2026-05-27, 18:17
Medlem
Wikitomtes avatar
Luktar det amoniak kan dom haft katter. Gammalt kattpiss är inte att leka med.
Citera
2026-05-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Luktar det amoniak kan dom haft katter. Gammalt kattpiss är inte att leka med.

Jag tänkte på samma sak, det kan vara från katter. Och den lukten sätter sig, och är mycket svår att få bort. Det luktar ju ammoniak, och kan sticka i ögonen där det är som värst.

Eller kan doften vara från rökning? Jag flyttade in i en sådan lägenhet, och då kunde en luftrenare ta bort lukten.
Senast redigerad av Newton555 2026-05-27 kl. 18:33.
Citera
2026-05-27, 18:37
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Du måste få lägenheten besiktigad skulle vara jobbigt med fuktskador!
Citera
2026-05-27, 18:41
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Hej!

Jag har hittat en lägenhet som på många sätt känns perfekt. Den ligger i ett bra område som jag gillar väldigt mycket, och den är bara cirka 2 minuter från mina föräldrar och syskon. Läget är alltså riktigt bra för mig.

Lägenheten ligger ute för cirka 1,5 miljoner, men jag skulle säga att den egentligen har ett värde/potential på runt 2 miljoner om man fräschar upp den. Den är rätt sliten just nu, men jag tänker att man skulle kunna börja med att byta laminatgolv, tapetsera och måla om väggarna. Senare skulle jag eventuellt renovera badrum och kök.

En annan stor fördel är att den har en liten trädgård, vilket känns perfekt eftersom jag har två hundar.

Det som gör mig osäker är dock lukten. På visningen märkte jag att det luktade extremt starkt av urin, nästan som att något dött där inne. Lukten fanns i hela lägenheten och var så stark att man nästan mådde illa.

Det har tidigare bott ett funktionshindrat par i lägenheten, så jag misstänker att lukten kan ha satt sig i golv, väggar eller annat material.

Det här skulle bli min första lägenhet, så jag vill gärna höra från er som har mer erfarenhet:

Är det dumt att köpa en sådan lägenhet? Går det att få bort en så stark lukt helt, eller finns det risk att den aldrig försvinner? Vad bör man kontrollera innan man ens överväger att köpa den?

Eller ska man köpa en annan färdig fräsch
Finns i samma område med samma pris men mycket fräschare men då är det en trappa upp utan hiss och utan trädgård för 1,5 mille

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

Sunkig illaluktande nedre botten

"Eller ska man köpa en annan färdig fräsch
Finns i samma område med samma pris men mycket fräschare men då är det en trappa upp utan hiss och utan trädgård för 1,5 mille
"

Det betyder att det är helt fel pris på den här lägenheten, nedre botten är ett minus, inte en fördel som du tycks tro och det kommer att kosta dig minst 100 000:- att få ordning på lägenheten.

Om du verkligen vill köpa den här lägenheten, låt göra en noggrann besiktning av lägenheten och prata med föreningen om lukten, lukten kan bero på fukt i grunden, eller spruckna avlopp.
Har tidigare ägare rökt i lägenheten?
Har föreningen gett tillstånd till "trädgården"? Fråga föreningen om lägenheten verkligen har en tillhörande uteplats på riktigt?

Du skall inte vara rädd för att pruta, en sunkig illaluktande lägenhet på nedre botten är inte lättsåld.
Senast redigerad av trottwell 2026-05-27 kl. 18:49.
Citera
2026-05-27, 18:43
Medlem
Trådnamnet svider i mina ögon. En doft är någonting som upplevs positivt. En parfym doftar. En blomma doftar.

Lägenheten luktar äckligt eller stinker.

