2026-05-27, 21:18
Medlem
Gäller detta även på Sommarbiljetten i hela Skåne? 15 juni - 15 aug 595 kr i ordinarie pris. Skånetrafiken

https://www.skanetrafiken.se/aktuellt/sommarbiljetten/
Citera
2026-05-27, 21:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det är väl rätt subventionerat, så varje passagerare kostar staten. Nu ännu mer.
Jag har för mig att "svensk standard" innebär att hälften betalas av resenärerna och hälften av regionen, givetvis med stora variationer (jämför de stora stadslinjerna och någon avlägsen skogslinje i obefolkat land).
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Gäller detta även på Sommarbiljetten i hela Skåne? 15 juni - 15 aug 595 kr i ordinarie pris. Skånetrafiken

https://www.skanetrafiken.se/aktuellt/sommarbiljetten/
Periodbiljetter, har jag för mig att Uffe sa.
Citera
2026-05-27, 21:40
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Sverige subventionerar flyget främst genom det statliga driftstödet till icke-statliga (kommunala och regionala) flygplatser, vilket uppgår till 528 miljoner kronor årligen.
Dom pengarna kommer inte från biljettpriserna på tåget, så ditt argument (som man också hör från miljöpartister i tid och otid), faller platt som en pannkaka.

Vi behöver flygplatser för ambulansflyg, för nödlandningar, etc. En livlina för Norrland. Så det är en samhällsnytta.

Staten subventionerar också järnvägen. Staten lägger hundratals miljarder på järnväg, nybyggnad och förbättringar.

Men ingen gapar om att flyget subventionerar järnvägen.

Det är rent intellektuellt ohederligt att påstå att det är järnvägen som subventionerar flyget, och att tåget är dyrt för att flyget subventioneras.
Citera
2026-05-27, 22:40
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Dom pengarna kommer inte från biljettpriserna på tåget, så ditt argument (som man också hör från miljöpartister i tid och otid), faller platt som en pannkaka.

Vi behöver flygplatser för ambulansflyg, för nödlandningar, etc. En livlina för Norrland. Så det är en samhällsnytta.

Staten subventionerar också järnvägen. Staten lägger hundratals miljarder på järnväg, nybyggnad och förbättringar.

Men ingen gapar om att flyget subventionerar järnvägen.

Det är rent intellektuellt ohederligt att påstå att det är järnvägen som subventionerar flyget, och att tåget är dyrt för att flyget subventioneras.

Just så.

Snabb summering från nätet:

” Staten finansierar nästan hela järnvägsnätets underhåll, vilket gör att biljettpriserna hålls nere. Enligt Trafikanalys och oberoende granskningar kostar järnvägens underhåll och nyinvesteringar skattebetalarna miljardbelopp årligen, vilket fördelat på antalet passagerare innebär en avsevärd subvention per resenär.”

Medans flyget har fördelaktiga momsregler och skattefritt bränsle .

Per resenär lär tåget vara avsevärt dyrare för skattebetalarna
Citera
2026-05-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
I åratal har ju miljömupparna krävt halva priset på kollektivtrafiken och först nu hakar Tidö-partierna på.

De hakar inte på. Det kallas valfläsk med löksås
Citera
2026-05-28, 00:13
Medlem
Kan man redan nu köpa för halva priset på en månadskort ? Gäller det alla sträckor med SJ ?
Citera
2026-05-28, 00:23
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
För att högern har subventionerat flyget i 20 år.

Oh nej... Det är bara bra, subventionera flyget ännu mer skulle jag säga! Det ska vara lätt att ta sig fram i Sverige, och billigare.

Med det sagt, inte fel att ha vettiga tåg också. Men vi behöver bygga ut järnvägen, går för långsamt t.ex. mellan Göteborg och Stockholm, typ 3-4 timmar. Flyget klarar av sträckan på 30 minuter drygt.

Sen vad gäller frågan om det är "valfläsk", svar: Absolut! Men om sossarna hade kommit med förslaget, så hade det varit "ansvarfull sverigepolitik"... Så saken går att vända och vrida på beroende på hur man är lagd politiskt..
Citera
2026-05-28, 00:30
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Just så.

Snabb summering från nätet:

” Staten finansierar nästan hela järnvägsnätets underhåll, vilket gör att biljettpriserna hålls nere. Enligt Trafikanalys och oberoende granskningar kostar järnvägens underhåll och nyinvesteringar skattebetalarna miljardbelopp årligen, vilket fördelat på antalet passagerare innebär en avsevärd subvention per resenär.”

Medans flyget har fördelaktiga momsregler och skattefritt bränsle .

Per resenär lär tåget vara avsevärt dyrare för skattebetalarna
Tåget har också fördelaktiga momsregler och nästan skattefritt bränsle.

Tågen betalar 0.6 öre i skatt på elen, medans vi andra betalar 45 öre per kWh. Det är 0.6 öre för EU har det som miniminivå. Sedan 6% moms på biljetterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Kan man redan nu köpa för halva priset på en månadskort ? Gäller det alla sträckor med SJ ?
Nej, det kan man inte. Det ska gälla från juli. För landsting som ansöker om subventionen och halverar sina priser på månadskort.

SJ kommer inte påverkas av det här, utan det blir UL, SL, Västtrafik o.s.v.
Citera
2026-05-28, 00:42
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Nej, bussen går skitkonstigt. Voi går betydligt snabbare, eller cykel. Tror nog att det går snabbare att gå till och med.

Men kul att det är valår i alla fall!
Beror ju uppenbarligen på vart man bor ditt ägg.
Citera
2026-05-28, 01:03
Medlem
Det är väl i praktiken ett vallöfte, för jag har svårt att tänka mig att det skulle hinna beslutas och verkligen implementeras ute i landet förrän i höst? Om det aviseras så här sent, så lär det inte hända något förrän i höst (det ska ju också clears med en mängd tåg-/bussbolag ute i landet, som typ Östergötlandstrafiken osv, de ägs av regioner/llandsting)
Citera
2026-05-28, 02:14
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Desperata, så man kör en repris från förra alliansen och snor ett förslag från vänstern.
Har kopierats som förslag av främst vänstern som vill kopiea det tyska fiaskot som först var 9 eur biljett och efter x antal prishöjningar kostar ca 70 euro nimera. Detta har skapat kaos i tyska tågtrafiken och uteliggare bor på tågen som är överfulla och aldrig går i tid.
Citera
2026-05-28, 04:49
Medlem
Jag brukar fundera på hur japaner, Sydkoreaner samt schweizbor hade upplevt pendeltåg i stockholm.Hade de accepterat att det är riktiga jävla klappmongon som verkar sköta detta genomusla trafiksätt?
Varenda gång jag har betalat och tåget har åkt med snigelfart in till stan har jag känt att inte ens halva priset är värt det.

Sitta bland illaluktande, högljudda jävlar som Anita som skiter i mig och Samir som bara vill ha tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in