2026-05-28, 18:46
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Den uppgiften är nog felaktig. Att Iran har fel egentligen. Vid inledningen av konflikten så fanns det bara 5, fem, USA flaggade civila fartyg inne i Persiska Viken:
https://gcaptain.com/u-s-flagged-ships-stuck-in-persian-gulf-as-senator-demands-action-for-american-crews/

Det är Sal Mercogliano som kommer med den uppgiften.
Den 4 maj skrev nyhetsmedier att 2 av dessa hade transitionerat sundet utan incidenter.
Så det är tydligen 3 av dessa som finns kvar där.
Förutom de militära fartygen förstås.

Sedan så är det så att fartyg flaggade i tex Marshall Islands betraktas ibland som USA-flaggade.

CENTCOM skriver ju idag att Iran visserligen skjutit drönare mot Kuwait.
Att det inte står något om någon USA flaggad tanker som beskjutits tyder väl på att Iran helt enkelt ljuger ?

Man tycker ju att fler medier skulle ha tagit upp detta om det varit ett civilt fartyg som blivit
beskjutet ?

Kanske en nödlögn från Irans sida ?

Avtalet är nu klart påstår gCaptain:
https://gcaptain.com/report-says-iran-and-u-s-reach-outline-ceasefire-deal-after-latest-attacks/
The fresh fighting appeared to begin when Iranian forces fired at four ships attempting to cross the strait, state broadcaster IRIB reported on Thursday.

“Four vessels attempted to cross the Strait of Hormuz and enter the Persian Gulf without coordination with the security forces,” IRIB posted on Telegram, saying the incident took place at around 12:35 a.m. local time. It did not provide details on the ships.

https://www.google.com/amp/s/www.timesofisrael.com/ceasefire-rattled-as-us-strikes-iran-drawing-retaliatory-attack-on-american-base/amp/

Som jag fattade det så började alltså striderna med 4 civila fartyg.

Det låter ju på presstv som det var ett amerikanskt. Men att det just började med beskjutning av fartyg har jag hört nu på flera platser.

Vi får väl se om det blir ett avtal nu. Jag känner mig skeptisk.

Edit. Jag inser att jag dragit tre olika versioner av detta i tråden. Men lasta mig inte för hårt, variationerna kommer från olika medier.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-28 kl. 18:56.
Citera
2026-05-28, 19:09
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
...
USA:s finansminister hotar Oman med sanktioner om de samarbetar med Iran om införande av ett tullsystem i sundet.
...

Det är pga. att "idiot-in-charge" sa så här igår:

"It’s international waters, and Oman will behave just like everybody else, or we will have to blow them up."

Där rök den "alliansen" och det stödet för amerikanska flottenheter (som med lov från Oman fått tankas och servas i omanska hamnar)...
Citera
2026-05-28, 19:19
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Mina känslor säger: Jag blir äcklad av Israel. Allt jag hör av och om Israel är bara elände. När jag hör företrädare för Israel förklara sina dumheter, så blir jag bara äcklad av deras sätt att resonera. Dom begår vidriga handlingar, men är besatta av att bara tycka synd om sig själva. Usch!

Det var mina känslor. Jag är övertygad om att Israelerna, i nuläget, struntar fullständigt i mina känslor. Men såvida Israel inte ändrar kurs, så kommer Israel inte att överleva långsiktigt. När Israel kollapsar, så förväntar jag mig att Israelerna kommer att knacka på Europas dörr, och vädja till européernas medlidande. Jag kommer inte att ha något medlidande till dessa onda människor.
Jag tror inte det kommer ske. Jag tror faktiskt att de skulle kunna tänka sig att strida till siste man.

Vi har ju deras berättelse i bibeln. Om hur de fördrivs, om hur jävligt de ska ha det och att de i en tid av stor nöd ska återvända, stapplande och gråtande. Återskapa landet på en dag och aldrig mer förlora det. Men det ska komma ett krig de inte kan vinna och många kommer att dö. Men då när allt är så hopplöst kommer deras gud tillbaka och räddar dem.

Eftersom profetsierna har haft rätt fram till det kriget, är det bäddat för att om de möter en oövervinnerlig fiende att de stannar.

Jag tror det var Netanyou som sa att tiden då de kunde ledas som lam till släkten är över. Tänker mig att det speglar deras synsätt.

