Citat:
Ursprungligen postat av
IngenHemma
Det som specas är nätbutiker som precis vem som helst kan komma åt, och vid en avreglering till och med svenskar.
Om du hade svårt att hitta bra kvalitetsvin i Spanien undrar jag var du handlade. Ett litet Spar har ungefär samma utbud på spanskt vin som en Systembutik, däremot kanske inget moldaviskt vin. Priserna oftast i höjd med svenska på viner i 150-200kr-klassen.
Vad är det för fel med att ICA säljer lageröl och rödtjut? Det är ju precis det som Systembolaget säljer mest av.
Skulle jag få tag på icke lokalt kvalitetsvin i Spanien fick jag resa in till en storstad, och de butiker som hade bra vin hade betydligt sämre öppningstider jämfört med systemet i Sverige, gäller samma sak i UK och Tyskland.
I de lokala handlarna hade ett utbud av "Standard viner" samt lite lokalt utbud, till en prisbild i nivå med den svenska.
Många "Specialbutiker" har enbart öppet några timmar några enstaka dagar i veckan.
Definitivt så skulle ett avreglerat alkoholförsäljning i Sverige gynna de människor som är i absolut behov av en fylla.
Men inte de som vill få tag i ett bra kvalitetsvin till rimligt pris.
Visst systembolaget har inte en helt fullödigt sortiment, finns mängder av producenter i värden som inte finns tillgängliga där.
Men skall man börja importera varor så tillkommer ganska stora kostnader, transport, punktskatter, och utanför EU Tull och moms.
Faktum är att jag efter att ha provat på värden utanför Sverige uppskattar Systemets service.
Har inte hittat nåt likvärdigt på andra håll där du har tillgång till ett så stort sortiment med möjlighet att för utan kostnad få leverans till mer eller mindre vilken håla som helst i landet.