2026-05-28, 14:07
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vad pratar du om?

Mitt inlägg avser givetvis amerikanska attacker under vapenvila.
Ditt citat handlade om att Iran och Oman har diskuterat att ta ut avgifter för "security services".

När det gäller brott mot vapenvilan. Är det ju inte ensidigt.

Nu den senaste började med att Iran attakerade Amerikanska krigsfartyg i sundet. USA svarade med att med flyg attacker vid kusten och eventuellt tog ut en viktig ledare inom IRGC. Sedan så attackerade Iran Kuwait.

Varför skulle Europa fördöma den ena sidan bara, vilket också råkar vara ett land vi är beroende av för vårt eget försvar och är allierad med? Jag tycker alltså att det skulle vara helt fel moraliskt och också självdestruktiv.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-28 kl. 14:13.
Citera
2026-05-28, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Så fint du undviker ordet tull.
The comments came after reports that Iran and Oman had discussed possible maritime arrangements linked to the Strait of Hormuz, including a potential payment framework tied to shipping management and security services.
https://gulfnews.com/world/mena/why-trump-warned-oman-over-irans-strait-of-hormuz-fee-plans-1.500555361
Det handlar ju om att de diskuterar att ta ut avgifter för fartyg som passerar på internationellt vatten.
Så du tycker alltså att EU ska ställa sig bakom att de ska få ta ut avgiftet/tull?
Jag tror inte EU kommer att göra det, varför skulle vi tycka det?
Men att Iran skulle stänga Sundet vid ett amerikanskt angrepp, det hotade man med samma vecka som anfallet.
När jag hörde nyheten 28 februari om anfallet, då var jag 100% säker att det även innefattade ett anfall mot de iranska befästningarna runt Sundet.
Döm om min förvåning dagen efter när det kom nyheter om iranska angrepp på båtar i Sundet!
Citera
2026-05-28, 14:14
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Från Al Jazeeras livefeed 12:15 idag:

Måste säga att jag håller med här. EU, och deltagande länder, har blivit ett så jävla ryggradslöst och slimigt förbund alltså.

Ryssland och Israel går bra att fördöma minsann, men USA kryper man så gärna för när dom gör precis samma sak.
Att bråka med usa kan ge stora konsekvenser, tänk bara på dagens ämne för Ukraina får ett Gripen plan. Bråkar vi stoppar de kanske export av motorer och elektronik till alla gripar.
Genom att sitta still i båten försäkrar vi oss om det vi vill ha av usa.
Visst är det slimy, men de håller låg profil och väntar på att Trump ska försvinna
Citera
2026-05-28, 14:16
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
USA har rätt till självförsvar även under vapenvila. Iran har avlossat ballistisk robot mot Kuwait samt ett flertal drönare. Israel har vapenvila i Libanon men det hindrar inte attacker mot Hizbollah. Samma sak med vapenvilan i Gaza, där Israel naturligtvis har rätt att bomba Hamas fortsatt.
Nej, vapenvilor innefattar inte attacker.
Citera
2026-05-28, 14:16
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men att Iran skulle stänga Sundet vid ett amerikanskt angrepp, det hotade man med samma vecka som anfallet.
När jag hörde nyheten 28 februari om anfallet, då var jag 100% säker att det även innefattade ett anfall mot de iranska befästningarna runt Sundet.
Döm om min förvåning dagen efter när det kom nyheter om iranska angrepp på båtar i Sundet!
Kom USA attack som en övetaskning för någon, kom Irans attacker på civila fartyg som en överraskning för någon? Tror inte det. Det som förvånade var väl i vilken magnitud Iran attackerade UAE.
Citera
2026-05-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Nej, vapenvilor innefattar inte attacker.

Du måste utbilda dig bättre om du tror det. Jag har tjänstgjort under vapenvila och det innebar inte förbud mot attacker.
Citera
2026-05-28, 14:29
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Du måste utbilda dig bättre om du tror det. Jag har tjänstgjort under vapenvila och det innebar inte förbud mot attacker.
Och de vapenvilorna fungerade bra?
Och vad som är ok står i avtalet som reglerar vapenvilan. Finns inget sånt finns ingen vapenvila och rent formellt kan man naturligtvis skjuta hur mycket man vill
Citera
2026-05-28, 14:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Självklart har du rätt. Det är också därför de trappas upp som denna.

