2026-05-28, 10:37
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
När jag talar med de missionerande kyrkorna får jag bilden av en väckelsevåg i Iran. Fler och fler har sedan ett par årtionden tillbaka valt att bekänna sig till den kristna tror. Officiellt skall det bara handla om kanske hundra eller två hundra tusen nya kristna men inofficiellt talas det om flera miljoner nya kristna. Sannolikt är de nya kristna av den högintelligenta urbana persiska sorten, dvs mulhorornas fiender. Återstår att se när Iran påbörjar aktivt folkmord mot denna grupp. Kanske har de avstått nu under kriget eftersom Trump sannolikt hade svarat med oerhörd vrede om så sker.

Att dom skulle använda kristendomen lite som en inkörsport till ett mer sekulariserat liv? Intressant, och både psykologiskt och politiskt rimligt i den typen av samhälle Iran av idag är.

Man flyter med i vattnets riktning, men bryter av det ut i en liten biflod istället för att försöka stoppa det helt.
Citera
2026-05-28, 10:42
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vadan detta intresse för religionskrig?
Hur kommer det sig att flera inlägg handlar om religiösa motiv?
Trump administrationen försökte göra detta krig till ett religionskrig:

Och Israel har sedan länge en religiös grund för sina krig:

Religionskrig är väl som att "köra huvudet i sanden" och blunda för verkligheten?
Det är väl sån't man ska undvika?

Religion är och har alltid varit en god ursäkt för krig. Flera vill hellre säga att kriget har med religion att göra än att erkänna att problemen ligger i ideologi, imperialism och egenintresse.
Citera
2026-05-28, 11:34
Medlem
eldrattans avatar
Låter och verkar uppenbarligen som Iran har valt att göra en "bad deal" helt enkelt, med tanke på senaste dagarnas utveckling. Inget förvånande alls faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Herre.. Ni tror alltid att det handlar om er.
Förbundet jag talar om är det judarna aldrig ingick i. Ni kan inte bryta det. Ni kan inte synda längre, bara lura andra till att göra det genom att vända dem bort, låtsas vara änglar i öknen samt resa stentempel och kalla det Hans kropp. Men Gud förstår.

Israel är inte längre en plats. Ni kommer alltid att välkomnas i tältet Han rest åt alla världens folk, om ni så väljer. Vilket känns som en orättvisa bortom mitt förstånd. Men sådan är Hans vilja. Inför den är jag ett asplöv. Problemet med er har alltid varit att ni måste slingra er och ifrågasätta Hans ord.

Nej. Det svaga som bor i mig, syndaren, önskar ibland att se er straffas av människans hand. För det ber jag om nåd. I sanning vill jag dock att vi släpper svärden och blottar våra strupar.
Kom till ljuset. Med brustet hjärta välkomnar jag er att stå vid Hans sida. Min första bön var för er. Så långt har ni gått.

Ske Guds vilja. Insha'Allah.

Som vanligt i dina kretsar beskriver du dig själv alldeles utmärkt i din fanatiska religiösa övertygelse med hur du förvrider och slingar dig som en oljad ål. "Kom till ljuset". Ojdå, det låter som någon som förklär sig till ljusets ängel fast när det egentligen handlar om avsaknaden av ljuset, därav det eviga mörkret. Den allsmäktiga Guden behöver inte locka någon till ljuset för ljuset är så starkt så det går inte ta miste utan att bli bländad.
Citera
2026-05-28, 12:11
Medlem
Trumps retorik, mot Iran går i stort sett: "Titta vad as-tuffa vi är, nu har vi snart bombat dem till grus och de kryper i ruinerna som hundar? Hö-hö-hö! Nu måste de ju snart fatta att de ska skriva på min Deal och då blir allting bra, inte sant? Det vet ni också, alla ni som ser mig på tv". Tyvärr stämmer denna halvfascistiska lingo inte med de politiska realiteterna och storyn hänger inte riktigt ihop, men det anser sig förstås Trump kunna strunta i.

Och av den segerrika revolt mot regimen som Donnie hoppades på syns inte heller några spår.
Citera
2026-05-28, 12:45
Medlem
En bad deal? Som vanligt uppnår Trump och Israel bara sin agenda kring ett stängt sund. Kriget mot Europa är väl det som går bra. Iran lyckas mqn mindre bra med.
Iran har lärt sig hur man överbelastar Israels luftvärn. När Iran väl svarar på riktigt, med full styrka (som UsaIsrael inte lyckats komma åt övrrhuvudtaget och som ni inte ens sett än). Står de pall? Tror knappast det. Dags att börja fly fältet? Det väntar bara på att förhandlingarna ska bli klara, något Trump inte klarar. En moralisk högborg i jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Låter och verkar uppenbarligen som Iran har valt att göra en "bad deal" helt enkelt, med tanke på senaste dagarnas utveckling. Inget förvånande alls faktiskt.

Som vanligt i dina kretsar beskriver du dig själv alldeles utmärkt i din fanatiska religiösa övertygelse med hur du förvrider och slingar dig som en oljad ål. "Kom till ljuset". Ojdå, det låter som någon som förklär sig till ljusets ängel fast när det egentligen handlar om avsaknaden av ljuset, därav det eviga mörkret. Den allsmäktiga Guden behöver inte locka någon till ljuset för ljuset är så starkt så det går inte ta miste utan att bli bländad.

Nu försäger du dig och kallar dig själv blind. Om ditt så kallade ljus är så starkt, varför bländas inga andra av det? Blänker kanske guldkalven lite för starkt när du står så nära?