Fly finns alltså inte i deras vokabulär längre. Men självklart vad vet jag.

Sedan är Israel den enda riktiga demokratin i sin världsdel och är därför ett hot mot de diktaturer som finns där. Eftersom de folk som förtrycks i diktaturerna kan få för sig att de vill ha samma frihet. En hel del som sägs om Israel är dessa länders propaganda.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-28 kl. 19:26.
Citera
2026-05-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

"It’s international waters, and Oman will behave just like everybody else, or we will have to blow them up."

Där rök den "alliansen" och det stödet för amerikanska flottenheter (som med lov från Oman fått tankas och servas i omanska hamnar)...
Jo jag såg det där uttalandet. Han skulle behöva en förmyndare som sköter snacket. Helt ogenomtänkta uttalanden.
Citera
2026-05-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Snarare handlar det om ett avtal om möjlighet till att förhandla om framtida avtal samt någon förlängning av vapenvilan. Med andra ord inget avtal förutom att parterna skall försöka hålla tillbaka sitt kinetiska krigande till efter fotbolls vm.
För Iran innebär det att det är dubbelskift på att gräva fram sina missiler och annat som kan tänkas explodera så länge det är möjligt att göra det obehindrat från ovan.

Ett preliminärt avtal påstås det finns mellan USA och Iran.
Antagligen gäller det att man är överens om vilka frågor man skall diskutera framöver, som ingår i det slutliga avtalet om förlängd vapenvila.
Detta säger enligt min mening ingenting!
Citera
2026-05-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Från Al Jazeeras livefeed 12:15 idag:

Måste säga att jag håller med här. EU, och deltagande länder, har blivit ett så jävla ryggradslöst och slimigt förbund alltså.

Ryssland och Israel går bra att fördöma minsann, men USA kryper man så gärna för när dom gör precis samma sak.

al jazeera är inte precis neutrala.

Det vi först och främst bör döma är iran, som attackera oss. Sedan kanske usa gör fel också, men det är iran som attackera oss.
Citera
2026-05-28, 21:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Ett preliminärt avtal påstås det finns mellan USA och Iran.
Antagligen gäller det att man är överens om vilka frågor man skall diskutera framöver, som ingår i det slutliga avtalet om förlängd vapenvila.
Detta säger enligt min mening ingenting!

Lite fler detaljer om "överenskommelsen" finns
I nedanstående artikel.

"Enligt ramverket ska Iran återställa den kommersiella sjöfarten genom Hormuzsundet till nivåer före kriget inom en månad, medan USA ska dra tillbaka militära styrkor från Irans närområde och häva en marin blockad."

https://www.placera.se/nyheter/oljepriset-faller-kraftigt-efter-uppgifter-om-iran-avtal-2026-05-27
Senast redigerad av LeeVan 2026-05-28 kl. 21:22.
Citera
2026-05-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Lite fler detaljer om "överenskommelsen" finns
I nedanstående artikel.
"Enligt ramverket ska Iran återställa den kommersiella sjöfarten genom Hormuzsundet till nivåer före kriget inom en månad, medan USA ska dra tillbaka militära styrkor från Irans närområde och häva en marin blockad."
https://www.placera.se/nyheter/oljepriset-faller-kraftigt-efter-uppgifter-om-iran-avtal-2026-05-27
Detta är absolut ingen nyhet, för det har varit USAs position hela tiden, efter att Trump insåg han inte skulle lyckas med att framkalla någon statskupp eller inbördeskrig, samt att USAs militär är för ynkliga göra något åt de iranska stridskrafterna runt Sundet.

Att Iran inte har samma uppfattning, det behöver jag nog inte nämna.
Sen kan jag tillägga att Trump kommer aldrig lyckas med sina fantasier om att "svälta ut" Iran.
Iran har egen betydande industri och jordbruk, samt är självförsörjande i nästan alla avseenden.
Man har även andra transportvägar som närliggande hamnar i Pakistan och Kaspiska havet, samt en nybyggd Kina-sponsrad järnväg norrut genom Turkmenistan med mycket stor kapacitet.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-05-28 kl. 22:12.
Citera
2026-05-28, 23:10
Medlem
"Flygplan" nedskjutet enligt svt. Måste ju vara drönare de syftar på... https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-iran-och-konflikten-med-usa-och-israel?inlagg=659e2e8b22c6971196dfafb0909cd335
Citera
2026-05-29, 00:18
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Iran har egen betydande industri och jordbruk, samt är självförsörjande i nästan alla avseenden.
Man har även andra transportvägar som närliggande hamnar i Pakistan och Kaspiska havet, samt en nybyggd Kina-sponsrad järnväg norrut genom Turkmenistan med mycket stor kapacitet.

