Citat:
Ursprungligen postat av
Farmor52
Har du tagit del av brev skrivna av bönder och lantarbetare på 30-talet?
"Nej, människor i allmänhet är inte sämre på att stava, formulera meningar på ett korrekt sätt än än tidigare generationer.".
Nej, men jag har tagit del av deras inlägg, mail, skrifter på papper, sms och annat, både digitalt och på papper som sagt, där de tydligt visar oförmåga att stava, formulera hela meningar, formulera hela ord ens, använda punkt, komma, frågetecken eller utropstecken, inte särskriva eller ha grovt felaktig grammatik, som är så dålig att en invandrare framstår som expert på det svenska språket. T.ex så avslutas frågor med punkt, utropstecken eller inget alls. Ofta skrivs det halva ord. I många fall avslutas en mening mitt i eller i vissa fall mitt i ett ord till och med. Grammatiken är dessutom oftast mer eller mindre obegriplig. Många av dom skriver ett helt stycke text, utan punkt eller kommatecken någonstans.
Det händer också många gånger att de skriver punkt mellan VARJE ord eller börjar varje ord med stor bokstav eller har en massa utrymme mellan orden, dvs normalt trycker man space en gång mellan ord och tecken, men istället trycker de flera gånger så avståndet ökar. Inte heller konsekvent utan lite här och där.