Citat:
Ursprungligen postat av
Hyfsat-Rik
Jag har varit chef på storföretag.
Om jag ska anställa en civilingenjör med en lön på 40,000 så kommer det in 1000 ansökningar.
950 av dom är losers från arbetsförmedlingen som har i uppgift att söka 100 jobb per månad. Dom är fan inte civilingenjörer, i så fall hade dom inte varit arbetslösa. Borde vara spöstraff på att söka jobb man inte uppfyller kraven på!
Jag måste sätta en sekreterare på att gallra utav bara helvete.
Börja med ta bort alla som inte är civilingenjörer (för jag söker en sådan).
Ta bort alla nyexade (omogna, ingen erfarenhet, nej tack).
Ta bort alla utan körkort (vuxna människor som inte kan köra bil? Vad pågår här?)
Ta bort alla som är över 45 (trötta).
Ta bort alla som inte kan skriva svenska korrekt (blir problem).
Ta bort alla som inte har helsvenska namn (vill inte ha konflikter på gruppen).
Då återstår 10 pers.
Dessa kollar man noga.
6 av dem har ljugit om sin civilingenjörsexamen. "Jo jag hade några tentor kvar men jag ville så gärna ut i arbetslivet så jag gick inte klart". Spöstraff igen!
Slutar med att jag väljer Nisse 36 år som redan jobbar på något annat storföretag men som "söker nya utmaningar" (läs mycket högre lön). Han har tagit examen vilket han kan bevisa och alla han jobbat med är jättenöjda får jag veta när jag ringer runt. Visar sig att Nisse vill ha 52,000 i lön och det får han.
Så mina vänner går det till.
Inlägget besvarar faktiskt TS fråga - troligen utan att du la märke till det själv.
När gallringen är klar handlar urvalet bara
delvis om kompetens. Det är med andra ord inte ett kompetensglapp som skapar paradoxen. Kvalificerade kandidater finns, men de sorteras ju bort av kriterier som aldrig syns i annonsen. Filtren belönar yta, inte substans. Så tomma tjänster och arbetssugna personer existerar sida vid sida därför att kompetensen väljs bort innan den når rätt person - en person som kan skilja på de två.