Utöver detta kan jag inte vara till hjälp.
Senast redigerad av Benasque 2026-05-27 kl. 18:47.
Citera
2026-05-27, 18:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Är det lösa laminatgolv och du ändå tänker renovera och byta golv och tapetsera och måla så är det lungt. Jag köpte en nedrökt lägenhet och målade bort lukten. Men det krävdes att måla hela köket inne i skåp osv.
Citera
2026-05-27, 18:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte…. Luktade allt möjligt så svårt säga vad det var exakt men luktade olika urin, avföring allt blandat haha

Men det luktade riktigt illa där inne iaf så är osäker

Fördelen är väl att många andra köpare kanske väljer ett annat boende att köpa så kanske kan du få ner priset pga lukten.
Har du någon kompis som städar i jobbet så fråga om personen kan följa med på en ny visning och lösa mysteriet vad det är som luktar och om det går att få bort.
Är det plastmattor och urin så borde det vara rätt enkelt då du bara sliter ut dessa och lägger parkett.

Har sovit på hotell och ibland får man ett handikapprum och många gånger i just dessa rum så finns en viss doft av urin så omöjligt är det inte.
Citera
2026-05-27, 19:36
Medlem
Bara dra spärrfärg överallt gärna alkyd om det luktar extremt.

finns billig på biltema..
Citera
2026-05-27, 19:39
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Hej!

Jag har hittat en lägenhet som på många sätt känns perfekt. Den ligger i ett bra område som jag gillar väldigt mycket, och den är bara cirka 2 minuter från mina föräldrar och syskon. Läget är alltså riktigt bra för mig.

Lägenheten ligger ute för cirka 1,5 miljoner, men jag skulle säga att den egentligen har ett värde/potential på runt 2 miljoner om man fräschar upp den. Den är rätt sliten just nu, men jag tänker att man skulle kunna börja med att byta laminatgolv, tapetsera och måla om väggarna. Senare skulle jag eventuellt renovera badrum och kök.

En annan stor fördel är att den har en liten trädgård, vilket känns perfekt eftersom jag har två hundar.

Det som gör mig osäker är dock lukten. På visningen märkte jag att det luktade extremt starkt av urin, nästan som att något dött där inne. Lukten fanns i hela lägenheten och var så stark att man nästan mådde illa.

Det har tidigare bott ett funktionshindrat par i lägenheten, så jag misstänker att lukten kan ha satt sig i golv, väggar eller annat material.

Det här skulle bli min första lägenhet, så jag vill gärna höra från er som har mer erfarenhet:

Är det dumt att köpa en sådan lägenhet? Går det att få bort en så stark lukt helt, eller finns det risk att den aldrig försvinner? Vad bör man kontrollera innan man ens överväger att köpa den?

Eller ska man köpa en annan färdig fräsch

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

Frågade Du inte mäklaren?
Om lägenheten är besiktad finns bes.prot; efterfråga det.

Gammal urin luktar fan och kan vara svår att få bort.

Är det fuktskador och dessa inte finns med i det ev bes.prot räknas det som dolda fel; Du kan få ersättning.
Citera
2026-05-27, 19:40
Medlem
Avfoerings avatar
Varför frågade du inte om lukten på visningen? Kan du inte fråga mäklaren?
Senast redigerad av Avfoering 2026-05-27 kl. 19:43.
Citera
2026-05-27, 19:46
Medlem
Kanske svårt att på egen hand(eller näsa, höhö) avgöra var en äcklig lukt i en lägenhet kommer sig av, men trodde jag att det "bara" var något efter tidigare boende så hade jag köpt den.
Med tiden kommer den typen av lukt att försvinna och dessutom vänjer man sig.
Citera
2026-05-27, 19:48
Medlem
Citat:
Nej ett relativt ungt par men funktions hindrade med cp-skador. Så antar att dom kissat på sig ofta eller så där inne? Var fläckar i golvet lite här o där.

Dom är helt rörelse hindrade och sitter på rullstol så tror iaf att det är urin/avföring

Lägenheter är perfekt läge med fin trädgård perfekt för mina två hundar men är bara orolig över doften.

Kommer oavsett byta allt golv direkt och måla väggar osv.

Det har nog inte vädrats tillräckligt sedan de flyttatvut. Kan ju reducera lukten lite.

Men nya golv och målning hjälper säkert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in