2026-05-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är bankerna som skapar pengarna. Inte du.
Jag är ju en av de som äger bankerna, så det är bland annat jag som skapar pengarna, om det är så du vill se det.

Sluta upp med att känna dig knullad, så ska du se att det kommer lösa sig för dig.
Citera
2026-05-29, 06:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag är ju en av de som äger bankerna, så det är bland annat jag som skapar pengarna, om det är så du vill se det.

Sluta upp med att känna dig knullad, så ska du se att det kommer lösa sig för dig.

Tvärtom. Man måste förstå hur systemet fungerar och anpassa sig. Har jag sagt att jag inte äger banker? De jobbar ju mer åt mig än vad jag jobbar på något jobb. Tycker det säger det mesta. Men ändå - systemet är fucked up.
Citera
2026-05-29, 07:07
Medlem
Citat:
Tvärtom. Man måste förstå hur systemet fungerar och anpassa sig. Har jag sagt att jag inte äger banker? De jobbar ju mer åt mig än vad jag jobbar på något jobb. Tycker det säger det mesta. Men ändå - systemet är fucked up.
Förstår faktiskt inte vad du vill ha sagt.

Jag arbetar med något jag trivs med, jag investerar i exempelvis banker, jag har råd att köpa det jag vill. Vad mer kan jag önska?
Citera
2026-05-29, 07:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Förstår faktiskt inte vad du vill ha sagt.

Jag arbetar med något jag trivs med, jag investerar i exempelvis banker, jag har råd att köpa det jag vill. Vad mer kan jag önska?

Är det så svårt att förstå? Ett exempel:

Du ärver 10 miljoner av dina päron. Du köper bankaktier för pengarna. De lämnar årligen 840 tkr i utdelning, eller översatt 70 tkr/mån. Det blir din "lön". Min fråga till dig är bara hur du kan få detta till att du arbetar. Hur tänker du där?
Citera
2026-05-29, 07:42
Medlem
Citat:
Är det så svårt att förstå? Ett exempel:

Du ärver 10 miljoner av dina päron. Du köper bankaktier för pengarna. De lämnar årligen 840 tkr i utdelning, eller översatt 70 tkr/mån. Det blir din "lön". Min fråga till dig är bara hur du kan få detta till att du arbetar. Hur tänker du där?
Och min fråga till dig är hur du kan se det som ett problem.
Citera
2026-05-29, 07:55
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Finns många som ligger andra till last även i städerna. Äger en del aktier exempelvis. Har aldrig fått så mycket aktieutdelning som i år. Lever jag snålt finansierar det hela mitt uppehälle och behöver inte bo i skogen för det. Den avdragsgilla räntan är ju så låg.
Nu gäller väl detta dig, komma med de andra gör si gör så, är ingen ursäkt. Du förespråkar medborgarlön. Någon annan betalar alltså eller hur.

Men men vi leker med tanken att det skall införas medborgarlön, då bör inte det sociala skyddsnät som arbetarna skapat vara gratis.
Var gång du ska nyttja någon samhällstjänst då får du betala den själv. Kan vi bestämma så, för då är jag som skattebetalare inte så drabbad av lata människor som dig.
Citera
2026-05-29, 09:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Och min fråga till dig är hur du kan se det som ett problem.

Jag kanske har missförstått dig, men jag uppfattade det som att du såg ett problem i att människor inte arbetar och istället lever på andra. Förstod jag dig fel på den punkten?
Citera
2026-05-29, 09:28
Medlem
Citat:
Jag kanske har missförstått dig, men jag uppfattade det som att du såg ett problem i att människor inte arbetar och istället lever på andra. Förstod jag dig fel på den punkten?
Ser det som ett problem att vissa skor sig på att andra arbetar.
Citera
2026-05-29, 10:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ser det som ett problem att vissa skor sig på att andra arbetar.

Så att leva på aktieutdelningar är inget för dig?
Citera
2026-05-29, 11:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Nu gäller väl detta dig, komma med de andra gör si gör så, är ingen ursäkt. Du förespråkar medborgarlön. Någon annan betalar alltså eller hur.

Men men vi leker med tanken att det skall införas medborgarlön, då bör inte det sociala skyddsnät som arbetarna skapat vara gratis.
Var gång du ska nyttja någon samhällstjänst då får du betala den själv. Kan vi bestämma så, för då är jag som skattebetalare inte så drabbad av lata människor som dig.

Jag drar inte lika strikta gränser mellan vilka som lever på andra och vilka som inte gör det. Allt är ett samspel. Jag tror egentligen att vi alla lever på andra så även du. Medborgarlön skulle minska adminstrationen.
Citera
2026-05-29, 13:46
Medlem
Citat:
Så att leva på aktieutdelningar är inget för dig?
Då lever du ju inte på andra. Så här skrev du,
Citat:
Citera
2026-05-29, 13:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Då lever du ju inte på andra. Så här skrev du,

Klart man lever på andras arbete om man lever på aktieutdelningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in