2026-04-15, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Många av dessa mc är egentligen modifierade så de låter mer. Vet inte hur noga man är på besiktningen numera när det privatiserats och företagen är livrädda att underkänna fordon för att inte förlora kunder, men såna modifieringar borde underkännas direkt på besiktningen.

Modifieringen du nämner är oftast bara en annan ljuddämpare - i vissa fall ett helsystem - och finns det en gemensam nämnare för ljuddämpare till hojar så är det ju billigare, desto mer högljudd. Nu är min ljuddämpare förvisso lika högljudd, men det låter djupare, mer som ett muller. När folk drar på med billiga dämpare låter det som ett jävla flyganfall.

Jag besiktigar min hoj vartannat år. Det tar inte 20 minuter att skruva av min dämpare och sätta på originalet. Eller, ännu enklare, att bara skruva i en dB-dödare i röret. Det tar inte två minuter...
Citera
2026-04-15, 22:03
Medlem
killawifes avatar
Skaffa ANC-hörlurar.
Citera
2026-05-02, 17:42
Medlem
Trots att jag ÄLSKAR att köra motorcykel själv så är jag fullständigt med på tåget om att högljudda avgassystem bör bannlysas, tom EURO 5 hojar har ett avgasljud som är tillräckligt för alla som påstår sig "vilja höra ljudet av motorn" där inkluderas jag själv.

Att kunna köra omkring i bostadsområden mitt i natten utan att någon störs, eller att starta hojen kl 4 på morgonen och dra ut och trots det ha en hoj som går ngt så in i helvete är den största vinsten som finns enligt mig.
Alla som vill åka hoj har ju ett gemensamt intresse i att varken våra fordon eller vi själva blir en paria i samhället.
Citera
2026-05-04, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Alla som vill åka hoj har ju ett gemensamt intresse i att varken våra fordon eller vi själva blir en paria i samhället.

Nja, det beror helt på hur du bor, och vilka som bor omkring dig. När du har muslimer till grannar, som ställer klockan på 04 för att be, så skulle jag teoretiskt inte ha något emot att köra utan ljuddämpare över huvud taget. Nu får de nöja sig med att jag istället ibland går ut mitt i natten och rivstartar från parkeringen. Jag kanske inbillar mig, men jag tror de har börjat haja galoppen, för deras jävla "subhana rabbiyal a'la allahu akbar"-gurglande låter inte riktigt lika mycket längre.

Min häst låter mycket, och låter ofta arg. Klappa inte min häst.
Citera
2026-05-04, 18:38
Medlem
Det borde vara lagligt att slänga in saker, typ kedjor, rörstumpar med mera, i framhjulet på motorcyklar som låter.... Man borde även spänna upp stålvajrar över gatorna efter klockan 18...
Citera
2026-05-18, 12:20
Medlem
Gött med lite V2-ljud från bl.a. HD eller Ducati!
Citera
2026-05-18, 12:49
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Sitter en varm sommardag på balkongen och det enda man hör varje kvart är dessa HD dundra förbi.
Det är ju ingen normal körning utan det dras på full gas i 100m fram till rödljuset, stanna och sen full gas igen till nästa rödljus eller vägbula...... i stadstrafik.

Tänker på varumärket Harley Davidsson (HD), när du ser dem på håll - är du säker på att det är just HD. Till exempel alla japanska Mc-tillverkare har customhojar på sitt program (Yamaha, Honda, Kawasaki och Suzuki), med V-2 motorer. Det finns fler tillverkare som har samma upplägg.
Citera
2026-05-19, 16:13
Medlem
brianmolkos avatar
fel inställda motorcyklar, fel inställda a-traktor, felinställda bilar, fel inställda och helt onödig gräsklippning
Citera
2026-05-28, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogsoldier
Modifieringen du nämner är oftast bara en annan ljuddämpare - i vissa fall ett helsystem - och finns det en gemensam nämnare för ljuddämpare till hojar så är det ju billigare, desto mer högljudd. Nu är min ljuddämpare förvisso lika högljudd, men det låter djupare, mer som ett muller. När folk drar på med billiga dämpare låter det som ett jävla flyganfall.

Jag besiktigar min hoj vartannat år. Det tar inte 20 minuter att skruva av min dämpare och sätta på originalet. Eller, ännu enklare, att bara skruva i en dB-dödare i röret. Det tar inte två minuter...
Min får enligt regbevis låta 108db, med original dämpare. Men tycker att det är lite väl då min hjälm inte dämpar så mycket.
Citera
2026-05-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det borde vara lagligt att slänga in saker, typ kedjor, rörstumpar med mera, i framhjulet på motorcyklar som låter.... Man borde även spänna upp stålvajrar över gatorna efter klockan 18...
Det borde vara lagligt att slå ihjäl idioter som dig.
Citera
2026-05-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Har ett par uppriktiga frågor till er som kör runt på motorcyklar, i bilar eller på andra högljudda fordon. Varför väljer ni att de ska låta så mycket som möjligt? Är det inte bara väldigt jobbigt att sitta på/i? Eller gör ni det enbart för att jävlas med omgivningen?
Har svårt att se att det kan vara någon annan anledning när man väljer att åka runt i tättbebyggt område eller utanför t ex en uteservering full av folk och göra folk mer eller mindre döva?
Vad får man ut av ljudet? Undrar uppriktigt nu.
Min ska låta lagom, dvs högre än alla gnällrövars krav, men samtidigt inte för högt. bara precis lagom. Min mc får lagligt låta 108db men jag tycker det är för högt och avser att åtgärda det när plånboken tillåter.
Citera
2026-05-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Ja det kan vara störande.
Men småbarn som skriker det är 1000x värre.

Mitt förslag är att vi förbjuder både mc samt barn.

Barn som skriker kan få folk att begå självmord eller uppträda irrationellt. Och sitter man på ett flyg eller tåg kan man inte fly. Det är en hemsk känsla.

Lite som att sitta fast i en tunnel med tre motorcyklar.

Livet är fan ett enda långt straff

Men ge inte upp för det finns ljusa stunder.
Sitter hellre i en tunnel med 6 mc än en enda skrikande äcklig unge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in