2026-05-28, 21:44
Medlem
De kanske får döpa om det till Lik-kista!

Ba-dum-tsss!
Citera
2026-05-28, 21:53
Medlem
Det blir säkert något nytt och bra i Kista när man kan utveckla området efter att Ericsson flyttat. Stockholm får ta ett samlat grepp över stadsutvecklingen. Det som drar ned är väl att gallerian är en fritidsgård kvällstid för norra järvas alla ortenbor.
Citera
2026-05-28, 22:02
Medlem
Varför sitter låginkomstagere och pratar i tråden? Pga Kista🤣😂....
Senast redigerad av Crimzon 2026-05-28 kl. 22:05.
Citera
2026-05-28, 22:12
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Ericsson är inte de enda som lämnar eller klagar på otrygghet.
Och du har fortfarande missat att det finns ett bostadsområde som heter Kista bredvid.

Är du en sån där nazist som välkomnar kaosbabberiet för att de är muslimer och demonstrerar mot Israel? Fiendes fiende är min vän-situation?

Som sagt de skulle aldrig lämna om de inte tjänade på det. Finns massvis med myndigheter och andra offentliga ställen som inte har minsta klagomål på otrygghet. Företagen är för små för sina enorma hyreskontrakt och vill ut. Då kan de skylla på otrygghet. varför klagar inte FOI, DSV, skatteverket m.fl på otrygghet?

Och sen bryr jag mig inte det minsta om kebabberiet. De är en symptom som sverige skulle kunna göra sig av med på ett halvår om vi var befriade från judarnas globalism. Om något kanske kebabberiet kan få folket att vakna.
Citera
2026-05-28, 22:38
Medlem
När nästa stora köpcentrum byggs kommer MoS och det området att bli nästa Kista?
Solna Centrum var ju inne ett tag men sedan kom Kista C och Sola C tappade sin attraktivitet.
Fast Solna C hänger ju trots allt kvar utan att rasa ihop totalt.
Kan det bero på att Solna C byggdes i ett etablerat centrum, att Solna C inte uppstod ur tomma intet?
Citera
2026-05-28, 23:16
Medlem
Kaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
De ultimata lösningarna är enligt Vänsterpartiet att:

1. Försöka lagstifta så att Ericsson inte får flytta.
2. Exit-skatt på flytt
3. Göra en superstor fritidsgård av lokalerna (vilket magiskt löser alla ungdomsbrott).

Mina personliga förslag (förutom att SVT kan flytta till Kista) är att dessa myndigheter kan ta över lokalerna:

-SIDA (Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete)
-Brottsförebyggande rådet
-Domstolsverket
-Försäkringskassan
-Institutet för mänskliga rättigheter
-Justitiekanslern
-Jämställdhetsmyndigheten
-Konstfack
-Konstnärsnämnden
-Migrationsverket
-Moderna museet
-Myndigheten för delaktighet
-Myndigheten för kulturanalys
-Naturvårdsverket
-Specialpedagogiska skolmyndigheten
-Statens kulturråd
-Statistiska centralbyrån
-Stockholms konstnärliga högskola
-Södertörns högskola(*)
-Tingsrätter (samtliga)
-Åklagarmyndigheten

Södertörn hade varit perfekt placerat i Kista, eller kanske på Järvafältet.
Citera
2026-05-29, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.Onde
När nästa stora köpcentrum byggs kommer MoS och det området att bli nästa Kista?
Solna Centrum var ju inne ett tag men sedan kom Kista C och Sola C tappade sin attraktivitet.
Fast Solna C hänger ju trots allt kvar utan att rasa ihop totalt.
Kan det bero på att Solna C byggdes i ett etablerat centrum, att Solna C inte uppstod ur tomma intet?

MoS med sina 2045 butiker och ändå lyckas man bara hitta en som möjligen är värd att gå in i. Resten är samma generiska kedjor som finns i varenda köpcentrum i landet eller så är det modebutiker som man aldrig hört talas om -och som man inte vill höra talas om. Restaurangerna är genomgående överprissatta och lite under snittet mediokra. Kort sammanfattning, man har inte missat något överhuvudtaget om man aldrig har satt sin fot i MoS.

Jag tycker självaste anläggningen känns som ett experiment i hur långt man kan tvinga människor att promenera utan att ha ett mål. Det känns som man går flera mil genom ändlösa korridorer fyllda av folk som inte verkar ha något annat mål än att hänga i köpcentret. De verkar inte ha ett jobb eller bäring på en framtid. Man får en känsla av -här ska inte jag vara i alla fall, inte mer än absolut nödvändigt.

