2026-05-28, 00:01
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Intressant
Lite dagdrivarjobb alltså
Konstnär, fotograf, familjeföretag, fastigheter, seglarinstruktör ja
Min fantasi räcker inte.
Exakt såna jobb, ja!
Citera
2026-05-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Nej... Utan det är inte de smartaste som går där. Det är inte gratisskjuts in på Handels eller dyl.

Storbonde/gård/gods...

Hjälps fram av mamma och pappa för att de själva saknar driv.

Olika konstnärliga jobb eller ärvda jobb.

Men klarar man inte att komma in på juristlinjen och ta sig igenom den, så kan man inte bli jurist...

Karriärsdiplomat kräver också disciplin, skicklighet, tur, kontakter och en plan. Det är dessutom rätt dåligt betalt.

Jag känner en från Lundsberg som blev krögare.
En tjej som är bibliotikarie.
Träffade på en tjej via jobbet som jobbade som management konsult som gått gymnasiet på Lundsberg.

I övrigt har jag inte stött på nån därifrån på länge.

Så fördomarna bekräftas att det är de mindre begåvade som går där, lågpannade grobianer, mina undersåtar…

Ja men det är ju logiskt. Överklassen skickar dit sina svarta får i förhoppning att pennalismen skall bryta ner dem så de kan byggas upp till något mer kontrollerbart, för att sedan slussas vidare till något dagisjobb inom överklassen där de är under kontroll.

Därför man vill bevara pennalismen, den är hela syftet med skolan.

Förklarar också varför så många elever försvarar traditionerna. De är lättledda spån som enkelt faller in i sektstrukturen.

Jag skulle aldrig anställa någon som gått ut lundsberg. Framförallt inte om denne sedan hyllar skolan.
Citera
2026-05-28, 00:35
Medlem
Sett klart alla delar av dokumentären på SVT och jag förstår inte hur familjen Von Platen resonerar. Än mindre hur SVT köper det. För, om man ska lyssna på familjen, så verkar det alltså inte spela någon roll att sonen varit med och filmat när elever på skolan blivit misshandlade, eftersom att han själv utsatts för rasism på skolan tidigare. Han är i deras ögon fri från skuld.
Citera
2026-05-28, 01:12
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Sett klart alla delar av dokumentären på SVT och jag förstår inte hur familjen Von Platen resonerar. Än mindre hur SVT köper det. För, om man ska lyssna på familjen, så verkar det alltså inte spela någon roll att sonen varit med och filmat när elever på skolan blivit misshandlade, eftersom att han själv utsatts för rasism på skolan tidigare. Han är i deras ögon fri från skuld.

Klart han ska straffas för vad han har gjort men nu är det överklagat och kommer upp i sommar, stäng ned skolan vi behöver inte Lundsbergs och deras pennalism, det är 2026 nu!
Citera
2026-05-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ja efter att ha läst domen i kombination med att ha Dokument Inifrån, är det jue helt uppenbart att von Platens son knappast är den oskyldiga lilla pojken som dem försöker visa.

Tvivlar inte ett dugg på att deras son vatt ett mobboffer, men uppenbarligen har mobboffret blivit en mobbare. Precis som alla andra som gått på Lundsberg.

Att skolan fortfarande har problem med pennalism är jue helt uppenbart, men väldigt konstigt i mina öron att von Platen & SVT väljer att fokusera på rasismen och inte på pennalismen,, visst den nämns den med men det är rasismen som är det allvarliga och inte slagen & tortyren.

Förstår inte heller varför dem kräver att skolan ska polisanmäla även roast battlen, om dem känner att något brotsligt begåts så finns det jue inget som hindrar dem själva från att polisanmäla, och då även anmäla all misshandel som deras son blivit utsatt för, men det gör dem inte.

Visst jag tolkar det som att von Platen är förbannade för att när dessa 4 killar med någon form av invandrarbakrund misshandlar någon så polisanmäler skolan dem.
Men när någon med högre rang gör samma sak eller värre saker (rasismen är inte värre) så gör dem inte ett skit.
Tycker dock inte riktgt det framkommer i Dokument Inifrån att det är där skon klämmer, varför man nu försöker mörka det.
Citera
2026-05-28, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
Jag är helt övertygad om att de är vidriga saker som sagts åt höger och vänster på det här hemmet. Vad gäller roasten och det som sas om judar m m så klart fruktansvärt men om man sätter det i kontexten att det är 15-åringar som blir trackade/misshandlade som tarmar och nu ska ge igen verbalt - är det renodlad rasism eller barn utan konsekventtänk i en utsatt situation? Plus kulturen som von Platens son är den som pratar mest om under rättegången där man vill göra något som alla mins och det snackas om i framtiden. Känns som 9rna tänkte på exakt samma sätt d v s att de skulle skriva in sig själv i historien.

Sen kan det vara så att min uppfattning efter att ha sett alla tre avsnitt färgas av SVTs grepp och vad som tas upp i dokumentären. Rasismen som sonen har utsatts för enligt föräldrarna ska förklara varför händelsen han döms för sker men son han då är helt oskyldig till. Alla vittnesmål om hur sonen varit mobbad och utsatt för rasism, som inte kommer från familjen von Platen, är från de andra tilltalade i ljudupptagning från rättegången. Att de vill framställa det så är ju inte konstigt, SVT borde ha skaffat fler vittnesmål om det. Det hade ju pågått i flera år och det hade också varit väldigt intressant att höra om von Platens dotters upplevelse - varför frågade man inte Gunilla om det?

