2026-05-28, 11:01
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finansieringen kommer från bankerna. Dina aktier går lika bra oavsett hur mycket du sitter hemma och runkar. Det är därför du kan få medborgarlön eftersom du ändå inte gör något av värde.

Precis snubben som gör skruvar behövs inte och det var förresten länge sen han behövdes. Vi behöver inte sitta och låtsasjobba.
Arbetsförmedlingen har alldeles för mycket makt över medborgarna och bör därför avvecklas.
Citera
2026-05-28, 11:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Mina aktier går bra för att pengarna finansierar verksamheter som går bra. Och jag har naturligtvis även aktier i banker.

Du ser. Dina arbetsinsatser behövs inte. Känns som poletten börjar trill ned för dig.
Citera
2026-05-28, 11:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Arbetsförmedlingen har alldeles för mycket makt över medborgarna och bör därför avvecklas.

Ja, det är väl 10 tusen anställda som egentligen inte behövs.
Citera
2026-05-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du ser. Dina arbetsinsatser behövs inte. Känns som poletten börjar trill ned för dig.
Det jag sätter in i företagen gör att de kan investera och anställa. Förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå.
Citera
2026-05-28, 11:23
Medlem
Citat:
Du får också medborgarlön, så de som väljer att inte jobba har ingen "konkurrensfördel". Dessutom behöver inte medborgarlön finansieras genom det förlegade skattesystemet.

Då så! Då skrinlägger vi alla program för medborgarlön tills AI har skickat in pengarna till staten!
Vilket årtusende tror du att det blir?
Citera
2026-05-28, 11:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det jag sätter in i företagen gör att de kan investera och anställa. Förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå.

Det är bankerna som skapar pengarna. Inte du.
Citera
2026-05-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Så jävla rätt livsstrategi! Hatten av där.

I stora drag exakt så som jag gjort och jag har inte ångrat mig en dag.
Finns enorma mänskliga vinster att kamma hem om man bara kan minska behovet av monetära inkomster.

Majoriteten av befolkningen sitter ändå fast i ekorrhjulet fjättrade av bankerna och kommer att jobba till de är över 70 så hjulen kommer att snurra på ändå.

Det viktigaste är dock att det blir en vänsterregering i höst så Tidöidioterna inte hinner försämra akassan allt för mycket.
Ja man måste ändå se hur framtiden ser ut, vi har ex AI som kommer starkt, AI har redan börjat plocka massor av jobb, vi ser bönder där sködare osv körs via AI, dessa går dygnet runt, vi ser forskare använder AI som assistent, vi ser lager arbetare ersätts, vi ser biltillverkning gör det samma, dvs AI tar inte jobb från lågutbildade, den tar från hela kedjan, förut fick det sitta en massa ingenjörer o rita på en enda del, ett annat gäng tog beräkningarna, andra kostnad , tillverkingensätten osv, AI löser detta utan denna kejda av folk.

Genom även detta kommer vi få en ökad arbetslöshet, mest troligt kommer dessa medborgar löner betalas ut till oss som redan uppnått en bit över 50år, genom just detta är det mycket vettigt o börja nyttja systemet redan i förtid.
Citera
2026-05-28, 12:12
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Då så! Då skrinlägger vi alla program för medborgarlön tills AI har skickat in pengarna till staten!
Vilket årtusende tror du att det blir?
Vi kan redan idag lägga ner Arbetsförmedlingen. Det vore väldigt intressant att se vilka effekter det hade fått.
Citera
2026-05-28, 12:16
Medlem
Jobbar för att överleva, har inget annat val ☹️
Citera
2026-05-28, 12:53
Medlem
Citat:
Vi kan redan idag lägga ner Arbetsförmedlingen. Det vore väldigt intressant att se vilka effekter det hade fått.
Det var inget svar på din föreslagna finansieringslösning av Medborgarlön.
Svara gärna på frågan!
"Då skrinlägger vi alla program för medborgarlön tills AI har skickat in pengarna till staten!
Vilket årtusende tror du att det blir?"
Citera
2026-05-28, 13:59
Medlem
Jobbar för att betala hyra och mat i dagsläget. Mina försök att spara och investera har inte lyckats särskillt väl. Livet är föränderligt, sjukdom olyckor och annat bryter din planering. Sen har jag fått skylla mig själv också när jag valde att betala massa pengar för ett tjoltyg som jag ändå lämnade i slutändan menmen pengar är inte allt. Jag har levt mycket, rest mycket och jobbar för att förhoppningsvis i framtiden kunna hamna där jag vill vara.
Citera
2026-05-28, 14:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Staten går ju inte lättare att driva med AI. TS förslag kostar tvärtom mer pengar och ger mer arbete för staten.

Däremot kan ju TS bli ersatt med AI, det är säkert inte svårt, och då får han ledigt länge och betydligt lägre inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in