Jag står naken och behöver ingen förklädnad. Jag säger bara samma sak som Herren sa för länge sedan. Han sa det till dina anfädrar. Du förnekar dina heliga skrifter för att vinna ett argument på internet. Vilket bättre bevis finns det på att du dyrkar något annat? Justja, massmorden i Mellanöstern och allt det där är väl en duglig indikation.

Det är inte Gud som försöker locka. Det är jag. Jag erkänner mig vara arrogant i detta. En av mina lodstenar att bära. Eran sten tänker jag dock inte försöka rubba, men däremot tänker jag göra mitt bästa för att se till att andra inte försöker rubba den heller.
Men om det nu skulle vara så att "den allsmäktige guden" är eran, så ske Guds vilja även då. Hur du uttrycker det visar dock att du tror på flera gudar. En av dem bländar. Det gör däremot inte Gud.

Nu är det hej då, åtminstone för stunden. Tack för pratstunden. Vad som behöver göras blev tydligare.
Citera
2026-05-28, 12:52
Medlem
Från Al Jazeeras livefeed 12:15 idag:

Citat:
Majid Nili Ahmadabadi, Iran’s ambassador to Germany, has criticised European countries for their “silence” over the attacks by the US and Israel in the Middle East, reacting to Trump’s threat to “blow up” Oman.

Trump was speaking about the control of the Strait of Hormuz, which Iran insists it would operate in coordination with Oman. Both have coasts on the critical waterway.

The silence of “some European parties … would embolden warmongers”, Ahmadabadi was quoted as saying by Iran’s semiofficial Tasnim News Agency.

“Today, the same logic of threat has targeted Oman as well,” he added.

Måste säga att jag håller med här. EU, och deltagande länder, har blivit ett så jävla ryggradslöst och slimigt förbund alltså.

Ryssland och Israel går bra att fördöma minsann, men USA kryper man så gärna för när dom gör precis samma sak.
Citera
2026-05-28, 13:21
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Från Al Jazeeras livefeed 12:15 idag:

Måste säga att jag håller med här. EU, och deltagande länder, har blivit ett så jävla ryggradslöst och slimigt förbund alltså.

Ryssland och Israel går bra att fördöma minsann, men USA kryper man så gärna för när dom gör precis samma sak.
Så fint du undviker ordet tull.

The comments came after reports that Iran and Oman had discussed possible maritime arrangements linked to the Strait of Hormuz, including a potential payment framework tied to shipping management and security services.
https://gulfnews.com/world/mena/why-trump-warned-oman-over-irans-strait-of-hormuz-fee-plans-1.500555361

Det handlar ju om att de diskuterar att ta ut avgifter för fartyg som passerar på internationellt vatten.

Så du tycker alltså att EU ska ställa sig bakom att de ska få ta ut avgiftet/tull?

Jag tror inte EU kommer att göra det, varför skulle vi tycka det?
Citera
2026-05-28, 13:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Middle East tensions escalated sharply on Thursday as the UAE condemned Iranian missile and drone attacks targeting Kuwait, pledging full solidarity with the Gulf state
https://gulfnews.com/world/mena/uae-condemns-iran-attack-targeting-kuwait-as-us-strikes-drones-near-hormuz-1.500555446

Som jag förstår det började detta med att Iran attakerade Amerikanska fartyg, vilket Iran själva erkänner. USA svarade då med att attackera med flyg i närheten av Bandar Abbas, 

Sedan då attakerade Iran Kuwait som ett svar på det.

Jag har inga problem med att Iran tyckte att Amerikanska krigsfartyg inte ska befinna sig i sundet och jag har inte heller problem med att USA svarar när deras fartyg blir beskjutna. Men att sedan attackera Kuwait tycker jag är mer tveksamt.
Citera
2026-05-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Trumps retorik, mot Iran går i stort sett: "Titta vad as-tuffa vi är, nu har vi snart bombat dem till grus och de kryper i ruinerna som hundar? Hö-hö-hö! Nu måste de ju snart fatta att de ska skriva på min Deal och då blir allting bra, inte sant? Det vet ni också, alla ni som ser mig på tv". Tyvärr stämmer denna halvfascistiska lingo inte med de politiska realiteterna och storyn hänger inte riktigt ihop, men det anser sig förstås Trump kunna strunta i.

Och av den segerrika revolt mot regimen som Donnie hoppades på syns inte heller några spår.

Ja, så har jag också uppfattat honom. Vad kallar man en sådan person?
Dumdryg?
Citera
2026-05-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja, så har jag också uppfattat honom. Vad kallar man en sådan person?
Dumdryg?
Retoriken är minst halvfascistisk, skule jag säga. Och ja, han är extremt arrogant.
Citera
2026-05-28, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Så fint du undviker ordet tull.

The comments came after reports that Iran and Oman had discussed possible maritime arrangements linked to the Strait of Hormuz, including a potential payment framework tied to shipping management and security services.
https://gulfnews.com/world/mena/why-trump-warned-oman-over-irans-strait-of-hormuz-fee-plans-1.500555361

Det handlar ju om att de diskuterar att ta ut avgifter för fartyg som passerar på internationellt vatten.

Så du tycker alltså att EU ska ställa sig bakom att de ska få ta ut avgiftet/tull?

Jag tror inte EU kommer att göra det, varför skulle vi tycka det?

Vad pratar du om?

Mitt inlägg avser givetvis amerikanska attacker under vapenvila.
Citera
2026-05-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Vad pratar du om?

Mitt inlägg avser givetvis amerikanska attacker under vapenvila.

USA har rätt till självförsvar även under vapenvila. Iran har avlossat ballistisk robot mot Kuwait samt ett flertal drönare. Israel har vapenvila i Libanon men det hindrar inte attacker mot Hizbollah. Samma sak med vapenvilan i Gaza, där Israel naturligtvis har rätt att bomba Hamas fortsatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in