2026-05-28, 08:28
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Tänk på att demokrati och islam inte är två begrepp som går hand i hand. Enda muslimska land som kan komma på som har ett demokratiskt styre är Tunisien, dock korrupt sådan. Det borde ju säga allting om hur det fungerar med muslimer och installation av demokratiskt styre. Isåfall måste ett kristet korståg invadera Iran först
Men är Iran ett muslimskt land eller är de bara ockuperade av ett Islamiskt styre?

Iran har en alldeles egna religion Zoroatrismen som är växande i Iran. Problemet är att det är dödstraff i Iran på att lämna Islam. Folket är inte muslimer av fri vilja de är tvingade.

Under protesterna i januari såg vi att flera moskér attakerade.

Vi såg också för någon vecka sedan att IRGC tränade regim trogna civila i moskér för väpnad strid.

De regim trogna är muslimer. Men samma sak gäller inte resterande lika självklart.

Regimen försökte förbjuda det persiska nyåret tidigare i år. Men folket gick enda ut och firade denna zoroatristiska högtid, de gick inte att stoppa dem.

Iran kommer få ett sekulärt demokratiskt styre. De behövs inget korståg men de behöver vapen och luft stöd.

Ser ju ut som de har vapen nu, Immortal guards kom ut med en video igår, om den översättningen som jag såg stämde så säger de nu att de övergår från civil kamp till väpnad.

Immortal guards var ju de som ledde demostrationerna i januari som skedde över hela Iran och var enade under en ledare, för ett mål, frihet.

Jag tror att bilden av Iranierna som ej kapabla till demokrati, trots att de anpassar sig jätte bra till demokratiska länder som exil iranierna i Sverge som exempel, är propaganda.

Vissa invandrargrupper kan inte anpassa sig till oss och våran frihet. Det är svårt att få de att fungera i våra demokratiska länder. Detta gäller inte Iranierna. De har anpassat sig lätt och blivit en tillgång för oss. De är också väldigt intelligenta..

Vad är det med dem som får dig att tro att de inte kan leva i en demokrati, när motsatsen är bevisad, i hela Europa?
Citera
2026-05-28, 08:35
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Men är Iran ett muslimskt land eller är de bara ockuperade av ett Islamiskt styre?

Iran har en alldeles egna religion Zoroatrismen som är växande i Iran. Problemet är att det är dödstraff i Iran på att lämna Islam. Folket är inte muslimer av fri vilja de är tvingade.

Under protesterna i januari såg vi att flera moskér attakerade.

Vi såg också för någon vecka sedan att IRGC tränade regim trogna civila i moskér för väpnad strid.

De regim trogna är muslimer. Men samma sak gäller inte resterande lika självklart.

Regimen försökte förbjuda det persiska nyåret tidigare i år. Men folket gick enda ut och firade denna zoroatristiska högtid, de gick inte att stoppa dem.

Iran kommer få ett sekulärt demokratiskt styre. De behövs inget korståg men de behöver vapen och luft stöd.

Ser ju ut som de har vapen nu, Immortal guards kom ut med en video igår, om den översättningen som jag såg stämde så säger de nu att de övergår från civil kamp till väpnad.

Immortal guards var ju de som ledde demostrationerna i januari som skedde över hela Iran och var enade under en ledare, för ett mål, frihet.

Jag tror att bilden av Iranierna som ej kapabla till demokrati, trots att de anpassar sig jätte bra till demokratiska länder som exil iranierna i Sverge som exempel, är propaganda.

Vissa invandrargrupper kan inte anpassa sig till oss och våran frihet. Det är svårt att få de att fungera i våra demokratiska länder. Detta gäller inte Iranierna. De har anpassat sig lätt och blivit en tillgång för oss. De är också väldigt intelligenta..

Vad är det med dem som får dig att tro att de inte kan leva i en demokrati, när motsatsen är bevisad, i hela Europa?

