2026-05-27, 11:45
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Jag delar de här synpunkterna men det är också det att vi inte träffat rätt med värvningarna. Kjær ser ut att vara vår senaste lyckade värvning. Efter det är det ännu så länge ett frågetecken.

Ytterligare en orsak till att det ser (mycket) sämre ut nu är att vi har slutat att söka passningen framåt och istället tar den säkrare passningen bakåt.
Jag blir förolämpad å lagets vägnar, jag blir kränkt när du konstant pratar om att stjärnor är allt när vi i fjol såg vad som antagligen var allsvenskans genom tidernas bästa lagspel mynna ut i en rekordsäsong. Det var inte "stjärnorna" som gjorde att Gustafvsönerna dominerade ett allsvenskt mittfält, det var inte "stjärnorna" som gjorde att Tom Pettersson helt plötsligt när karriären i princip var över blev en av allsvenskans bästa backar, det var inte "stjärnorna" som gjorde att Bergström trots en grov måltorka var en av lagets grundpelare.

Och nu ser vi att oavsett Strouds stjärnstatus så faller övriga laget ihop när dom inte spelar som dom kunde förra året.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
😀 Får ju tycka ditt svar var fyndigt.

Som du vet har jag varnat för detta i flera år (i damtråden) för döva öron, och det visar sig att jag får rätt gång på gång. Väldigt många av de som startar damsektion får en negativ effekt för herrlaget.

Falkenberg åkte ur två år i rad de två första åren med damlag.
Örebro satsar på att ha en av landet ledande damakademier och det gick snabbt utför med herrlaget.
Norrköping ansåg sig ha obegränsade resurser och plöjde mer massor i damsatsning och nu står man där med herr i Superettan och ekonomiska problem.
Öster har startat dam denna säsong. Hur går det för herrlaget?
Helsingborg satsar mot åtminstone Elitettan samtidigt som herr ständigt underpresterar.
IFK Göteborg hade en negativ effekt på herr när man startade upp dam, men börjar sätta sig nu.
Elfsborg är väl undantaget som bekräftar regeln.

Allsvenska klubbar utan damlag i de tre högsta serierna: Mjällby, Sirius, GAIS, Kalmar

De med ”gamla” damlag har däremot ingen tydlig effekt på herr. Där verkar man ha lärt sig att organisera sig rätt istället för att många dubbeljobbar.

Men visst.. bara mina fantasier.. eller kanske jag åtminstone har rätt i flera av fallen.

(Och obs att vi är i herrtråden nu, dvs ser det utifrån herrlagens perspektiv)

Eller om MFF: Var det en bra idé att ha Daniel Andersson som Sportchef dam värvandes 5 spelare samtidigt som rekryteringen pågick av ny herrtränare? Är MFF nöjda med resultatet? Nej, de organiserade ju om sig och sparkade tränaren.
Säger inte att du har fel, men IFK Göteborgs kräftgång började väl långt innan deras damsatsning?
Citera
2026-05-27, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Säger inte att du har fel, men IFK Göteborgs kräftgång började väl långt innan deras damsatsning?

Blåvitts nedgång startade väl egentligen redan i slutet på 90-talet och man har sicksackat sig långsamt nedåt sedan dess.

Men efter dåliga 2017-2018 tycktes man vara på gång uppåt igen 2019 men en sjundeplats följt av cupvinst våren 2020. Men det kraschade 2020 med bara 7 vinster och en tolfte plats. Plus utslagna i Europa League-kvalet. Dam startade 2020. Tillfällighet? Kanske, men dippen fanns ju.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_IFK_G%C3%B6teborgs_s%C3%A4songer
Citera
2026-05-27, 13:25
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Och Hammarby har bara gått bättre och bättre sedan deras damsatsning.
Citera
2026-05-27, 13:29
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Och Hammarby har bara gått bättre och bättre sedan deras damsatsning.
Vi exkluderas i hans exempel då vi haft damlag länge.
Citera
2026-05-27, 13:31
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Vi exkluderas i hans exempel då vi haft damlag länge.
Lite för mycket cherry picking av passande data, och för långt dragna slutsatser på på tok för lite underlag.
Citera
2026-05-27, 14:27
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Lite för mycket cherry picking av passande data, och för långt dragna slutsatser på på tok för lite underlag.
Korrelation måhända men koherens? Nja, för lite data. Fråga professor Oompa Lunka om skillnaden (tror nog du har koll).
Citera
2026-05-27, 14:44
Medlem
Citat:
Jag blir förolämpad å lagets vägnar, jag blir kränkt när du konstant pratar om att stjärnor är allt när vi i fjol såg vad som antagligen var allsvenskans genom tidernas bästa lagspel mynna ut i en rekordsäsong. Det var inte "stjärnorna" som gjorde att Gustafvsönerna dominerade ett allsvenskt mittfält, det var inte "stjärnorna" som gjorde att Tom Pettersson helt plötsligt när karriären i princip var över blev en av allsvenskans bästa backar, det var inte "stjärnorna" som gjorde att Bergström trots en grov måltorka var en av lagets grundpelare.

