2026-05-28, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag trodde det var ingenjörer och arbetare som producerade Gripen, men du menar att det är Wallenberg som står och skruvar på fabriksgolvet, eller sitter vid ritbordet?
Det är Wallenberg och jag som finansierar Saab och som gör att ni har någon anledning till att stå på golvet och skruva ihop Gripen.

Förstår inte det där fåneriet med arbetare som gör jobbet. Fattar ni verkligen inte att det är någon annan som berättar för er vad fan ni ska syssla med, eller?

Jävla idioter som står och svetsar hela dagarna och som tror att sakerna säljer sig själv. För fan, bli företagare då istället för att stå och gnälla.
Citera
2026-05-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du verkar ju verkligen bidra genom att använda dig av a-kassa och sjukpenning och samtidigt bygga ditt hus.

Jag känner att jag kan klara mig betydligt bättre utan sådana som du. Du liksom behövs inte, du ger ingen nytta.
Man kan titta på vår egna riksdag, man har bara 349personen o man har stora problem o hålla folk friska och genom det har man infört kvitteringssystemet just för det alltid finns ett stort antal ledamöter som är sjuka. Man kan undra om det finns fler arbetsplatser runt om i landet med en så viktig uppgift som att rösta om sveriges framtida beslut, men lidet av så hög sjukfrånvaro att man varit tvungen i inpovocera ett tillfälligt kviteringssysten för sjukfrånvaron är konstant förhöjd,

Riksdagen har konstant ca 10% sjukfrånvaro, Detta är extremt hög sjukfrånvaro från en så viktig arbetsuppgift, kan dessa utöva en så hög sjukfrånvaro med detta ansvar dessa har, spelar det ingen roll att jag gör det samma.
Citera
2026-05-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Man kan titta på vår egna riksdag, man har bara 349personen o man har stora problem o hålla folk friska och genom det har man infört kvitteringssystemet just för det alltid finns ett stort antal ledamöter som är sjuka. Man kan undra om det finns fler arbetsplatser runt om i landet med en så viktig uppgift som att rösta om sveriges framtida beslut, men lidet av så hög sjukfrånvaro att man varit tvungen i inpovocera ett tillfälligt kviteringssysten för sjukfrånvaron är konstant förhöjd,

Riksdagen har konstant ca 10% sjukfrånvaro, Detta är extremt hög sjukfrånvaro från en så viktig arbetsuppgift, kan dessa utöva en så hög sjukfrånvaro med detta ansvar dessa har, spelar det ingen roll att jag gör det samma.
Vad fan har riksdagens sjukfrånvaro att göra med det jag skrev?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-28 kl. 09:22.
Citera
2026-05-28, 09:24
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Jag jobbar för att leva och lever för att knarka..
Citera
2026-05-28, 09:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du menar göra vad du vill när du vill? Samhället vi lever i är inte byggt så.

Borde väl gå att flytta ut till skogen och bygga något där. Där tror jag du kommer vara ifred från samhället.

Så enkelt, eller hur.

Varför flytta ut i skogen? Finns väl hur många dagdrivare som helst i städerna.
Citera
2026-05-28, 09:55
Medlem
jag undviker att jobba bäst jag kan -jag mjölkar systemet likt div araber/niggers istället!
Citera
2026-05-28, 09:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är Wallenberg och jag som finansierar Saab och som gör att ni har någon anledning till att stå på golvet och skruva ihop Gripen.

Förstår inte det där fåneriet med arbetare som gör jobbet. Fattar ni verkligen inte att det är någon annan som berättar för er vad fan ni ska syssla med, eller?

Jävla idioter som står och svetsar hela dagarna och som tror att sakerna säljer sig själv. För fan, bli företagare då istället för att stå och gnälla.

Inse att "finansierar" inte är något jobb. Pengar skapas av bankerna. Varför ska "arbetare" arbeta då de knappt får något i motprestation? Jag har aldrig stått på något fabriksgolv sedan jag lämnade universitetet och lär inte komma att göra det heller.
Citera
2026-05-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Vad får man ut på A-kassa numera? Går det verkligen att leva på det?

