2026-05-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Finns det liknande lägenheter i fräscht skick för samma pengar är denna lgh alldeles för dyr.

Tänker du totalrenovera hela lägenheten, då menar jag slita ut precis allt samt är medveten om vad det kostar i både pengar och tid så absolut.

Tro att du kan lägga doftljus, vädra eller vad för andra dumma förslag du fått hittills med skicket du beskriver, glöm det.

Som någon annan skrev, ta dit en besiktningsman om du är osäker inför köp för att bättre förstå vad du eventuellt ger dig in på.

Mitt tips är att om du har möjlighet att vänta och det inte känns helt rätt, stå över och håll ögonen öppna för ett annat objekt.

Du kan prata med mäklaren och berätta vad du är på jakt efter i samma område så kan han säkert hjälpa dig hitta något finare.

Kort summerat, köp inte.

Samma lägenhet kostar cirka 1,9-2-3 miljoner o denna ligger på 1,5 pga stanken
Citera
2026-05-28, 12:36
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Du behöver ta in en besiktningsman inan du köper. Det kan vara pisslukt från människa eller möss, men det kan också vara lukt från fuktskador. Du vill veta vad som luktar innan du köper.

Jag säger samma sak. Besiktningsman som hjälper dig undvika dumma kostnader framåt.
Citera
2026-05-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
En äldre lägenhet på 63 kvm från 1969 tror jag

Ja - då ska det inte vara några problem.

Det mesta av lukten sitter nog i golv/lister om det gått till som du beskriver.

Men - det är mycket pengar. Kolla med en saneringsfirma vad det kan kosta men den åldern på lägenhet tyder på att det är betongstomme. Riv ut organiskt material och sätt in nytt. Det är ganska billigt.

Ett rum går att åtgärda för väldigt lite pengar. Nytt golv, nya lister, ny färg och/eller tapet = kanske 10.000 kr för ett rum.
Citera
2026-05-28, 16:00
Medlem
Symptms avatar
fy fan vad äckligt, hade aldrig valt att bo där
Citera
2026-05-28, 16:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej!

Jag har hittat en lägenhet som på många sätt känns perfekt. Den ligger i ett bra område som jag gillar väldigt mycket, och den är bara cirka 2 minuter från mina föräldrar och syskon. Läget är alltså riktigt bra för mig.

Lägenheten ligger ute för cirka 1,5 miljoner, men jag skulle säga att den egentligen har ett värde/potential på runt 2 miljoner om man fräschar upp den. Den är rätt sliten just nu, men jag tänker att man skulle kunna börja med att byta laminatgolv, tapetsera och måla om väggarna. Senare skulle jag eventuellt renovera badrum och kök.

En annan stor fördel är att den har en liten trädgård, vilket känns perfekt eftersom jag har två hundar.

Det som gör mig osäker är dock lukten. På visningen märkte jag att det luktade extremt starkt av urin, nästan som att något dött där inne. Lukten fanns i hela lägenheten och var så stark att man nästan mådde illa.

Det har tidigare bott ett funktionshindrat par i lägenheten, så jag misstänker att lukten kan ha satt sig i golv, väggar eller annat material.

Det här skulle bli min första lägenhet, så jag vill gärna höra från er som har mer erfarenhet:

Är det dumt att köpa en sådan lägenhet? Går det att få bort en så stark lukt helt, eller finns det risk att den aldrig försvinner? Vad bör man kontrollera innan man ens överväger att köpa den?

Eller ska man köpa en annan färdig fräsch
Finns i samma område med samma pris men mycket fräschare men då är det en trappa upp utan hiss och utan trädgård för 1,5 mille

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

Citat:
Samma lägenhet kostar cirka 1,9-2-3 miljoner o denna ligger på 1,5 pga stanken

Du tycks vara seriöst intresserad av denna bostadsrätt, räkna med att det kostar dig minst 2000:- per kvadratmeter att göra iordning lägenheten ordentligt.
I den kostnaden ingår inte nytt kök och badrum.

