2026-05-29, 17:17
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
För att det kommer in hundra ansökningar varav någon enstaka relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det är ingen ursäkt. Hur ska alla som inte ens får svar veta vad som saknas ? Som att göra ett prov och inte få svar varför du inte gick vidare

Fast då kan man väl ge respons på de enligt dig enstaka som är relevanta?

Man är ju bra dum i huvudet om man inte har ett hum om ifall man är relevant för en tjänst eller inte, och förvänta sig ett svar om man inte är det.
Citera
2026-05-29, 19:30
Medlem
Jag har varit chef på storföretag.
Om jag ska anställa en civilingenjör med en lön på 40,000 så kommer det in 1000 ansökningar.
950 av dom är losers från arbetsförmedlingen som har i uppgift att söka 100 jobb per månad. Dom är fan inte civilingenjörer, i så fall hade dom inte varit arbetslösa. Borde vara spöstraff på att söka jobb man inte uppfyller kraven på!
Jag måste sätta en sekreterare på att gallra utav bara helvete.

Börja med ta bort alla som inte är civilingenjörer (för jag söker en sådan).
Ta bort alla nyexade (omogna, ingen erfarenhet, nej tack).
Ta bort alla utan körkort (vuxna människor som inte kan köra bil? Vad pågår här?)
Ta bort alla som är över 45 (trötta).
Ta bort alla som inte kan skriva svenska korrekt (blir problem).
Ta bort alla som inte har helsvenska namn (vill inte ha konflikter på gruppen).

Då återstår 10 pers.
Dessa kollar man noga.
6 av dem har ljugit om sin civilingenjörsexamen. "Jo jag hade några tentor kvar men jag ville så gärna ut i arbetslivet så jag gick inte klart". Spöstraff igen!
Slutar med att jag väljer Nisse 36 år som redan jobbar på något annat storföretag men som "söker nya utmaningar" (läs mycket högre lön). Han har tagit examen vilket han kan bevisa och alla han jobbat med är jättenöjda får jag veta när jag ringer runt. Visar sig att Nisse vill ha 52,000 i lön och det får han.

Så mina vänner går det till.
Citera
2026-05-29, 20:14
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Är väl inte så konstigt att man inte vill riva upp hela sitt liv för ett skitjobb i en stad man aldrig ens satt sin fot i.
Säg det till Folk från hela världen som älskar Norrland.

https://www.norran.se/english/engelska/artikel/memories-of-skelleftea-from-ex-northvolters/j8mv2nyl
I’m Mexican, and although I now live in the south of Sweden, I miss Skellefteå every single day.
It wasn’t only us Sri Lankans. People from across South Asia, Africa and Eastern Europe had travelled to Sweden with hope, ready to take part in Northvolt’s ambitious project

To Northvolt and to the beautiful city of Skellefteå – thank you for those two unforgettable years.
The nature in and around Skellefteå was incredible. I loved the cycling and hiking opportunities, and the forests and climate reminded me of my childhood in northern Ontario.
Hira Hafeez, on the right, would love to return to Skellefteå
Two months later, my wife joined me at Northvolt. We found a rhythm, met other Mexicans and discovered how warm and open people in Skellefteå can be. The diversity at work – more than 120 nationalities – was striking, and the pace intense but exciting. We fell in love with the nature, safety and quality of life.
Clinton Mbachu and his family. They now live in Canada. "Skellefteå is where my wife and I welcomed our first baby at Skellefteå Hospital, and the care we received there was exceptional."
Citera
2026-05-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Företaget syns och ser friskt och starkt ut eftersom de söker mer personal.
Företaget syns hos arbetslösa, ja. Hur hjälper det företaget att få ökad exponering inom denna grupp?
Citera
2026-05-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Företaget syns hos arbetslösa, ja. Hur hjälper det företaget att få ökad exponering inom denna grupp?

Det handlar inte om exponering inom en viss grupp utan om ett företag inte har roller de vill tillsätta under sin career page på hemsidan så betyder det att de har anställningsstopp just nu och inte vill växa, vilket är ett tecken på svaghet hos investerare.
Citera
2026-05-29, 23:52
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Det är inte säkert jag har, men dom sa på nyheterna i veckan att arb lösheten minskat något jmf med för 1 år sen. Förr var det inget konstigt att flytta för jobb och många gör det ff, men det är klart det känns scary. Men många unga o friska går år efter år arbetslösa och det cenenteras. Inte ok, tycker jag.
Förr? Det var en tid då det fanns flyttbidrag och lediga lägenheter.
Citera
2026-05-30, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfsat-Rik
I USA är man inte rädd för att anställa, eftersom man kan kicka någon på dagen utan problem eller kostnad.

I Sverige är man jätterädd för att anställa någon då det kan ta väldigt lång tid att bli av med vederbörande och medför stora kostnader.

