Citat:
Ursprungligen postat av
PapayaCubana
Där ser du att regimen benådar fångar när pressen ökar.
Men du utelämnar två viktiga saker. För det första är det inget som hänt "precis" det handlar om de fångar som benådades vid påsk. För det andra säger regimen ingenting om vilka brott som inte omfattades. Det fattar du väl att man inte kan säga att A**reas är sexbrottsling bara för att han inte blivit benådad.
Gång på gång sprider du fake news om A**reas. Du borde skämmas när du går omkring på Stureplan medan A**reas sitter oskyldigt fängslad.
Fast nu hittar du ju på saker jag inte skrev. Jag har aldrig sagt att hans uteblivna benådning bevisar skuld. Det jag skrev var att Kuba generellt verkar exkludera vissa typer av grova brott från benådningar och att det därför sannolikt inte hjälper A*dreas situation om misstankarna faktiskt gäller minderårig. Och det är inte heller något jag hittat på själv. I beskrivningar av dekretet nämns uttryckligen brott som "agresión sexual", "pederastia con violencia" och "corrupción de menores" bland sådant som inte omfattas. Alltså sexualbrott, övergrepp mot barn och utnyttjande av minderåriga.
Och ja, själva benådningen offentliggjordes tidigare, men artikeln som diskuterades nu handlade om detaljerna och namnen kring processen. Det förändrar inte huvudpoängen: regimen använder benådningar politiskt och selektivt när trycket ökar.
Sedan är det lite märkligt hur vissa i tråden samtidigt säger att Kuba är en rättsosäker diktatur men ändå blir vansinniga så fort någon försöker analysera hur regimen faktiskt brukar agera. Man kan tycka synd om A*dreas situation och samtidigt konstatera att Kuba inte direkt är känt för mildhet i känsliga brottsmål. Och "fake news" blir det inte bara för att någon drar slutsatser du inte gillar.