2026-05-27, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Frågade Du inte mäklaren?
Om lägenheten är besiktad finns bes.prot; efterfråga det.

Gammal urin luktar fan och kan vara svår att få bort.

Är det fuktskador och dessa inte finns med i det ev bes.prot räknas det som dolda fel; Du kan få ersättning.

Jag har aldrig sett en lägenhet som har besiktigats. Det kanske finns sådana, men det måste vara väldigt ovanligt.

Dolda fel i lägenheter funkar inte som i villor. Ska tydligen vara mycket svårare att kunna få ersättning för om det gäller en lägenhet. Det mesta i en lägenhet kan ju en spekulant själv upptäcka vid en noggrann genomgång och det finns en långtgående undersökningsplikt.
Citera
2026-05-27, 19:54
Medlem
Tantmiffots avatar
Står det något i lägenhetsannonsen, på mäklarens hemsida eller i prospektet om doften/stanken i lägenheten? Lägenheten borde ha blivit besiktad inför försäljningen.

Kan du länka?
Citera
2026-05-27, 19:59
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Skicka upp en länk så man kan ̶v̶a̶r̶a̶ ̶m̶e̶d̶ ̶o̶c̶h̶ ̶b̶u̶d̶a̶ känna doften!
Citera
2026-05-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Hej!

Jag har hittat en lägenhet som på många sätt känns perfekt. Den ligger i ett bra område som jag gillar väldigt mycket, och den är bara cirka 2 minuter från mina föräldrar och syskon. Läget är alltså riktigt bra för mig.

Lägenheten ligger ute för cirka 1,5 miljoner, men jag skulle säga att den egentligen har ett värde/potential på runt 2 miljoner om man fräschar upp den. Den är rätt sliten just nu, men jag tänker att man skulle kunna börja med att byta laminatgolv, tapetsera och måla om väggarna. Senare skulle jag eventuellt renovera badrum och kök.

En annan stor fördel är att den har en liten trädgård, vilket känns perfekt eftersom jag har två hundar.

Det som gör mig osäker är dock lukten. På visningen märkte jag att det luktade extremt starkt av urin, nästan som att något dött där inne. Lukten fanns i hela lägenheten och var så stark att man nästan mådde illa.

Det har tidigare bott ett funktionshindrat par i lägenheten, så jag misstänker att lukten kan ha satt sig i golv, väggar eller annat material.

Det här skulle bli min första lägenhet, så jag vill gärna höra från er som har mer erfarenhet:

Är det dumt att köpa en sådan lägenhet? Går det att få bort en så stark lukt helt, eller finns det risk att den aldrig försvinner? Vad bör man kontrollera innan man ens överväger att köpa den?

Eller ska man köpa en annan färdig fräsch
Finns i samma område med samma pris men mycket fräschare men då är det en trappa upp utan hiss och utan trädgård för 1,5 mille

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

Köp inte, men fråga mäklaren om vad det är som stinker.
Det kan vara något som Brf måste åtgärda, men inte vill.
Kolla upp det.
Citera
2026-05-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Trådnamnet svider i mina ögon. En doft är någonting som upplevs positivt. En parfym doftar. En blomma doftar.

Lägenheten luktar äckligt eller stinker.

Utöver detta kan jag inte vara till hjälp.

Instämmer. En doft är något som luktar gott. Det du beskriver luktar piss....dvs illa. Skulle aldrig lägga pengar på en bostad som luktar unket.
Citera
2026-05-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notwanted
Köp inte, men fråga mäklaren om vad det är som stinker.
Det kan vara något som Brf måste åtgärda, men inte vill.
Kolla upp det.
Man kan ju som spekulant alltid knacka på hos grannarna och höra om även deras lägenheter luktar på något särskilt vis. Då kan man även passa på att sniffa in lite i deras bostäder också, då har man som dubbelkollat lite grand. Allt dessutom helt kostnadsfritt.
Citera
2026-05-27, 20:29
Medlem
För det första
Parfym doftar
Blommor doftar

Lukt är lika med äckligt

Luktar det
Köp inte
Citera
2026-05-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Man kan ju som spekulant alltid knacka på hos grannarna och höra om även deras lägenheter luktar på något särskilt vis. Då kan man även passa på att sniffa in lite i deras bostäder också, då har man som dubbelkollat lite grand. Allt dessutom helt kostnadsfritt.

De kan ha vädrat.
Citera
2026-05-27, 20:32
Medlem
Allt beror ju på var lukten sitter, i inredning eller betong? All inredning går att byta ut. Sitter det i betongen måste den ersättas och det blir ju svårare. Låt besikta lägenheten. Förstår inte varför folk snålar några tusen på kanske sin dyraste sak i livet? Själv skulle jag både besikta och ta dit en allergihund.
Citera
2026-05-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Jag vet faktiskt inte…. Luktade allt möjligt så svårt säga vad det var exakt men luktade olika urin, avföring allt blandat haha

Men det luktade riktigt illa där inne iaf så är osäker

Vad sa mäklaren om det?
Citera
2026-05-27, 20:38
Medlem
När vi köpte så var vi väldigt noga med att läsa besiktningsprotokollen och även ringa upp besiktningsmannen vid frågor. Nu har jag dock bara köpt hus, det kanske inte är lika vanligt att säljare besiktar en lägenhet? Jag hade definitivt låtit någon professionell besikta innan köp, för att få svart på vitt vad som orsakar doften. Du som köpare har trots allt undersökningsplikt, vilket i olyckliga fall kan bli en dyr historia. Du lär även kunna få rekommendationer om lämpliga åtgärder, om sådana krävs.
Citera
2026-05-27, 20:39
Medlem
Lucianuss avatar
Lukt i ytskikt kan effektivt saneras med ozon, jag har använt på flera ställen. Emellertid måste du försäkra dig om att det inte är något i "stommen" som är orsaken. Ta ett snack med mäklaren och ta eventuellt in en besiktningsman. Du kanske kan göra ett klipp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in