Citat:
Ursprungligen postat av
Den.Onde
När nästa stora köpcentrum byggs kommer MoS och det området att bli nästa Kista?
Solna Centrum var ju inne ett tag men sedan kom Kista C och Sola C tappade sin attraktivitet.
Fast Solna C hänger ju trots allt kvar utan att rasa ihop totalt.
Kan det bero på att Solna C byggdes i ett etablerat centrum, att Solna C inte uppstod ur tomma intet?
MoS med sina 2045 butiker och ändå lyckas man bara hitta en som möjligen är värd att gå in i. Resten är samma generiska kedjor som finns i varenda köpcentrum i landet eller så är det modebutiker som man aldrig hört talas om -och som man inte vill höra talas om. Restaurangerna är genomgående överprissatta och lite under snittet mediokra. Kort sammanfattning, man har inte missat något överhuvudtaget om man aldrig har satt sin fot i MoS.
Jag tycker självaste anläggningen känns som ett experiment i hur långt man kan tvinga människor att promenera utan att ha ett mål. Det känns som man går flera mil genom ändlösa korridorer fyllda av folk som inte verkar ha något annat mål än att hänga i köpcentret. De verkar inte ha ett jobb eller bäring på en framtid. Man får en känsla av -här ska inte jag vara i alla fall, inte mer än absolut nödvändigt.
Parkeringsgaraget är ett kapitel för sig, kanske sämst i hela Stockholm. Parkeringsrutorna är dimensionerade för kundvagnar och inte bilar. Ännu värre är när det har varit en fotbollsmatch då kan det ta en halv livstid att ta sig ut därifrån, nja i alla fall 3h utan problem. Det känns som parkeringsgaraget byggdes av någon som hatar bilister som tyckte att bildörren är bagageluckan.
Kista behöver knappt nämnas för det är ju inte ens värt att prata om. Varken då, nu eller framtiden. Det har alltid sett helt för jävligt ut.
Solna Centrum ser mest ut som att någon tagit ett par slumpmässiga gator, spänt upp ett glastak och sedan deklarerat att det är ett centrum med C. Solna är bara betong, avgaser och en ändlös ström av bilar som forsar genom området från morgon till kväll -det är inget annat än en genomfartsled. Finns inget vackert alls med Solna.
Enda anledningen till att någon befinner sig på dessa ställen är för att det är nära till stan eller att företagen är placerade där. Jag tror i övrigt ingen annars skulle satt sin fot där.