2026-05-12, 13:33
Medlem
Tjena,
Har ADHD diagnos, men känns mer som ADD och har medicinerat med Elvanse i totalt 5 år. Majoriteten av tiden har jag legat på 60 mg och det har generellt funkat bra för fokus och vardag.

Däremot Under en period på 13 månader jobbade jag natt (20:00-08:00). Det är nu ett år sedan jag slutade med de passen och återgick till ett "normalt" liv, men min sömn och energi har aldrig återhämtat sig.
Dos: Sänkte till 40 mg för ca 7 månader sedan pga. biverkningar (extremt kalla händer och fötter) som jag har haft sedan corona tiden alltså ungefär när jag började. Problemet med kylan kvarstår dock under de 8-10 timmar medicinen verkar. Har haft irriterade ögon, och "trötta".

Sömn: Somnar snabbt på kvällen. Jag snarkar inte (ingen torr mun på morgonen), men jag vaknar ändå totalt mörbultad även om det är 8 timmar. Känner mig trött/dimmig i huvudet när jag vaknar och sedan på eftermidagen 15-18:00 och det fortsätter tills att jag ska sova. men vaknar 9/10 fall trött igen.

Livsstil: Ingen koffein eller andra stimulanter efter kl. 16:00. Kanske tar 1-2 koppar kaffe ,Äter ordentligt. Har kollat sköldkörtel och testo, allt ser bra ut. Runt 10k steg, och styrketränar 2 gånger i veckan.

Vill gärna försöka fixa detta, ska börja studera på YH i höst.
Har en läkartid hos psykiatrin i slutet av Maj.
Jag undrar om någon har haft något liknande eller några tips?
Min "lösning" jag hade tänkt att föreslå till läkaren är att gå ner i dos till 20-30 MG elvanse och kanske lägga in 1mg Guanfacin (Intuniv) på kvällen. har dock inga blodtrycksfel så får se om det går igenom.
Citera
2026-05-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Det är min erfarenhet också. Om jag blandar med magnesium i samband med att lisdexet klyvs så får jag ångest och bikarbonat förlänger halveringstiden.

Fan vad sjukt! Precis så. Men jag som tycker mina 70mg håller allt för kort tid. Kan man köra hack med bikarbonat för att förlänga det?

Eller är det dåligt på sikt? Kan det paja något?
Citera
2026-05-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attentatsmannen
Fan vad sjukt! Precis så. Men jag som tycker mina 70mg håller allt för kort tid. Kan man köra hack med bikarbonat för att förlänga det?

Eller är det dåligt på sikt? Kan det paja något?
Ökad tolerans kanske. Nee tycker inte du ska experimentera med bikarbonat. Om du har möjlighet så ta en lång promenad när du känner att fokuset dalar alt en tur på löpbandet. En frukost med mycket protein och fett förlänger tydligen tiden tills full koncentration nås i blodet en timme eller så. Att snacksa på nåt proteinrikt likt nötter säger en del är bra, och att dricka mycket vatten. Själv tycker jag att fysisk aktivitet är överlägset bäst tillsammans med en måttlig dos elvanse. Min hjärna är inte gjord för att sitta och lyssna på något halvintressant en hel dag eller stirra in I en datorskärm utan behöver fysisk och mental stimulans. Magnesium kan du käka på kvällen då det sägs reducera toleransen men för mig funkar det bara i några dagar sen typ "blockerar" det elvanse effekten.
Citera
2026-05-13, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Ökad tolerans kanske. Nee tycker inte du ska experimentera med bikarbonat. Om du har möjlighet så ta en lång promenad när du känner att fokuset dalar alt en tur på löpbandet. En frukost med mycket protein och fett förlänger tydligen tiden tills full koncentration nås i blodet en timme eller så. Att snacksa på nåt proteinrikt likt nötter säger en del är bra, och att dricka mycket vatten. Själv tycker jag att fysisk aktivitet är överlägset bäst tillsammans med en måttlig dos elvanse. Min hjärna är inte gjord för att sitta och lyssna på något halvintressant en hel dag eller stirra in I en datorskärm utan behöver fysisk och mental stimulans. Magnesium kan du käka på kvällen då det sägs reducera toleransen men för mig funkar det bara i några dagar sen typ "blockerar" det elvanse effekten.

Fan gör jag nu då? Har sur uppstötning. Måste ju kunna ta en samarin liksom..

Jaja generellt lite besviken på Elvanse. Jag upplever 3h kanske som väldigt bra. Sen är det egentligen bara en dalande försämring. Tills det är ute vid 16-17 tiden. Och det är ju inte så att mitt liv upphör då direkt.

Hur kan man förlänga effekten? Ska få Attentin i juni. Men skulle eg önska att jag slapp det.

Eller är väl fint att ha till långa dagar iofs
Citera
2026-05-18, 13:06
Medlem
Kan man se på drogtest att man tar attentin eller visar elvanse och attentin samma?
Citera
2026-05-18, 13:17
Medlem
Zigarettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosia
Kan man se på drogtest att man tar attentin eller visar elvanse och attentin samma?
Bör vara samma om det bara är vanligt pissprov.
Det är samma substans mer eller mindre.
Citera
2026-05-18, 18:12
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosia
Hor-polisen drogtestade mig förut och elvanse gav utslag om amfetamin trots att jag inte tar rent tjack. Var tvungen att visa upp "bevis" från 1177 för att hala mig undan deras falska påstående om ringa narkotikabrott kopplat kring saken.
Citera
2026-05-19, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Hor-polisen drogtestade mig förut och elvanse gav utslag om amfetamin trots att jag inte tar rent tjack. Var tvungen att visa upp "bevis" från 1177 för att hala mig undan deras falska påstående om ringa narkotikabrott kopplat kring saken.

