2026-05-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Toyota erbjuder förlängning av batterigarantin i vissa av sina EV-bilar i upp till 8+10 år eller 1 000 000 km! Så det är väl klart att man litar på dagens batterier och att det har hänt saker, annars skulle man inte kunna ha dessa utfästelser.
När du skriver "8+10 år" så tolkar jag snarare det som står på hemsidan som att de förlänger garantin till 10 år. Inte 18 som man ev skulle kunna få för sig av "8+10 år". Dessutom den vanliga skrivningen om "vilket om kommer först". Vilket i praktiken gör att 10 år för majoriteten kommer att komma före 1 000 000 km...
Citat:
10 års förlängd EV-Batterigaranti
Förlängd EV-batterigaranti – upp till 10 år

För bZ4X, bZ4X Touring, C-HR+ och Hilux BEV kan Toyota erbjuda en förlängning av garantitiden på EV-batteriet om serviceprogrammet följs hos en Toyota-auktoriserad serviceverkstad. Förlängningen omfattar alla funktionsfel på EV-batteriet, vilket även innefattar om EV-batteriets kapacitet skulle understiga 70%.

Förlängd EV-batterigaranti gäller från 8 år eller 160 000 km* , alltså från det att 8-års EV-batterigaranti löper ut, upp till 10 år* eller 1 000 000 km*.

*Vilket som inträffar först.
Senast redigerad av Gissa vem 2026-05-27 kl. 21:56.
Citera
2026-05-28, 08:51
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
När du skriver "8+10 år" så tolkar jag snarare det som står på hemsidan som att de förlänger garantin till 10 år. Inte 18 som man ev skulle kunna få för sig av "8+10 år". Dessutom den vanliga skrivningen om "vilket om kommer först". Vilket i praktiken gör att 10 år för majoriteten kommer att komma före 1 000 000 km...
Ja det är lite lurigt att tolka detta det håller jag med om, men om det står "från det att 8-års EV-batterigaranti löpt ut, upp till 10 år" så tolkar jag det som att det gäller just 8+10 år, annars hade man väl bara skrivit 2 år till?

Sen är det väl rätt orealistiskt att avverka 1 000 000 km ens på 18 år även för typ en taxi men det är en annan sak..
Citera
2026-05-28, 11:10
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ja det är lite lurigt att tolka detta det håller jag med om, men om det står "från det att 8-års EV-batterigaranti löpt ut, upp till 10 år" så tolkar jag det som att det gäller just 8+10 år, annars hade man väl bara skrivit 2 år till?

Sen är det väl rätt orealistiskt att avverka 1 000 000 km ens på 18 år även för typ en taxi men det är en annan sak..
Service ska utföras 1500 mil/ 1 år.
Citera
2026-05-28, 12:14
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelex

Ja, det är väl normalt serviceintervall för de flesta bilar, oavsett drivkälla så vad vill du få sagt med det?
Citera
2026-05-28, 12:44
Medlem
Citat:

Jag tänker i lite samma banor, fast tvärtom..., och tänker att de annars borde ha skrivit rent ut att "Nu har du 18 års garanti på batterierna i våra bilar!". Det känns ju som att det är ett VÄLDIGT rejält hopp i garantitid från 8 till 18 år. Särskilt som den minst sagt generösa kilometer-begränsningen gör att det då införs en garanti för mer eller mindre i praktiken hela bilens livslängd! Stentufft av Toyota att våga sticka ut garanti-hakan på det sättet! Om det nu är 18 år...

Frågan är alltså om Toyota räknar den förlängda garantitiden som "10 TILL år FRÅN den förra garantin gick ut" eller om de menar "upp TILL BILEN är 10 år".

Citat:
Misstänker iofs att det är något av ett clickbait / eyecatcher / ser jävligt bra ut med just en miljoooooon km... Lite som när BMW härom hösten fick en standardtillverkad elbil att nå drömgränsen 1000 km på en laddning. Men som sagt, det Toyota säger med det, OM det nu faktiskt är 18 år, är ju "Glöm det där med ångest om batterierna. De KOMMER att hålla bilens beräknade livslängd ut! Vi lovar!!!".
Vilket är rätt intressant faktiskt. Om vi slutligen kan lägga den diskussionen, och i viss mån huvudargumentet mot elbilar, bakom oss.

Men apropå lurigt, så går vi osökt över till det här:
Citat:
Där kan vi snacka lurigt, om de binder upp kunden till serviceavtal (som förmodligen kommer att ske på märkesverkstaden...) i tio år till! SÄRSKILT om vi snackar var 1500:de mil för att batterigarantin ska gälla! Vad kostar en service på en Toyota elbil egentligen?

