2026-05-28, 16:26
  #889
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Det är det riktiga problemet här.



Disciplin, struktur, respekt för lärare, regler och ordning ÄR BRA.



Exakt!
Citera
2026-05-28, 16:31
  #890
Medlem
Wasists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag har sett sista avsnittet av dokumentären och har en fundering. I ett segment visas innehåll från en stängd IG grupp som ska vara klipp från skolan. I den del visas en ung kvinna som har sex. I och med ursprunget på videon, kan detta vara en elev?

I så fall kan ju SVT ha gjort sig skyldiga till spridande av barnporr? Hur vet de att kvinnan är över 18 om det är en gymnasieelev ? Detta var osmakligt och borde inte ha tagits med. Man kunde ha beskrivit innehållet i stället.

Med detta kan man tro också att det pågår någon slags orgie i elevhemmen, är det så att de kvinnliga eleverna på lundsberg kanske blir tvingade att deltaga, och blir filmade, givet den vedervärdiga kulturen som råder på skolan?

Har inte von Platon sin dotter på skolan. Hur kan hon tillåta att barnet går kvar.
Misstänker att du menar segmentet som visas precis efter killen som kissar i någons säng. Cirka 20:52 i del 3 av dokumentärserien. Det ser absolut inte ut att vara en ung tjej utan snarare en vuxen i någon porrfilm som spelas upp på en projektor i taket samtidigt som grabbarna brottas eller liknande under. Har mycket svårt att tro att tjejen i filmen är en elev på skolan utan snarare att hon är porrskådis i en film som de hittat på nätet, hon ser förövrigt ut att ha implantat i tuttarna vilket styrker mitt påstående.
//Wasist
Citera
2026-05-28, 16:50
  #891
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det handlar ju om hur överklassen fostras till att spotta på och förnedra "underklassen". Det är därför de har detta system där de äldre barnen misshandlar de yngre, det är "den starkares rätt" och den princip de gillar. De minst andligt utvecklade människorna är de som har ledande roller i samhället. Många företagsledare osv framgångsrika människor är psykopater och inte konstigt att även deras barn är det.
Fast ’von Platen’ är knappast överklass. Hon är ju assyrisk flykting från Turkiet och har gift sig till namnet.
Gūnel Anip, sen Samuelsson, sen von Platen.
Brorsan är känd fd gangsteradvokat.

Rik är inte samma som klass, eller överklass.
Citera
2026-05-28, 16:53
  #892
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
När jag läser om såna här saker tänker jag alltid på filmen "Ondskan". Varför har man satt i system att ha sån här förnedring/mobbning på dessa skolor undrar man. Dessa skolor framstår ju som långt värre än vanliga skolor.

Jag hoppas i alla fall att såna här saker leder till konsekvenser för de skyldiga.
Händelserna i ONDSKAN är påhittade. Min väninnas far gick på Solbacka samtidigt som Guillou. Inget från boken hände på riktigt.

Finns en tråd här på Flashback om saken.

I tråden framgår att Guillous egna syskon och mor, förnekar hans beskrivning av hemmiljön.

Guillou är en skrävlare.
Citera
2026-05-28, 17:05
  #893
Medlem
Har sett en del inlägg i tråden i stil med "ja men det sker ju mobbning på kommunala skolor också, åk till en skola som ligger i Tensta så skall du få se på våld!" Vad många missar i sammanhanget är att gräddan av det svenska samhället- den så kallade eliten- uppvisar ett otroligt kompromitterande beteende. Vissa ondgör sig över att vänsterdrivna SVT undergräver förtroendet för privata internatskolor och att som konsekvens kommer dessa stängas ner, som om varannan snubbe inne på flashback har sina barn där...
Men åter till själva kärnan i problemet: jämförelser med blatteskolor är ju ju ett hysteriskt desperat försvar; det är ingen som är förvånad eller förväntar sig något annat vad gäller vissa skolor i förorterna- det är rena aphuset på vissa platser och de flesta känner till det.
Problemet med Lundsberg är inte hur skolan framställs, utan hur överklassfolket är som människor. Det är ingen som bryr sig om själva Lundsberg- troligen inte ens lundsbergarna själva- utan den degenererade naturen hos dessa människor som blottläggs i såna här avslöjanden som SVT gjorde. Tror ni att dessa människor är annorlunda innan eller efter de lämnat Lundsberg? Det är folk som sen sitter på samhällets viktigaste positioner och har oproportionerlig inverkan på landets utveckling. Inte konstigt att det går för Sverige som det gör. Men vad kan man förvänta sig av en sådan elit, dem lär knappast reagera på att svenskar pojkar blir nerpissade i samband med förnedringsrån- lundsbergarna gjorde ju samma sak själva.
Citera
2026-05-28, 17:10
  #894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast ’von Platen’ är knappast överklass. Hon är ju assyrisk flykting från Turkiet och har gift sig till namnet.
Gūnel Anip, sen Samuelsson, sen von Platen.
Brorsan är känd fd gangsteradvokat.

Rik är inte samma som klass, eller överklass.

Var ju inte honns inlägg handlade om heller.

Flera i den här tråden verkar inte kunna läsa. Totalt meningslöst att diskutera när folk ser dokumentären och läser inlägg som fan läser Bibeln.

