2026-05-28, 23:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag slutade att läsa efter ingressen då jag såg att det var en (kristen) betalartikel.

Tjänar de mycket pengar på att försöka få Sverige att verka mer religiöst än vad det är? Och vad tycker Jesus om det att de ska tjäna pengar på Jesus budskap?
https://www.gu.se/nyheter/gudstron-minskar-enligt-svenska-religionstrender
"Andelen som säger sig tro på Gud har minskat från 47 till 36 procent under de senaste tio åren."

36% tror på gud. Enligt göteborgs universitet. Dom vill ha kyrkor!
Citera
2026-05-28, 23:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
"There is a consensus among Egyptologists that the Great Pyramids were not built by slaves."
Så står det i din källa. Jag har inte engagerat mig tillräckligt för att veta exakt vad det var som ni diskuterade, men det verkar lite här som om du är rökt. Om jag inte missförstått någonting.
Enligt länken förekom det extremt mycket slaveri vid den tiden. Men just när de byggde pyramiderna, inte en enda slav? Jag tror inte på det oavsett vad ni menar är konsensus. Jag hittar inget stöd för detta sk konsensus på sidan. En del egyptologer, speciellt från Egypten, verkar ha en tendens att skönmåla pyramiderna och hur de byggdes. De är väldigt stolta över pyramiderna och vill att historien om pyramiderna ska vara så vacker och tilltalande som möjligt.

Men jag håller med om att det har gjorts fynd som stödjer att de hade ett klassamhälle med yrken och att långt ifrån alla arbetare var slavar, kanske inte ens de flesta. Men att påstå att bygget var 100% fritt från slaveri låter inte trovärdigt med tanke på hur den tidens samhällen faktiskt var uppbyggda, och de hade slaveri.
Citera
2026-05-28, 23:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Enligt länken förekom det extremt mycket slaveri vid den tiden. Men just när de byggde pyramiderna, inte en enda slav? Jag tror inte på det oavsett vad ni menar är konsensus. Jag hittar inget stöd för detta sk konsensus på sidan. En del egyptologer, speciellt från Egypten, verkar ha en tendens att skönmåla pyramiderna och hur de byggdes. De är väldigt stolta över pyramiderna och vill att historien om pyramiderna ska vara så vacker och tilltalande som möjligt.

Men jag håller med om att det har gjorts fynd som stödjer att de hade ett klassamhälle med yrken och att långt ifrån alla arbetare var slavar, kanske inte ens de flesta. Men att påstå att bygget var 100% fritt från slaveri låter inte trovärdigt med tanke på hur den tidens samhällen faktiskt var uppbyggda, och de hade slaveri.
Du förolämpar och kallar folk galenpanna/UFO-hippie när fakta ges, du ljuger om att du gett en källa, du hittar en källa genom snabb improvisation när din lögn blir upptäckt, och det visar sig att din källa säger rakt emot dig.

Hmmm...
Citera
2026-05-28, 23:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
https://www.gu.se/nyheter/gudstron-minskar-enligt-svenska-religionstrender
"Andelen som säger sig tro på Gud har minskat från 47 till 36 procent under de senaste tio åren."

36% tror på gud. Enligt göteborgs universitet. Dom vill ha kyrkor!
36% är ju en ganska tydlig minoritet. Dessutom betyder ju inte "tro på gud" automatiskt att man bryr sig om kyrkor. Vi har många muslimer i Sverige nu som tror på gud men som inte går in i någon kristen kyrka. Vi har också många agnostiker som "tror på gud, kanske, på något sätt", men som inte heller går i kyrkan. De som faktiskt går till kyrkan ibland var väl enligt din förra källa under 10%. Så nej, en majoritet tycker inte att det är viktigt med kyrkor.
Citera
2026-05-28, 23:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du förolämpar och kallar folk galenpanna/UFO-hippie när fakta ges, du ljuger om att du gett en källa, du hittar en källa genom snabb improvisation när din lögn blir upptäckt, och det visar sig att din källa säger rakt emot dig.

Hmmm...
Du påstår på fullt allvar att de inte hade en enda slav på den tiden?
Citera
2026-05-28, 23:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du påstår på fullt allvar att de inte hade en enda slav på den tiden?
Var inte diskussionen om ifall pyramiderna byggdes utav slavar? Det var ju tvärfel, du har gjort bort dig totalt angående det.

Dessutom så står detta:
"Ancient Egypt was a peasant-based economy and it was not until the Greco-Roman period that slavery had a greater impact."
Slaveri verkar inte ens ha varit vanligt.
Är detta dina desperata försök att undvika erkänna fel?
Citat:
Enligt länken förekom det extremt mycket slaveri vid den tiden.
Se ovan.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-28 kl. 23:51.
Citera
2026-05-28, 23:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
36% är ju en ganska tydlig minoritet. Dessutom betyder ju inte "tro på gud" automatiskt att man bryr sig om kyrkor. Vi har många muslimer i Sverige nu som tror på gud men som inte går in i någon kristen kyrka. Vi har också många agnostiker som "tror på gud, kanske, på något sätt", men som inte heller går i kyrkan. De som faktiskt går till kyrkan ibland var väl enligt din förra källa under 10%. Så nej, en majoritet tycker inte att det är viktigt med kyrkor.
Alltså va. Så alla grupper som är under 50% är okej att stjäla pengar från?
Citera
2026-05-29, 00:04
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Var inte diskussionen om ifall pyramiderna byggdes utav slavar
Håll dig till trådens ämne i stället.
Citera
2026-05-29, 00:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Håll dig till trådens ämne i stället.
Så efter denna tragiska händelse, känner du dig inte redo att se saker ur en annan vinkel och kanske öppna dig för Jesus? Möjligheten finns där, alla gör misstag. Med gud finns ingen fördömelse, bara glädje.
Citera
2026-05-29, 00:10
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Alltså va. Så alla grupper som är under 50% är okej att stjäla pengar från?
Har du någon källa på de här påstådda stölderna? Utan att fråga din AI-präst.
Citera
2026-05-29, 00:11
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Så efter denna tragiska händelse, känner du dig inte redo att se saker ur en annan vinkel och kanske öppna dig för Jesus? Möjligheten finns där, alla gör misstag. Med gud finns ingen fördömelse, bara glädje.
Jag tar nog hellre livet av mig om jag ska vara ärlig.
Citera
2026-05-29, 00:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Har du någon källa på de här påstådda stölderna? Utan att fråga din AI-präst.
Jag har avsikt här:
Citat:
Absolut, vi borde motverkar alla religioner och inte betala ut några bidrag t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in