2026-05-28, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo,vi hade en lång tråd om det fallet här på forumet, som jag just apostroferade. Då gick det sådär för tillsynsmyndigheten. Det finns en hel del kompetens av olika sorter i skolans alumnnätverk - alla som går där är ju inte rötägg som föräldrarna och den tidigare skolan har tröttnat på - som lojalt ställer upp pro bono om skolan är i klistret.

Jag får erkänna att jag har lika svårt nu som förra gången att förstå varför Lundsbergs existens uppenbarligen är så oerhört provocerande för många. Ja, det händer med jämna mellanrum att elever råkar illa ut där, men absolut inte i större utsträckning än i random betongförortsskola. Och just att skolan är ett internat gör ju att all skit som eleverna ställer till med definitionsmässigt hamnar på skolans bord, medan ingen ställer rektorn för högstadieskolan i X-by till ansvar för vad X-bys lokala moppegäng har ställt till med på kvällar och helger, även om hela moppegänget samt och synnerligen är elever på skolan. Och landet har behov av åtminstone någon skola där barn till föräldrar som temporärt är verksamma på platser där ingen för svenska barn ändamålsenlig skolundervisning finns tillgänglig kan åtnjuta en någorlunda lämplig skolundervisning. Så vad är det egentligen som är så oerhört förskräckligt just med Lundsbergs skola?

1. Det finns flera svenska skolor som erbjuder det du efterfrågar. Även distansstudier i kombination med skolor på de platser föräldrarna råkar befinna sig. Även om föräldrarna exempelvis råkar jordenruntsegla kan barnen läsa fullständig läroplan på exempelvis distans.
2. Vad många anser är förskräckligt med Lundsbergs skola är den systematiserade pennalismen. Den är Lundsberg ensamma om. Det dras massor av exempel på ortenskolor osv men det är ointressant. En systematiserad pennalism som indirekt är sanktionerad av både föräldrar och skolledning. Det är Lundsbergs främsta varumärke. Överklassen runkar till att deras barn ska härdas till en elit som ska härska över allmogen.
Citera
2026-05-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abi
Ursäkta men jag har lite svårt att känna minsta engagemang med att de har problem i rikemansklubbarna. Den stora majoriteten i Sverige couldn't care less. Vari ligger nyhetsvärdet för den stora massan? De flesta av oss är inte i närheten av dessa skolor. Stackars rika barn.
Vi kan ju avsluta den här tråden med att pengar är inte allt.

Det handlar ju om hur överklassen fostras till att spotta på och förnedra "underklassen". Det är därför de har detta system där de äldre barnen misshandlar de yngre, det är "den starkares rätt" och den princip de gillar. De minst andligt utvecklade människorna är de som har ledande roller i samhället. Många företagsledare osv framgångsrika människor är psykopater och inte konstigt att även deras barn är det.
Citera
2026-05-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
1. Det finns flera svenska skolor som erbjuder det du efterfrågar. Även distansstudier i kombination med skolor på de platser föräldrarna råkar befinna sig. Även om föräldrarna exempelvis råkar jordenruntsegla kan barnen läsa fullständig läroplan på exempelvis distans.
2. Vad många anser är förskräckligt med Lundsbergs skola är den systematiserade pennalismen. Den är Lundsberg ensamma om. Det dras massor av exempel på ortenskolor osv men det är ointressant. En systematiserad pennalism som indirekt är sanktionerad av både föräldrar och skolledning. Det är Lundsbergs främsta varumärke. Överklassen runkar till att deras barn ska härdas till en elit som ska härska över allmogen.
Vad är målet
Citera
2026-05-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det handlar ju om hur överklassen fostras till att spotta på och förnedra "underklassen". Det är därför de har detta system där de äldre barnen misshandlar de yngre, det är "den starkares rätt" och den princip de gillar. De minst andligt utvecklade människorna är de som har ledande roller i samhället. Många företagsledare osv framgångsrika människor är psykopater och inte konstigt att även deras barn är det.
Fn vad jag skulle vilja vara en fluga på väggen
Undras om mellanchefer inom kommun, arbertsförmedlingen, soc, fastighet ectx gått på Lundsberg
Citera
2026-05-28, 12:03
Medlem
Förstår inte hur folk tänker som säger "men hallå, ingen skulle göra en dokumentär om mobbning på vanliga skolor???". Självklart bör man granska även kommunala skolor, men det som sker på Lundsberg är ju unikt. Dessutom bör ju de psykologiska menen av att vara mobbad i en kommunal skola, där man åtminstone får komma hem och sova och få en paus från utsattheten, vara mindre allvarliga än av att vara isolerad med sina förövare. Tänk själv att kunna bli väckt mitt i natten och piskad eller få kokande vatten hällt över sig.
Citera
2026-05-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suen1229
Är det någon som vet om hon har sin dotter kvar där, läste det någonstans

