2026-05-27, 08:09
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Skillnade handlar om en renoverad eller inte renoverad lägenhet, denna länga är byggd 1957, genom denna tid har alla lägnheter renoverats under olika tider, vi som toppar har renoverade under 2010 till 2020. Lägga in ett nytt parketgolv i hela och fixa väggarna handlar om små pengar, la själv bra ut 22000kr på nya golv och alla väggar, badrum hade föreningen redan gjort via stamrenoveringen, kök är ännu snyggt.
Då bör du väl jämföra värdet med motsvarande lägenhet. Är din renoverad så jämför du din med den renoverade, och om inte så med den andra.

Sedan är listpriset generellt över värdet tills dess att bostaden säljer, och du bör egentligen titta på vad motsvarande lägenheter nyligen har sålt för för att få en bättre insikt i det faktiska värdet.

Vi har objekt på Booli som har varit ute i två år och inte sålt, så det går ju inte att hävda att de är värda vad de är listade för.

Citat:
Var ordförande för förening under 4 år, det var ständingt krig på hur länge folk fick hyra ut, några gick upp i hyresnämnden för att vinna något år till, en del blev förbannade för man inte fick hyra ut mer än 1 år åt gången, med max 3 år som hyresnämnden fastslog.

Genom detta förstår man folk vill hyra ut, det är som att få aktieutdelning varje månad, vi har avgifter på 4900kr för en 3:a många hyr ut för ca 10000kr/månad, det ser man som ordförande när man godkänner vem dessa ska hyra ut till, man skickar med kontraktet till ordförande o styrelsen.

Föräldra köp var även vanlig, juridiska personer kriga mäklare konstant att dessa bjuder detta pris för att få köpa hos er.

Bara genom min tid som ordförande ser jag att priser kommer o öka bra mycket genom dessa nya regler, få hyra ut skattefritt med 45000kr i vinst varje år är en mycket säker avkastning.
Hyra ut är något man gör för att man inte bor i lägenheten. Det kanske är så att man bor med en partner i något år innan man bestämmer sig för att sälja, eller man ska jobba utomlands, etc. Detta är en minoritet.

Men det betyder också att majoriteten av boende kan få vem fan som helst som granne. Det kan vara någon som röker i trapphuset, för oljud på kvällarna, osv. vilket blir mer omständligt att lösa.

Och eftersom köpare inte köper för att hyra ut så är det egentligen bara till nackdel för dem.
Citera
2026-05-27, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Men det betyder också att majoriteten av boende kan få vem fan som helst som granne. Det kan vara någon som röker i trapphuset, för oljud på kvällarna, osv. vilket blir mer omständligt att lösa.
Skulle tippa att risken för problem är starkt kopplad till hyresnivån.
Med 10K för en trea så riskerar man ju att de kommer via soc.
Citera
2026-05-27, 10:30
Medlem
Citat:
Då bör du väl jämföra värdet med motsvarande lägenhet. Är din renoverad så jämför du din med den renoverade, och om inte så med den andra.

Sedan är listpriset generellt över värdet tills dess att bostaden säljer, och du bör egentligen titta på vad motsvarande lägenheter nyligen har sålt för för att få en bättre insikt i det faktiska värdet.

Vi har objekt på Booli som har varit ute i två år och inte sålt, så det går ju inte att hävda att de är värda vad de är listade för.

Hyra ut är något man gör för att man inte bor i lägenheten. Det kanske är så att man bor med en partner i något år innan man bestämmer sig för att sälja, eller man ska jobba utomlands, etc. Detta är en minoritet.

Och eftersom köpare inte köper för att hyra ut så är det egentligen bara till nackdel för dem.
Har sålt 6st bostäder genom åren, det är utbud och efterfrågan som styr vad priset blir, vissa får 2-4st budgivare o priset flyger upp. Får man inte ut vad man begär är det enklast o hyra ut den och sedan prova igen. Marknaden förändras mycket snabbt, det ser jag själv, varje gång jag har sålt är det extremt brådis o hitta en ny bostad o köpa, man har inget val än att bjuda på för an har sålt sin gamla.