Och nu ser vi att oavsett Strouds stjärnstatus så faller övriga laget ihop när dom inte spelar som dom kunde förra året.
Tycker det var en orättvis kritik. Jag skrev ju varför jag inte tycker att spelet fungerar, nämligen att vi spelar ett för långsamt anfallsspel och inte söker progressiva passningar utan bara den enklaste passningen bakåt.

Sedan tror jag du underskattar Strouds (och Herman Johanssons) betydelse för oss precis som många överskattade betydelsen av Røjkjær.

Sedan får vi inte glömma i all dysterhet att vi bara ligger två poäng ifrån andraplatsen och om målet är en europaplats så finns det fortfarande alla möjligheter.
Citera
2026-05-27, 14:59
Medlem
Citat:

Ingen cherry picking då jag ju nämner i princip alla allsvenska klubbar samt de i Superettan som väl är mest meriterade senaste 25 åren. Förutom Elfsborg syns en ganska tydlig trend.

Men du har rätt i att underlaget inklusive tidsperioden inte räcker för att dra tvärsäkra slutsatser. Men det är nu tillräckligt för att börja ta på allvar och fundera över om man inte borde göra som i t ex England.
Citera
2026-05-27, 18:16
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Vi ligger alltså 8 poäng bakom med en match mer spelad. Kalle gnällde på att vi var slitna efter att ha dubblat i två veckor och vi ska ut i Europa i sommar.

Vi har lyckats vinna som mest två matcher i rad i Allsvenskan hittills och det var mot VSK och Göteborg. Hur ska vi ta in fyra omgångar på Sirius? Att du som gnagare vill se Kalle kvar förvånar mig inte.
Nej, jag vill helt klart att ni sparkar Kalle. Om ni fotar Kalle och värvar in typ Rydström kommer jag att dö av glädje.
Citera
2026-05-27, 18:21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Pep är tyvärr på väg till Hammarby IF annars hade det kanske varit något.
Clotet? Det hade ju fan varit något!
Citera
2026-05-27, 22:12
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Claes-Göran Forsberg
Matchstatistik
Antal spelade matcher: 4
Antal spelade minuter: 115 minuter
Medelspeltid per match: 58 minuter
Spelade matcher från början till slut: 0
Antal matcher som lagkapten: 0
Antal matcher i staben: 0

Kom inte här med sanningen och förstör en fin anekdot. Inte så Sherlunk jobbar.
Citera
2026-05-27, 22:19
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
😀 Får ju tycka ditt svar var fyndigt.

Som du vet har jag varnat för detta i flera år (i damtråden) för döva öron, och det visar sig att jag får rätt gång på gång. Väldigt många av de som startar damsektion får en negativ effekt för herrlaget.

Falkenberg åkte ur två år i rad de två första åren med damlag.
Örebro satsar på att ha en av landet ledande damakademier och det gick snabbt utför med herrlaget.
Norrköping ansåg sig ha obegränsade resurser och plöjde mer massor i damsatsning och nu står man där med herr i Superettan och ekonomiska problem.
Öster har startat dam denna säsong. Hur går det för herrlaget?
Helsingborg satsar mot åtminstone Elitettan samtidigt som herr ständigt underpresterar.
IFK Göteborg hade en negativ effekt på herr när man startade upp dam, men börjar sätta sig nu.
Elfsborg är väl undantaget som bekräftar regeln.

Allsvenska klubbar utan damlag i de tre högsta serierna: Mjällby, Sirius, GAIS, Kalmar

De med ”gamla” damlag har däremot ingen tydlig effekt på herr. Där verkar man ha lärt sig att organisera sig rätt istället för att många dubbeljobbar.

Men visst.. bara mina fantasier.. eller kanske jag åtminstone har rätt i flera av fallen.

(Och obs att vi är i herrtråden nu, dvs ser det utifrån herrlagens perspektiv)

Eller om MFF: Var det en bra idé att ha Daniel Andersson som Sportchef dam värvandes 5 spelare samtidigt som rekryteringen pågick av ny herrtränare? Är MFF nöjda med resultatet? Nej, de organiserade ju om sig och sparkade tränaren.
Går ju inte att hitta några andra faktorer som påverkar att pissgängen Falkenberg, Örebro, Norrköping, Öster, Helsingborg och IFK Göteborg gått dåligt.

Var det damlagets fel att MFF tappade sina överlägset viktigaste spelare Nanasi, Pena och Cornelius och ersatte med skojare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in