Eftersom uteplatsen är viktig för dig, kontrollera noga att den verkligen hör till bostadsrätten på riktigt och kontrollera hur stor uteplats du verkligen har rätt till, detta kontrollerar du hos föreningens styrelse, ring ordföranden.
Du vill inte råka ut för det som artikeln nedan belyser.

https://bostadsrattsnytt.se/bostadsrattens-uteplats-visade-sig-tillhora-kommunen/

"En ung kvinna köpte en lägenhet med tillhörande uteplats nära Skärmabrinks tunnelbanestation. Efter köpet var klart fick kvinnan veta att uteplatsen inte tillhörde lägenheten – utan stod på kommunens mark."..........
.... "Kvinnan har låtit värdera lägenheten på nytt, utan förrådet och uteplatsen. Den nya värderingen visar ett förlorat värde på 150 000 kronor, en summa som kvinnan nu kräver av säljaren."
Senast redigerad av trottwell 2026-05-28 kl. 16:23.
Citera
2026-05-29, 00:47
Medlem
Månsans avatar
Har låtit renovera mängder med lägenheter. Tvätta ordentligt och måla, krångligare än så är det inte.

Rena tramset att piss-, skit- eller liklukt eller nån annan jäkla lukt skulle ”sätta sig” permanent i de olika hårda material som trä, metall, tegel, glas, sten, betong, kakel etc som finns i en lägenhet. Fysikaliskt omöjligt.
Citera
2026-05-29, 01:08
Medlem
Graavargs avatar
Om det luktar piss så beror det på vad det är för golv och väggar. Om det är ett trägolv eller ett äldre "inte vattentätt" laminatgolv så kan det vara så att det runnit ner i springorna. I så fall är det enda sättet att bli av med lukten att riva upp golvet och ta bort allt som har piss i sig, ev. också isolering och bjälklag. Är det söndrig (väldigt sliten) plastmatta på golvspånskivor är det samma sak, bara att riva ut.

För väggarnas del kan det vara så enkelt att det bara är intorkat piss under golvlisten (som inte runnit längre ner), då går det att tvätta bort och lägga nya golvlister. Om det däremot är väggar av spånskiva eller gips så kan det ha sugit i sig piss, och då får du riva ut och laga nytt.

Att lukten skulle "sätta sig" i byggnads material och lukta så pass starkt som du beskriver är ytterst osannolikt. Det är nog mycket sannolikare att det är urin som runnit nånstans där det inte tvättats eller gått att tvätta bort. Lita på din näsa och anlita antingen ett proffs som granskare (med fokus på lukten) eller be mäklaren om att få kolla igenom den noggrannare själv.
Citera
2026-05-29, 08:35
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Har låtit renovera mängder med lägenheter. Tvätta ordentligt och måla, krångligare än så är det inte.

Rena tramset att piss-, skit- eller liklukt eller nån annan jäkla lukt skulle ”sätta sig” permanent i de olika hårda material som trä, metall, tegel, glas, sten, betong, kakel etc som finns i en lägenhet. Fysikaliskt omöjligt.

Nu är jag långt ifrån någon expert på ämnet, men det är väl ändå stor skillnad på "hårt" och "hårt". Material som trä och tegel har ju en betydligt högre porositet och permeans än t.ex. glas och suger åt sig fukt. Om fukten kommer från t.ex. urin, så sugs ju även denna in och sätter sig i materialet.
Citera
2026-05-29, 10:16
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Nu är jag långt ifrån någon expert på ämnet, men det är väl ändå stor skillnad på "hårt" och "hårt". Material som trä och tegel har ju en betydligt högre porositet och permeans än t.ex. glas och suger åt sig fukt. Om fukten kommer från t.ex. urin, så sugs ju även denna in och sätter sig i materialet.
Ytterst få lägenheter har obehandlat trä någonstans. Trät är antingen målat eller lackat och därmed att betrakta som en hård, tät yta. Och hur ofta ser man råa tegelväggar i lägenheter? Möjligen i nåt designat kök från 1990-talet, annars inte.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in