Parkeringsgaraget är ett kapitel för sig, kanske sämst i hela Stockholm. Parkeringsrutorna är dimensionerade för kundvagnar och inte bilar. Ännu värre är när det har varit en fotbollsmatch då kan det ta en halv livstid att ta sig ut därifrån, nja i alla fall 3h utan problem. Det känns som parkeringsgaraget byggdes av någon som hatar bilister som tyckte att bildörren är bagageluckan.

Kista behöver knappt nämnas för det är ju inte ens värt att prata om. Varken då, nu eller framtiden. Det har alltid sett helt för jävligt ut.

Solna Centrum ser mest ut som att någon tagit ett par slumpmässiga gator, spänt upp ett glastak och sedan deklarerat att det är ett centrum med C. Solna är bara betong, avgaser och en ändlös ström av bilar som forsar genom området från morgon till kväll -det är inget annat än en genomfartsled. Finns inget vackert alls med Solna.

Enda anledningen till att någon befinner sig på dessa ställen är för att det är nära till stan eller att företagen är placerade där. Jag tror i övrigt ingen annars skulle satt sin fot där.
Senast redigerad av avhandla 2026-05-29 kl. 00:39.
Citera
2026-05-29, 06:54
Medlem
Perdidoss avatar
Jag både bor och arbetar i närheten sedan flera år och har ganska bra koll på läget.

På sitt sätt kan jag se det som positivt, eller iallafall neutralt, att Ericsson flyttar ut. Det gör att politikerna kan sluta bråka om huruvida det finns ett problem eller inte. Det blir mer verkstad och mindre prat.

Berättelsen om otrygghet och kriminalitet är till stor del fabricerad. SD och andra på den kanten har ett tydligt intresse av att måla ut Kista som ”offer för massinvandringen” och där ingår ju rån, våldtäkter med mera.

Det har förekommit problematisk brottslighet i Kista. I första hand handlar det om ett specifikt gäng som rånade kontorsanställda för ca 10 år sedan. Det pågick under en kortare tid men fick stor uppmärksamhet och prioriterades av polisen. De åkte fast och problemet försvann.

Det är tydlig skillnad mellan Kista arbetsområde (IT-kontoren) och bostadsområde. Det är i någon mening två separata stadsdelar. Man vistas normalt i det ena av de två områdena, inte båda. Kista Galleria ligger i mitten och där möts folk.

Kista arbetsområde är välbyggt och ser ordentligt ut. Dock är det väldigt öde på kvällstid. Det är väldigt ensidigt fokus på stora kontor av en modell som blivit omodern efter pandemin. Det här är det centrala problemet i Kista, inte ”otrygghet”.

Kista bostadsområde består av en stor mängd småhus och bostadsrätter. Det är betydligt högre nivå där än i omgivande områden. Det förfall som är tydligt i omgivande områden är inte så tydligt i Kista. Det beror helt enkelt på att hyresrätter är den främsta källan till förfall och sådana finns det få av.

Det som behövs i Kista arbetsområde är:
1. Ombyggnad så att bebyggelsen blir mer blandad. Modellen med en ansamling av stora kontor av äldre modell fungerar inte.
2. Inflytt av 3-4 myndigheter. De har en mer traditionell profil än teknikföretag och kan efterfråga kontor av den sort som finns i Kista.

Det finns några myndigheter i Kista redan nu men de är relativt små. Det som behövs är kontor/filialer med några hundra anställda. Detta skulle inte fylla upp all den tomma ytan men tillsammans med ombyggnad kunna stabilisera läget.

Myndigheter har i de flesta fall tidsbegränsade kontrakt och behöver ompröva sin lokalisering med jämna mellanrum. Det är alltså sannolikt att olika myndigheter ”naturligt” kan hamna i Kista framöver. Generellt ska myndigheter leta efter kontor med låg hyra och hyresnivån i Kista lär falla som en sten.

Kista ligger nära till pendeltågsstationen Helenelund. Före pandemin var det en armé som marscherade ut därifrån varje morgon. Nu är det lugnare men det kan mycket väl bli mer igen framöver.
Citera
2026-05-29, 06:59
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
MoS med sina 2045 butiker och ändå lyckas man bara hitta en som möjligen är värd att gå in i. Resten är samma generiska kedjor som finns i varenda köpcentrum i landet eller så är det modebutiker som man aldrig hört talas om -och som man inte vill höra talas om. Restaurangerna är genomgående överprissatta och lite under snittet mediokra. Kort sammanfattning, man har inte missat något överhuvudtaget om man aldrig har satt sin fot i MoS.