Skärpning! Höj perspektivet lite mer än att stå knäböjd och ha blicken riktad mot överklassens skrev.
Citera
2026-05-28, 17:14
  #895
Medlem
Kaellkritiks avatar
Efter att ha lyssnat på rättegången och sett dokumentären kan jag bara dra slutsatsen att Lundsberg är en svindyr barnvakt som smiter ur med grannens pojk/flick för att hångla istället för att de facto hålla ordning.
Jag tror helt ärligt att de (vuxna) i grunden anser den här kamratuppfostran som mycket bra - de har ju själva ”inte” tagit någon skada.
Herregud.
Citera
2026-05-28, 17:15
  #896
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Var ju inte honns inlägg handlade om heller.

Flera i den här tråden verkar inte kunna läsa. Totalt meningslöst att diskutera när folk ser dokumentären och läser inlägg som fan läser Bibeln.

Skärpning! Höj perspektivet lite mer än att stå knäböjd och ha blicken riktad mot överklassens skrev.
Honn skrev ’ Det handlar ju om hur överklassen fostras till att spotta på och förnedra "underklassen". ’ och jag noterade blott att just denna händelse inte handlar om överklass, utan uppkomlingar.

Skolan är fö inte värre än att GvP har kvar sitt andra barn i den, trots att ett barn dömts i rätten och blivit relegerad.
Citera
2026-05-28, 17:22
  #897
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast ’von Platen’ är knappast överklass. Hon är ju assyrisk flykting från Turkiet och har gift sig till namnet.
Gūnel Anip, sen Samuelsson, sen von Platen.
Brorsan är känd fd gangsteradvokat.

Rik är inte samma som klass, eller överklass.
Japp. Hade de varit det, så hade de lugnt och stilla tagit ungen och satt honom på en skola i Stockholm - där han hade kunnat gå om ett läsår, ifall det behövdes. Helt "gratis".

Alternativt kollat om Grännaskolan kunde ta honom. De tar en del rejects från de andra två internatskolorna. Det finns andra internatskolor i Europa också, samt en mindre kristen internatskola i Sverige, i nödfall.

Föräldrarna gör en stor sak av detta - som händer ibland på internatskolor.

Varje år är det någon eller några som åker ut. Relegering. Då gör familjen det jag beskrev ovan. Bor man utomlands kan man avsluta på korrespondens eller gå på lokal/internationell skola.

Varför göra ett stort drama av detta?

Pojken gjorde en dumhet och åkte dit. Skolan behövde reagera. Otur kanske - men roll with it. Skolan kan inte backa.
Citera
2026-05-28, 17:22
  #898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedScorpion
Har sett en del inlägg i tråden i stil med "ja men det sker ju mobbning på kommunala skolor också, åk till en skola som ligger i Tensta så skall du få se på våld!" Vad många missar i sammanhanget är att gräddan av det svenska samhället- den så kallade eliten- uppvisar ett otroligt kompromitterande beteende. Vissa ondgör sig över att vänsterdrivna SVT undergräver förtroendet för privata internatskolor och att som konsekvens kommer dessa stängas ner, som om varannan snubbe inne på flashback har sina barn där...
Men åter till själva kärnan i problemet: jämförelser med blatteskolor är ju ju ett hysteriskt desperat försvar; det är ingen som är förvånad eller förväntar sig något annat vad gäller vissa skolor i förorterna- det är rena aphuset på vissa platser och de flesta känner till det.
Problemet med Lundsberg är inte hur skolan framställs, utan hur överklassfolket är som människor. Det är ingen som bryr sig om själva Lundsberg- troligen inte ens lundsbergarna själva- utan den degenererade naturen hos dessa människor som blottläggs i såna här avslöjanden som SVT gjorde. Tror ni att dessa människor är annorlunda innan eller efter de lämnat Lundsberg? Det är folk som sen sitter på samhällets viktigaste positioner och har oproportionerlig inverkan på landets utveckling. Inte konstigt att det går för Sverige som det gör. Men vad kan man förvänta sig av en sådan elit, dem lär knappast reagera på att svenskar pojkar blir nerpissade i samband med förnedringsrån- lundsbergarna gjorde ju samma sak själva.

Mycket väl skrivet och talat.

Dessvärre kan man inte förvänta sig mycket av en stor del av pöbeln av i dag som är ”husnegrer” åt överklassen, ett lika osvenskt otyg som svennar som anammar tugget och gangsterkulturen i orten.

Kan ge mig Satan på att någon kommer svara dig i stil med ”ja, men de är ju barn och boys i den åldern är boys och så har det alltid varit bla bla men på den kommunala skolan jag gick blev en kille nedpissad av tre somalier samtidigt som han blev hotad med en Glock.”
__________________
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-05-28 kl. 17:25.
Citera
2026-05-28, 17:27
  #899
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Förstår inte riktigt problemet med dessa kapitalstarka föräldrar som gnäller offentligt.

Det är väl bara att ta sina telningar bort från Lundsberg till en annan skola

Föräldrar i dessa kretsar bör väl förresten känna till den här skolan innan de sätter sina barn där.

Verkar märkligt med programserien på TV.
De vill ha ungarna där för att det är praktiskt med barnvakt dygnet runt så de kan satsa på karriären. Men när ena ungen blev polisanmäld och åtalad så blev det lite jobbigt.
Citera
2026-05-28, 17:28
  #900
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast ’von Platen’ är knappast överklass. Hon är ju assyrisk flykting från Turkiet och har gift sig till namnet.
Gūnel Anip, sen Samuelsson, sen von Platen.
Brorsan är känd fd gangsteradvokat.

Rik är inte samma som klass, eller överklass.
Och så har de döpt ungen till Baltzar i andra förnamn. Efter Baltzar von Platen antar jag. Humor enligt dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in