2026-05-27, 00:03
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Matvarubutikerna satsar på det som säljer bäst. Finare å dyrare saker som säljs sällan köps inte in. Särskilt i en typisk svensk småstad, som Sverige mest består av, så skulle det märkas tydligt. Butiken behöver göra vinst, Systembolaget får inte gå med vinst och blir det ändock en mindre vinst, så går överskott till välgörenhet.

Systemets priser beror på skatter som ser helt annorlunda ut i större delen av europa. Å dessa skatter skulle fortfarande vara kvar även om den vinstdrivande matbutiken sålde alkohol. Du kan ju tydligt se att en folköl i matbutiken ofta är dyrare än starköl på systemet.

Handlar det om priset så är det skatterna du ska attackera, inte Systembolaget. Bara alkoholskatt och moms står för ungefär hälften av priset på en flaska vin.
Ditt bästa argument för ett statligt monopol är alltså att ett litet fåtal finsmakare annars skulle gå miste om sina ytterst exklusiva vin- och spritfavoriter?
Citera
2026-05-27, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Exakt vad är det du vill ha källa på? Att folk som köper alkohol betalar sina alkoholskador via de höga skatterna? Att nikotin är tillgängligt dygnet runt fast det är lika skadligt som alkohol? Du får specificera dig.

Jag har redan svarat dig, det är dags att du svarar mig nu istället för kommer med obefogat trams eller så är det vad jag redan tror, du bara tycker en massa utan veta varför.
Citera
2026-05-27, 00:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Jag har redan svarat dig, det är dags att du svarar mig nu istället för kommer med obefogat trams eller så är det vad jag redan tror, du bara tycker en massa utan veta varför.

Nej, du har inte svarat. Jag frågade vad specifikt du ville ha källa på. Men jag antar att du redan vet att det jag säger stämmer, men att du bara vill tramsa.
Citera
2026-05-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ditt bästa argument för ett statligt monopol är alltså att ett litet fåtal finsmakare annars skulle gå miste om sina ytterst exklusiva vin- och spritfavoriter?
Det var nog att ta i.
Se istället till att Systembolaget är hela världens enskilt största inköpare av alkoholhaltiga drycker, finnarnas Alko på andra plats. Fatta den förhandlingspositionen vid inköp.. Priset vi konsumenter får betala handlar istället om skatter som våra politiker beslutat om.

Jag boendes i en liten kommun, värnar om vårt systembolag, det är närmast extremt vad jag kan köpa direkt från hyllan om man skulle jämföra med lika avlägset små hålor ute i europa. Samhällen på sådär 5 till 20 tusen med tio mil till närmaste kommun, finns knappt ute i europa, Finland å Norge undantaget.

Heja Centerpartiet, vi behöver er som historiskt vurmade för landsbygsfrågor, som Sverige faktiskt mest består av.
Citera
2026-05-27, 00:48
Medlem
Systembolaget borde ha helgöppet som de flesta andra butikerna. Senaste 30 åren har jag gått till SB för att handla kanske ca 10 ggr och det var stängt varannan gång jag skulle dit. Om man ska ha gäster hemma och inser i sista stund att man inte har något vin eller öl att bjuda på eller ska iväg till någon så känns det tråkigt att man inte kan åka och handla utan att man måste planera sina köp till dagar då det är öppet och man har tid över till det.
Citera
2026-05-27, 01:17
Medlem
Majsmannen2s avatar
Fattar egentligen inte varför. Isf kan dom ju lika gärna ha nattöppet.
Citera
2026-05-27, 07:14
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palikir
Precis. Folket vill ha vanlig bira, ipor, cider, viner under 100 kr.

Vi pratar alltså om att systemet är bra för folk som vill dricka konstiga och exklusiva produkter, som också bor ute på vischan, som har tillgång till ett systembolag men inte andra butiker?

Alltså, åk ut på landet. Det finns inga systembolag i byarna. Ni måste ändå ta bilen till en större ort. Precis som när ni behöver handla annat. Finns ingen anledning och tro att inte vin/spritbutiker skulle finnas på samma ställen. Utomlands ligger spritaffärerna bredvid det lokala Rusta och Ica Maxi.

Med Systembolaget:
  • Du bor på landet. Du vill ha öl/vin/sprit. Du måste till större ort för att handla på Systemet (ölen är varm). (Hoppas det inte är söndag eller helgdag!)
  • Du bor på landet. Du vill ha en exklusiv och ovanlig whisky eller flaska vin. Du måste till större ort för att handla på Systemet. (Hoppas det inte är söndag eller helgdag!)
Utan Systembolaget:
  • Du bor på landet. Du vill ha öl/vin/sprit. Du måste till lokala ICAn eller kiosken (ölen är iskall!).
  • Du bor på landet. Du vill ha en exklusiv och ovanlig whisky eller flaska vin. Finns det inte på lokala ICAn så måste till större ort för att handla på spritaffären. Dom har öppet varje dag.
Hur är alternativ 1 bättre för vem som helst?

Och slutligen, med avreglering kan ni handla precis vad ni vill på internet, rätt ner i brevlådan. Hela världens utbud. Hur kan systemet slå det? Och som en bonus på köpet får ni sitta och vänta på frakten. Ni älskar ju det här med att behöva planera allt, eller hur?
En väldigt tydlig och rationell genomgång av de olika alternativen.