Enligt googling så finns det runt 90-95% muslimer i Iran. En stort dilemma med islam och demokrati är att muslimer alltid röstar enligt deras trosinriktning. Att inte rösta enligt detta förfarande är en stor dödssynd.

Det var därför tex Irak blev ännu mindre fritt än vad det var innan när "demokrati" skulle införas.

Det är lätt att framställa dessa "iranier" som motsätter sig regimen, både inom landet och utanför som några fantastiska pacifistiska demokratiska riddare som vill alla människor väl. Så är det inte, tyvärr.
Senast redigerad av eldrattan 2026-05-28 kl. 08:39.
Citera
2026-05-28, 08:47
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Enligt googling så finns det runt 90-95% muslimer i Iran. En stort dilemma med islam och demokrati är att muslimer alltid röstar enligt deras trosinriktning. Att inte rösta enligt detta förfarande är en stor dödssynd.

Det var därför tex Irak blev ännu mindre fritt än vad det var innan när "demokrati" skulle införas.

Det är lätt att framställa dessa "iranier" som motsätter sig regimen, både inom landet och utanför som några fantastiska pacifistiska demokratiska riddare som vill alla människor väl. Så är det inte, tyvärr.
Den siffran kommer från regimen och är propaganda.

Det har gjorts andra mätningar som visar en helt annan bild.

But independent research paints a different reality. A 2020 anonymous survey by the  Gamaan Institute of over 50,000 Iranians found: 

32% identified as Shi’a Muslim

9% as Sunni Muslim

Nearly 50% identified as non-religious or having lost their religion

Over 70% opposed religious laws, including compulsory hijab

https://www.realclearworld.com/articles/2025/09/11/islam_is_weakening_in_iran_1134383.html
Citera
2026-05-28, 08:58
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Den siffran kommer från regimen och är propaganda.

Det har gjorts andra mätningar som visar en helt annan bild.

But independent research paints a different reality. A 2020 anonymous survey by the  Gamaan Institute of over 50,000 Iranians found: 

32% identified as Shi’a Muslim

9% as Sunni Muslim

Nearly 50% identified as non-religious or having lost their religion

Over 70% opposed religious laws, including compulsory hijab

https://www.realclearworld.com/articles/2025/09/11/islam_is_weakening_in_iran_1134383.html

Ja det går ju göra mätningar på alla möjliga sätt. Framförallt när man på förväg har satt upp mål vad man vill få fram. Jag personligen har ju stött på iranier som är muslimer. Så det verkar som de visst kan hänga kvar ändå även om de flyttar.

Islam är så rotat och etablerat i Iran så det kommer vara kvar vad som än händer. Ungefär som Sverige skulle gå tillbaka till asatro eftersom det var det som gällde innan kristendom (och islam som snart går om kristendom..?).

Iran kommer inte förvandlas till någon sekulär stat i mellanöstern.

Rent historiskt sett så är perser och persiska riket det folkslaget som underkuvade andra länder och använde slavar för att kriga. Det är djupt rotat och islam matchar bra i "modern" tid.
Citera
2026-05-28, 09:19
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ja det går ju göra mätningar på alla möjliga sätt. Framförallt när man på förväg har satt upp mål vad man vill få fram. Jag personligen har ju stött på iranier som är muslimer. Så det verkar som de visst kan hänga kvar ändå även om de flyttar.

Islam är så rotat och etablerat i Iran så det kommer vara kvar vad som än händer. Ungefär som Sverige skulle gå tillbaka till asatro eftersom det var det som gällde innan kristendom (och islam som snart går om kristendom..?).

Iran kommer inte förvandlas till någon sekulär stat i mellanöstern.

Rent historiskt sett så är perser och persiska riket det folkslaget som underkuvade andra länder och använde slavar för att kriga. Det är djupt rotat och islam matchar bra i "modern" tid.
Det är dödstraff i Iran att inte tro på Gud, det är dödstraff i Iran att lämna islam. När regimen gör undersökningar är naturligtvis alla muslimer utan de som tillhör minoritet religionens.

När anonyma undersökningar görs är bilden en annan.

