2026-05-27, 19:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är svårt för oss här att svara på om det är okej att duscha eller inte.
De lagar o regler som finns säger att du inte får störa dina grannar.
Är huset lyhört och du har griniga grannar så nej, då får du inte duscha regelbundet nattetid.
Att duscha en enstaka gång för att man spytt ner sig är något helt annat.

Är huset inte lyhört och/eller du har grannar som inte bryr sig så mycket så ja, då kan du duscha.

Är det någon som klagar o ringer en störningsjour o de konstaterar en störning så kostar det pengar och du kan i slutändan bli av med din hyresrätt.

Sprid inte dynga. Känner folk som jobbar på störningsjouren och det är absolut inte ett problem om du gör helt vanliga ljud i din lägenhet. De kommer och lyssnar och gör decibelmätningar inne hos den som anmäler en granne och du måste störa ganska rejält för att det ska leda till någon åtgärd. Att duscha en liten stund är absolut inte ett problem även om du gör det på natten. Att spela Pantera på högsta volym eller borra med slagborr mitt i natten är något helt annat.
Citera
2026-05-27, 20:05
Medlem
Helt lugnt, en del jobbar kvällsskift eller liknande kommer hem 04 efter stenhårt arbete o duschar direkt..
Citera
2026-05-27, 20:24
Medlem
Tycker man kan duscha när som helst på dygnet. Bor man väldigt lyhört behöver man ju inte duscha varje natt eller ens regelbundet. Men kör på.

Bodde ett tag väldigt väldigt lyhört. Så jag förstår din tanke. Vill minnas att jag då väntade med att spola tills morgonen om jag behövde gå på toa mitt i natten. Nu i efterhand tycker jag att det var idiotiskt av mig.
Citera
2026-05-27, 20:28
Medlem
Vad man får och bör göra är inte samma sak. Vettigt folk försöker störa sina grannar så lite som möjligt.
Citera
2026-05-27, 21:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Ja, det kan vara tufft att bo i lägenhet. Men skulle aldrig byta till hus igen. Det har betydligt fler fördelar.

Har bott i hus periodvis. Det var småjobbigt att stödelda för att hålla elräkningen för bergvärmepumpen nere, samtidigt mysigt. Jobbigt med tomt som ska skötas. Att duscha kort för att inte slösa. Samtidigt så skönt att kunna vara vaken när som helst och inte störa någon.

Tycker det är OK att bo i lägenhet, bor i hyres. Problemet är att vår hyresvärd ligger efter med felanmälan så det tar en evighet att få minsta gjort, då skickar de någon som fixar det som gör fel. Annars har jag njutit av långa duschar. Ofta på dagtid.

Jag är ingen sådan som störs av andra människor så på det sättet är det OK. Vissa människor är för känsliga. De får panik om en granne råkar slå i en dörr.
Citera
2026-05-27, 21:42
Avstängd
sossesuspensoars avatar
Klart man får duscha på natten om det behövs. Folk jobbar skift, tränar sent, kommer hem från resa, blir sjuka eller behöver bara tvätta av sig. Normala levnadsljud ingår när man bor i lägenhet.

Däremot finns det skillnad på att “få” och att vara hänsynsfull. Om huset är extremt lyhört kanske man inte behöver köra en 40 minuters dusch med musik, hårtork och smällande badrumsskåp klockan 03 varje natt. Men en vanlig kort dusch borde inte vara något att hetsa upp sig över.

Bor man i flerfamiljshus får man acceptera att andra människor lever sina liv. Samtidigt får man själv försöka undvika onödigt störande beteende. Det är egentligen inte svårare än så.
Citera
2026-05-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sprid inte dynga. Känner folk som jobbar på störningsjouren och det är absolut inte ett problem om du gör helt vanliga ljud i din lägenhet. De kommer och lyssnar och gör decibelmätningar inne hos den som anmäler en granne och du måste störa ganska rejält för att det ska leda till någon åtgärd. Att duscha en liten stund är absolut inte ett problem även om du gör det på natten. Att spela Pantera på högsta volym eller borra med slagborr mitt i natten är något helt annat.

Jag sprider inte dynga, jag konstaterar vilka lagar o regler som gäller.
Att du inte håller med är något helt annat.

Vanliga ljud på dagen blir till ovanliga ljud på natten.
Är huset lyhört så stör du dina grannar om du regelbundet håller på och duschar mitt i natten när alla andra ligger och sover. Förstår du inte detta så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Allt kokar ner till hur lyhört huset är och hur griniga grannar du har.
Är du en störig jävel så kommer grannarna att bevaka dig mer noggrant.
Citera
2026-05-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Är väl ändå rätt långsökt att personen fortfarande duschar när Störningsjouren är framme, om de ens åker ut på en sådan sak.

Må så vara men åker gör de. De får betalt för sin tid av bolaget som äger fastigheterna.

Kan de sedan höra att du håller på o lever fan i din lägenhet så blir det en bekräftad störning och du kommer få en anmärkning.
Citera
2026-05-27, 22:35
Medlem
Adelaides avatar
Har aldrig hört mina grannar duscha.
Sen låter det konstigt att man inte skulle få det.
T.ex om nån spiller bärs på en på krogen, ska man sova med öl på sig då eller?
Citera
2026-05-27, 22:41
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Det lugnt.

Värre är ju folk som har högt ljud på TV:n (pensionärer)
Folk med hög musik, (pundare, skitungar)
Barnskrik (somalier)
Citera
2026-05-27, 23:07
Medlem
En snabb dusch vid något enstaka tillfälle borde inte vara något problem även om det är mitt i natten om inte huset är något alldeles sinnessjukt lyhört.
Citera
2026-05-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Bor i lägenhet och känner just nu att det vore skönt med en dusch. Kommer inte att duscha nu för att inte störa grannarna men undrar om det ens är tillåtet att duscha mitt i natten? Tänk om man blir magsjuk och behöver duscha?

Eller om man jobbar skift och är snuskig när man kommer hem från jobbet?

Min kompis kämpade m grannarna. Gick av sitt skift 22 och ville duscha, men det fick hon inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in