2026-05-28, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ja men du vill inte leva i det samhälle som finns, det arbetarna skapat.

Enkelt flytta ut i skogen lev av det du själv producerar för du vill väl inte ligga andra till last?

Finns många som ligger andra till last även i städerna. Äger en del aktier exempelvis. Har aldrig fått så mycket aktieutdelning som i år. Lever jag snålt finansierar det hela mitt uppehälle och behöver inte bo i skogen för det. Den avdragsgilla räntan är ju så låg.
Citera
2026-05-28, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Du tänker helt fel. Utan inkomst har man inte råd att jobba. Medborgarlön möjliggör således för samtliga medborgare att "dra sitt strå till stacken" på det sätt de själva finner mest produktivt.

Du tänker helt fel!
Med medborgarlön kan man välja om man vill jobba, och i så fall hur mycket.
Man har en basinkomst, som man kan komplettera med mer genom att jobba, när och om man behöver.

Men medborgarlönen bekostas av oss jobbar. Och om den med medborgarlön också tillåts jobba så konkurrerar han ju med oss som jobbar. Det gör det svårare för oss att försörja oss själva.

Det är precis samma situation som dagens bidrags-parasiter som jobbar svart. Det är illegal konkurrens!

Antingen chillar man, och lever då på vad vi andra är beredda att avstå.
Eller så jobbar man, och får vara med att betala för att andra chillar.
Men man kan inte ha både ock: Bidrag och svartjobb, Medborgarlön och jobb.
Och det var där TS startade. "Slippa jobba o bara chilla"
Citera
2026-05-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Du tänker helt fel. Utan inkomst har man inte råd att jobba. Medborgarlön möjliggör således för samtliga medborgare att "dra sitt strå till stacken" på det sätt de själva finner mest produktivt.
På vilket sätt drar någon som får lön utan att arbeta sitt "strå till stacken"?
Citera
2026-05-28, 10:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Då kan du väl stå där och svarva din skruv som ingen ens vet att den går att köpa, i en svarv som ingen ens vet att den finns.

Du har en jävla svenssonsyn, och så fungerar det inte. Men jag inser att man ute i stugorna tänker så.

Har inget behov av att sälja skruvar, men om det är ditt kall i livet så får du väl fortsätta med det.
Citera
2026-05-28, 10:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Varför ska alla dra strån när det inte behövs?
Citera
2026-05-28, 10:30
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du tänker helt fel!
Med medborgarlön kan man välja om man vill jobba, och i så fall hur mycket.
Man har en basinkomst, som man kan komplettera med mer genom att jobba, när och om man behöver.

Men medborgarlönen bekostas av oss jobbar. Och om den med medborgarlön också tillåts jobba så konkurrerar han ju med oss som jobbar. Det gör det svårare för oss att försörja oss själva.

Det är precis samma situation som dagens bidrags-parasiter som jobbar svart. Det är illegal konkurrens!

Antingen chillar man, och lever då på vad vi andra är beredda att avstå.
Eller så jobbar man, och får vara med att betala för att andra chillar.
Men man kan inte ha både ock: Bidrag och svartjobb, Medborgarlön och jobb.
Och det var där TS startade. "Slippa jobba o bara chilla"
Du får också medborgarlön, så de som väljer att inte jobba har ingen "konkurrensfördel". Dessutom behöver inte medborgarlön finansieras genom det förlegade skattesystemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Elon Musk
Universal HIGH INCOME via checks issued by the Federal government is the best way to deal with unemployment caused by AI.

AI/robotics will produce goods & services far in excess of the increase in the money supply, so there will not be inflation.

Citat:
Det är väl upp till var och en att avgöra vad det innebär att "dra sitt strå till stacken". Att delta i Arbetsförmedlingens pysselsättning eller utnyttjas som engångspraktikant är iaf inte att "dra sitt strå till stacken".

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Bra fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Buckminster Fuller
“We should do away with the absolutely specious notion that everybody has to earn a living. It is a fact today that one in ten thousand of us can make a technological breakthrough capable of supporting all the rest. The youth of today are absolutely right in recognizing this nonsense of earning a living. We keep inventing jobs because of this false idea that everybody has to be employed at some kind of drudgery because, according to Malthusian Darwinian theory he must justify his right to exist. So we have inspectors of inspectors and people making instruments for inspectors to inspect inspectors. The true business of people should be to go back to school and think about whatever it was they were thinking about before somebody came along and told them they had to earn a living.”
Senast redigerad av KonungHonung 2026-05-28 kl. 10:46.
Citera
2026-05-28, 10:33
Medlem
Citat:
Har inget behov av att sälja skruvar, men om det är ditt kall i livet så får du väl fortsätta med det.
Varför ska då någon enda göra skruvar? Liksom, förstår du inte alls hur ekonomin fungerar, det där att man producerar saker som sedan säljs?

Ber verkligen om ursäkt om du inte förstod liknelsen.

Citat:
Tror du att andra vill göra ditt jobb?
Citera
2026-05-28, 10:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ta bort, det blev dubbelt.

Nu för tiden tillverkas skruvar i maskiner och marknadsföringen sköter AI.
Citera
2026-05-28, 10:42
Medlem
Citat:
Nu för tiden tillverkas skruvar i maskiner och marknadsföringen sköter AI.
Och du förstår inte att någon finansierar AI. Tror du att mina aktier i Alphabet ökat i värde för att du sitter hemma och runkar framför din daror? Eller, det gör de till viss del.

Snubben som idag svarvar skruvar är snart snubben som ingen behöver. Förstår inte varför du tror att han är den som bygger samhället.
Citera
2026-05-28, 10:42
Medlem
Firewaias avatar
Jobbar hårt på en metallindustri med fysiskt arbete samt drivande av industrirobotar. Anledningen är att kunna ha tillräckligt med pengar för att betala mina små räkningar ihop med damen så vi kan spendera all ledig tid ute i vårt fritidshus, planen är att kunna tjäna tillräckligt för att gå ner i arbetstid, kanske kapa en dag eller två i veckan så vi kan vara ännu mer ute i naturen och landsbygden. Ett livsmotto har alltid varit tid före pengar, så jag arbetar absolut för att kunna leva och mitt jobb är inget annat än ett nödvändigt ont, även om jag såklart applicerar mig så mycket jag kan.
Citera
2026-05-28, 10:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Och du förstår inte att någon finansierar AI. Tror du att mina aktier i Alphabet ökat i värde för att du sitter hemma och runkar framför din daror? Eller, det gör de till viss del.

Snubben som idag svarvar skruvar är snart snubben som ingen behöver. Förstår inte varför du tror att han är den som bygger samhället.

Finansieringen kommer från bankerna. Dina aktier går lika bra oavsett hur mycket du sitter hemma och runkar. Det är därför du kan få medborgarlön eftersom du ändå inte gör något av värde.

Precis snubben som gör skruvar behövs inte och det var förresten länge sen han behövdes. Vi behöver inte sitta och låtsasjobba.
Citera
2026-05-28, 11:00
Medlem
Citat:
Finansieringen kommer från bankerna. Dina aktier går lika bra oavsett hur mycket du sitter hemma och runkar. Det är därför du kan få medborgarlön eftersom du ändå inte gör något av värde.

Precis snubben som gör skruvar behövs inte och det var förresten länge sen han behövdes. Vi behöver inte sitta och låtsasjobba.
Mina aktier går bra för att pengarna finansierar verksamheter som går bra. Och jag har naturligtvis även aktier i banker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in