2026-05-26, 17:21
Avstängd
Glömde du inte ett "att" där?

Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Bra du stavar så bra själv.
Citera
2026-05-26, 17:30
Medlem
halaltarzans avatar
Kan inte du som topakademiker bara släppa att alla inte har 180 i iq och 1500 hp eller?
Citera
2026-05-26, 17:35
Medlem
Nej, människor i allmänhet är inte sämre på att stava, formulera meningar på ett korrekt sätt än än tidigare generationer. Skillnaden är att idag kan alla publicera texter som läsas av många.
Tidigare skrevs brev, det lästes av mottagaren och någon ytterligare. Dessa sparades sedan i lådor och skåp.
Dessa brev är nästa oläsbara idag. Inte enbart på grund av att det är handskrivna, en utmaning bara det. De är dessutom felstavade, konstigt formulerade och med ord som är dialektala.
Citera
2026-05-26, 17:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.youtube.com/@edithhellsing4210/videos

Här har vi en youtuber som skirver rubriker som

Jag vissa när jag upp min resväska och jag vissa när jag ta bort alla saker i resväska

Jag prata att min kompis öppna dörren och min kompis som fyller 70 år igår hon blir glad igår också

Jag förstår att det är en en person med en intellektuell funktionsvariation. Men jag stör mig ändå på detta. Bör man kommentera och klaga på stavningen?
Absolut. Someone’s wrong on the internet, det måste påpekas.
Citera
2026-05-26, 18:13
Medlem
.Mlyric.s avatar
Många blir även fly förbannade när man kommenterar deras språkförbistring eller när man rättar deras stavfel. Inte stavfel där man råkat komma åt en annan tangent utan ord som är vanliga att folk stavar fel på.

Borde man inte bli glad för att man ha lärt sig något nytt?
Citera
2026-05-26, 18:20
Medlem
.Mlyric.s avatar
Stör mig på när folk slaktar ordet "också". Många skriver oxo, åxå och oxå.
Citera
2026-05-26, 19:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag tror nog att det är annat än stavningen som är problemet. Faktiskt ser jag inte ett enda egentligt stavfel där vid första anblick, men väl endel annat.

Det är nästan så man kan tro att texten är författad av någon som kommer från något annat land och inte riktigt tagit till sig SFI-kurserna till fullo.
Så vissa (förmodligen är det "visa" som avses här) tycker du inte ser felstavat ut?
Citera
2026-05-26, 19:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Kan inte du som topakademiker bara släppa att alla inte har 180 i iq och 1500 hp eller?
Menar du att det är det som krävs för kunna skriva begripligt utan en samling fel?
Citera
2026-05-26, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Nej, människor i allmänhet är inte sämre på att stava, formulera meningar på ett korrekt sätt än än tidigare generationer. Skillnaden är att idag kan alla publicera texter som läsas av många.
Tidigare skrevs brev, det lästes av mottagaren och någon ytterligare. Dessa sparades sedan i lådor och skåp.
Dessa brev är nästa oläsbara idag. Inte enbart på grund av att det är handskrivna, en utmaning bara det. De är dessutom felstavade, konstigt formulerade och med ord som är dialektala.
Fortsätt du att inbilla dig det. Men du har helt fel.
Citera
2026-05-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Fortsätt du att inbilla dig det. Men du har helt fel.
Har du tagit del av brev skrivna av bönder och lantarbetare på 30-talet?
Citera
2026-05-26, 19:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Har du tagit del av brev skrivna av bönder och lantarbetare på 30-talet?
"Nej, människor i allmänhet är inte sämre på att stava, formulera meningar på ett korrekt sätt än än tidigare generationer.".

Nej, men jag har tagit del av deras inlägg, mail, skrifter på papper, sms och annat, både digitalt och på papper som sagt, där de tydligt visar oförmåga att stava, formulera hela meningar, formulera hela ord ens, använda punkt, komma, frågetecken eller utropstecken, inte särskriva eller ha grovt felaktig grammatik, som är så dålig att en invandrare framstår som expert på det svenska språket. T.ex så avslutas frågor med punkt, utropstecken eller inget alls. Ofta skrivs det halva ord. I många fall avslutas en mening mitt i eller i vissa fall mitt i ett ord till och med. Grammatiken är dessutom oftast mer eller mindre obegriplig. Många av dom skriver ett helt stycke text, utan punkt eller kommatecken någonstans.

Det händer också många gånger att de skriver punkt mellan VARJE ord eller börjar varje ord med stor bokstav eller har en massa utrymme mellan orden, dvs normalt trycker man space en gång mellan ord och tecken, men istället trycker de flera gånger så avståndet ökar. Inte heller konsekvent utan lite här och där.
Citera
2026-05-26, 19:56
Medlem
dude2ks avatar
TS är värst på att stava dock..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in