2026-05-29, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja, ca 20-30 st F16 från andra europeiska länder har anlänt av totalt ca 85 utlovade.
De har fått ett antal "Mirage 2000" av Frankrike också.
Citera
2026-05-29, 07:34
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taoker
Din gubbhjärna är uppenbart för torr och skrynklig samt nersmetad med vaccin för att fungera naturligt.

Vi behöver inget skydd mot några andra än zionisterna som infiltrerat och knullar vårt samhälle i röven.

Du dör väl av en hjärtattack närsomhelst…
Njut av showen från helvetet.

Ha ha mår hur bra som helst. Pga att jag är positivt inställt till livet. Och bryr mig inte om "zionister". Och ger man lite mer pengar till Ukraina då mår man extra bra! De går till bra sak. Och du får gärna fortsätta ordbajsa i mammas källare! Så vi andra normala får många skratt av dina inlägg! Skratt förlänger ju livet!
Citera
2026-05-29, 07:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
De har fått ett antal "Mirage 2000" av Frankrike också.

Ja just det, det har du ju rätt i, det glömde jag.

20 st vill jag minnas.

Fast de har väl inte anlänt än vad jag förstått.
Citera
2026-05-29, 07:43
Medlem
Citat:

20 st vill jag minnas.

Jo, jag har sett filmsnuttar där de flyger med Ukrainsk besättning, vet inte om det var i skarpt läge iofs.
Citera
2026-05-29, 07:44
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ha ha mår hur bra som helst. Pga att jag är positivt inställt till livet. Och bryr mig inte om "zionister". Och ger man lite mer pengar till Ukraina då mår man extra bra! De går till bra sak. Och du får gärna fortsätta ordbajsa i mammas källare! Så vi andra normala får många skratt av dina inlägg! Skratt förlänger ju livet!

Åhåååå det gamla mammas källare draget. Mycket snyggt, en klassiker. Är nu säker på att du är närmare 80år gammal.

Nej vi ska inte ge bort pengar och allra sist till mördardvärgen. Det vi ska göra är att se The Last Battle of Europa. När du gjort det kan du sen dö i förtvivlan.
Citera
2026-05-29, 07:45
Medlem
Citat:
Han skriver ju JOBB SOM GENERERAR MOMS.
Arbetarna handlar upp sina löner från jobben där de bygger JAS, eller dess underentreprenörer och skapar momsintäkter för staten.
Okej, det kan jag köpa. Att det generar arbete som ger mer än exempelvis a-kassa och att det då handlas mer.
Citera
2026-05-29, 08:04
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frazier
Grattis Wallenberg, som är storägare i Saab, när Sverige skänker gripenplan till Ukraina så behöver vi ju köpa nya…..

Det hade vi som sagt gjort ändå, att skrota militärt material är inte billigt men det tänkte du inte på? Som vanligt måste samhällsmotståndar-anarkisterna och vänstern hitta på en massa skit. Ja det är bra att vi inom koncernen tjänar stora pengar så vi kan fortsätta leva i överflöd och du ska inte ha nånting! Tummen upp för det!
Citera
2026-05-29, 08:04
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Långsiktiga och hållbara saker som vadå? Kinesiska vindsnurror och AI-bubblan?

Vår millitärindustri göder istället allt från stålindustrin och batteriutveckling till våra bönder, till skillnad från mycket annat.
Medicin, råvaror, tech, innovation, finans, vanlig industri.

Det göder tills geopolitiska oron sjunker och krigsperioden slutar. Då brister det. Man håller på med lika ohållbara saker nu som när man trodde sig kunna bli exportör av social rättvisa och svindyr greentech.

AI till skillnad från krig är att det kommer finnas efterfråga på det under en oförutsägbar framtid. Det enda som bär europeisk vapenindustri är kriget i Ukraina och det kommer ta slut inom snar tid. Folk blir mer och mer varse om hur äckliga EU är i detta också och att slava ukraini bara är teater.
Senast redigerad av MohinderHerb 2026-05-29 kl. 08:06.
Citera
2026-05-29, 08:06
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

20 st vill jag minnas.

De anlände snabbt. Jag tror man gjorde ett taktiskt val att begränsa uppgifterna man innitellt skulle lösa med det planet och därmed kunde man korta ned utbildningen radikalt då piloterna bara skulle lära sig i stort sätt en enda sak och inte bli kompletta och kunna använda systemet fullt ut i alla roller.

Killgissar att de ändå sakta bygger på kompetenser och blir bredare vartefter.
Citera
2026-05-29, 08:21
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Var sa jag 'Sen ska Ukraina köpa JAS-plan med'? Inte i den här tråden i alla fall.

Absolut ingenstans, detta är något jag citerat ifrån en artikel. Hade det varit Ni som skrivit det, hade jag inte behövt skriva det och framförallt inte använda citattecken.
Citera
2026-05-29, 08:28
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Riktigt stor. Den ger Saab möjligheten att visa Gripen i skarpa lägen, vilket kan resultera i fler affärer. Och export är bra för Sverige.

Dessutom får SAAB som första tillverkare sälja nyproducerade flygplan till Ukraina.

Sannolikheten att man får sälja fler är större då eftersom det är en fördel att man redan har typen operativ.

Även om kriget skulle ta slut imorgon så kommer Ukraina fortsatt behöva bygga upp sitt försvar för att motverka framtida invasioner från Ryssland.

Kan man då erbjuda tillverkning i Ukraina och samarbete med framtida utveckling så har Gripen projektet och svensk flygindustri en ljus framtid.
Citera
2026-05-29, 08:32
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Jo, jag har sett filmsnuttar där de flyger med Ukrainsk besättning, vet inte om det var i skarpt läge iofs.

Å fan, där ser man! Kul!

Det bli hur som helst många illa typer av plan. Deras gamla från Soviet, F16, Mirage och JAS. Hoppas de fixar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in