Jag tycker självaste anläggningen känns som ett experiment i hur långt man kan tvinga människor att promenera utan att ha ett mål. Det känns som man går flera mil genom ändlösa korridorer fyllda av folk som inte verkar ha något annat mål än att hänga i köpcentret. De verkar inte ha ett jobb eller bäring på en framtid. Man får en känsla av -här ska inte jag vara i alla fall, inte mer än absolut nödvändigt.

Parkeringsgaraget är ett kapitel för sig, kanske sämst i hela Stockholm. Parkeringsrutorna är dimensionerade för kundvagnar och inte bilar. Ännu värre är när det har varit en fotbollsmatch då kan det ta en halv livstid att ta sig ut därifrån, nja i alla fall 3h utan problem. Det känns som parkeringsgaraget byggdes av någon som hatar bilister som tyckte att bildörren är bagageluckan.

Kista behöver knappt nämnas för det är ju inte ens värt att prata om. Varken då, nu eller framtiden. Det har alltid sett helt för jävligt ut.

Solna Centrum ser mest ut som att någon tagit ett par slumpmässiga gator, spänt upp ett glastak och sedan deklarerat att det är ett centrum med C. Solna är bara betong, avgaser och en ändlös ström av bilar som forsar genom området från morgon till kväll -det är inget annat än en genomfartsled. Finns inget vackert alls med Solna.

Enda anledningen till att någon befinner sig på dessa ställen är för att det är nära till stan eller att företagen är placerade där. Jag tror i övrigt ingen annars skulle satt sin fot där.

Kista Galleria verkar så långt ha klarat sig hyggligt. Det är inte så hög andel vakanser som i vissa andra centrum. Profilen har ändrats en del men inte bara till det sämre.
Citera
2026-05-29, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Kista Galleria verkar så långt ha klarat sig hyggligt. Det är inte så hög andel vakanser som i vissa andra centrum. Profilen har ändrats en del men inte bara till det sämre.

Jag skulle kunna gissa hur det ser ut i Kista. Likt många andra liknande områden med ett stort utanförskap så består består affärerna i Kista mestadels av antingen lågprisaffärer eller affärer där affärsinnehavaren ser det som sitt liv att att bedriva affärsverksamhet oavsett nästan hur lite kunder man än har. Det finns en hel del tomutrymmen och att affärer med högre svansföring lyser med sin frånvaro. Jag skulle nog våga påstå att även vissa mataffärer skulle troligen inte ens etablera sig där och om de nu finns där, så tror jag ändå att nog även att de har packat resväskan. Ungefär som de har gjort i andra centrum av liknande karaktär.

Sedan är det ett annat faktum som är bekymrande för Kista. Det finns ingen som någonsin har talat väl om Kista. Ingen, absolut ingen. Inte ens de som man tror skulle säga ett positivt ord om Kista har just gjort det. Utan tvärtom de väntar också på flyttlastbilen. Ännu värre är det kanske när halva industri Sverige ansåg att man skulle bedriva verksamhet där som ett slags silicon valley. Att de nu allihopa lämnar platsen till sitt öde talar sitt tydliga språk. Det är otvetydigt att det kostar mer att befinns sig på en sådan plats än vad det är värt.

En annan sak som jag också tänker på i skrivande stund är att, ha också i betänkandet vad ska alla människor som faktiskt bor där vilket ändå är en ansenlig del, sysselsätta sig med?
Senast redigerad av avhandla 2026-05-29 kl. 07:31.
Citera
2026-05-29, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaos
Södertörn hade varit perfekt placerat i Kista, eller kanske på Järvafältet.
Varför det? Är de områdena på något sätt mer brottsutsatta eller invandrartäta än Flemingsberg? Knappast

Det är väl det du tänker på när du tycker att det varit perfekt placerat där.

Om vi tänker på upplevd 'otrygghet' osv är nog Flemingsberg mycket mycket värre än Kista.
Citera
2026-05-29, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?

Ja, varför inte tvinga samtliga inom media som uppbär press och mediastöd att om de vill fortsatt ha det, så måste de flytta ut till Kista.
Sedan skulle ju Kista kunna bli ett press och mediacenter, samt de kommer också befinna sig lite i händelsernas center, där de borde vara.
Anders Lindberg till Kista!
Det är väl inte omöjligt att lite av Ericsson ändå blir kvar och då får de där mediehusen också enkelt tillgång till den bästa tekniska kompetensen man kan tänka sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in