2023 avrättades två män för att ha skrivit islam kritiska inlägg och uppmanat till att lämna Islam.
https://www.reuters.com/world/middle-east/iran-hangs-two-men-blasphemy-mizan-2023-05-08/

Du får tro vad du vill. Jag klandrar dig inte, det förekommer en propaganda mot Iranierna. Det är dok lite konstigt, du brukar inte ta allt regimen säger som sanning. Men när de säger att alla är muslimer, då tror du på dem.

Utöver de ser jag mig som närmare asatron en kristendomen. Nej vi kommer nog aldrig få asatron tillbaka. Skillnaden här är att zoroatrismen inte är borta från Iran, det finns troende i Iran, de behöver alltså inte återföda den. Men de skulle behöva öppna dem. Man måste idag födas in i den. Intresset för zoroatrismen är växande i Iran men den växer i smyg.

Vi vet inte framtiden och du är fri till att tro vad du vill. Jag tror att Iran kommer sluta som en demokrati, där kanske bara ca 30% är muslimer. På längre sikt kanske även (om de öppnar den) zoroatrismen kommer vara större en Islam i Iran. Men majoriteten kommer troligtvis vara som oss. Vi firar midsommar, de hoppar över eld på persiska nyåret. Det är kultur, inte tro.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-28 kl. 09:25.
Citera
2026-05-28, 09:31
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Det är dödstraff i Iran att inte tro på Gud, det är dödstraff i Iran att lämna islam. När regimen gör undersökningar är naturligtvis alla muslimer utan de som tillhör minoritet religionens.

När anonyma undersökningar görs är bilden en annan.

2023 avrättades två män för att ha skrivit islam kritiska inlägg och uppmanat till att lämna Islam.
https://www.reuters.com/world/middle-east/iran-hangs-two-men-blasphemy-mizan-2023-05-08/

Du får tro vad du vill. Jag klandrar dig inte, det förekommer en propaganda mot Iranierna. Det är dok lite konstigt, du brukar inte ta allt regimen säger som sanning. Men när de säger att alla är muslimer, då tror du på dem.

Utöver de ser jag mig som närmare asatron en kristendomen. Nej vi kommer nog aldrig få asatron tillbaka. Skillnaden här är att zoroatrismen inte är borta från Iran, det finns troende i Iran, de behöver alltså inte återföda den. Men de skulle behöva öppna dem. Man måste idag födas in i den. Intresset för zoroatrismen är växande i Iran men den växer i smyg.

Vi vet inte framtiden och du är fri till att tro vad du vill. Jag tror att Iran kommer sluta som en demokrati, där kanske bara ca 30% är muslimer.

Jag tror inte alla är muslimer i Iran. Det vore konstigt med 100 miljoner invånare. Däremot så kommer islam vara kvar som den absolut största religionen och även efterlevas, vad som än händer. Utan att bli för långrandig så kan man tex titta på hur det står till med andra folkslag som är historiskt besläktade med perser och iranska folk, såsom kurder, pashtuner och tadzjiker för att nämna några. Det är väl inte riktigt 100% muslimer bland dessa, fast vi är någonstans i det intervallet iaf.
Citera
2026-05-28, 09:36
Medlem
När jag talar med de missionerande kyrkorna får jag bilden av en väckelsevåg i Iran. Fler och fler har sedan ett par årtionden tillbaka valt att bekänna sig till den kristna tror. Officiellt skall det bara handla om kanske hundra eller två hundra tusen nya kristna men inofficiellt talas det om flera miljoner nya kristna. Sannolikt är de nya kristna av den högintelligenta urbana persiska sorten, dvs mulhorornas fiender. Återstår att se när Iran påbörjar aktivt folkmord mot denna grupp. Kanske har de avstått nu under kriget eftersom Trump sannolikt hade svarat med oerhörd vrede om så sker.
Citera
2026-05-28, 09:48
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag tror inte alla är muslimer i Iran. Det vore konstigt med 100 miljoner invånare. Däremot så kommer islam vara kvar som den absolut största religionen och även efterlevas, vad som än händer. Utan att bli för långrandig så kan man tex titta på hur det står till med andra folkslag som är historiskt besläktade med perser och iranska folk, såsom kurder, pashtuner och tadzjiker för att nämna några. Det är väl inte riktigt 100% muslimer bland dessa, fast vi är någonstans i det intervallet iaf.
Anonyma undersökningar visar att ca 40% är muslimer idag i Iran. Ca 10 % av dessa tillhör de regim trogna.

