Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Ja det är lite lurigt att tolka detta det håller jag med om, men om det står "från det att 8-års EV-batterigaranti löpt ut, upp till 10 år" så tolkar jag det som att det gäller just 8+10 år, annars hade man väl bara skrivit 2 år till?
Jag tänker i lite samma banor, fast tvärtom..., och tänker att de annars borde ha skrivit rent ut att "Nu har du 18 års garanti på batterierna i våra bilar!". Det känns ju som att det är ett VÄLDIGT rejält hopp i garantitid från 8 till 18 år. Särskilt som den minst sagt generösa kilometer-begränsningen gör att det då införs en garanti för mer eller mindre i praktiken hela bilens livslängd! Stentufft av Toyota att våga sticka ut garanti-hakan på det sättet! Om det nu är 18 år...
Frågan är alltså om Toyota räknar den förlängda garantitiden som "10 TILL år FRÅN den förra garantin gick ut" eller om de menar "upp TILL BILEN är 10 år".
Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Sen är det väl rätt orealistiskt att avverka 1 000 000 km ens på 18 år även för typ en taxi men det är en annan sak..
Misstänker iofs att det är något av ett clickbait / eyecatcher / ser jävligt bra ut med just en miljoooooon km...

Lite som när BMW härom hösten fick en standardtillverkad elbil att nå drömgränsen 1000 km på en laddning. Men som sagt, det Toyota säger med det, OM det nu faktiskt är 18 år, är ju "Glöm det där med ångest om batterierna. De KOMMER att hålla bilens beräknade livslängd ut! Vi lovar!!!".
Vilket är rätt intressant faktiskt. Om vi slutligen kan lägga den diskussionen, och i viss mån huvudargumentet mot elbilar, bakom oss.
Men apropå lurigt, så går vi osökt över till det här:
Citat:
Ursprungligen postat av
stelex
Service ska utföras 1500 mil/ 1 år.
Där kan vi snacka lurigt, om de binder upp kunden till serviceavtal (som förmodligen kommer att ske på märkesverkstaden...) i tio år till! SÄRSKILT om vi snackar var 1500:de mil för att batterigarantin ska gälla! Vad kostar en service på en Toyota elbil egentligen?
Och kanske framför allt, vad i servicen på en elbil påverkar batteriets SOH? På en förbränningsmotor är det ju ingen diskussion om att det måste bytas oljor och filter och kamrem för att motorn ska fungera som den ska. Men på en elbil?

Vätskan för batterikylningen månne? Vattenpump till det systemet?