Iran såg det som ett brott mot vapenvilan när amerikanska krigsfartyg vistades i sundet. De tycker att det var rättfärdigat då för dem att attackera dessa. USA såg attacken mot deras fartyg som ett brott mot vapenvilan och svarade därför.

Inget av detta har jag problem med att se och förstå hur de tänkte. Sedan attakerade Iran Kuwait. Den har jag lite svårare att förstå hur det kunde vara ok i en vapenvila.

Inkliopt text
Under internationell rätt innebär en vapenvila ett absolut förbud mot fientliga handlingar. Om en part bryter mot detta avtal genom ett väpnat angrepp eller allvarliga hot, har motparten rätt att försvara sig.

Både attacken mot amerikanska fartyg (De kan ha upplevts som hot) och svaret USA gjorde (de blev ju attakerade) när detta skedde kan falla inom detta.

Men kan attacken mot Kuwait försvaras?
Citera
2026-05-28, 14:34
Medlem
Citat:
Och de vapenvilorna fungerade bra?
Och vad som är ok står i avtalet som reglerar vapenvilan. Finns inget sånt finns ingen vapenvila och rent formellt kan man naturligtvis skjuta hur mycket man vill

En vapenvila suspenderar normalt sett bara aktiva operationer men den innebär ingen amnesti för måluttag på efterlysta personer eller möjlighet att riskfritt ägna sig åt planering av anfall etc. T ex är Hamaspersonerna på Israels kill list inte skyddade av den rådande vapenvilan. De kommer alltid att dödas varhelst de visar sig.
Citera
2026-05-28, 14:37
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Självklart har du rätt. Det är också därför de trappas upp som denna.

Iran såg det som ett brott mot vapenvilan när amerikanska krigsfartyg vistades i sundet. De tycker att det var rättfärdigat då för dem att attackera dessa. USA såg attacken mot deras fartyg som ett brott mot vapenvilan och svarade därför.

Inget av detta har jag problem med att se och förstå hur de tänkte. Sedan attakerade Iran Kuwait. Den har jag lite svårare att förstå hur det kunde vara ok i en vapenvila.

Inkliopt text
Under internationell rätt innebär en vapenvila ett absolut förbud mot fientliga handlingar. Om en part bryter mot detta avtal genom ett väpnat angrepp eller allvarliga hot, har motparten rätt att försvara sig.

Både attacken mot amerikanska fartyg (De kan ha upplevts som hot) och svaret USA gjorde (de blev ju attakerade) när detta skedde kan falla inom detta.

Men kan attacken mot Kuwait försvaras?
Militära fartyg var väl inte alls med som gynnade i vapenstilleståndsavtalet?
Citera
2026-05-28, 14:40
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
En vapenvila suspenderar normalt sett bara aktiva operationer men den innebär ingen amnesti för måluttag på efterlysta personer eller möjlighet att riskfritt ägna sig åt planering av anfall etc. T ex är Hamaspersonerna på Israels kill list inte skyddade av den rådande vapenvilan. De kommer alltid att dödas varhelst de visar sig.
Efterlysta personer kan inte bekämpas, men förberedelser av motståndaren att angripa är i sig ett brott mot en vapenvila.
Citera
2026-05-28, 14:53
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Militära fartyg var väl inte alls med som gynnade i vapenstilleståndsavtalet?
Ok, har det skrivits ett avtal om vapenvilan mellan Iran och USA?

Jag hade fel i det jag skrev innan. Det var ett civilt amerikanskt fartyg som Iran attackerade som utlöste detta. Ber om ursäkt, för att jag skrev att det var ett krigsfartyg.

https://www.presstv.ir/Detail/2026/05/28/769397/Iran-forces-American-tanker-Strait-of-Hormuz-IRGC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in