Om folket lyckas med detta kommer en del av dessa regim trogna att ha dödats och en del kommer lämna landet. Vilket kommer minska de ytterligare.

Kände du till zoroatrismen? Jag började läsa om den nu under Iran kriget. Det är en av våra äldsta religioner, älde en judendomen. Den har överlevt förföljelse och har levt utan statligt stöd i 1500 år. Ändå finns den kvar och är snabbt växande hoss unga Iranier.

Jag kan säga att av alla dessa religioner med uppkomst Mellanöstern är denna den finaste. Jag kan tipsa alla att läsa lite om den. Det är alltså en jätte mysig religion.
Citera
2026-05-28, 10:03
Medlem
Vadan detta intresse för religionskrig?
Hur kommer det sig att flera inlägg handlar om religiösa motiv?
Trump administrationen försökte göra detta krig till ett religionskrig:

Och Israel har sedan länge en religiös grund för sina krig:

Religionskrig är väl som att "köra huvudet i sanden" och blunda för verkligheten?
Det är väl sån't man ska undvika?
Citera
2026-05-28, 10:04
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Anonyma undersökningar visar att ca 40% är muslimer idag i Iran. Ca 10 % av dessa tillhör de regim trogna.

Om folket lyckas med detta kommer en del av dessa regim trogna att ha dödats och en del kommer lämna landet. Vilket kommer minska de ytterligare.

Kände du till zoroatrismen? Jag började läsa om den nu under Iran kriget. Det är en av våra äldsta religioner, älde en judendomen. Den har överlevt förföljelse och har levt utan statligt stöd i 1500 år. Ändå finns den kvar och är snabbt växande hoss unga Iranier.

Jag kan säga att av alla dessa religioner med uppkomst Mellanöstern är denna den finaste. Jag kan tipsa alla att läsa lite om den. Det är alltså en jätte mysig religion.

Just sådana här "religionsfördelningssiffror" låter snarare som ett skolexempel på vad som kan ligga till grund för inbördeskrig om de styrande försvinner. Libanon är ju ett dagsfärskt exempel på hur det kan bli när islam skall möta andra religioner i MENA området.
Citera
2026-05-28, 10:24
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Jaha, så nu har de återigen attackerat varandra.
Så ser det ut ja, men utöver det är det oklart om USA också passade på att ta ut denna person.

Azmaei is regarded as one of the IRGC Navy’s most senior commanders, previously leading the force’s 5th Naval Region, a strategically important command overseeing operations in the Arabian Gulf and the Strait of Hormuz

https://gulfnews.com/world/mena/did-the-us-strike-kill-new-irgc-navy-chief-ali-azmaei-1.500555414

Jag tror att USA sprängde en bil med en robot och Azmaei skulle vara måltavlan. Men oklart om han dog.

Tror att Iransk statlig TV har förnekat det.

Någon som vet mer?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-28 kl. 10:29.
Citera
2026-05-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Och eftersom att alla trender pekar mot att det mesta som sker spelar i Kinas favör, så blir deras val nu att försöka skapa så mycket oreda som möjligt för att på något sätt i denna röra komma ut som en vinnare. En desperat manöver, men den enda möjligheten för dom att ge sig själva der samtliga länder, inklusive Israel, som brickor i det större spelet med Kina.
Ja så är det precis.
USA har inte längre någon förmåga behålla sin forna ledande ställning, men man fortfarade en viss möjlighet jävlas med kineserna.
Men risken är uppenbar att Trump gör sig ovän även med allirade länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in