Och kanske framför allt, vad i servicen på en elbil påverkar batteriets SOH? På en förbränningsmotor är det ju ingen diskussion om att det måste bytas oljor och filter och kamrem för att motorn ska fungera som den ska. Men på en elbil? Vätskan för batterikylningen månne? Vattenpump till det systemet?
Senast redigerad av Gissa vem 2026-05-28 kl. 12:47.
Citera
2026-05-28, 14:37
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
En miljon kilometer är 100.000 mil .
Det kan verka mycket men på tre år har en skiftgående taxi kört den sträckan.
Citera
2026-05-28, 15:50
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
En miljon kilometer är 100.000 mil .
Det kan verka mycket men på tre år har en skiftgående taxi kört den sträckan.
Nja, jag har hört om gamla taxi som gått (nästan) den sträckan men inte på så kort tid och då har man bytt mycket i drivlinan fram till dess. Gamla MB och Volvo företrädesvis.
På 3 år skulle det innebära 33300 mil per år, 2770 mil per månad och nästan 93 mil per dag och då utan uppehåll för service, tvätt, städning, tankning och annat.
Orimligt.

1000000 km på 18 år innebär däremot 5560 mil per år, på 10 år blir det 10000 mil per år. Att en taxi kör 5-6000 mil per år är knappast ovanligt men de brukar nog byta ut dem efter 3-5 år av flera skäl men visst, det finns säkert någon som vill försöka...
Citera
2026-05-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Du missførstår, hoppas det inte är medvetet. De ger långtgående garantier till oss som kunder, de hade de ju inte gjort om de inte visste stt det är oproblematiskt att utlova detta.

Egen empiri støttar detts, batteriet øverlever resten av bilen med god marginal.
Företag lovar guld och gröna skogar hela tiden. teslas roadster, deras cyber cab, hyperlop, ja listan där kan göras lång och de är inget undantag. Ja folk har för betalat för tex roadstern som aldrig tycks komma. Eller vigin och andra företag som satsade allt på hyperloop. Solar roadways, scorkl, lomi, kailo, theranos, evscope, spoontek, jag kan fortsätta hur länge du vill med produkter som bokats men antingen blivit dåliga eller inte levererat.

Jag tror inte blint på företag för att de lovar andra företag något, då är man korkad. När jag har batteriet i min hand och ser seriösa tester från oberoende källor först då kan man veta om det är så bra som de säger eller inte.
Citera
2026-05-28, 20:58
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Företag lovar guld och gröna skogar hela tiden. teslas roadster, deras cyber cab, hyperlop, ja listan där kan göras lång och de är inget undantag. Ja folk har för betalat för tex roadstern som aldrig tycks komma. Eller vigin och andra företag som satsade allt på hyperloop. Solar roadways, scorkl, lomi, kailo, theranos, evscope, spoontek, jag kan fortsätta hur länge du vill med produkter som bokats men antingen blivit dåliga eller inte levererat.

Jag tror inte blint på företag för att de lovar andra företag något, då är man korkad. När jag har batteriet i min hand och ser seriösa tester från oberoende källor först då kan man veta om det är så bra som de säger eller inte.

Men fattar du inte? Det är en del av garantin, om de inte uppfyller kravet får de sätta in nytt batteri? Som vilken annan nybilgaranti du får med bilen. 😊
Citera
2026-05-28, 23:02
Medlem
Citat:

Citat:
Ja, det är väl normalt serviceintervall för de flesta bilar, oavsett drivkälla så vad vill du få sagt med det?

På Volvo EX30 är det 2 år eller 3000 mil. Jag har nu kört 2600 mil med min på 14-15 månader, så det är väl dags snart då.
Citera
2026-05-29, 10:14
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
På Volvo EX30 är det 2 år eller 3000 mil. Jag har nu kört 2600 mil med min på 14-15 månader, så det är väl dags snart då.

Det här med longlifeoljor som ska klara längre bytesintervall på oljan har varit föremål för många diskussioner, även här. För vissa fossildrivna motorer t ex hos VAG har det i vissa fall inneburit motorras då det har hunnit bildas för mycket s k sludge mellan bytena som täpper igen oljesil och annat så att motorn tappar smörjning och i värsta fall skär. Longlife kanske funkar i varmare länder men inte här då vårt klimat innebär att sludge lätt bildas. Det allmänna rådet har varit: byt olja med tätare intervaller.

Nu hade du en EX30 som är en ren elbil och där förekommer ingen motorolja så då kan nog serviceintervallerna vara längre.
Citera
2026-05-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Men fattar du inte? Det är en del av garantin, om de inte uppfyller kravet får de sätta in nytt batteri? Som vilken annan nybilgaranti du får med bilen. 😊
Fortfarande bara för att man "lovar" garanti på något så blir det inte sant. Jag tror på det när jag ser det. Många tillverkare som har haltat rejält med sina garantier för att de inte lyckas uppfylla kraven eller inte testat produkten tillräckligt.
Dessutom löper garantin ut förr eller senare då blir det jobbigt när de just satt in ditt elfte batteri efter 8 år när garantin löper ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in