kista??? Really.
Hyresnivån i Kista och den på Gärdet - Någon som har en aning. Hur mycket pengar finns det att spara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in