2026-05-29, 08:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
De anlände snabbt. Jag tror man gjorde ett taktiskt val att begränsa uppgifterna man innitellt skulle lösa med det planet och därmed kunde man korta ned utbildningen radikalt då piloterna bara skulle lära sig i stort sätt en enda sak och inte bli kompletta och kunna använda systemet fullt ut i alla roller.

Killgissar att de ändå sakta bygger på kompetenser och blir bredare vartefter.

Okej, tack! Positivt att höra!

Jo det låter sannolikt att de gjort som du skriver.
Citera
2026-05-29, 08:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja precis som vanligt alltså.

Att det tar lite drygt sex år att utbilda sig till stridspilot på JAS var alltså för någon som börjar från noll. Efter denna tid är de inte någon som just fått "körkortet" utan någon som är klar att sättas in i strid direkt. Då utgör dessutom halva den tiden vanlig officersutbildning och halva stridspilotsutbildning varav ca 1 år på enklare plan och ca 2 år på just JAS. Och då utgör inte majoriteten av tiden heller att sitta i ett JAS-plan utan i skolbänken och plugga taktik, känna igen mål och undvika luftvärn osv.

Men det var medvetet att jag inte skrev exakt hur lång tid det tar för en utbildad stridspilot att lära sig ett nytt plan då jag tyvärr inte funnit någon riktigt bra källa och ville undvika att sprida felaktiga uppgifter.

Men söker man på det så är tiden som anges 3-9 månader, oftast runt 6. T.ex. "min" AI påstår det (provade på svenska och engelska) samt kommentarer under artiklar om detta, liksom inlägg i sociala medier. Vad nu något av ovanstående är värt?

Men när jag finner bra källor som anger exakta tider så är det tyvärr aldrig från ett sovjetiskt plan till JAS, utan oftast mellan olika västerländska plan. Så jag vet tyvärr inte exakt hur lång tid det tar. Men några 2-3 år verkar det åtminstone inte röra sig om, utan snarare i storleksordningen typ ett halvår.

Vad jag heller inte vet, men gissar, är att detta inte kom som en blixt från en klar himmel utan är något som varit på gång en längre tid. M.a.o. att ukrainska stridspiloter därför redan påbörja, eller kanske t.o.m. hunnit avsluta, omskolningen till att flyga JAS-plan.

Från rysk sida gillar de naturligtvis inte detta, det håller jag naturligtvis med dig om. Men vi har inte varit neutrala nån gång I kriget. Vi har varit väldigt tydliga med att vi stött Ukraina, såväl diplomatiskt som t.ex. att skicka mängder av vapen, ammunition och annan materiel i över fyra år nu. Och det vet ryssarna naturligtvis också om. Så inget har förändras i det avseendet.

Att lära sig flyga viggen, draken osv var väl ungefär som att lära sig flyga enklare och tidigare jetplan och jag har för mig att utbildningen då var 2 år. JAS är något annat och det var det redan på 80-90-talet. Det som hänt sedan 90-talet med all teknik är ju på en helt annan nivå. Utan att avslöja "hemligheter" så att flyga planet är numera en liten del av allting piloten behöver behärska. Det är inte som att du kan köra en VW Golf från 2002 och nu ska sätta dig i en Tesla utan att det är oändligt mycket mer att lära sig.
Citera
2026-05-29, 08:43
Medlem
hakro807s avatar
Med tanke på hur korrupt Ukraina är innebär det en gigantisk säkerhetsrisk att dela med sig av avancerad militärteknik till dem. Allt vad Ukraina lär sig om planen och dess förmågor kommer läcka till Kremlin.
Citera
2026-05-29, 08:46
Moderator
Ancistruss avatar
Jag förstår att det är mycket känslor men snälla försök fokusera på trådens topic om JAS-planen som skänks till Ukraina och förhandlingar om framtida försäljning av fler, vad ni tycker om det, om det kommer funka bra, vad Rysslands reaktioner blir, hur det påverkar svensk industri osv.

Vem som är Rysstroll eller Ukranatroll, vad ni tycker om varandra eller vem som startade kriget och vilka som styr världen på riktigt osv är inte topic.

/Mod
Citera
2026-05-29, 08:47
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Men lägg ner det där jävla skitsnacket är du snäll. Bara för man emot denna enormt generösa donation. Betyder det inte på automatik att man är förr Rysslands beteende. Tänk med röven nästa gång du uttalar dig.

Jag fullständigt skiter i allt och alla. Jag pissar på Ryssland, Ukraina, Israel, Palestina, Iran och USA.

Sålänge jag har det bra, så skiter jag fullständigt i omvärlden och andras mående.

Men det kanske är svårt för dig att förstå? Det är så jävla självklart att man måste välja en sida?

Bara skit i omvärlden istället. Låt dom hålla på, starkast överlever, så är det bara!