Ja till din fråga
Citera
2026-05-28, 13:07
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
När jag läser om såna här saker tänker jag alltid på filmen "Ondskan". Varför har man satt i system att ha sån här förnedring/mobbning på dessa skolor undrar man. Dessa skolor framstår ju som långt värre än vanliga skolor.

Jag hoppas i alla fall att såna här saker leder till konsekvenser för de skyldiga.
Citera
2026-05-28, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Sett klart alla delar av dokumentären på SVT och jag förstår inte hur familjen Von Platen resonerar. Än mindre hur SVT köper det. För, om man ska lyssna på familjen, så verkar det alltså inte spela någon roll att sonen varit med och filmat när elever på skolan blivit misshandlade, eftersom att han själv utsatts för rasism på skolan tidigare. Han är i deras ögon fri från skuld.

Ja men det är också lite typiskt överklassen, man tror sig kunna bli särbehandlad och glida på en räkmacka. Sonen är offer, inte förövare i föräldrarnas ögon. Så resonerar de flesta av dem, de är vana vid att hitta kryphål och komma undan då högt uppsatta människor håller varann bakom ryggen.
Citera
2026-05-28, 15:21
Medlem
MILFMANs avatar
En till aspekt är att det är patetiskt att höra gärningsmännens föräldrar att ojja sig över att sina barn också är ”offer”. Föräldrarna har ju för fan varit fullt medvetna om vilken miljö de skickat barnen till.
Citera
2026-05-28, 15:28
Medlem
Hade hellre sett att dokumentären hade fokus på styrelsen och de föredetta Lundsbergarna som bara nämndes i förbifarten, det är ju ändå dem som beskrivs "styra" skolan. Men det skulle väl i detta nya Sverige beskylla för att vara "vänsterpropaganda", som att oberoende journalistik bara ska ifrågasätta "nedåt", aldrig makten. Även Skolverket borde ha ifrågasatts, vad är det som gör att de står helt handfallna inför denna undervisningsform? Med tanke på den politiska debatten om religiösa friskolor de senaste åren borde de ha skaffat sig gedigen kunskap om utbildning i förtryckande miljöer.

Denna dokumentär känns inte oberoende. Att välja von Platen som representanter för problemen på Lundsberg kommer leda till backlash och oavsett om deras upplevelse överensstämmer med verkligheten eller ej så kommer det tolkas som skademinimering från von Platens sida. Hennes son är dömd för brott. Jag antar att de fått nej på förfrågan från den andra sidan och försöker provocera fram reaktioner från dem. Inte för att jag försvarar skolan, såna här skolor bör stängas.

Instagramkontot var för övrigt en orgie i våldsromantik jämförbar med huligankretsar. Kände äckel och återkommer till "Och detta är delar av den så kallade eliten som ska leda landet." (Åtminstone indirekt genom bolagsengagemang...) Skulle en vanlig skola dras med återkommande övergrepp och våld på ett systematiskt skulle den stängt för längesen. Det betyder inte att våld inte förekommer men skillnaden ligger i oviljan från föräldrar att anmäla, att medverka i intervjuer och hur man fortsätter sätta sina barn där t o m om de själva blivit mobbade. Att väldigt få människor vågar vittna om sina skoltid, trots att de är vuxna. Därför bör skolan och elevhemmen granskas noga.

