2026-05-29, 15:16
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Enligt ChatGPT kostar de tomma kontorslokalerna i Kista ca 900 000 000 SEK per år, INNAN Ericsson flyttat ut.
Och ca 1 200 000 000 SEK per år efter att Ericsson har flyttat.

Är inte det ett ganska stort problem?

Varför tycker du att det är ett problem?
Citera
2026-05-29, 15:36
Avslutad
Bra startplats för integrationsprojekt med ett område för Stockholms kranskommuner att använda till social dumpning av svårplacerade personer 😏
Citera
2026-05-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?

Ericsson och andra företag drar ju pga. gängen!?

Få bort gängen så slipper företag fly från Kista!
Citera
2026-05-29, 16:26
Medlem
2n00b4Us avatar
Kan man inte göra om allt till studentbostäder?
Citera
2026-05-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?

Gissar att det kommer att investeras rejäla belopp i området. Nya hyresgäster kommer få kraftigt subventionerade kontrakt mot att de förbinder sig att stanna under lång tid, sannolikt sker en större push som i slutändan blir ett lyft. Det behövs, det har inte varit superfräscht på länge.
Citera
2026-05-29, 17:26
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Många som bor på orterna trivs och struntar i negativa skriverier. Innerstan är full av fula sten gator, man ser bara grannens fönster från lägenheten. Det är mycket buller och avgaser på vissa ställen.

Många orter har fina grönområden i närheten och fri utsikt till grönt från lägenheten och ren luft. Kista har mycket grönt runtomkring. Allt är inte bara piss.
Nej allt är inte skit men ganska mycket.
Bodde själv 6år i Tensta så jag vet hur det kan vara.
Uppenbarligen vill de flesta bo innanför tullarna för att slippa skiten ute i många förorter.
Och jag förstår varför Ericsson flyttar.
Citera
2026-05-29, 18:16
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Enligt ChatGPT kostar de tomma kontorslokalerna i Kista ca 900 000 000 SEK per år, INNAN Ericsson flyttat ut.
Och ca 1 200 000 000 SEK per år efter att Ericsson har flyttat.

Är inte det ett ganska stort problem?

Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Varför tycker du att det är ett problem?

För att det är en ganska stor investering som inte ger någon avkastning.

Northvolt t.ex. var väl en gigantisk skandal, som slarvade bort i storleksordningen 100 miljarder kronor,
(Beroende på hur man räknar.) under hela projektets gång, ca 8 år, dvs ca 12 miljarder kronor per år.

I Kista, ett ganska geografiskt litet område, slarvar man bort ca 1 miljard kronor, per år.
Alltså inte lika mycket som Northvolt, men ändå ungefär som en tolftedel av den mest misslyckade
investeringen i Sveriges historia.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-05-29 kl. 18:40.
Citera
2026-05-29, 20:08
Medlem
analkings avatar
läget är ju genialt för företag och boende 20 min till sthlm city och snabbt till arlanda ligger mit emellan det är ju inte det som är kruxet utan det är invanarna i omradet som har ändrats fatalt demografiskt och gjort omradet otryggt.
Citera
2026-05-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Gissar att det kommer att investeras rejäla belopp i området. Nya hyresgäster kommer få kraftigt subventionerade kontrakt mot att de förbinder sig att stanna under lång tid, sannolikt sker en större push som i slutändan blir ett lyft. Det behövs, det har inte varit superfräscht på länge.
Kanske någon paintball, escape room och gokartbana i tomma lokaler? Samt lokala kulturföreningar. Blir nog ett lyft jämfört med Ericsson.
Citera
2026-05-29, 20:43
Medlem
Mogadons avatar
Det blir väl ett blatteluringghetto och minareter. Var bara en tidsfråga.
Citera
2026-05-29, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Just Kista är inget område med ett stort utanförskap, åtminstone inte i relativ mening. Däremot är Kista centralort i Järva och där finns flera andra områden med stort utanförskap. Kista är för många en plats man som invandrare flyttar till när man har utbildat sig, lyckats, fått ett fast jobb med lön enligt kollektivavtal. Kategorin "bra invandrare" är en betydande grupp i Kista, alltså sådana som inte är överdrivet religiösa, har fjorton barn eller är markant konstiga på andra sätt. Iranier är en stor grupp och även arbetskraftsinvandrare från t.ex. Indien finns det en hel del av. I andra delar av Järva ser det annorlunda ut med dominerande grupper som förknippas med arbetslöshet och kriminalitet. Sedan är Kista Galleria en central plats så många av de mindre bra grupperna kommer dit utan att bo i just Kista.

