2026-05-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ja men eftersom det inte verkar avses att mena vissa utan istället visa, så är det ju i det läget felstavat, vilket den jag citerade menade på att det inte fanns i den texten. Om jag vill visa dig min väska så skriver jag ju inte att jag vill vissa dig den, eller hur?

Men som sagt med tvivelaktig meningsbyggnad som texten visar exempel på så kan man ju inte ta för givet att det ordet hör hemma just där precis som andra ord verkar vara placerade på märkliga ställen. För att man skall få det till korrekt svenska oaktat felstavningar måste man ju kasta om orden och man kan kanske kasta om orden så att faktiskt "vissa" passar in.

Däremot är ju "skirva" svårt att förklara som något annat än felstavat.
2026-05-28, 13:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Men som sagt med tvivelaktig meningsbyggnad som texten visar exempel på så kan man ju inte ta för givet att det ordet hör hemma just där precis som andra ord verkar vara placerade på märkliga ställen. För att man skall få det till korrekt svenska oaktat felstavningar måste man ju kasta om orden och man kan kanske kasta om orden så att faktiskt "vissa" passar in.

Däremot är ju "skirva" svårt att förklara som något annat än felstavat.
Vi kan ju konstatera enkelt att hela skiten är felaktig. Så behöver man inte tjafsa om detaljer.
2026-05-28, 21:54
Medlem
Brallkillens avatar
Mest komiska är väl s.k. "sverigevänner" som tycker att invandrare måste lära sig svenska språket för att få vara här, när de själva stavar som krattor. Man kunde ju åtminstone begära att de lever som de lär.
2026-05-28, 23:24
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brallkillen
Mest komiska är väl s.k. "sverigevänner" som tycker att invandrare måste lära sig svenska språket för att få vara här, när de själva stavar som krattor. Man kunde ju åtminstone begära att de lever som de lär.

Det är en jävla skillnad på att skriva och att prata, men det förstår du nog själv.
2026-05-28, 23:39
Medlem
zombie-nations avatar
Hur kan man gnälla på stavning hos en person som har en språkstörning? Helt jävla sjukt i huvudet.

TS behärskar inte svenska språket, använder inte ens stavningskontroll och sitter och knåpar för att klara av att skriva en till tre meningar. Fler går tydligen inte att skriva. Och klagar på någon med funktionshinder.
2026-05-29, 00:04
Medlem
Brallkillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det är en jävla skillnad på att skriva och att prata, men det förstår du nog själv.

Vad jag menar är att om man bestämt hävdar att invandrare måste kunna svenska språket för att få vara i landet, så ska man kunna det själv. Säger en f.d. SD:are som lämnade partiet pga dess svans, som i olika SD-vänliga fb-grupper uttryckte sig som omogna tonåringar, med stavfel och dålig meningsbyggnad.
2026-05-29, 12:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hur kan man gnälla på stavning hos en person som har en språkstörning? Helt jävla sjukt i huvudet.

TS behärskar inte svenska språket, använder inte ens stavningskontroll och sitter och knåpar för att klara av att skriva en till tre meningar. Fler går tydligen inte att skriva. Och klagar på någon med funktionshinder.
Bryr man sig inte om att använda de hjälpmedel som finns när man suger på språket så får man skylla sig själv.
2026-05-29, 12:28
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
använder inte ens stavningskontroll
Att använda stavningskontroll är ett tecken på intellektuell deficiens.
Dessutom har stavningskontrollen ofta fel. Den markerade ordet 'deficiens' här t ex. Den vill även att många korrekt skrivna sammansatta ord skall skiljas mitt i med ett '-', vilket är jävligt störande.

I korthet: Stavningskontroll är som AI idag. Lots of A but no I.
2026-05-29, 13:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Att använda stavningskontroll är ett tecken på intellektuell deficiens.
Dessutom har stavningskontrollen ofta fel. Den markerade ordet 'deficiens' här t ex. Den vill även att många korrekt skrivna sammansatta ord skall skiljas mitt i med ett '-', vilket är jävligt störande.

I korthet: Stavningskontroll är som AI idag. Lots of A but no I.

Njae. Har skrivit både med och utan. Stavar sällan fel (om det inte är med flit), men gör en del skrivfel som jag upptäcker sedan och får ändra när jag väl postat. Sådant tar stavningskollen rätt bra. Sedan får du anpassa den efter korrekt stavning när den gör fel, alternativt strunta i vad den markerar när du är säker.

För medelmåttor är absolut stavningskollen ett lyft. Sedan är det bara festligt om den ändrar till ett helt annat ord utan att de fattar det.
2026-06-02, 19:34
Moderator
Amirons avatar
Ingenting för sociala medier, TS är välkommen att försöka i rätt delforum om hen nödvändigtvis skall diskutera ämnet.

*klick*

//Mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in