2026-05-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Hör du när grannarna duschar? om inte så kör på.

Tidigare lägenhet jag bott lät det som regn på ett plåttak när grannen ovanför duschade, och hörde strålen träffa vattnet i toaletten när de pinkade. I lägenheten nu hör jag ingenting

Hade samma problem. Hörde den där strålen när jag satt vid matbordet. Men man kan ju inte hindra folk fr att kissa.
Citera
2026-05-28, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vad man får och bör göra är inte samma sak. Vettigt folk försöker störa sina grannar så lite som möjligt.
Att leva vanligt (t.ex. gå på toa när man behöver) är inte att "störa". Tål man inte att ha grannar får man flytta ut i skogen.
Citera
2026-05-28, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag sprider inte dynga, jag konstaterar vilka lagar o regler som gäller.
Att du inte håller med är något helt annat.

Vanliga ljud på dagen blir till ovanliga ljud på natten.
Är huset lyhört så stör du dina grannar om du regelbundet håller på och duschar mitt i natten när alla andra ligger och sover. Förstår du inte detta så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Allt kokar ner till hur lyhört huset är och hur griniga grannar du har.
Är du en störig jävel så kommer grannarna att bevaka dig mer noggrant.
Är man väldigt känslig för ljud så kanske man bör ha det i åtanke när man flyttar? Vissa hus är bättre än andra. "Regelbundet duschar på natten", ja har man skiftjobb så blir det ju uppenbarligen "regelbundet" iaf 5 dagar i rad, ligger i sakens natur.
Citera
2026-05-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Bor i lägenhet och känner just nu att det vore skönt med en dusch. Kommer inte att duscha nu för att inte störa grannarna men undrar om det ens är tillåtet att duscha mitt i natten? Tänk om man blir magsjuk och behöver duscha?

Eller om man jobbar skift och är snuskig när man kommer hem från jobbet?

Gör det
Det är bara rören som låter.
Citera
2026-05-28, 01:29
Medlem
Incendios avatar
Hur lyhört har du då? I mitt hus duschar, tvättar, dammsugar osv mitt i nätterna. Det hörs inte ett ljud mellan lägenheterna.
Citera
2026-05-28, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Är man väldigt känslig för ljud så kanske man bör ha det i åtanke när man flyttar? Vissa hus är bättre än andra. "Regelbundet duschar på natten", ja har man skiftjobb så blir det ju uppenbarligen "regelbundet" iaf 5 dagar i rad, ligger i sakens natur.

När det är natt så skall folk sova. Man går efter vad den stora massan gör o de är inte uppe och duschar kl 3 på natten varje natt.
Hyresbolagen kommer gå på linjen att det skall vara tyst i huset och då är det inte okej att vara uppe o duscha varje natt, förutsatt att detta hörs då.

Så ditt resonemang om att det är okej att duscha på natten bara för att man har ett skiftjobb håller inte. Du får duscha på jobbet eller på morgonen när alla andra har vaknat.
Citera
2026-05-28, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Att leva vanligt (t.ex. gå på toa när man behöver) är inte att "störa". Tål man inte att ha grannar får man flytta ut i skogen.

Du bryr dig alltså inte om grannarna. Det är inte direkt någon uppoffring att inte spola toaletten om man bor i ett lyhört hus och måste pissa på natten. Eller att vänta med att duscha tills grannarna vaknat.
Citera
2026-05-28, 11:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag sprider inte dynga, jag konstaterar vilka lagar o regler som gäller.
Att du inte håller med är något helt annat.

Vanliga ljud på dagen blir till ovanliga ljud på natten.
Är huset lyhört så stör du dina grannar om du regelbundet håller på och duschar mitt i natten när alla andra ligger och sover. Förstår du inte detta så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Allt kokar ner till hur lyhört huset är och hur griniga grannar du har.
Är du en störig jävel så kommer grannarna att bevaka dig mer noggrant.

Nej det finns inga ”lagar och regler” som förbjuder dig att duscha i din egen lägenhet. Om du ringer störningsjouren och klagar på detta så kommer de inte göra nåt åt saken.

I ett lyhört hus måste man acceptera starkare ljud från grannarna. Man behöver inte smyga runt i sin egen lägenhet och undvika att duscha bara för att huset är dåligt byggt.
Citera
2026-05-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Hur lyhört har du då? I mitt hus duschar, tvättar, dammsugar osv mitt i nätterna. Det hörs inte ett ljud mellan lägenheterna.
Tyvärr lyhört. Jag hör mycket från grannarna.
Citera
2026-05-30, 06:17
Medlem
Sutaren88s avatar
Öronproppar är en sak med. Det borde långt fler använda ^^
Citera
2026-05-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nej det finns inga ”lagar och regler” som förbjuder dig att duscha i din egen lägenhet. Om du ringer störningsjouren och klagar på detta så kommer de inte göra nåt åt saken.

I ett lyhört hus måste man acceptera starkare ljud från grannarna. Man behöver inte smyga runt i sin egen lägenhet och undvika att duscha bara för att huset är dåligt byggt.

Det jag skrev var att det finns lagar och regler som säger att du inte får störa dina grannar.
Om du stör dina grannar genom att regelbundet duscha nattetid så kan det få konsekvenser för ditt hyreskontrakt.

I ett lyhört hus så bör man visa extra mycket hänsyn och då speciellt nattetid när de flesta sover.
Citera
2026-05-30, 10:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det jag skrev var att det finns lagar och regler som säger att du inte får störa dina grannar.
Om du stör dina grannar genom att regelbundet duscha nattetid så kan det få konsekvenser för ditt hyreskontrakt.

I ett lyhört hus så bör man visa extra mycket hänsyn och då speciellt nattetid när de flesta sover.

I så fall kan du väl visa upp ett fall där någon blivit av med sitt hyreskontrakt då denne person gjort helt vanliga ljud i sin lägenhet som att duscha en liten stund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in