Kista Galleria har längre tillbaka dominerats av klädaffärer. Många centrum har haft den inriktningen. När den handeln flyttat till nätet har det uppstått vakanser. De har fyllts upp av andra typer av verksamheter. I Kista finns mycket av lågprisbutiker och de är ganska bra. Sedan finns kategorin "etniska affärer" med avvikande kläder, krimskrams och guld och glitter. Den kategorin verkar ha svårt att bära sig. Butikerna verkar ofta lägga ner efter ett tag. I Kista Galleria är hyrorna ganska höga så man behöver ha riktig lönsamhet för att finnas kvar där. På andra håll i Järvaområdet finns diverse etniska affärer med mer oklar lönsamhet. Gällande just mataffärer så har det segmentet ökat rejält på senare år. Tidigare fanns det två mataffärer och nu finns det fyra. Det verkar gå bra för dem allihop faktiskt. De har olika profil.

Jag är inte riktigt med på bilden här. Många avstår från att uttala sig om sådant här för att det direkt leder till att man hamnar i skottlinjen från en massa obildade gaphalsar som bor i typ. Sjöbo men "vet" hur allting egentligen är överallt. En reell faktor är att många invandrare vill flytta till mer svenska områden. Det behöver inte bero specifikt på några problem utan mer på en vilja att klättra på samhällsstegen. Kista är så att säga första pinnhålet upp från slummen till en någorlunda civiliserad tillvaro. Dock skulle man hellre bo i Solna eller ännu hellre på Kungsholmen. När man hör till grupper som inte är beroende av att bo nära sin klanledare så är det naturligt att man inte känner någon stark samhörighet med området man bor i.

Om vi pratar om Kista så har folk generellt jobb. Det krävs att man har jobb för att kunna köpa bostadsrätter eller hus som inte är överdrivet billiga. Det är förstås billigare än i innerstan men inte några regelrätta fyndpriser. Pratar vi om andra delar av Järva där det finns en mer reell problematik så är det en större och mer komplex fråga. En viktig aspekt är att befolkningen i de här områdena består av två kategorier:

1. Personer som nyligen flyttat till Sverige eller Stockholm och som är på väg uppåt
2. Ett bottenskrap av personer som blivit kvar i slummen

Den första kategorin är den större kategorin av de här två. Befolkningen i områdena byts ut på bara några år. Det är alltså inte så att de som bor där i allmänhet skulle vara körda. De flesta går det hyggligt för och när de lyckas så flyttar de därifrån. Sedan finns den andra gruppen som är mer problematisk men det är max 1/3 av befolkningen det handlar om.

Tack för ditt inlägg. Du verkar ha god kännedom om Kista, medan jag själv i princip inte vet någonting om området. Det som var intressant med att läsa din beskrivning och jämföra den med min egen gissning är att de faktiskt inte låg särskilt långt ifrån varandra.

Jag skulle inte heller påstå att Sjöbo är något kulturens Mecka, lika lite som Kista är det. Det som fångade mitt intresse i din text var när du skrev att det finns många iranier där. Samtidigt kan man ju resonera att om människor bor i Sverige så är de i någon mening svenskar, oavsett ursprung. Jag förstår dock vad du menar, och det anknyter till det jag själv försökte beskriva, att oavsett hur man väljer att definiera sådana frågor i teorin så uppfattar människor ofta verkligheten genom sina egna erfarenheter, referensramar och positioner. Det är också utifrån dessa perspektiv som områden och deras befolkning vanligtvis beskrivs och bedöms. Just de jag har pratat med är just iranier som inte talar särskilt väl om området och märkligt blir det när du beskriver det som att det just finns många iranier där. Det förstår jag dock inte.
Citera
2026-05-29, 21:59
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
- - -
Samtidigt kan man ju resonera att om människor bor i Sverige så är de i någon mening svenskar, oavsett ursprung. - - -

Idiot. Ta och rösta på vänstern nästa val, eller ännu hellre, stanna hemma.

Hade hopp om Kista. Att fler skulle komma dit. Oracle, IBM etc. Ett sista mångkulturens fästen går i graven... farväl Kista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in