Det jag, som har haft olika yrken inom skola och pedagogisk verksamhet både i s k problemområden och "vanliga" reagerar på angående Lundsberg är, förutom pennalismen, personalomsättningen. 5 rektorer på 5 år under perioder är vansinne. Även lärare och husföräldrar har haft hög omsättning överlag. Det är alltid ett dåligt tecken och det gör generellt sett elever oroliga och otrygga, korrelationen mellan hög personalomsättning och ex mobbing syns i forskning. De flesta elever minns säkert hur vikarieledda vs ordinarie lektioner såg ut, om man ska göra någon sorts mild jämförelse med en normal undervisningsform.

Eleverna på Lundsberg märker naturligtvis att personalen är utbytbar vid minsta problem, de kommer ha mindre respekt och inte vågar inte anförtro dem med några problem. Personalen tillhör alltså inte den riktiga skolan™ och står utanför gamla s k traditioner. Att eleverna då behåller den enda konstanten, dvs kamratfostran, är inte konstigt. De verkar dessutom bli utsatta för extrem propaganda om sin egen skolas överlägsenhet den "trasiga" skolan ute i verkligheten. Skolan målas upp som utmärkt och en väldigt bra utbildning. Elever talar om vikten av kunskap i vett och etikett, något jag lärde mig alldeles utmärkt i hemkunskapen.

Oerhört lustigt är att jante används som något sorts nedlåtande begrepp mot den vanliga skolan här i tråden när kamratfostran i sig ofta har liknande mekanismer som jante, ex du ska veta din plats som yngre elev, du ska inte tro att du har mer makt än de äldre eleverna, vare sig du är prins eller ej. Inget blir ju hellre bättre att somliga föräldrar sätter sina barn på internat när de upplevs oregerliga. Det borgar inte direkt för en mindre våldsam miljö.

Men ja, om så många blir avskedade tyder det på en helt skruvad styrning där alltför många har alltför mycket att säga till om och det hör naturligtvis inte hemma i skolan. Det finns inte en rektor som kan sätta sig in i verksamheten på ett år och göra skillnad. Men det är kanske poängen. Rektorn verkar enkom fungera som offerlamm.

Jag skulle våga påstå att dessa elever inte skulle få toppbetyg på en normal skola, lärare är ofta uppmanade att sätta höga betyg på de skolor som behöver kunder.

I övrigt är det viktiga år man väljer att missa tillsammans med sitt barn, jag har svårt att se hur man tänker när man sätter ett robust socialt nätverk i framtiden framför att umgås i vardagen med sina barn på ett tryggt och normalt vis. Har man ekonomi har man all möjlighet i världen att ge ett barn stöd såsom läxhjälp med privatlärare på hemmaplan om man så vill.
Citera
2026-05-28, 16:15
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Kanske det, men det görs inga TV-serier om de sex tusen kommunala skolorna - en efter en - som den om Lundsberg.
Det är det riktiga problemet här.

Lundsberg hjälper medelmåttiga elever att prestera VÄLDIGT BRA, i skolan, utifrån sina förutsättningar.

Detta skulle behövas i andra skolor - MINUS nattligt våld och öppen rasism.

Disciplin, struktur, respekt för lärare, regler och ordning ÄR BRA.

SVT verkar tycka att det är skandal att skolan har bordsbön i samband med måltid, eller reser sig för lärare. Detta är ju BRA! Släng er i väggen SVT!

De äldre eleverna är extremt bra på att hålla pli på de yngre, även om det ibland går över styr.

Egentligen är den här skolan inte en sämre miljö än kommunala skolor. Det är helt frivilligt att gå där. Det finns andra lösningar för den som inte vara i denna miljö.

Hälsningar fd intetnatelev.
Senast redigerad av gullfia 2026-05-28 kl. 16:50.
Citera
2026-05-28, 16:16
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Fn vad jag skulle vilja vara en fluga på väggen
Undras om mellanchefer inom kommun, arbertsförmedlingen, soc, fastighet ectx gått på Lundsberg

Nej det är inte såna jobb som f.d. Lundsbergare hamnar i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in