Att någon väljer alternativ 1 är för mig en gåta.
Citera
2026-05-27, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Det som specas är nätbutiker som precis vem som helst kan komma åt, och vid en avreglering till och med svenskar.
Om du hade svårt att hitta bra kvalitetsvin i Spanien undrar jag var du handlade. Ett litet Spar har ungefär samma utbud på spanskt vin som en Systembutik, däremot kanske inget moldaviskt vin. Priserna oftast i höjd med svenska på viner i 150-200kr-klassen.
Vad är det för fel med att ICA säljer lageröl och rödtjut? Det är ju precis det som Systembolaget säljer mest av.
Skulle jag få tag på icke lokalt kvalitetsvin i Spanien fick jag resa in till en storstad, och de butiker som hade bra vin hade betydligt sämre öppningstider jämfört med systemet i Sverige, gäller samma sak i UK och Tyskland.
I de lokala handlarna hade ett utbud av "Standard viner" samt lite lokalt utbud, till en prisbild i nivå med den svenska.
Många "Specialbutiker" har enbart öppet några timmar några enstaka dagar i veckan.
Definitivt så skulle ett avreglerat alkoholförsäljning i Sverige gynna de människor som är i absolut behov av en fylla.
Men inte de som vill få tag i ett bra kvalitetsvin till rimligt pris.
Visst systembolaget har inte en helt fullödigt sortiment, finns mängder av producenter i värden som inte finns tillgängliga där.
Men skall man börja importera varor så tillkommer ganska stora kostnader, transport, punktskatter, och utanför EU Tull och moms.
Faktum är att jag efter att ha provat på värden utanför Sverige uppskattar Systemets service.
Har inte hittat nåt likvärdigt på andra håll där du har tillgång till ett så stort sortiment med möjlighet att för utan kostnad få leverans till mer eller mindre vilken håla som helst i landet.
Citera
2026-05-27, 08:36
Medlem
Valties avatar
Då är det mycket bättre att göra som i Norge att sälja mellanöl på affären.
Citera
2026-05-27, 09:25
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Det var nog att ta i.
Se istället till att Systembolaget är hela världens enskilt största inköpare av alkoholhaltiga drycker, finnarnas Alko på andra plats. Fatta den förhandlingspositionen vid inköp.. Priset vi konsumenter får betala handlar istället om skatter som våra politiker beslutat om.

Jag boendes i en liten kommun, värnar om vårt systembolag, det är närmast extremt vad jag kan köpa direkt från hyllan om man skulle jämföra med lika avlägset små hålor ute i europa. Samhällen på sådär 5 till 20 tusen med tio mil till närmaste kommun, finns knappt ute i europa, Finland å Norge undantaget.

Heja Centerpartiet, vi behöver er som historiskt vurmade för landsbygsfrågor, som Sverige faktiskt mest består av.

Jag förstår att du är centerpartist, partiet som en gång i tiden tog bort mellanölet ur butikerna (och ersatte det med det pissmakande ”folkölet”). Lita alltid på Centern när det gäller förmynderi och förbud.
Citera
2026-05-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Skulle jag få tag på icke lokalt kvalitetsvin i Spanien fick jag resa in till en storstad, och de butiker som hade bra vin hade betydligt sämre öppningstider jämfört med systemet i Sverige, gäller samma sak i UK och Tyskland.
I de lokala handlarna hade ett utbud av "Standard viner" samt lite lokalt utbud, till en prisbild i nivå med den svenska.
Många "Specialbutiker" har enbart öppet några timmar några enstaka dagar i veckan.
Definitivt så skulle ett avreglerat alkoholförsäljning i Sverige gynna de människor som är i absolut behov av en fylla.
Men inte de som vill få tag i ett bra kvalitetsvin till rimligt pris.
Visst systembolaget har inte en helt fullödigt sortiment, finns mängder av producenter i värden som inte finns tillgängliga där.
Men skall man börja importera varor så tillkommer ganska stora kostnader, transport, punktskatter, och utanför EU Tull och moms.
Faktum är att jag efter att ha provat på värden utanför Sverige uppskattar Systemets service.
Har inte hittat nåt likvärdigt på andra håll där du har tillgång till ett så stort sortiment med möjlighet att för utan kostnad få leverans till mer eller mindre vilken håla som helst i landet.
Sedan när blev det en mänsklig rättighet att ha tillgång till kvalitetsvin som levereras gratis?
Du har nog bott i ett annat Spanien. Där jag vistats, utanför turistorter, har jag kunnat uppbringa hyfsat vin utan problem. Och då talar vi om orter som i Sverige inte ens skulle ha ett Systembolag.
Om man har vin, öl eller sprit som intresse är det rimligt att det intresset tillgodoses av specialbutiker. Om det intresset nu är så stort, och alla älskar Systembolaget, är det väl inget problem? Kunderna kommer att fortsätta gå till Systembolaget även efter en avreglering.
Citera
2026-05-27, 09:45
Medlem
palikirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma

Du har nog bott i ett annat Spanien. Där jag vistats, utanför turistorter, har jag kunnat uppbringa hyfsat vin utan problem. Och då talar vi om orter som i Sverige inte ens skulle ha ett Systembolag.

Ja det låter märkligt. Här i Italien finns viner av alla kvaliteter och priser, precis överallt. Spanien är, precis som Italien och Frankrike, storproducenter av vin. Att det skulle vara svårt att hitta bra grejer i Spanien tror jag inte på, även om du bor på landet. Det skulle isf vara om man måste ha ett icke-spanskt vin. Jag kan hålla med om att det är klurigt att hitta utländska viner. Men måste man ha det när man bor i vinernas mekka?

Jag hade köpt argumentet om han bott i typ dom skottska högländerna.
Senast redigerad av palikir 2026-05-27 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in