2026-05-28, 07:53
Medlem
Regeringen har tydligen koll på att oljelagren tar slut 1 juli så alla måste åka buss..
Citera
2026-05-28, 07:56
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Låter bra, men surt för alla som nyligen har köpt årskort.
Citera
2026-05-28, 08:12
Medlem
Bankdosas avatar
Perfekt om detta även kommer gälla västtrafiks sommarbiljett. Då kan jag åka regionen runt för 445 kronor.
Citera
2026-05-28, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Dom pengarna kommer inte från biljettpriserna på tåget, så ditt argument (som man också hör från miljöpartister i tid och otid), faller platt som en pannkaka.

Vi behöver flygplatser för ambulansflyg, för nödlandningar, etc. En livlina för Norrland. Så det är en samhällsnytta.

Staten subventionerar också järnvägen. Staten lägger hundratals miljarder på järnväg, nybyggnad och förbättringar.

Men ingen gapar om att flyget subventionerar järnvägen.

Det är rent intellektuellt ohederligt att påstå att det är järnvägen som subventionerar flyget, och att tåget är dyrt för att flyget subventioneras.

Ja, definitivt. Det är inte bara infrastrukturen som vi betalar via skattsedeln. Även merparten av trafiken på spåren är skattesubventionerad. Det är i stort bara linjerna från Stockholm till Malmö/Köpenhamn/Göteborg/Karlstad/Oslo/Falun/Sundsvall/Jämtland som trafikeras kommersiellt.

Merparten av tågtrafiken i Sverige finansieras av regionerna; Skånetrafiken, SL, Västtrafik, Norrtåg, Mälartåg, Tåg i Bergslagen, Öresundståg och Krösatågen är alla finansierade via skattsedeln.

Och vem skulle ha råd att åka tåg om biljettintäkterna skulle finansiera även infrastrukturen för tågen?
Citera
2026-05-28, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är väl i praktiken ett vallöfte, för jag har svårt att tänka mig att det skulle hinna beslutas och verkligen implementeras ute i landet förrän i höst? Om det aviseras så här sent, så lär det inte hända något förrän i höst (det ska ju också clears med en mängd tåg-/bussbolag ute i landet, som typ Östergötlandstrafiken osv, de ägs av regioner/llandsting)

Det kommer hinna genomföras. I dagens digitala system är det relativt lätt att lösa. Däremot måste alla regionerna hinna fatta beslut om nya taxor, men det finns alltid möjligheten att sätta in extra sammanträden.

Det är knappast någon region som vill missa chansen.
Citera
2026-05-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Samtidigt har ju de stora oljekriserna varit 1973, 1979 och 2026. Så det var ju ett tag sedan
Nej, biljettpriserna halverades inte under oljekriserna 1973 och 1979 i stället tvingade flygbolag och kollektivtrafik att höja sina biljettpriser och minska antalet avgångar.
Citera
2026-05-28, 08:40
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Gissa? Jag vet att Tidö vinner så gå du gissa tillsammans med barnen

Ny opinionsundersökning från Demoskop idag.
https://www.svd.se/a/gkLpw5/matning-fran-svd-demoskop-miljopartiet-nar-hogsta-siffran-pa-nastan-tolv-ar

Tidö ligger 9 procentenheter efter oppositionen, liberalerna ligger under 4-procentsgränsen då det reella försprånget är 12 procentenheter så S, MP och C är större än Tidö.
Noterbart är att övriga partier växer med en halv procentenhet, skulle gissa att det är en flykt från SD till AfS och NMR.

Så även om alla du känner kommer rösta på Tidö så kommer de förlora då de gett städerna till de rödgröna på walkover.
Citera
2026-05-28, 08:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Hur rimligt det är om skattebetalarna får stå för det vet jag inte, men en enkelbiljett på Stockholms tunnelbana och bussar kostar 43 kr, vilket är det högsta priset av alla städer jag känner till.

Det som är roligt är MP inte kan obstruera. Smart av Tidö.
Citera
2026-05-28, 09:05
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Nej, biljettpriserna halverades inte under oljekriserna 1973 och 1979 i stället tvingade flygbolag och kollektivtrafik att höja sina biljettpriser och minska antalet avgångar.

Det har jag inte heller skrivit.
Citera
2026-05-28, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det som är roligt är MP inte kan obstruera. Smart av Tidö.

Ja, det kan bli intressant. Något sådant här har ju MP drivit av och till i decennier. Så hur ska de göra nu? Vinner den sidan valet kan MP ju knappast sätta sig i en regering som dubblerar kollektivtrafiktaxorna i januari. Så tycker man att den nuvarande regeringens sänkning är valfläsk eller oseriöst så bör MP rösta nej till sänkningen redan nu.

Partiet känner det nog som ett Moment 22 givet ambitionerna att sätta sig i regeringen i höst. Lite detsamma gäller faktiskt även Centern. Så kanske MP och C kan ordna så att sänkningen blir permanent genom att tvinga S att acceptera det. Eller kommer S att köra över sina partners och låta M-regeringens tidsbegränsade regel bara upphöra? kan bli spännande. Något för valtråden när det närmar sig.
Citera
2026-05-28, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det kommer hinna genomföras. I dagens digitala system är det relativt lätt att lösa. Däremot måste alla regionerna hinna fatta beslut om nya taxor, men det finns alltid möjligheten att sätta in extra sammanträden.

Det är knappast någon region som vill missa chansen.
Det här är en budgetfråga för regionerna, och jag vet hur mycket bråk och sega diskussioner det kan bli om frågan att bevara en enda lokal busslinje, ifall staden där den körs är oense med t ex Skånetrafikens ekonomer (exempel: buss 21 mellan förorten Stångby och Lund C).

Nej, jag tror inte att vi kan vänta oss några kapade priser på t ex sommarkort (som finns i flera län och som redan tidigare är billigare än vanliga månadskort för att stimulera turism och semesterresande). De här korten brukar börja säljas i mitten av juni, och det är regionerna och deras trafikbolag som ansvarar för dem, inte regeringen.

Sossarna i Skpne gick f ö ut med ett liknande vallöfte redan tidigare i vår, inför just valet till regionfullmäktige (landstinget).
Senast redigerad av HepCat-X 2026-05-28 kl. 09:42.
Citera
2026-05-28, 10:27
Medlem
Tidöpartiernas halverade biljettpriser är valfläsk finansierat med lånade pengar så skattebetalarna får ändå betala slutnotan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in