80% av lönen första 100 dagarna (ersättningsdagar d.v.s. Måndag-Fredag)
70% av lönen dag 101-200
65% av lönen dag 201-300

Sedan skatt på det.

Från Unionens akassa:
Maxlönen som ger rätt till maximal ersättning i a-kassan är 34 000 kr/månad. På denna lön får du 80 procent i ersättning, vilket motsvarar 1 236 kr per dag (eller max cirka 27 200 kr före skatt i månaden)

Citat:
Jag är inne på samma linje, 54 idag, har börjat dra ner, väljer att jobba ett år, blir berättigad a-kassa drar ut på den så länge det går jobba igen, tar a-kassa igen, kommer fortsätta tills jag går i pension.

Vi vet via Tesla strejk att fackförbundern har miljader i deras kassor, samt folket som strejkar uppmanas att fortsätta trots att man är snart på 3året, dvs man har ingen oro för strejkande inte jobbar.

Använder tiden till träning och intressen o ska bygga mitt sista lilla hus med a-kassan o genom det bo billigt, man har ingen fastighetsskatt 15 första åren. har insett att fler o fler börjat tackla av.

Låter klokt och jag hoppas det går vägen. Ser också att en del ifrågasätter det som varit gällande ett bra tag, att slita tills pensionen och få 15 år på slutet då man är fri.
Citera
2026-05-28, 10:01
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Varför flytta ut i skogen? Finns väl hur många dagdrivare som helst i städerna.
Ja men du vill inte leva i det samhälle som finns, det arbetarna skapat.

Enkelt flytta ut i skogen lev av det du själv producerar för du vill väl inte ligga andra till last?
Citera
2026-05-28, 10:06
Medlem
Citat:
Jag är inne på samma linje, 54 idag, har börjat dra ner, väljer att jobba ett år, blir berättigad a-kassa drar ut på den så länge det går jobba igen, tar a-kassa igen, kommer fortsätta tills jag går i pension.

Vi vet via Tesla strejk att fackförbundern har miljader i deras kassor, samt folket som strejkar uppmanas att fortsätta trots att man är snart på 3året, dvs man har ingen oro för strejkande inte jobbar.

Använder tiden till träning och intressen o ska bygga mitt sista lilla hus med a-kassan o genom det bo billigt, man har ingen fastighetsskatt 15 första åren. har insett att fler o fler börjat tackla av.

Så jävla rätt livsstrategi! Hatten av där.

I stora drag exakt så som jag gjort och jag har inte ångrat mig en dag.
Finns enorma mänskliga vinster att kamma hem om man bara kan minska behovet av monetära inkomster.

Majoriteten av befolkningen sitter ändå fast i ekorrhjulet fjättrade av bankerna och kommer att jobba till de är över 70 så hjulen kommer att snurra på ändå.

Det viktigaste är dock att det blir en vänsterregering i höst så Tidöidioterna inte hinner försämra akassan allt för mycket.
Citera
2026-05-28, 10:14
Medlem
Citat:
Inse att "finansierar" inte är något jobb. Pengar skapas av bankerna. Varför ska "arbetare" arbeta då de knappt får något i motprestation? Jag har aldrig stått på något fabriksgolv sedan jag lämnade universitetet och lär inte komma att göra det heller.
Då kan du väl stå där och svarva din skruv som ingen ens vet att den går att köpa, i en svarv som ingen ens vet att den finns.

Du har en jävla svenssonsyn, och så fungerar det inte. Men jag inser att man ute i stugorna tänker så.
Citera
2026-05-28, 10:19
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Bra förslag, förutsatt man man inför en begränsning och höga böter för den som bryter mot reglerna.

Mitt förslag är att man kopplar medborgarlön till ett förbud mot att jobba.
Alltså: Att de som bara vill chilla skall få betalt för att göra det, men då får dom inte göra något annat än att chilla. (Ja, att gå på toaletten, dricka vatten och tillaga någon enklare måltid åt sig själva får ju gå an).

För ni som bara vill chilla skall ju inte få konkurrera med oss som vill jobba.
Du tänker helt fel. Utan inkomst har man inte råd att jobba. Medborgarlön möjliggör således för samtliga medborgare att "dra sitt strå till stacken" på det sätt de själva finner mest produktivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in