2026-05-28, 14:59
  #1
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Gymnasielärare använde n-ordet och kategoriserade elever

Citat:
DO begär att Hässleholms kommun betalar 70 000 kronor i diskrimineringsersättning till en gymnasieelev med utländskt ursprung.

Eleven pekades ut av en lärare som exempel när klassen undervisades om hur fascismen delade in människor i olika kategorier, och samma upplägg ska ha använts i flera klasser.

Nu har kommunen till den 15 juni på sig att svara, efter en händelse där även en annan elev ställdes framför klassen.

Era tankar kring detta?
Är 70 000 kr en rimlig summa?

https://www.sverigesradio.se/artikel/gymnasielarare-anvande-n-ordet-och-kategoriserade-elever

https://www.sverigesradio.se/artikel/skola-hade-lektion-i-fascism-stallde-upp-elever-pa-rad
Citera
2026-05-28, 15:04
  #2
Medlem
andan0s avatar
orimligt med hela 70 000 kr.

må ha varit olämpligt att dela in eleverna, men även lärorikt
Citera
2026-05-28, 15:05
  #3
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Skola hade lektion i fascism – delade in elever efter ursprung

Har ingen koll alls egentligen, men gjorde verkligen il duce det?
Citera
2026-05-28, 15:16
  #4
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
orimligt med hela 70 000 kr.

må ha varit olämpligt att dela in eleverna, men även lärorikt

Jag har hört nånstans att t.ex. mena-folk tycker om att dela upp folk i etnicitet och/eller religion, men det kanske jag fått om bakfoten? Men är det så kan det ju naturligtvis vara lärorikt, om de tar till sig vad skolan säger vill säga.
Citera
2026-05-28, 15:20
  #5
Medlem
WetCigarettes avatar
Ja det var olämpligt. Hoppas läraren får sig en tankeställare efter det här och inte gör om det.
Citera
2026-05-28, 15:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Era tankar kring detta?
Är 70 000 kr en rimlig summa?

https://www.sverigesradio.se/artikel/gymnasielarare-anvande-n-ordet-och-kategoriserade-elever

https://www.sverigesradio.se/artikel/skola-hade-lektion-i-fascism-stallde-upp-elever-pa-rad


Citat:
Ursprungligen postat av andan0
orimligt med hela 70 000 kr.

må ha varit olämpligt att dela in eleverna, men även lärorikt

Det beror ju helt på hur man har lagt upp det, vilket dessvärre inte framgår.

Jag tror det inte blir så lärorikt att bara dela upp klassen i A-, B- och C-barn. De som blir klassade som A kanske rent av blir inspirerade.

I sammanhanget blir det ju diskriminering om man delar in dem efter faktiskt etniskt ursprung osv. Hade man valt något mer godtycklig kriterium så hade man nog lättare kunnat ducka DO.

Sen gällande frågan om il Duce gjorde detta själv, ja kanske inte personligt, men varför skulle han inte gjort det? Det var ju så det var på den tiden, vilket man ofta glömmer - särskilt i andra länder.
Citera
2026-05-28, 15:46
  #7
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har ingen koll alls egentligen, men gjorde verkligen il duce det?

Nej men Franco.

Basker och Kataloner var opålitliga element som skall hållas kort. Viva Espania, ole !
Citera
2026-05-28, 15:49
  #8
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det beror ju helt på hur man har lagt upp det, vilket dessvärre inte framgår.

Jag tror det inte blir så lärorikt att bara dela upp klassen i A-, B- och C-barn. De som blir klassade som A kanske rent av blir inspirerade.

I sammanhanget blir det ju diskriminering om man delar in dem efter faktiskt etniskt ursprung osv. Hade man valt något mer godtycklig kriterium så hade man nog lättare kunnat ducka DO.

Sen gällande frågan om il Duce gjorde detta själv, ja kanske inte personligt, men varför skulle han inte gjort det? Det var ju så det var på den tiden, vilket man ofta glömmer - särskilt i andra länder.

Läraren kunde ju delat upp efter nationellt ursprung.
En Norrlänning
En Skåning
En Stockholmare

= OK

( INTE samer, romer, tattare osv = inte ok )
Citera
2026-05-28, 15:52
  #9
Medlem
Ichwills avatar
Jag hoppas att det var läraren som fick pengarna.
Citera
2026-05-28, 16:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Läraren kunde ju delat upp efter nationellt ursprung.
En Norrlänning
En Skåning
En Stockholmare

= OK

( INTE samer, romer, tattare osv = inte ok )

Jo, men sen återstår ju att ha ett upplägg där poängen går fram. Det känns ju som att det finns hur många fallgropar som helst där man kan tappa bort själva poängen i övningen eller rent av råka få fram det motsatta budskapet.
Citera
2026-05-28, 16:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har ingen koll alls egentligen, men gjorde verkligen il duce det?
Nja. Under Salòrepubliken blev han väl så illa tvungen, men Mussolini var i grunden ganska ointresserad av Hitlers raspolitik och tyckte mest han var tröttsam och obegriplig när han höll på och raljerade om folkgrupper.
Citera
2026-05-28, 17:02
  #12
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jo, men sen återstår ju att ha ett upplägg där poängen går fram. Det känns ju som att det finns hur många fallgropar som helst där man kan tappa bort själva poängen i övningen eller rent av råka få fram det motsatta budskapet.
Exakt. Att vara lärare idag måste vara som att trampa runt i ett minfält. Var och varannan unge söker efter möjligheter att "sätta dit" lärare om inte annat för att det är kul eller för att man ogillar skolan.

Inget konstigt i det, jag skulle troligen tänkt lika när jag gick i skolan.
Problemet är att samhället aldrig står på lärarens sida och backar upp den, lärare som avsiktligt skulle uttrycka något rasistiskt eller diskriminerande i ett klassrum måste vara otroligt sällsynt.

Så 70 000kr till läraren för att den inte ska tröttna på skiten och byta yrke verkar rimligast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in