Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
"There is a consensus among Egyptologists that the Great Pyramids were not built by slaves."
Så står det i din källa. Jag har inte engagerat mig tillräckligt för att veta exakt vad det var som ni diskuterade, men det verkar lite här som om du är rökt. Om jag inte missförstått någonting.
Enligt länken förekom det extremt mycket slaveri vid den tiden. Men just när de byggde pyramiderna, inte en enda slav? Jag tror inte på det oavsett vad ni menar är konsensus. Jag hittar inget stöd för detta sk konsensus på sidan. En del egyptologer, speciellt från Egypten, verkar ha en tendens att skönmåla pyramiderna och hur de byggdes. De är väldigt stolta över pyramiderna och vill att historien om pyramiderna ska vara så vacker och tilltalande som möjligt.
Men jag håller med om att det har gjorts fynd som stödjer att de hade ett klassamhälle med yrken och att långt ifrån alla arbetare var slavar, kanske inte ens de flesta. Men att påstå att bygget var 100% fritt från slaveri låter inte trovärdigt med tanke på hur den tidens samhällen faktiskt var uppbyggda, och de hade slaveri.