Krävs ett specifikt test (vilket är klart dyrare och inte ingår i ”standardtestet”) för att särskilja medicinskt amfetamin från vanligt gatutjack. Jag frågade min läkare om hur det förhåller sig om jag av någon anledning skulle behöva lämna urinprov på jobbet eller i en trafikkontroll och svaret jag fick var att det då verkligen ligger i mitt intresse att upplysa om detta då det kommer att visa positivt på amfetamin.

Omvänt, ponera att man vet med sig att man har tagit vanligt tjack och hamnar i situationen - då kan det vara en möjlig bakdörr att ”glömma” informera om ADHD-medicinering gissar jag?
Citera
2026-05-22, 12:39
Medlem
Jag har haft problem med eksem i 12 år ungefär men sen jag började med elvanse för lite över ett år sedan har mina problem med huden blivit så mycket värre och jag vill gärna veta om det är vanligt och fler har samma problem för det påverkar mig negativt fruktansvärt mycket och jag isolerar mig hemma för jag vill inte vara ute bland folk när jag har mycket utslag? Jag vet inte vad jag ska göra för jag vill inte sluta då det hjälper mig mycket i livet och jag har funderat på om man ska testa att börja med attentin och bara ta det och se om det blir samma problem eller kanske ritalin och se om någon av de ger samma problem för då är det bättre att sluta helt och hållet med centralstimulerande för det är inte värt att ha en massa eksem och isolera sig för att äta skiten, men jag vill gärna höra om någon annan har samma problem och om det är något som ni har testat med medicin som funkar för att försöka hitta en lösning på problemet och ta upp det med läkaren när jag träffar henne? Mvh
Citera
2026-05-22, 13:23
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC91
Jag har haft problem med eksem i 12 år ungefär men sen jag började med elvanse för lite över ett år sedan har mina problem med huden blivit så mycket värre och jag vill gärna veta om det är vanligt och fler har samma problem för det påverkar mig negativt fruktansvärt mycket och jag isolerar mig hemma för jag vill inte vara ute bland folk när jag har mycket utslag? Jag vet inte vad jag ska göra för jag vill inte sluta då det hjälper mig mycket i livet och jag har funderat på om man ska testa att börja med attentin och bara ta det och se om det blir samma problem eller kanske ritalin och se om någon av de ger samma problem för då är det bättre att sluta helt och hållet med centralstimulerande för det är inte värt att ha en massa eksem och isolera sig för att äta skiten, men jag vill gärna höra om någon annan har samma problem och om det är något som ni har testat med medicin som funkar för att försöka hitta en lösning på problemet och ta upp det med läkaren när jag träffar henne? Mvh
Vad är det för typ av eksem? Vissa typer av eksem som typ mjälleksem kan förvärras tillfälligt av stresse och då man börjar med elvanse stressas kroppen upp. Även om man pga elvanse inte sköter äta och dricka och sova bra. Men allt detta funkar? Jag har ju haft mjälleksem och har lärt mig att tackla dem så jag för det mesta ser ok ut. Vet dock inte vilken typ av eksem du har.
Citera
2026-05-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Vad är det för typ av eksem? Vissa typer av eksem som typ mjälleksem kan förvärras tillfälligt av stresse och då man börjar med elvanse stressas kroppen upp. Även om man pga elvanse inte sköter äta och dricka och sova bra. Men allt detta funkar? Jag har ju haft mjälleksem och har lärt mig att tackla dem så jag för det mesta ser ok ut. Vet dock inte vilken typ av eksem du har.

Jag har också mjälleksem och det är det som är värst och jag vet inte om det är just elvanse som är det största problemet men det märker jag med tiden och efter jag har träffat läkaren! Jag använder mig bara av ketokonazol 2 ggr i veckan och sen vanlig mild tvål eller bara vatten och jag har inte något hår och är rakad men så fort det växer 2-3mm så kommer det jävla eksemet direkt och det blir bättre när jag rakat men då syns det så jag vill inte raka bort allt men blir nog tvungen att testa. Vad gör du för att få det att fungera och använder du någon speciell produkt jag dricker vatten minst 2l varje dag som jag vet hjälper och man blir ju så uttorkad så man måste dricka mycket vatten men jag måste ändå testa en vecka utan att ta något och bara se om det blir någon skillnad
Citera
2026-05-23, 19:19
Medlem
Fråga

Jag är uppe på 70mg. Direkt från 50mg. Tar skiten runt 7-8 på morgonen. Men kl 16-17 är den ute och jag får en dipp. Väldigt tråkigt mtp att då börjar livet efter jobbet.

Men jag har märkt effekten blivit sämre? Blir mer grinig under dagen. Eller har kanske en timme eller två där det är riktigt bra.

Sen håller jag fan på att svimma varje gång när jag ställer mig upp från liggande.

Borde jag gå ner till 60mg? Eller är det såhär kasst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in