2026-05-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

Men snälla någon har du inte orkat göra någon egen undersökning själv?
Du har inte hört talas om spökannonser?
Finns gott om företag som bara annonserar för att se vad som finns med ingen tanke alls på att rekrytera.
De gör det för att synas, för att framstå som attraktiva, och om de har turen få en topptalang för en slavlön.
Citera
2026-05-29, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Sverige räknar så och därav har de högre tal än andra. Man jämför päron och äpple.

Om dom andra gör det så är det ju lika. Skönt om det är så, men skulle tro att vi ändå har skyhög arb löshet
Citera
2026-05-29, 13:25
Medlem
Sheepahederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfsat-Rik
Om ansvaret skulle ligga på arbetsgivare som du säger. Varför har DU då inte en skyldighet att själv bli arbetsgivare och ge andra ett jobb? Eller gäller det bara andra? Andra skall bli arbetsgivare och ha skyldighet att ge dig ett jobb? Medan du bara har rättigheter? Fattar inte hur du tänker...
Läs det jag skriver istället. Jag skrev att det är en faktor som spelar in i helheten. Jag skrev aldrig att det bara hänger på EN faktor och inget annat. Sen får du tolka det precis hur du vill.
Citera
2026-05-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Fråga arbetsgivarna. Det är de som hela tiden gör det svårare och svårare att ens få respons på en ansökan man skickat.
För att det kommer in hundra ansökningar varav någon enstaka relevant.
Citera
2026-05-29, 14:21
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen

Det är ingen ursäkt. Hur ska alla som inte ens får svar veta vad som saknas ? Som att göra ett prov och inte få svar varför du inte gick vidare
Citera
2026-05-29, 14:53
Medlem
Många går på många intervjuer utan att få något napp
De får svepande svar varför de inte fick jobbet, men inget exakt svar

Man bör tänka på att frågorna är ofta viktigare än mycket annat
Ett "felsvar" och dina chanser kan vara rökta
Det kan bli som ett psyk-test. Men de kallar det för intervju
Därför bör man tänka ut, i förväg, vilka svar de söker
Citera
2026-05-29, 15:12
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Nej, det är inte as simple as that.

Citat från ett bemanningsföretag som bl.a. har städare. De kritiserar det höjda lönegolvet för arbetskraftsinvandring:

Hos oss är det i princip inga svenskfödda i de rollerna. Bara under våren har vi anställt 125 rumsstädare i Stockholm. Det här är ett tungt yrke med högt tempo och det krävs att man har en yrkesstolthet. Vi har försökt under många år att rekrytera arbetslösa i Sverige, men i praktiken fungerar det inte, säger hon.

Är väl av samma anledning att bärplockare och andra tunga jobb hämtas utifrån. Det verkar som att som boende i Sverige, oavsett om man är svensk eller invandrare, har man inte drivet att prestera bra inom tunga och okvalificerade arbeten. Kanske är nackdelen av vårt välfärdssamhälle.
Ehh.. De medger i princip att folk som tar jobbet får räkna med hjärtklappning och längre sjukskrivningsperioder. Lol.

Sett till helheten, om vi skulle räkna på de negativa effekterna, som exempelvis extremt låg befolkningstillväxt, så kostar det förmodligen samhället enormt mycket i längden att tvinga svenskar att kämpa med skitdåliga jobb.

Jag fattar naturligtvis att folk är desperata, måste betala räkningarna, men att dra på sig förslitningsskador tidigt i sin karriär samt försumma familjelivet så pass att det blir dysfunktionellt, eller uteblir helt, det tar nog emot lite mer än vad pappersvändarna i riksdagen inbillar sig.
Citera
2026-05-29, 15:21
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Har ni tänkt på att en mängd av alla arbetslösa i dag hade ansetts som sjuka för 25 år sen men i dag räknas man som arbetslös vilket spär på den här statistiken mycket..

jag har gått arbetsträning och kanske en av tio kan man klassa som psykiskt sjuka. Absolut ingen du vill ha som arbetskamrat, kan lukta illa eller tala i tungor.

Sen har du ett gäng på kanske fyra som lider av diverse diagnoser och inte alla där kan du sätta på en enkla arbetsuppgift, dom kommer göra i fel ordning och inte förstå en enkel instruktion. Dom kommer kräva handledare som måste lägga tid på , har du fattat, dom kommer ge en timmes monolog om hur dom missförstår något som dom inte får ihop i huve och förklarar du så förstår dom ändå inte. Det ingår i diagnosen att aldrig få hop det men någon måste ändå lägga tid. kanske kan några göra ett bättre jobb än någon annan inom ett litet område. Vissa har lågt IQ.

Du har kanske två som är alkande eller tar droger.
Sen bladat med dom här har du några kriminella

Resten har diverse skador som gör att det inte går att gå tillbaka.. Där är ren utmattning vanligt förekommande. många här kommer anpassa sig och kanske kan ta ett jobb bara man får vila färdigt.

Alla dom räkans som arbetslösa och står långt från arbetsmarknaden. Lägg därtill annat som att man inte vill anställa folk som bara gått hemma, mycket åldersdiskriminering.

Vill man anställa en som är 55-60 ?

En mängd där kan jobba och är inte hemma ofta. vet att komma i tid och allt som krävs.
Plockar inte kommunen och/eller sociala företag upp dessa personer? Slavdriften undkommer ju ingen, det är statsreligion. Men tempot är kanske ett annat? Inte en utstuderad människoexploatering som på den reguljära arbetsmarknaden?
Citera
2026-05-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

Nästan en miljon är arbetslösa inklusive akmlla de som gömt undan på kurser och andra kategorier. Hur måbga jobb gunns det? Mmmm precis inte ens rill en fjärdedel av dem. Samtidigt skriker ekonomer att AI kommer öka arbetslösheten.
Citera
2026-05-29, 15:40
Avstängd
Citat:
Nej. Dags att du läser på litegrann. Ta reda på hur det går till i verkligheten. Samma fenomen har rapporterats från Usa, Uk, Tyskland, Danmark och några andra länder. Kanada med.
Citera
2026-05-29, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Nej. Dags att du läser på litegrann. Ta reda på hur det går till i verkligheten. Samma fenomen har rapporterats från Usa, Uk, Tyskland, Danmark och några andra länder. Kanada med.
Det är min egen erfarenhet av att söka folk offentligt. Bättre att gå via kontakter.
Citera
2026-05-29, 17:02
Avstängd
Citat:
Det är min egen erfarenhet av att söka folk offentligt. Bättre att gå via kontakter.
Då har jag och många andra mer erfarenheter än dig. Samt att om man inte har några kontakter då? Vad ska man då göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in