(...)

och sedan upptäcktes det på första dagen att den här killen går ju inte att ta med ut på jobb (elektriker i detta fallet) => Får sitta av de 6 mån provanställning på kontoret, firman får betala lön ändå.

Rätt det du skriver men vilka företag kör sex månader fast provanställning så att de måste fortsätta betala någon oduglig i ett halvår innan uppsägning? Provanställningar brukar alltid gå avsluta på dagen eller åtminstone månaden, ibland interna företagsregler.

För att svenska företag ska våga börja anställa igen måste LAS skrotas och uppsägningstiden sänkas till två månader och alltid kunna göras utan orsak. Egentligen är jag för "arbetares rätt" moraliskt men ser i nuvarande läge inget alternativ till detta.
Citera
2026-05-30, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det handlar inte om exponering inom en viss grupp utan om ett företag inte har roller de vill tillsätta under sin career page på hemsidan så betyder det att de har anställningsstopp just nu och inte vill växa, vilket är ett tecken på svaghet hos investerare.
Ok, då förstår jag! Jag kan köpa att sådant förekommer på vissa (större) företag.

Att det skulle vara en strategi på tex. caféer och restauranger är jag fortsatt skeptisk till, men det var en annan användare som påstod så det så det behöver inte du försvara.
Citera
2026-05-30, 13:14
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Om jag ska anställa en civilingenjör med en lön på 40,000 så kommer det in 1000 ansökningar.
950 av dom är losers från arbetsförmedlingen som har i uppgift att söka 100 jobb per månad. Dom är fan inte civilingenjörer, i så fall hade dom inte varit arbetslösa. Borde vara spöstraff på att söka jobb man inte uppfyller kraven på!

Om man är inskriven hos arbetsförmedlingen och söker arbeten man inte har behörighet till, så blir man varnad och om det upprepas blir man avskriven från abf i ett par månader och riskerar att förlora den ersättning man för tillfället har. Att det då skulle vara så många ickebehöriga som sökte till det företag du var chef för kan ju knappast stämma.
Citera
2026-05-30, 13:24
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Jag måste sätta en sekreterare på att gallra utav bara helvete.

Börja med ta bort alla som inte är civilingenjörer (för jag söker en sådan).
Ta bort alla nyexade (omogna, ingen erfarenhet, nej tack).
Ta bort alla utan körkort (vuxna människor som inte kan köra bil? Vad pågår här?)
Ta bort alla som är över 45 (trötta).
Ta bort alla som inte kan skriva svenska korrekt (blir problem).
Ta bort alla som inte har helsvenska namn (vill inte ha konflikter på gruppen).

Då återstår 10 pers.
Dessa kollar man noga.
6 av dem har ljugit om sin civilingenjörsexamen. "Jo jag hade några tentor kvar men jag ville så gärna ut i arbetslivet så jag gick inte klart". Spöstraff igen!
Slutar med att jag väljer Nisse 36 år som redan jobbar på något annat storföretag men som "söker nya utmaningar" (läs mycket högre lön). Han har tagit examen vilket han kan bevisa och alla han jobbat med är jättenöjda får jag veta när jag ringer runt. Visar sig att Nisse vill ha 52,000 i lön och det får han.

Så mina vänner går det till.
Inlägget besvarar faktiskt TS fråga - troligen utan att du la märke till det själv.

När gallringen är klar handlar urvalet bara delvis om kompetens. Det är med andra ord inte ett kompetensglapp som skapar paradoxen. Kvalificerade kandidater finns, men de sorteras ju bort av kriterier som aldrig syns i annonsen. Filtren belönar yta, inte substans. Så tomma tjänster och arbetssugna personer existerar sida vid sida därför att kompetensen väljs bort innan den når rätt person - en person som kan skilja på de två.
Citera
2026-05-30, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
8 tester för att paketera kyckling tror jag inte. Känner folk i lite olika yrken. Det har räckt m utbildning o dok erfarenhet. En kommunchef fick dock göra ett intelligenstest bestående av olika mönster likt dom man gör på högskoleprovet och mensatestet.
Överdrev lite kanske, men om en rekryteringsfirma står bakom så räcker det inte med utbildning och erfarenhet. Dom kräver vissa tester för att du ska kunna gå vidare i processen.

Förr gjorde man dessa tester på höga chefsposter, men numera ska alla göra typ samma. Allt för att HR ska verka smarta men dom gräver sin egen grav och det fattar dom inte.
Citera
2026-05-30, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Då har jag och många andra mer erfarenheter än dig. Samt att om man inte har några kontakter då? Vad ska man då göra?
Det är ju just det som detta handlar om, det finns forskning som visar att det inte alls är självklart att man får jobb bara för att man flyttar. Många har bättre chans där dom bor och känner folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in