Ansvaret för haveriet ligger hos SVT, det kunde säkert ha blivit en intressant dokumentär om de fimpade von Platens. De kunde ha jämfört kulturen med bland killarna med den hos jämnåriga i orten och hur grupptryck och tillhörighet påverkar. Upplever att det är samma sak bara att det utspelar sig i olika miljöer. Nu blev det 21% det och 79 % GvP vars stora problem verkar vara att det är orättvist att just hennes son blev dömd för ett brott, då ska alla andra bakåt i tiden också dömas. Fastän sonen är oskyldig.

Har undvikit dokumentären för att så många skrivit att den är dålig/vinklad osv tills idag. Så tycärr blir den här extremt långa ranten riktad mot dig (lol förstår om du inte vill läsa/svara, det är bara mina tänkar allmänt efter dokumentären). Har tidigare hållt mig till att läsa FUP och lyssnat lite på rättegång. Inte allt men ganska mycket.

Det första jag reagerade på var en pappa som direkt sa till polisen att hans son inte ville anmäla någon misshandel (tror det är andra personen som är med i videon som filmades) och att sonen ringer polisen direkt efter och säger att han inte vill göra en anmälan. Det jag mer tänkte var skumt som visade på våld och tystnadskultur var bland annat när vittnen blev frågade om de hade sett videon av misshandlen och många sa saker i stil med ”jag vet inte om jag sett just den, kan ha gjort” och hintat om att det finns många videos som sprids och det är svårt att veta vilken som är vilken. Jag tänkte hur många videos kan det finnas som visar att någon väcks och blir slagen med ett bälte så att man inte vet om man sett ”just den”? Om något sådant spridits i mitt gymnasium hade man ju absolut kommit ihåg det för att det hade varit väldigt anmärkningsvärt. Samma sak med rappbattlen. Inga vittnen ”kommer ihåg exakt vad som sas” förutom att det var grovt. Om någon rappade så grova saker hade man själv inte direkt glömt bort det. Kanske inte ord för ord, men ungefär.

Man ju ganska tydligt svar på varför folk svarade så konstigt i avsnitt 3. Vad som hänt under kvällarna i samband med misshandeln verkar ha varit vardagsmat för eleverna. Det är också ganska sjukt att instagramkontot lagt ut videos och bilder i 10 års tid utan att det läckt och blivit en stor grej offentligt, samt att det knappt går att hitta elever eller fd elever som vill snacka om skolan. Verkligen sektaktigt. Jag misstänker som du säger att, precis som i sekter, offer tillslut blir förövare. Många har nog skit på varandra så ingen vill snacka. Vad ska du säga offentligt om din upplevelse som offer när du själv bankat på en yngre elev och det kanske tom finns en video på det (och då menar jag inte specifikt den här händelsen, utan videorna som visades från IG)?

Jag tyckte genuint dokumentären var bättre än förväntat, men ja, jag tycker det är märkligt att de har fokuserat så mycket på von Platens utan att vara speciellt kritiska vilket gör vissa delar ganska cringe. Speciellt nu när de överklagat domen. Men ja, också konstigt som sagt att de bara kunnat hitta en annan elev/fd elev som är med i serien förutom det som kom från rättegången. Dock väldigt intressant med fd anställda samt lektorn som suttit med i styrelsen, önskar de hade grävt mer i detta. Tycker nästan synd om rektorn. Man hade gärna velat veta mer om de här som sitter i Föreningen Gamla Lundsberg
Senast redigerad av Stunkyn 2026-05-28 kl. 02:10.
Citera
2026-05-28, 02:52
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Finns vissa journalister som dagligen granskar kommunala skolor och vansinnet där
Tex Sydsvenskan

Kanske det, men det görs inga TV-serier om de sex tusen kommunala skolorna - en efter en - som den om Lundsberg.
Citera
2026-05-28, 06:41
Medlem
Finns det någon här som vill dela med sig av FUP och dom?
Tack på förhand!
Citera
2026-05-28, 07:46
Medlem
Jösses. Mycket testosteron och naket på elevhemmet. Är det lika homoerotiskt och hormonellt stökigt på alla elevhemmen (för det här gällde väl främst ett av dem), även tösernas? Hoppas föräldrarna är stolta över sina små yngel.

Nog för att tonårstiden är en jäkla skitperiod för många, men man måste ju inte bete sig som en grottmänniska. Och givetvis ska eländet filmas. Fy fan vad mycket filmtrams det kommer att finnas rörande framtida makthavare och på olika sätt (ö)kända individer.
Citera
2026-05-28, 08:07
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:

Exakt mina tankar också, en liknelse är att jämföra en sexualförövare som skulle skulle sina brott på att man blev utsatt som ung. Det skulle ingen köpa.

Jag förstår att man skyddar sina barn så långt det går och säkert att denna battle irriterade deras unge men han såg sin chans att ge igen på det han själv blivit utsatt för.
Citera
2026-05-28, 09:11
Medlem
Är det någon som vet om hon har sin dotter kvar där, läste det någonstans
Citera
2026-05-28, 09:17
Medlem
Jag va ganska neutral i detta…. Men efter jag fick se avsnittet (3 delen ) idag så är jag helt enig att skolan i sig måste göra en ordentlig omstart… och ny riktning.

Inte så lätt när det är wannabe rockerfeller som styr skolan i det mörka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in