Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
Och i den studien finner vi bl.a. följande som motbevisar hypotesen om virus och smitta:
* Över hälften (56 %) av de mänskliga volontärerna och schimpanserna som injicerades med filtrerade ”virus” utvecklade inga symptom.
* När volontärer fick steril buljong eller ett negativt kontrollfiltrat, rapporterade de symptom som nästäppa, nysningar och lätt huvudvärk på grund av den psykologiska förväntningen på att bli sjuk eller den fysiska irritationen från vätskan. Författarna tvingades använda knep för att hålla patienterna ovetande.
Som sagt, ibland är det bättre att vara tyst. Tjillevippen professorn.
Men vad duktigt! Du varken klippte in ett citat från bloggen eller 5 sidor AI-nonsens. Och inte ett knyst om tomtar och enhörningar. Det tar sig! (Även om jag har en lustig känsla av att du nog ändå tog AI till hjälp eftersom du aldrig tidigare klarat att läsa en originaltext själv. Har jag rätt? Svara ärligt!)
Och i sakfrågan är vi alltså ense. Experimentet visade att filtrerade preparat (där man tagit bort bakterier) orsakade förkylning med 44%. Om du inte tycker 44% ”räcker”, så undrar jag om det finns någon någonsin som hävdat att någon sjukdom smittar till 100%? Du kanske har en blogg du kan kopiera om det?
Och som du mycket riktigt säger, författarna var väldigt medvetna om eventuella placeboeffekter och införde noggranna kontroller mot ”skenförkylningar”. VSB!
Nu när vi äntligen är överens om det redan 1930 bevisades att sjukdomar smittar via väldigt små partiklar, som senare kom att kallas virus, skall vi titta på några riktigt stora experiment med mänsklig smitta och kontrollgrupper? Du har kanske några på lut? Annars kan du alltid fråga AI!