2025-01-24, 20:30
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantoron
Har sett både Gunilla von platens ungar och Aje och bathinas mellersta figurera på diverse lundsbergskonton på SoMe. Med tanke på ovan info så sätter jag mina två cent på att kändisen är Gunilla von platen.

Jag vet inte om jag skulle anse att någon i det fd. paret Philipson har haft en särskilt framgångsrik karriär i näringslivet. I övrigt no comments
Citera
2025-01-24, 20:57
Medlem
Tarkaszorulos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Men ditt påpekande belyser faktiskt ändå essensen i mitt inlägg..

Det var också syftet med mitt inlägg. Inte att slå hål på ev påståenden om någon juridisk expertis. Misshandel/hot och även andra brott förekommer på skolor överallt runtom i sverige. Men svensk lag gäller före ev traditioner, seder och bruk. Det är nog väldigt solklart för den som ens läst det minsta juridik. Så jag tror inte det är det juridiska som är problemet. Visst, juridik och straffrätt är hårklyverier, traditioner, kulturer och sedvänjor kommer alltid att ha en viss betydelse för en juridisk bedömning. Det är ju av ett skäl det inom juridiken finns begrepp som kallas " sedvanerätt". Men detta är högt marginellt. Misshandlar man någon så misshandlar man någon. För att ta ett exempel. Det känns som att det är skolans ev tystnads kultur som snarare är problemet, för anmäls sakerna till polis så kommer både dom och åklagare att skita i att lundsberg är lundsberg, och ev invändningar om traditioner som ansvarsfrihets grund kommer bli mycket svårt att skylla på
Citera
2025-01-24, 21:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Med 260 elever drar de alltså in 70 mille. Vad kan den genomsnittliga driften av internaten ligga på årligen? Tio mille? Femtio mille?! Jag tar i så jag skiter på mig, men får ändå inte ihop de att de går på knäna rent ekonomiskt.
Jag kan minnas fel, men när Lundsberg var på tapeten senast, för elva år sedan, vill jag minnas att det sades att skolan med kreativa metoder hade lyckats få elevhemsverksamheten att bidra ekonomiskt till skolverksamheten, den skolverksamhet som alltså i sig inte får finansieras med avgifter, och nog kostar en hel del mer per elev än vad en genomsnittlig skola kostar per elev. Hur stort det bidraget var, och om det fortfarande föreligger nu, vet jag inte.

Om jag nu minns rätt....
Citera
2025-01-24, 21:35
Medlem
anwe8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan minnas fel, men när Lundsberg var på tapeten senast, för elva år sedan, vill jag minnas att det sades att skolan med kreativa metoder hade lyckats få elevhemsverksamheten att bidra ekonomiskt till skolverksamheten, den skolverksamhet som alltså i sig inte får finansieras med avgifter, och nog kostar en hel del mer per elev än vad en genomsnittlig skola kostar per elev. Hur stort det bidraget var, och om det fortfarande föreligger nu, vet jag inte.

Om jag nu minns rätt....

Utöver elevavgifterna får skolan bidrag från det offentliga. För utlandssvenska elever, där båda vårdnadshavarna stadigvarande vistas utomlands och minst en är svensk medborgare, kan skolan erhålla ett statligt bidrag. Tidigare (år 2012) har detta bidrag varit cirka 138 000 kronor per elev och år, vilket är nästan dubbelt så mycket som den genomsnittliga kommunala skolpengen på runt 70 000 kronor. Beloppen har förmodligen förändrats sedan dess.

Lundsberg erhåller dessutom medel från olika stiftelser. Wallenbergs stiftelse donerade 6.5 miljoner till Lundsberg år 2012, enligt nedanstående text ur Expressen.

Mer om de statliga bidragen till Lundsberg: https://www.expressen.se/kronikorer/...-ar-patetiskt/
Senast redigerad av anwe8 2025-01-24 kl. 21:40.
Citera
2025-01-24, 21:38
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Det var också syftet med mitt inlägg. Inte att slå hål på ev påståenden om någon juridisk expertis. Misshandel/hot och även andra brott förekommer på skolor överallt runtom i sverige. Men svensk lag gäller före ev traditioner, seder och bruk. Det är nog väldigt solklart för den som ens läst det minsta juridik. Så jag tror inte det är det juridiska som är problemet. Visst, juridik och straffrätt är hårklyverier, traditioner, kulturer och sedvänjor kommer alltid att ha en viss betydelse för en juridisk bedömning. Det är ju av ett skäl det inom juridiken finns begrepp som kallas " sedvanerätt". Men detta är högt marginellt. Misshandlar man någon så misshandlar man någon. För att ta ett exempel. Det känns som att det är skolans ev tystnads kultur som snarare är problemet, för anmäls sakerna till polis så kommer både dom och åklagare att skita i att lundsberg är lundsberg, och ev invändningar om traditioner som ansvarsfrihets grund kommer bli mycket svårt att skylla på
Vad som provocerar mig en aning är ju att Lundsberg inte tycks ha några svårigheter att upprätthålla ordningsregler. Även utanför skoltid, inne på själva internaten. Man har förhållandevis stenhård disciplin. Men när det sen kommer till kamratuppfostran verkar skolan plötsligt hjälplös. Om det inte är ursäkter om brist på resurser så är det ursäkter om att det ju inte går att ha koll på eleverna efter skoltid etc.

Om man exempelvis jämför med värnplikten, så lyckas man ju med väldigt liten personal och ringa medel upprätthålla ordningsregler dygnet runt på kasernen. Det krävs inte ens några kameror eller närvarande befäl. Bara vetskapen om att du kommer åka på så innerligt mycket skit, bestraffning och jävulskap att du kommer gråta dig själv till sömns om nätterna hindrar folk från att syssla med mobbing och pennalism. I värsta fall åker hela plutonen på straffkommendering som heter duga. Vilket utgör ett incitament för värnpliktiga att kliva emellan om det uppstår riktigt hetsiga diskussioner.

Nu finns det ju förvisso ett incitament i sig självt att de värnpliktiga ska kunna samarbeta och överkomma tjafs och åsiktsskillnader. Direkt mobbing, pennalism och övergrepp inom gruppen är rent farligt för stridsmoralen. Det råder andra förhållanden på en skola. Särskilt om man sätter någon slags tradition i kamratuppfostran. Det hindrar inte skolan att ha samma attityd till pennalism som Försvarsmakten har på sina regementen. Det är varken dyrt eller ett resursproblem.
Citera
2025-01-24, 21:57
Medlem
Är det inte dags att jämna detta MobbingMecka med marken en gång för alla ?
Citera
2025-01-24, 22:44
Medlem
redbullosodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Nu trivs de välmående så låt dom hålla på. Guillou bor ju på Östermalm sen 1968 så han trivs bland överklassen och mobbar ju rätt bra själv. Han har säkert delat ut mer smockor än han har tagit emot.
Nu betalar dom för att fostras på ett visst sätt, låt dom hållas med det,bättre att dom stoppar upp saker i röven på varann, För får dom inte hållas med sina galenskaper så får man en dildo i röven av sin galne chef som vill ha lite utlopp för sitt vansinne.
Citera
2025-01-24, 23:01
Medlem
Sublinguals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Lundsbergs mobbningskultur är en viktigt del av den svenska överklassens historia.

Går det ens att kalla sig överklass i Sverige utan att man fått en tandborste i analen från någon i tredje ring?
Senast redigerad av Sublingual 2025-01-24 kl. 23:10.
Citera
2025-01-24, 23:10
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har hört att det var den klassiska och obligatoriska " runka bulle " som gick snett.

Undertryckt manlig homosexualitet som kommer upp till ytan när inga vuxna finns närvarande.

Inte en frisk miljö enligt min mening.

Från en doktorand inom området av mörka personligheter.

Man kan nog anta att skolan verkligen frodar sådan människor (ifall man kan kalla dem för det)

The SEX life of the narcissist/psychopath/coercive controller (predator)…

https://x.com/karenmitchell__/status...21132354674984
Citera
2025-01-25, 00:21
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sublingual
Lundsbergs mobbningskultur är en viktigt del av den svenska överklassens historia.

Går det ens att kalla sig överklass i Sverige utan att man fått en tandborste i analen från någon i tredje ring?

Två frågor:

Går det bara killar/gossar på Lundsberg, eller det är öppet för båda könen? Vilka årskurser finns, hela Grundskolan + Gymnasiet?

Är det Lundsberg (eller är det Sigtuna) som har statligt internat för diplomatbarn och andra vars föräldrar bor utomlands?
Citera
2025-01-25, 00:28
Medlem
anwe8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Två frågor:

Går det bara killar/gossar på Lundsberg, eller det är öppet för båda könen? Vilka årskurser finns, hela Grundskolan + Gymnasiet?

Är det Lundsberg (eller är det Sigtuna) som har statligt internat för diplomatbarn och andra vars föräldrar bor utomlands?

Öppet för båda könen. Finns grundskola åk9 och samtliga årskurser i gymnasiet.

Det är Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket (SSHL) som har ett statligt internat och är särskilt känt för att ta emot diplomatbarn och andra elever vars föräldrar bor utomlands.

Lundsberg är i kontrast en privat internatskola och har inte samma statliga uppdrag som SSHL. Båda skolorna har dock en lång tradition av att vara internatskolor för svenska elever, men SSHL är unikt i sin roll för utlandssvenskar.
Senast redigerad av anwe8 2025-01-25 kl. 00:32.
Citera
2025-01-25, 00:32
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Öppet för båda könen. Finns grundskola åk9 och hela gymnasiet.

Det är Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket (SSHL) som har ett statligt internat och är särskilt känt för att ta emot diplomatbarn och andra elever vars föräldrar bor utomlands.

Lundsberg är i kontrast en privat internatskola och har inte samma statliga uppdrag som SSHL. Båda skolorna har dock en lång tradition av att vara internatskolor för svenska elever, men SSHL är unikt i sin roll för utlandssvenskar.

Ok, tack för ett bra och utförligt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in