2026-05-26, 11:29
Medlem
Alkibiadess avatar
För tidig elitsatsning i form akademier är inte nödvändigtvis bra för utvecklingen, det är min uppfattning.
Citera
2026-05-26, 11:35
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
För tidig elitsatsning i form akademier är inte nödvändigtvis bra för utvecklingen, det är min uppfattning.
Det är ju en helt annan fråga och som beror helt på vad för upplägg akademierna har i tidiga åldrar.
Jag menar att man inte behöver elitsatsa i tidig ålder bara för att det är en akademi, utan det kan vara helt förberedande för framtida spel i akademi då det blir mer elitsatsning.
Citera
2026-05-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Tror det var Magnus Bodsgård (sportchef för akademierna) i Hammarby som sa att flera klubbar var irriterade på att Hammarby (och några till) körde akademinverksamhet. Han menade att det var absolut nödvändigt att skapa den konkurrensen så att andra klubbar tvingas göra det också, och på så sätt höja kvaliteten på utbildningen som alla flickor får runt i landet rejält.

För 5 år sedan fanns det knappt någon akademiverksamhet alls medans nu så börjar alla städer starta sådan. Så gott som det kan bli, ju.

Typ så, iaf.
De är väl irriterade på att er verksamhet rekryterat minderåriga med aggressiva metoder. Alkisen på Tutto har väl skrutit om det till och med, men han och döttrarna är ju i AIK nu.
Citera
2026-05-26, 12:40
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
De är väl irriterade på att er verksamhet rekryterat minderåriga med aggressiva metoder. Alkisen på Tutto har väl skrutit om det till och med, men han och döttrarna är ju i AIK nu.
Nej, dom var alltså irriterade att DOM OCKSÅ behövde starta akademier för att hänga med i utvecklingen. Bodsgård menade att då får dom vara det, men för svensk damfotboll så är det bara bra att det ploppar upp fler och fler akademier i landet.
Det hade alltså inget med rekrytering att göra.
Citera
2026-05-26, 12:48
Medlem
Citat:
Nej, dom var alltså irriterade att DOM OCKSÅ behövde starta akademier för att hänga med i utvecklingen. Bodsgård menade att då får dom vara det, men för svensk damfotboll så är det bara bra att det ploppar upp fler och fler akademier i landet.
Det hade alltså inget med rekrytering att göra.
Jag vet inte exakt vad du syftar på för du länkade inget men det är ju fakta att Hammarby rekryterat väldigt aggressivt på flicksidan väldigt tidigt just med argumentet att de måste byta till en akademi fast de bara är 9-10 så i förlängningen har ju det även med rekrytering att göra.
Citera
2026-05-26, 12:53
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Jag vet inte exakt vad du syftar på för du länkade inget men det är ju fakta att Hammarby rekryterat väldigt aggressivt på flicksidan väldigt tidigt just med argumentet att de måste byta till en akademi fast de bara är 9-10 så i förlängningen har ju det även med rekrytering att göra.
Det är från en podcast jag hörde, typ ett år sedan. Orkar inte leta.

Du fortsätter dock att föröka byta fokus till något annat. Det enda jag har att säga om det är att jag inte tror Hammarby rekryterar mer än något annat lag. MFF gör inte ens en sak av att dölja det, tex.
Citera
2026-05-26, 13:01
Medlem
Citat:
Det är från en podcast jag hörde, typ ett år sedan. Orkar inte leta.

Du fortsätter dock att föröka byta fokus till något annat. Det enda jag har att säga om det är att jag inte tror Hammarby rekryterar mer än något annat lag. MFF gör inte ens en sak av att dölja det, tex.
Jag tror som sagt att irritationen främst handlar om att Hammarby rekryterar aggressivt inte deras akademi som sådan så därför jag byter ämne.

Självklart är det viktigt att man tillför resurser till tjejernas utveckling så de blir bättre tekniskt och man hänger med i den internationella utvecklingen. Det är intressant hur man ska göra eftersom talangbredden skiljer sig kraftigt från herrsidan och tjejerna utvecklas tidigare. Samtidigt är tjejer generellt mer beroende av att närmaste vännerna spelar.

Jag kan tycka det är lite intressant att Bajens akademi de senaste 2 åren tappat omkring 10 spelare till AIK. Kan visserligen ha med att inflytelserika alkisen påverkat men lite intressant trots allt.
Citera
2026-05-26, 13:05
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Jag kan tycka det är lite intressant att Bajens akademi de senaste 2 åren tappat omkring 10 spelare till AIK. Kan visserligen ha med att inflytelserika alkisen påverkat men lite intressant trots allt.
10 spelare på två år säger inte så mycket med tanke på att det är typ 20 tjejer som växer ur F19 varje år och måste ta vägen någonstans.

Hammarby var dominanta i alla F-serier förra året. Vet inte vart Aik placerade sig med alla dessa talanger som bytt till dem.
Citera
2026-05-26, 13:08
Medlem
Citat:
10 spelare på två år säger inte så mycket med tanke på att det är typ 20 tjejer som växer ur F19 varje år och måste ta vägen någonstans.

Hammarby var dominanta i alla F-serier förra året. Vet inte vart Aik placerade sig med alla dessa talanger som bytt till dem.
Inte spelare som gått ur F19 utan typ 15-16 åringar. Vissa har säkert lämnat för att de inte helt platsade. AIK leder väl F17 nu med ett stort antal av dem i laget.
Citera
2026-05-26, 13:13
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Inte spelare som gått ur F19 utan typ 15-16 åringar. Vissa har säkert lämnat för att de inte helt platsade. AIK leder väl F17 nu med ett stort antal av dem i laget.
Ja samma poäng som Bajens F17. Deras F19 ligger dock 7 poäng efter med en match spelad.

Ena stunden beskyller du Bajen för att värva spelare, och i andra sekunden så konstaterar du att Aik "tagit" 10 spelare från Bajen.

BP är ett annat lag som har flertalet spelare med förflutet i Bajen.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-05-26 kl. 13:15.
Citera
2026-05-26, 13:22
Medlem
Citat:
Ja samma poäng som Bajens F17. Deras F19 ligger dock 7 poäng efter med en match spelad.

Ena stunden beskyller du Bajen för att värva spelare, och i andra sekunden så konstaterar du att Aik "tagit" 10 spelare från Bajen.
3 poäng före enligt svensk fotboll men det spelar mindre roll.

Jag beskyller inte Hammarby utan konstaterar att de värvat aggressivt och att det förmodligen är det som vissa klubbar inte gillar, vad AIK sysslar med vet jag inte och det skulle inte förvåna mig om de håller på liknande speciellt med tanke på att alkisen är inblandad. De här fallen med äldre spelare är ju mindre känsligt eftersom reglerna ser helt annorlunda ut då. Men kan såklart fortfarande vara etiskt tveksamt.

Jag har ingen aning varför alla dessa spelare bytt men jag tycker det är en väldigt anmärkningsvärd ström. Byts en del mellan lagen i Stockholm i den åldern både pojk och flick men detta sticker lite ut.
Citera
2026-05-27, 10:38
Medlem
Någon som läst/vet varför matchen i cupen igår mellan Djursholm och Sollentuna bröts i andra förlängningskvarten? Stod då 2-2.

Allvarlig skada eller blev det för mörkt? (matchen började kl 20).

Uppdatering: Hittade till slut info. Problem med strålkastare.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-27 kl. 11:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in