Har flera exempel där jag gått ut men inte fått begärt pris, har plockat bort annons från hemnet vänta en tid lagt ut den igen, ibland 2-3ggr och sedan får man helt plötsligt en som fått samma panik som jag själv kommer o få för att köpa en ny. oftast bjuder man mycket mer än nästa bjudgivare, dels man fick själv mycket mer betalat i sin tur, på detta sätt triggas priserna och genom att regeringen nu tillåter uthyrning o ägande av fler kan man ex placera sitt arv eller man behåller sin förälders brf o hyr ut den ex antal år samtidigt som värdet stiger o man har skattefri vinst varje månad på arvet, eller ex flytta ihop med sambo, hyr jag ut med vinsten betalar det mitt uthyrda boende hyran jag betalar till sambo jag flytta ihop med o genom det bor jag gratis. varav det även utgör en säkerhet ifall det skulle ta slut om 2-5år så har jag redan boendet klart, flytta bara hem igen.

Man har rätt o kicka ut en hyresgäst som inte sköter sig, detta styrs även efter stadgarna i föreningen, ansvaret är mitt över hyresgästen, styrelsen ställer krav på skötsel o man hotas kickas ur föreningen för man stör, dvs det spelar ingen roll om jag hyrt ut eller inte, ansvaret är bostadsrätts innehavarens, förverkligas min rätt tillbostaden förverkligas det för hyresgästen.

På detta sätt har inte uthyrning någon betydels för boendemiljön
Citera
2026-05-27, 10:35
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Skulle tippa att risken för problem är starkt kopplad till hyresnivån.
Med 10K för en trea så riskerar man ju att de kommer via soc.
Du kan väl egentligen få in vem fan som helst oavsett hyresnivå. Folk med pengar tycker inte om höga hyror heller, och har man det välställt så kan man köpa sin egen lya om man är i behov.

Men det underlättar för de som vill hyra ut...på bekostnad av de som bor där.

Du behöver inte leta dig långt tillbaka i tråden för att hitta guldkorn "jag bor i bostadsrätt för att slippa invandrare," och liknande argument.
Citera
2026-05-27, 10:56
Medlem
Citat:
Du kan väl egentligen få in vem fan som helst oavsett hyresnivå. Folk med pengar tycker inte om höga hyror heller, och har man det välställt så kan man köpa sin egen lya om man är i behov.

Men det underlättar för de som vill hyra ut...på bekostnad av de som bor där.

Du behöver inte leta dig långt tillbaka i tråden för att hitta guldkorn "jag bor i bostadsrätt för att slippa invandrare," och liknande argument.
Skillnaden är att ju bättre ställt du har det, ju mindre andel av dina utgifter står bostaden för.
Dessutom spenderar personer med högre positioner (generellt) mindre tid hemma. Någon som hyr för 10K riskerar därför att slita mer på bostaden, vara större problem för grannar etc.
Visst. Rika har råd att köpa men räknar man bara att vara i staden några år så kan det vara värt att hyra.
Har själv ett antal grannar som hyr och har aldrig haft ett problem med någon. I vissa fall möter jag oftare städtjänsten än hyresgästen

Slippa invandrare argument är nog mer baserat på samhällsklass. 
https://www.dn.se/arkiv/stockholm/guillou-om-sitt-ostermalm-jag-bor-bland-invandrare/
Citera
2026-05-27, 11:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Skillnade handlar om en renoverad eller inte renoverad lägenhet, denna länga är byggd 1957, genom denna tid har alla lägnheter renoverats under olika tider, vi som toppar har renoverade under 2010 till 2020. Lägga in ett nytt parketgolv i hela och fixa väggarna handlar om små pengar, la själv bra ut 22000kr på nya golv och alla väggar, badrum hade föreningen redan gjort via stamrenoveringen, kök är ännu snyggt.

Var ordförande för förening under 4 år, det var ständingt krig på hur länge folk fick hyra ut, några gick upp i hyresnämnden för att vinna något år till, en del blev förbannade för man inte fick hyra ut mer än 1 år åt gången, med max 3 år som hyresnämnden fastslog.

Genom detta förstår man folk vill hyra ut, det är som att få aktieutdelning varje månad, vi har avgifter på 4900kr för en 3:a många hyr ut för ca 10000kr/månad, det ser man som ordförande när man godkänner vem dessa ska hyra ut till, man skickar med kontraktet till ordförande o styrelsen.

