2026-05-27, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Sedan när blev det en mänsklig rättighet att ha tillgång till kvalitetsvin som levereras gratis?
Du har nog bott i ett annat Spanien. Där jag vistats, utanför turistorter, har jag kunnat uppbringa hyfsat vin utan problem. Och då talar vi om orter som i Sverige inte ens skulle ha ett Systembolag.
Om man har vin, öl eller sprit som intresse är det rimligt att det intresset tillgodoses av specialbutiker. Om det intresset nu är så stort, och alla älskar Systembolaget, är det väl inget problem? Kunderna kommer att fortsätta gå till Systembolaget även efter en avreglering.
Jag bodde inte i en turistort: Jag hade en lägenhet i Tarrogona(Katalonien) under en 2årsperiod då jag jobbade i området .
Fanns en del vinhandlare och vingårdar, men skulle jag få tag i ett kvalitetsvin eller spritdryck från andra delar av världen fick man åka in till Barcelona och då var det specialaffärer med väldigt udda öppettider.
Får jag gissa att din erfarenhet av Spanien är en turistort??
Utanför storstäderna eller turistorterna så är utbudet av kvalitetsvin från andra länder eller andra distrikt i Spanien högst begränsad.
Citera
2026-05-27, 09:58
Medlem
palikirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag bodde inte i en turistort: Jag hade en lägenhet i Tarrogona(Katalonien) under en 2årsperiod då jag jobbade i området .
Fanns en del vinhandlare och vingårdar, men skulle jag få tag i ett kvalitetsvin eller spritdryck från andra delar av världen fick man åka in till Barcelona och då var det specialaffärer med väldigt udda öppettider.
Utanför storstäderna eller turistorterna så är utbudet av kvalitetsvin från andra länder eller andra distrikt i Spanien högst begränsad.
Det stämmer här i Italien också. Svårt att hitta icke-lokala viner. Men behövs det när man redan bor i ett av världens största vinländer?

Sen hade du kunnat beställa online bara. Tex https://privateceller.es/.

En annan rolig grej är att utomlands kan man ofta beställa öl/vin/sprit med foodora. Lite skruttigt utbud och priser kanske, men gött när man på kvällen vill några iskalla. Funkar hur bra som helst. Tänk att försöka få igenom detta i Sverige. Då blir nog cannabis lagligt innan.
Senast redigerad av palikir 2026-05-27 kl. 10:01.
Citera
2026-05-27, 10:59
Medlem
Jazkers avatar
Med söndagsöppet kanske personalen också kan få bättre anställningsvillkor och scheman.
Statliga Systembolaget har satt i system (haha) att deltidsanställa personal, endast ett fåtal har heltidsanställningar.
Citera
2026-05-27, 11:47
Medlem
Söndagsöppet på bolaget känns inte så viktigt för min del, däremot ska man naturligtvis kunna finna ett enkelt urval av vin och öl starkare än 3.5 volymprocent på ICA och på macken. Och gärna även lite olika sprit.

Att sortimentet inte kan eller ska vara som hos Systembolaget, liksom att priset troligen skulle bli högre hos dagligvarubutiker skulle inte störa mig.

Lite som att man i dag kan köpa vissa apoteksvaror på ICA.

Tiden då vi accepterar larvigt överförmynderi torde vara borta för länge sedan.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-27 kl. 11:49.
Citera
2026-05-27, 12:25
Medlem
Kakashi1337s avatar
Absolut inte.
Citera
2026-05-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Med söndagsöppet kanske personalen också kan få bättre anställningsvillkor och scheman.
Statliga Systembolaget har satt i system (haha) att deltidsanställa personal, endast ett fåtal har heltidsanställningar.

I verkligheten spelar det ingen som helst praktisk roll. Personalen får ganska tråkiga söndagar
Verkar som att de flesta håller med mig. Detta är ju ingenting
Varför inte ha öppet till 23 före helger istället? Om man nu vill sälja på riktigt
Då säljer man mer och kan anställa mer personal
Väldigt få har behov att köpa sprit på söndagar.
Därför törs man göra detta till ett löfte
Lite lagom. Men inte för mycket
Senast redigerad av Max1494 2026-05-27 kl. 13:28.
Citera
2026-05-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goggis
Systembolaget borde ha helgöppet som de flesta andra butikerna. Senaste 30 åren har jag gått till SB för att handla kanske ca 10 ggr och det var stängt varannan gång jag skulle dit. Om man ska ha gäster hemma och inser i sista stund att man inte har något vin eller öl att bjuda på eller ska iväg till någon så känns det tråkigt att man inte kan åka och handla utan att man måste planera sina köp till dagar då det är öppet och man har tid över till det.

Det är öppet på lördagar mellan 10 och 15
Om inte det fungerar. Så kan man beställa hem vin från Systembolaget
Även få det levererat hem till dörren på valfri tid
Citera
2026-05-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det är öppet på lördagar mellan 10 och 15
Vi är ganska många som arbetar lördagar, och andra tider än måndag-fredag 07:00-16:00. Tror den andelen dessutom blir allt större för var dag som går.

Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Om inte det fungerar. Så kan man beställa hem vin från Systembolaget
Även få det levererat hem till dörren på valfri tid
Kan jag verkligen få leverans hem söndag morgon klockan 08:00?

För min del tycker jag Systembolagets öppettider i dag är skapligt okej, även om de inte alltid passar mig. Därför anser jag att man även ska kunna köpa i alla fall öl och vin där man handlar mat.
Citera
2026-05-27, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, jag ser inget behov av söndagsöppet på systemet.
Tillgång sex av sju dagar i veckan räcker bra.
Jag gillar i grunden systembolaget då det de säljer håller en viss kvalitet och personalen är kunnig och hjälpsam.
Söndagsöppet innebär automatiskt att varorna blir något dyrare då det behövs mer personal och att mer OB behöver betalas ut.
håller med. men det får gärna vara öppet lite längre än 15 på lördagar!
Citera
2026-05-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Läs vad jag skriver, jag har erfarenhet från icke turistorter, både små och stora. I Tarragona hade det räckt med att gå in på El Corte Ingles, så hade du haft ett bra vinutbud. För spanskt vin större utbud än i princip alla Systembolag, för utländskt vin åtminstone i klass med ett medelstort systembolag. Fast inte för boxar då.
Om det inte räcker handlar det om ett specialintresse, och då är det inte rimligt att ha en statlig organisation som tillgodoser det. Ska vi starta Äpplebolaget så att alla äppleälskare kan få köpa äpplen från hela världen till rimligt pris?
Citera
2026-05-27, 14:10
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Helst ska alkohol få säljas i vilka butiker som helst, så länge vi har en rimlig åldersgräns.

De som har problem med alkohol stoppas inte av att det är söndagsstängt.

Dessa förmyndarregler är förlegade.
Citera
2026-05-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Självklart. Varför inte?

Det fördyrar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto