2026-05-27, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Håller i princip med.
SVT kulturmarxister och vänstertomtar vill sänka en av de sista skolorna i Sverige som både har bra utbildning, samt lär ut användbar vett och etikett.

Har själv gått på en sån här skola, utan att nämna namn. Den förekommer också med jämna mellanrum i media. Verkar som de tvingats stänga högstadiet där nu, efter mediadrev.

Hade en i princip bra skolgång där, åk 7 - studenten. Man ska inte leta efter fel. Fel finns överallt.

Besökte en närliggande kommunal skola i tredje ring för att ta högskoleprovet.... Och vilken j-a dump asså! Trasigt, klotter, sunkigt. Var chockad och tyckte synd om dem som gick där. Det var faktiskt trevligare på fängelset där vi gjorde studiebesök några dagar innan.

Förmodligen exakt samma nivå av taskighet, mobbing, rasism och allt det andra, på den kommunala skolan.

Pojkar spöar yngre och klenare pojkar. Vad är nytt med det? Alla har inte jättemycket kompisar - en del blir mobbade. Sorgligt, men så är det. Jag hade lätt kunnat bli mobbingoffer på en kommunal skola - men slapp i princip det, på internatskolan.

(Ja, det var så klart en mjukare miljö på flickornas elevhem, där jag bodde. )

Ja, jag hörde i grundskolan, från pojkar i klassen att en del ganska chockerande saker hade hänt. Jag visste aldrig om det var sant eller inte.

Det lät som att de skröt, nästan. Om att de blivit inlåsta i en skrubb, fått olika typer av stryk osv.
De var själva provokativa också, i stället för att ligga lågt och inte sticka ut skallen.

Förstår idag att pojkarnas historier förmodligen var mer eller mindre verklighetsbaserade. Men på det hela taget, kom de oskadda ur det hela.

På plussidan för såna här skolor ligger en förstaklassig utbildning som knappt går att få på andra skolor i Sverige idag. En trygg och idyllisk miljö, bortom Stockholm, sunkiga småorter eller utländska storstäder där föräldrarna bodde. Även jobbiga hemförhållanden, vilket inte var ovanligt. Såna här skolor är en trygghet för många.

Det fanns en mild, men inte extrem elitism där, ja. Idag är flera av Stockholms skolor akademiskt bättre än internatskolorna. Om man bor i Stockholm och har en fungerande familj, så ser jag inte riktigt behovet av att skicka sina barn till en internatskola.

Gunilla von Platen och hennes man får skylla sig själva! Ingen tvingade dem att skicka sonen till LS. Baserat på bilderna på deras lägenhet, så bor de 200 meter från en av Stockholms absolut bästa skolor.

Sonen själv hade ALLA MÖJLIGHETER att dra i nödbromsen. Han valde att inte göra det.

Gunilla, med make, trodde säkert att Lundsberg var någon slags garanti för sonens framtid i Sveriges toppskikt. Det har du just satt stopp för, Gunilla!

Sonen kommer i stället vara stämplad som den som inte kunde hålla god min.

Rätt drag för sonen, hade varit att lämna LS utan tjafs, åka på ett utbytesår och sen avsluta gymnasiet på en skola i Stockholm.

Stockholm är en ganska liten ankdamm och det här ryktet kommer följa med honom ett tag. Hade han hållet god min så hade hans gamla LS vänner förblivit hans vänner. Denna dokumentär kommer göra honom till paria.

Precis samma sak hände på min skola och alla visste att de som blivit relegerade bara var de som hade otur. De behövde användas för att statuera ett exempel. De förblev vänner med alla, och fick gå om ett år på någon annan skola. Grännaskolan tog emot en del också, vad jag minns - ifall personen lovade att inte göra om det som lett till relegeringen.

Du är en snobbunge som internaliserat kulturen. Allt dedär om att vara den som inte höll god min tillhör inte ”det lilla Stockholm”. Det tillhör din sjukt smala och snobbiga del av samhället. Resten klarar sig, de hade aldrig chans att bli VD på något stort bolag ändå.
Citera
2026-05-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det är nog en salig blandning av ungar som hamnar på Lundsberg. "Riktig" elit och de som vill vara elit. Finns nog också exempel på fd lundsbergselever som är makthavare nu och med ett utmärkt beteende.

Exakt, det finns ju massor av barn från framstående familjer som INTE skickas till internatskolor. Visst prinsen gick där, men Victoria och Madeleine gick väl på Enskilda i Stockholm, om jag inte minns fel. Många av de här barnen är väl där för att deras föräldrar inte kan eller vill ta hand om dem, utlandsuppdrag mm, samt rötägg som behöver uppfostran. De adelsfamiljer som nämns har väl inte mer framgångsrika jobb än övriga vanliga. Det finns ju inte heller något som säger att de här barnen är särskilt smarta eller dumma. De släkterna har ofta gift sig inom en liten krets under många hundra år och det vet vi ju vad det kan innebära.

Jag tror ingen rektor i världen kommer åt de där traditionerna. Rektorn blir avskedad direkt om han försöker ändra på saker. Alla som är anställda där är lakejer och behandlas som tarmar i vuxenlivet.
Citera
2026-05-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffMcLovin
Läckberg publicerade på Instagram en text som en elev skrivit, där eleven är kritisk mot den kritik som riktas med skolan nu. Denna elev är alltså troligen syskon till och står skriven på samma adress som en pojke som stod som målsägande i FUPen. Tror det gällde händelser som inte var kopplade till januariincidenten men där han vittnar om att ha blivit slagen i början på läsåret.

Någon annan som reagerat på detta? Kan tycka det är lite märkligt att rida ut i försvar för skolan när ens lillebror (?) åkt på spö tidigare.

Nåväl, kanske missförstår jag något.

Efternamn på dessa: D* G**r

*=e

Den släkten härstammar väl från en man som drev på den svenska slavhandeln i Afrika en gång i tiden?
Citera
2026-05-27, 13:00
Medlem
Jag gick på en vanlig kommunal skola och där hände det ett par gånger per termin att någon mobbad fick hämtas med ambulans efter grov misshandel. I varje klass fanns flera grovt mobbade. Diverse kroppsbestraffning som tusen nålar, nyp, bältrapp och knytnävsslag mot överarmen skedde mest hela tiden. Så kallad straffknullning användes som förnedring. Jag undrar i vilken verklighet vissa lever som tror att Lundsberg är värre än kommunala skolor när det kommer till våld, mobbing, rasism och straff.

Det hände att någon översittare försökte trycka dit mig också men jag visste hur man försvarar sig och utdelade några slag mot ansikte och mage och sen blev det inga mer sådana försök. Och om någon mobbare försökte ge sig på någon i kompisgruppen blev det till att hålla ihop och slå tillbaka i grupp också.
Citera
2026-05-27, 13:01
Medlem
Jag kan tänka mig att en del föräldrar till de barn som Gunillas våldsbenägne son misshandlade önskar att han var mindre flitig med bältet, även om de av tradition väljer att ligga lågt. Han har med säkerhet genom åren lämnat en rad av offer bakom sig. Kanske något för Svt att gräva i en uppföljande dokumentär.

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
DN:s Croneman instämmer:

https://archive.is/Ft6Sk

Straffvärdet för brotten som GvP:s son fälldes för är 14 månader för en vuxen person, alltså relativt högt.
Citera
2026-05-27, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Så kallad straffknullning användes som förnedring.

Looolll
Citera
2026-05-27, 14:23
Medlem
Citat:
Jag gick på en vanlig kommunal skola och där hände det ett par gånger per termin att någon mobbad fick hämtas med ambulans efter grov misshandel. I varje klass fanns flera grovt mobbade. Diverse kroppsbestraffning som tusen nålar, nyp, bältrapp och knytnävsslag mot överarmen skedde mest hela tiden. Så kallad straffknullning användes som förnedring. Jag undrar i vilken verklighet vissa lever som tror att Lundsberg är värre än kommunala skolor när det kommer till våld, mobbing, rasism och straff.

Det hände att någon översittare försökte trycka dit mig också men jag visste hur man försvarar sig och utdelade några slag mot ansikte och mage och sen blev det inga mer sådana försök. Och om någon mobbare försökte ge sig på någon i kompisgruppen blev det till att hålla ihop och slå tillbaka i grupp också.

Förekommer så klart mycket skit på kommunala skolor, men flera ambulanser per termin och straffknullning? Vilken verklighet lever du i? Sjunde kretsen i Dantes helvete? Och vad fanns där mer? Fisting i skitan? Mexikanska kartelller? Blev du tvingad att bli påsatt av en åsna?
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-05-27 kl. 14:29.
Citera
2026-05-27, 14:34
Medlem
Efter att ha läst den här tråden tror jag fan att jag ska rösta VP. Avsugandet av överklassen visar bara vilket lamt folk som sitter där ute. Nej fan, mer blattar, tror fan det är det vi behöver. Svenska allmogen av i dag är fittor som tror sig vare overlords genom att suga överklass-snopp.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-05-27 kl. 14:37.
Citera
2026-05-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Förekommer så klart mycket skit på kommunala skolor, men flera ambulanser per termin och straffknullning? Vilken verklighet lever du i? Sjunde kretsen i Dantes helvete? Och vad fanns där mer? Fisting i skitan? Mexikanska kartelller? Blev du tvingad att bli påsatt av en åsna?

Detta var många år sedan så klart. Straffknullning var ju inte något riktigt knull utan mer juckande mot liggande offer med kläderna på, så förnedring, kanske sexuellt ofredande, men inte våldtäkt. Jag hade naturligtvis besvarat det med en rak höger och blev inte utsatt men det var en vanlig grej i skolan. Notera också att detta var något killar utsatte andra killar för och inga tjejer inblandade.

Ja, det var flera grova misshandlar per termin. Men det var ambulans som kom, inte polis. Jag tror inte ens att man polisanmälde sånt på den tiden.

Jag stöder inte grov misshandel eller mobbing. Men en fysisk bestraffningskultur som går åt båda hållen är en naturlig del av pojkars uppväxt sedan för alltid.
Citera
2026-05-27, 15:44
Medlem
Citat:
Detta var många år sedan så klart. Straffknullning var ju inte något riktigt knull utan mer juckande mot liggande offer med kläderna på, så förnedring, kanske sexuellt ofredande, men inte våldtäkt. Jag hade naturligtvis besvarat det med en rak höger och blev inte utsatt men det var en vanlig grej i skolan. Notera också att detta var något killar utsatte andra killar för och inga tjejer inblandade.

Ja, det var flera grova misshandlar per termin. Men det var ambulans som kom, inte polis. Jag tror inte ens att man polisanmälde sånt på den tiden.

Jag stöder inte grov misshandel eller mobbing. Men en fysisk bestraffningskultur som går åt båda hållen är en naturlig del av pojkars uppväxt sedan för alltid.

Klart som fan att det anmäldes till polis, anmälningsplikt gäller lärare såväl som sjukpersonal, inte minst när det rör barn.

Besvarat med en högern? Varför inte ta den i nougaten på riktigt som en riktig Lundsbergare och få känna lite av livets lyx? Och ett glass piss på det som guldkant?
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-05-27 kl. 15:49.
Citera
2026-05-27, 16:37
Medlem
Jag tycker inte Svt ska kunna komma undan från detta. Kalla in granskarna som ska granska granskarna .
In kommer Gunilla springande till kompisarna på TV-huset. Lillplutten är anklagad men naturligtvis heeelt oskyldig. Man kokar snabbt ihop en räddningsplan med en fejkdokumentär som ska avslöja rasismen på Lundsberg och rädda gullponken. En massiv partsbilaga skapas som Gunilla kan lägga fram oemotsagd. Hon visste ju ingenting. Pennalism och mobbing på Lundsberg? Jag hade verkligen ingen aning gråter hon på TV. Den skärpta entreprenören framstår helt plötsligt som urkorkad. Vad gör man inte för en friande dom i hovrätten och Svt står bredvid och hejar på.
Citera
2026-05-27, 16:40
Medlem
Bilderberg78s avatar
Lagen gäller lika för alla. det finns därom inget att diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in