Mestadels av irans industri och jordbruk samt Teheran är uppe i norr vilket är mera skyddat. USA kan inte komma in från norr för där finns Ryssland. Österut finns Turkmenistan som inte kommer tillåta USA änvända dem - rena motsatsen till Sverige. Sedan har västerut Turkiet och de kommer inte involvera sig i kriget heller. Det enda landet som de lyckats infiltrera är Azerbardjan men det verkar som de inte är helt entusiastiska heller.

Marktrupper är nu uteslutet eftersom den är sommarsäsong vilket betyder varmt som fan och de ska ta sig igenom 150 mil ökenlandskap för att ens nå Teheran.

USA är körda och kan inte inta Iran och fattar vilket idiot som helst inklusive Pentagon. Det enda USA kan göra nu är att blockera utfarten till Hormuzsundet istället för att skapa hungersnöd i världen, vilket var målet ändå.
Citera
2026-05-29, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Jo jag såg det där uttalandet. Han skulle behöva en förmyndare som sköter snacket. Helt ogenomtänkta uttalanden.

Uttalandet ska ses i perspektivet: - Att Oman ska hålla tassarna borta från att förhandla fram ett separat tullavtal med Iran

Oman har blivit varnade förut av både UAE och USA.

Det har idag kommit fram att den myndighet som Iran har registrerat som berättigat att ta upp tullavgifter också har satts under tunga sanktioner.
Dvs varje skeppare/skeppsredare som gör affärer med denna entitet kan själva drabbas av sanktionerna.

Iran har försökt övertala Oman att de ska registrera en egen sådan tullmyndighet. Iran vill i gengäld förstås ha pengar för detta.
Iran kommer i gengäld att släppa sina krav på Omans territorialvatten.
Iran anser nämligen att de vunnit Omans hela territorialvatten i kriget.

USA vill med sina varningar till de övriga Gulf-länderna och framförallt Oman att Iran ska få känna på
det fulla trycket av att stå ensamma där, "sweating bullets".

Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
"Flygplan" nedskjutet enligt svt. Måste ju vara drönare de syftar på... https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-iran-och-konflikten-med-usa-och-israel?inlagg=659e2e8b22c6971196dfafb0909cd335

Tydligen fake news. Inget finns bekräftat om detta.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-05-29 kl. 05:33.
Citera
2026-05-29, 05:26
Medlem
Irans PressTV påstår dessutom att attacken mot kärnkraftverket i Barakah, UAE, Dubai,
var regisserat och utfört av Israel.
Alltså en så kallat false flag:

https://www.presstv.ir/Detail/2026/05/21/769018/barakah-false-flag-how-israeli-drones-attacked-uae-nuclear-plant-frame-iran-unleash-catastrophe

Citat:
Ursprungligen postat av PressTV.ir
Barakah false flag: How Israeli drones targeted UAE nuclear plant to frame Iran, unleash nuclear catastrophe
Thursday, 21 May 2026 2:06 PM [ Last Update: Thursday, 21 May 2026 2:06 PM ]

A drone strike on an electrical generator just outside the inner perimeter of the Barakah Nuclear Power Plant in the United Arab Emirates on May 17, 2026, suddenly brought the Persian Gulf to the brink of an environmental and nuclear catastrophe.

Iranian military sources have confirmed what the evidence overwhelmingly suggests: the attack was carried out by the Israeli military in a calculated provocation designed to push the UAE toward greater hostility against the Islamic Republic of Iran.

The UAE now finds itself at the epicenter of a dangerously escalating crisis following the attack on its only nuclear power facility, which, if breached, could irradiate the entire region.

Säkert mumma för MSM att kunna skylla något nytt på Israel ?
Eller hur ?

Heja SVT/TV4 om ni läser här ? - Serverar nyheten så här enkelt
Bara att kopiera och klistra
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-05-29 kl. 05:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in