2026-05-26, 21:23
Medlem
.Mlyric.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag tror det där beror på att många instinktivt känner att de borde vara bättre på det egna modersmålet. Skolan är avgiftsfri och obligatorisk i Sverige. Alla kan inte ha dyslexi eller inlärningssvårigheter.

När jag rättar människor brukar jag välja mina tillfällen noga och vara tydlig med att jag har goda avsikter. Som du skriver: Man lär sig något nytt. Det kan man göra varje dag, och man blir aldrig för gammal för det.

Ja, många tar det även som ett personligt påhopp. Speciellt på internet när man blir rättad av en anonym främling.
2026-05-26, 21:38
Medlem
dwgs avatar
Sen har vi dom som stör sig så pass mycket.
Att dom behöver - En tråd om skiten.

Lev med det eller sluta kolla YouTube
Jag kan leva utan YouTube
2026-05-26, 21:52
Medlem
Telepatisks avatar
Antingen obildad eller så har hon dyslexi. Nu är hon inte direkt gammal kanske, men det känns verkligen som att äldre personer slutar att bry sig att stava hyfsat.

Hmm kollade lite på ett klipp nu och hon verkar ju ha någon störning, så det känns som ett ganska elakt exempel!
2026-05-26, 22:25
Medlem
tjabolitos avatar
En som är cp kan inte stava för att dom är dumma. Man behöver inte mobba dom för detta
2026-05-26, 22:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
- - -
När jag rättar människor brukar jag välja mina tillfällen noga och vara tydlig med att jag har goda avsikter. Som du skriver: Man lär sig något nytt. Det kan man göra varje dag, och man blir aldrig för gammal för det.

Jo... jobbade på en myndighet fram t -23, och emedan en stor del av vår kommunikation gick över webben så kände jag mig tvungen att agera "språkpolis".... herregud, sätt dessa (inte bara min erfarenhet!) urblåsta 25-åriga tjejer m examen fr Skövde lekskola på ngt annat... helst skulle rösträtten bort först!
2026-05-26, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Så vissa (förmodligen är det "visa" som avses här) tycker du inte ser felstavat ut?

Du tycker att meningsbyggnaden är top notch med andra ord? När den inte är bättre än så kan det ju vara lite si och så med vad det skall vara.

https://svenska.se/?q=vissa&activeTab=saol&exactMatch=true

Rättstavat med andra ord

Däremot torde ju "skirva" betraktas som felstavat hur man än vrider och vänder på det.
2026-05-27, 01:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Du skriver ju själv på ett liknande sätt..? Trolltråd?

Vad menar du? TS citerar ju mongot som inte kan skriva trots grundskola i Sverige förmodligen. Förvisso utan citationstecken...
2026-05-27, 01:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Kan inte du som topakademiker bara släppa att alla inte har 180 i iq och 1500 hp eller?

Vad är en "topakademiker"?
2026-05-27, 11:39
Medlem
Merwinnas avatar
Jag kan tycka att det är konstigt när folk tillbringar väldigt mycket tid på skriftliga internetforum, och ändå inte bryr sig om att lära sig stava + i övrigt hantera språket de skriver på riktigt. Jag har mer förståelse för att folk inte kan stava, som nästan aldrig har anledning att skriva någonting. Men om man nu ska leva sitt liv på skriftbaserade forum, varför förbättrar man inte sina möjligheter att bli tagen på allvar där..?
2026-05-27, 13:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du tycker att meningsbyggnaden är top notch med andra ord? När den inte är bättre än så kan det ju vara lite si och så med vad det skall vara.

https://svenska.se/?q=vissa&activeTab=saol&exactMatch=true

Rättstavat med andra ord

Däremot torde ju "skirva" betraktas som felstavat hur man än vrider och vänder på det.
Sa jag det? Du får nog öva på din läsförståelse.
2026-05-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Sa jag det? Du får nog öva på din läsförståelse.

Nej, men samtidigt om meningsbyggnaden ger så mycket övrigt att önska så är det ju inte givet att där skall stå det ord du förväntar dig heller.

Som jag påpekade så var "vissa" ett rättstavat ord.
2026-05-27, 16:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, men samtidigt om meningsbyggnaden ger så mycket övrigt att önska så är det ju inte givet att där skall stå det ord du förväntar dig heller.

Som jag påpekade så var "vissa" ett rättstavat ord.
Ja men eftersom det inte verkar avses att mena vissa utan istället visa, så är det ju i det läget felstavat, vilket den jag citerade menade på att det inte fanns i den texten. Om jag vill visa dig min väska så skriver jag ju inte att jag vill vissa dig den, eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in