Citat:
Då bör du väl jämföra värdet med motsvarande lägenhet. Är din renoverad så jämför du din med den renoverade, och om inte så med den andra.
Skillnade handlar om en renoverad eller inte renoverad lägenhet, denna länga är byggd 1957, genom denna tid har alla lägnheter renoverats under olika tider, vi som toppar har renoverade under 2010 till 2020. Lägga in ett nytt parketgolv i hela och fixa väggarna handlar om små pengar, la själv bra ut 22000kr på nya golv och alla väggar, badrum hade föreningen redan gjort via stamrenoveringen, kök är ännu snyggt.
Sedan är listpriset generellt över värdet tills dess att bostaden säljer, och du bör egentligen titta på vad motsvarande lägenheter nyligen har sålt för för att få en bättre insikt i det faktiska värdet.
Vi har objekt på Booli som har varit ute i två år och inte sålt, så det går ju inte att hävda att de är värda vad de är listade för.
Citat:
Hyra ut är något man gör för att man inte bor i lägenheten. Det kanske är så att man bor med en partner i något år innan man bestämmer sig för att sälja, eller man ska jobba utomlands, etc. Detta är en minoritet.
Var ordförande för förening under 4 år, det var ständingt krig på hur länge folk fick hyra ut, några gick upp i hyresnämnden för att vinna något år till, en del blev förbannade för man inte fick hyra ut mer än 1 år åt gången, med max 3 år som hyresnämnden fastslog.
Genom detta förstår man folk vill hyra ut, det är som att få aktieutdelning varje månad, vi har avgifter på 4900kr för en 3:a många hyr ut för ca 10000kr/månad, det ser man som ordförande när man godkänner vem dessa ska hyra ut till, man skickar med kontraktet till ordförande o styrelsen.
Föräldra köp var även vanlig, juridiska personer kriga mäklare konstant att dessa bjuder detta pris för att få köpa hos er.
Bara genom min tid som ordförande ser jag att priser kommer o öka bra mycket genom dessa nya regler, få hyra ut skattefritt med 45000kr i vinst varje år är en mycket säker avkastning.
Genom detta förstår man folk vill hyra ut, det är som att få aktieutdelning varje månad, vi har avgifter på 4900kr för en 3:a många hyr ut för ca 10000kr/månad, det ser man som ordförande när man godkänner vem dessa ska hyra ut till, man skickar med kontraktet till ordförande o styrelsen.
Föräldra köp var även vanlig, juridiska personer kriga mäklare konstant att dessa bjuder detta pris för att få köpa hos er.
Bara genom min tid som ordförande ser jag att priser kommer o öka bra mycket genom dessa nya regler, få hyra ut skattefritt med 45000kr i vinst varje år är en mycket säker avkastning.
Men det betyder också att majoriteten av boende kan få vem fan som helst som granne. Det kan vara någon som röker i trapphuset, för oljud på kvällarna, osv. vilket blir mer omständligt att lösa.
Och eftersom köpare inte köper för att hyra ut så är det egentligen bara till nackdel för dem.