2026-05-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag är exakt lika kritisk mot Judendomen och Islam. Det är ju enligt alla teologer samma Gud, bara olika trosuppfattingar. Jag tycker faktiskt att praktiskerandet av Islam många gånger är mer problematiskt än praktiserandet av kristendomen. Det är ju tydligt när vi ser på länder med islamism att det är mer problematiskt än svenska kyrkan, som är relativt sekulär och inte speciellt påtvingande. Längre.

Känner du då att påtvingandet av religiös idioti är något ett sekulärt land som Sverige kan klara sig utan?
Citera
2026-05-28, 20:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Känner du då att påtvingandet av religiös idioti är något ett sekulärt land som Sverige kan klara sig utan?
Absolut, vi borde motverkar alla religioner och inte betala ut några bidrag t.ex.
Citera
2026-05-28, 20:40
Medlem
Citat:
Vilken forskning pratar du om nu?

Lehner’s excavation of the worker’s village paints a clear picture of the pyramid laborers, highlighting a higher quality of life than previously believed. The workers had access to high quality food, were given proper burials, and lived under an organized labor system, where workers contributed to various societal and construction functions of their own free will. This archaeological evidence directly opposes previous beliefs that the pyramids were the result of intensive slave labor. This misconception began with Greek Historian Herodotus, and was later popularized in pop cultural depictions of the building of the pyramids.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giza_pyramid_complex#Workers'_village
Citera
2026-05-28, 20:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Lehner’s excavation of the worker’s village paints a clear picture of the pyramid laborers, highlighting a higher quality of life than previously believed. The workers had access to high quality food, were given proper burials, and lived under an organized labor system, where workers contributed to various societal and construction functions of their own free will. This archaeological evidence directly opposes previous beliefs that the pyramids were the result of intensive slave labor. This misconception began with Greek Historian Herodotus, and was later popularized in pop cultural depictions of the building of the pyramids.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giza_pyramid_complex#Workers'_village
Det här bevisar inte att de inte hade slavar. Det är ju en bosättning som det här bygger på. Inte alla bosättningar. De hade säkert olika klasser av arbetare där inte exakt alla var slavar. Det påstod jag inte heller att alla var.
Citera
2026-05-28, 21:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Absolut, vi borde motverkar alla religioner och inte betala ut några bidrag t.ex.
"Vi"? Vilka är "vi" i sammanhanget? Ateister? Du menar att ateister borde "motverka religioner" (kristendom)? Vad är det du säger egentligen? Borde jag vara rädd?
Citera
2026-05-28, 21:18
Medlem
Citat:
Det här bevisar inte att de inte hade slavar. Det är ju en bosättning som det här bygger på. Inte alla bosättningar. De hade säkert olika klasser av arbetare där inte exakt alla var slavar. Det påstod jag inte heller att alla var.

Så du säger emot den vetenskapliga forskningen och bevisningen som säger:

"This archaeological evidence directly opposes previous beliefs that the pyramids were the result of intensive slave labor."

Jag är inte förvånad.
Citera
2026-05-28, 21:26
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
"Vi"? Vilka är "vi" i sammanhanget? Ateister? Du menar att ateister borde "motverka religioner" (kristendom)? Vad är det du säger egentligen? Borde jag vara rädd?

Riksdagen.

Nej, varför ska du vara rädd? Du får vara religiös hur mycket du vill men jag vill inte betala för dumheterna.
Och jag vill inte att barn ska bli hjärntvättade av präster. Det är barnmisshandel.
Citera
2026-05-28, 21:29
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du säger emot den vetenskapliga forskningen och bevisningen som säger:

"This archaeological evidence directly opposes previous beliefs that the pyramids were the result of intensive slave labor."

Jag är inte förvånad.

Fast det är väl nån galenpanna/UFO-hippie som har skrivit den meningen och inte arkeologerna?
Jag tror inte på att en arkeolog uttrycker sig så här:

Citera
2026-05-28, 21:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Riksdagen.

Nej, varför ska du vara rädd? Du får vara religiös hur mycket du vill men jag vill inte betala för dumheterna.
Och jag vill inte att barn ska bli hjärntvättade av präster. Det är barnmisshandel.
Hosta upp stålarna nu, kyrkorna behöver renoveras. Det behövs nya kex också, dom förra började blöda. Du är väl inte snål?
Citera
2026-05-28, 21:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Fast det är väl nån galenpanna/UFO-hippie som har skrivit den meningen och inte arkeologerna?
Jag tror inte på att en arkeolog uttrycker sig så här:

Alla som inte håller med dig är galna så därför behövs inga motargument. Fin attityd.
Citera
2026-05-28, 21:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Hosta upp stålarna nu, kyrkorna behöver renoveras. Det behövs nya kex också, dom förra började blöda. Du är väl inte snål?
Kyrkan får fixa sina egna byggnader. Kan de inte det får de väl sälja.
Det är ganska vanligt att kyrkor byggs om till mer användbara lokaler.
Citera
2026-05-28, 21:53
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Alla som inte håller med dig är galna så därför behövs inga motargument. Fin attityd.

Tror du att en arkeolog har skrivit detta?

Om det inte är en arkeolog är det ju en, i mitt tycket, galenpanna som förvanskar arkeologernas viktiga arbete. Varför har du ingen respekt för arkeologer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in