Föräldra köp var även vanlig, juridiska personer kriga mäklare konstant att dessa bjuder detta pris för att få köpa hos er.

Bara genom min tid som ordförande ser jag att priser kommer o öka bra mycket genom dessa nya regler, få hyra ut skattefritt med 45000kr i vinst varje år är en mycket säker avkastning.

Så man köper en lägenhet för 3m med en avgift på 5k/mån för att hyra ut för 10k? Är ju en usel investering som dessutom kommer med en hel del jobb och risk.

Gross yield 4%, net yield 2%. Behöver komma ner runt 1m för att det ska vara en hyfsad investering.

Vet förvisso att BLT är ekonomiskt handikappade men de borde väl kunna räkna lite enkla procent om de ska leka Dånald Trumpsson?
Citera
2026-05-27, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Så man köper en lägenhet för 3m med en avgift på 5k/mån för att hyra ut för 10k? Är ju en usel investering som dessutom kommer med en hel del jobb och risk.

Gross yield 4%, net yield 2%. Behöver komma ner runt 1m för att det ska vara en hyfsad investering.

Vet förvisso att BLT är ekonomiskt handikappade men de borde väl kunna räkna lite enkla procent om de ska leka Dånald Trumpsson?
Vad du missar är att man även har en värdeökning, detta ser du enkelt bara via vanliga villor, dessa ökar i pris snitt 1,3% första kartal i år enligt ekonomifakta. genom att hus ökar ökar även brf lägenheter i pris.

Det är just genom detta man har hävarmar med ett ägt boende, löner går upp, vi har infation, dessa går upp ca2% per år, detta drar även upp bostadspriserna i likande takt, sedan ökar en hyresrätt mer i hyra än en brf ökar i avgift just för procent satsen är det samma på höjningarna men man utgår från olika pris nivåer, samt uthyrning är skattefritt, genom det kan ex hyresgäster hjälpa till o amotera ner ifall du vill låna upp på bostaden även om du hyr ut den, dvs man räknar via kapital kostnden för lägenheten 3milj x 0,05= 150000kr,
Kapital kostnad per månad = 12500kr
Skälig hyra = 12500kr+ själva avgiften 4900kr= 17400kr, dvs man har enormt utrymme o plocka vinst.
Citera
2026-05-27, 13:01
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Vad du missar är att man även har en värdeökning, detta ser du enkelt bara via vanliga villor, dessa ökar i pris snitt 1,3% första kartal i år enligt ekonomifakta. genom att hus ökar ökar även brf lägenheter i pris.

Det är just genom detta man har hävarmar med ett ägt boende, löner går upp, vi har infation, dessa går upp ca2% per år, detta drar även upp bostadspriserna i likande takt, sedan ökar en hyresrätt mer i hyra än en brf ökar i avgift just för procent satsen är det samma på höjningarna men man utgår från olika pris nivåer, samt uthyrning är skattefritt, genom det kan ex hyresgäster hjälpa till o amotera ner ifall du vill låna upp på bostaden även om du hyr ut den, dvs man räknar via kapital kostnden för lägenheten 3milj x 0,05= 150000kr,
Kapital kostnad per månad = 12500kr
Skälig hyra = 12500kr+ själva avgiften 4900kr= 17400kr, dvs man har enormt utrymme o plocka vinst.

Ja man kan ju spekulera i prisuppgång såklart, men det är inget som är givet bara för att de senaste 10-15 åren sett hyfsat ut.

Sen är ju 3m för en trea priset i någon rutten förort eller småstad, så det är ju inte direkt något som du kan ta 15-20k/mån.

Men du verkar övertygad själv, även ganska korkad och obildad, så jag lämnar dig nu då det inte är värt mödan att utbilda blts i hur man räknar på affärer med avkastning och risk.
Citera
2026-05-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja man kan ju spekulera i prisuppgång såklart, men det är inget som är givet bara för att de senaste 10-15 åren sett hyfsat ut.

Sen är ju 3m för en trea priset i någon rutten förort eller småstad, så det är ju inte direkt något som du kan ta 15-20k/mån.