Verkar som du inte förstått så mycket av affären.
Ukraina köper 20 nya flygplan och får då 16 äldre på köpet.
Flygplanen tillverkas i Linköping där Saab har drygt 6000 anställda så nog är det bra för dig också i det långa loppet, iaf om du är en svensk i Sverige.
Citera
2026-05-29, 08:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Att lära sig flyga viggen, draken osv var väl ungefär som att lära sig flyga enklare och tidigare jetplan och jag har för mig att utbildningen då var 2 år. JAS är något annat och det var det redan på 80-90-talet. Det som hänt sedan 90-talet med all teknik är ju på en helt annan nivå. Utan att avslöja "hemligheter" så att flyga planet är numera en liten del av allting piloten behöver behärska. Det är inte som att du kan köra en VW Golf från 2002 och nu ska sätta dig i en Tesla utan att det är oändligt mycket mer att lära sig.

Ja precis. Det tar garanterat sin tid att lära sig att flyga ett JAS-plan även för en erfaren stridspilot. Min invändning var bara exakt hur lång tid det tar att lära sig.

Men jag är inte stridspilot så jag har ingen egen erfarenhet utan kan bara förlita mig på det jag läst om det. Men vi får hoppas det dyker upp någon erfaren stridspilot i tråden som kan berätta mer.
Citera
2026-05-29, 09:10
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja precis. Det tar garanterat sin tid att lära sig att flyga ett JAS-plan även för en erfaren stridspilot. Min invändning var bara exakt hur lång tid det tar att lära sig.

Men jag är inte stridspilot så jag har ingen egen erfarenhet utan kan bara förlita mig på det jag läst om det. Men vi får hoppas det dyker upp någon erfaren stridspilot i tråden som kan berätta mer.

Eller så hoppas vi på att det inte gör det.

Den informationen jag sitter på är inte hemlig men kanske inte lätt tillgänglig om man inte är intresserad. Jag ser ingen anledning att säga mer än jag redan skrivit. Behärskar man inte planet och all teknik fullt ut så kommer det inte användas till sin fulla potential och då finns ju risken att det skjuts ner, inte för att planet/tekniken är dålig utan för att piloten inte behärskade det. Nedskjutna JAS-plan kommer solka ner omdömet på JAS och svensk teknik. Vad gör det med orderingången till SAAB långsiktigt? Vad gör det med arbetstillfällen i Sverige långsiktigt? Om jag säger det så är jag en "vatnik" och putler-hora.
Citera
2026-05-29, 09:16
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Eller så hoppas vi på att det inte gör det.

Den informationen jag sitter på är inte hemlig men kanske inte lätt tillgänglig om man inte är intresserad. Jag ser ingen anledning att säga mer än jag redan skrivit. Behärskar man inte planet och all teknik fullt ut så kommer det inte användas till sin fulla potential och då finns ju risken att det skjuts ner, inte för att planet/tekniken är dålig utan för att piloten inte behärskade det. Nedskjutna JAS-plan kommer solka ner omdömet på JAS och svensk teknik. Vad gör det med orderingången till SAAB långsiktigt? Vad gör det med arbetstillfällen i Sverige långsiktigt? Om jag säger det så är jag en "vatnik" och putler-hora.

Nä det är bra tänkt av dig. Det är dumt att säga mer än nödvändigt.
Citera
2026-05-29, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
På vilket sätt genereras det moms när vi säljer Gripen? Det är inte så att en Gripen kostar två miljarder plus moms.

Moms är en skatt för privatpersoner. Företag betalar och drar av, så inga eller extremt få momsintäkter där. Allra minst när det gäller export. Skatteintäkter kommer det dock att bli.

Det blir massor av moms på den konsumtion som uppstår på nyanställdas och anställdas löner, eller du tror att man beställer 85.000 robotar som skruvar ihop JAS planen?
Citera
2026-05-29, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Det blir massor av moms på den konsumtion som uppstår på nyanställdas och anställdas löner, eller du tror att man beställer 85.000 robotar som skruvar ihop JAS planen?
Jag förstår att man för lönerna man betalar ut köper saker som genererar moms.
Citera
2026-05-29, 09:34
Medlem
Katching i kassan hos Wallenberg,!
Det handlar mest om detta.
Dessa plan kan levereras (inklusive svenska piloter) först i början på 2027.
Tveksamt om de öht hinner göra nytta.
Citera
2026-05-29, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Katching i kassan hos Wallenberg,!
Det handlar mest om detta.
Dessa plan kan levereras (inklusive svenska piloter) först i början på 2027.
Tveksamt om de öht hinner göra nytta.

sedan blir det väl jobb i sydamerika av detta?

"– Starten av produktionslinjen för Gripen är en milstolpe i vårt åtagande att överföra teknik och kunskap till brasiliansk industri. Här kommer vi att producera 15 av de 36 flygplan som är avsedda för det brasilianska flygvapnet. Målet är också att vi här ska producera eventuella framtida Gripenbeställningar från Brasilien och även andra länder. Vi vill att Brasilien ska bli ett exportnav till Latinamerika och potentiellt andra regioner, säger Micael Johansson, VD och koncernchef för Saab."

https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2023/produktionslinje-for-gripen-e-invigd-i-brasilien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in