Men du verkar övertygad själv, även ganska korkad och obildad, så jag lämnar dig nu då det inte är värt mödan att utbilda blts i hur man räknar på affärer med avkastning och risk.
Nej jag tar realistiska siffror, hyrde ut i en småstad, om du vill googla, eldpoststigen 20 östersund, hyrde ut en för 15000kr per månad ex drift, huset kosta mig 5500kr månad. nu bor jag i Umeå, mycket centralt, köpte under pandemin, priser va låga, tog bara 2 år o folk börja sälja för 800k mer.

Man gör likande på börsen, inte kan du räkna med att SAAB aktien ska stiga med det dubbla från dagens nivå, du väljer en aktie du vet kan dubbla dina pengar framöver, likande med bostaden, skulle jag hyrt ut den o realiserat vinsten, hade det blivit 800k i vinst, samt 300k i vinst via uthyring av dessa 2 milj jag investerat under dessa 5 år drygt, jag får sedan plocka med mig vinsten skattefritt lån från staten ifall jag köper en dyrare bostad eller bygger ett sista litet hus som planerna är, bättre hävarmar finns inte på markanden, detta gratis lån från staten gäller hela livet ut,
Citera
2026-05-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Hade inte samhället blivit en bättre plats om staten tvångsinlöste alla ägda boenden och omvandlade till statliga hyresrätter?

Du är en sån människa som röstar på Vänsterpartiet eller hur?
Citera
2026-05-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft

Nä, dom är lite för långt till höger för min smak. KPML(r) är förvisso småborgare men dom skäller iaf under rätt träd.
Citera
2026-05-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Det är symptomatiskt för er härinne att ni tror att bara för att ni tycker något eller säger något så stämmer det
Det gäller dina skriverier. Inte andras.

Citat:
Jodå, jag har förståelse för balans och resultaträkning. Problemet ligger i att en privatperson inte behöver upprätta en sådan
Det är helt irrelevant eftersom det bara är själva sammaställningen. Det den sammanställer existerar varje sekund.
Och det som talas om i tråden är det som existerar. Det är det relevanta.

Alla ser att du bara försöker smita undan.

Citat:
Kvalitén på utbildning är avsevärt mycket högre idag, för idag får vi lära oss sådant. Det verkar ha gått dig förbi
När denna konversationen är slut kommer jag ha kvar min mastersexamen
Dock ingen som tror på det då dina skriverier snarare visar på någon som inte ens har godkänt från grundskolan.

Citat:
Du bryr dig ju uppenbarligen inte om vad fakta påvisar utan ignorerar alla fakta till fördel för din egna åsikt så varför ens kommentera?
Du behandlar tråden som din personliga blogg där du häver ur dig dina verklighetsfrämmande åsikter om saker, det är knappast vad tråden är till för.

Och tack för ännu ett exempel på din brutala okunskap, det börjar bli rätt många nu.
Inte nog med att du är helt clueless vad gäller bostadsmarknaden, du vet alltså inte att många rika lånar mot sina aktieinnehav och spenderar dessa pengar istället för att sälja tillgångar?

Tror inte någon är förvånad över att trådens minst pålästa individ inte hade koll på detta, sedan att du gör dig löjlig över något du inte visste om är bara ännu roligare
Och så kom tre långa stycken med personangrepp. Och som vanligt 0 fakta och 0 logik.

Citat:
Banker klassar amortering, helt korrekt, som en del av din boendekostnad när du söker bolån
Nej, däremot är det med i vad låntagaren måste betala varje månad. Och som reducerar disponibel inkomst för det som är kvar att leva på.

Det är som vanligt att du inte förstår vad du läser. För att du saknar grundläggande kunskaper.

Citat:
Sedan skriver de artiklar om att den obligatoriska summan pengar du betalar till banken varje månad är ett sparande, egentligen, så du skall kunna må lite bättre över dina kostnader
Här kan man se en koppling till första meningen i inlägget. Här har Wallincus gjort ett känslobaserat ställningstagande som därmed blir sant. Och så hittar han på att banken "luras" om att amorteringen är en sparform. Och det är då hans sätt att hantera att det kommer fram fakta som går emot hans föreställningsvärld.

Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Han bara skämtar lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in