2026-05-23, 12:48
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Jag har inte sagt att det inte är intressant med andra skolor där det förekommer allsköns skit.

Och som du själv visar uppmärksammar även SVT det. Om man tar ditt råd att googla visar sig just *trumvirvel SVT i alla fall tillhöra de som faktiskt rapporterar.

Och jag är samtidigt inte okritisk till SVT, för ja, visst vore det på sin plats att SVT verkligen tog tempen på hur den svenska skolan i alla sina olika former mår. Reportage i flera delar som går igenom hela brädet så att säga. Enbart nyhetsrapportering blir tunt och glöms samma dag som det publiceras.

Att djupgående rapportera och göra dokumentärer om hur de olika skolformerna mår vore verkligen att genomlysa sådant som klasstrukturer och det sociala klimatet av i dag. De olika skolformer vi har idag är ju också det som speglar vårt samhälle i dag och morgondagens. Kanske sitter det för många ängsliga i ledningen på SVT som vet att de får sina illusioner krossade om något sådant skulle göras, skulle icke förvåna.

Många gapar om att SVT är vänstervridet. Är de verkligen genuint vänster? Där som i de flesta etablerade ”vänstersammanhang” råder snarare politisk ängslighet som ofta lämnar ”vanliga” människors problem och upplevelser av dagens samhälle i sticket. Skolan är högst säkert ett sådant område.

Det har blivit paradoxalt i vårt samhälle på så viss att det radikala och progressiva har förskjutits högerut. Den förskjutningen har jag upplevt också på ett personligt plan som tidigare ganska vänstervriden.

Nej, för fan, jag är ingen okritisk lat SVT-hyllare.

Håller i princip med.
SVT kulturmarxister och vänstertomtar vill sänka en av de sista skolorna i Sverige som både har bra utbildning, samt lär ut användbar vett och etikett.

Har själv gått på en sån här skola, utan att nämna namn. Den förekommer också med jämna mellanrum i media. Verkar som de tvingats stänga högstadiet där nu, efter mediadrev.

Hade en i princip bra skolgång där, åk 7 - studenten. Man ska inte leta efter fel. Fel finns överallt.

Besökte en närliggande kommunal skola i tredje ring för att ta högskoleprovet.... Och vilken j-a dump asså! Trasigt, klotter, sunkigt. Var chockad och tyckte synd om dem som gick där. Det var faktiskt trevligare på fängelset där vi gjorde studiebesök några dagar innan.

Förmodligen exakt samma nivå av taskighet, mobbing, rasism och allt det andra, på den kommunala skolan.

Pojkar spöar yngre och klenare pojkar. Vad är nytt med det? Alla har inte jättemycket kompisar - en del blir mobbade. Sorgligt, men så är det. Jag hade lätt kunnat bli mobbingoffer på en kommunal skola - men slapp i princip det, på internatskolan.

(Ja, det var så klart en mjukare miljö på flickornas elevhem, där jag bodde. )

Ja, jag hörde i grundskolan, från pojkar i klassen att en del ganska chockerande saker hade hänt. Jag visste aldrig om det var sant eller inte.

Det lät som att de skröt, nästan. Om att de blivit inlåsta i en skrubb, fått olika typer av stryk osv.
De var själva provokativa också, i stället för att ligga lågt och inte sticka ut skallen.

Förstår idag att pojkarnas historier förmodligen var mer eller mindre verklighetsbaserade. Men på det hela taget, kom de oskadda ur det hela.

På plussidan för såna här skolor ligger en förstaklassig utbildning som knappt går att få på andra skolor i Sverige idag. En trygg och idyllisk miljö, bortom Stockholm, sunkiga småorter eller utländska storstäder där föräldrarna bodde. Även jobbiga hemförhållanden, vilket inte var ovanligt. Såna här skolor är en trygghet för många.

Det fanns en mild, men inte extrem elitism där, ja. Idag är flera av Stockholms skolor akademiskt bättre än internatskolorna. Om man bor i Stockholm och har en fungerande familj, så ser jag inte riktigt behovet av att skicka sina barn till en internatskola.

Gunilla von Platen och hennes man får skylla sig själva! Ingen tvingade dem att skicka sonen till LS. Baserat på bilderna på deras lägenhet, så bor de 200 meter från en av Stockholms absolut bästa skolor.

Sonen själv hade ALLA MÖJLIGHETER att dra i nödbromsen. Han valde att inte göra det.

Gunilla, med make, trodde säkert att Lundsberg var någon slags garanti för sonens framtid i Sveriges toppskikt. Det har du just satt stopp för, Gunilla!

Sonen kommer i stället vara stämplad som den som inte kunde hålla god min.

Rätt drag för sonen, hade varit att lämna LS utan tjafs, åka på ett utbytesår och sen avsluta gymnasiet på en skola i Stockholm.

Stockholm är en ganska liten ankdamm och det här ryktet kommer följa med honom ett tag. Hade han hållet god min så hade hans gamla LS vänner förblivit hans vänner. Denna dokumentär kommer göra honom till paria.

Precis samma sak hände på min skola och alla visste att de som blivit relegerade bara var de som hade otur. De behövde användas för att statuera ett exempel. De förblev vänner med alla, och fick gå om ett år på någon annan skola. Grännaskolan tog emot en del också, vad jag minns - ifall personen lovade att inte göra om det som lett till relegeringen.
Senast redigerad av gullfia 2026-05-23 kl. 12:59.
Citera
2026-05-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Vad Läckberg gör är något ologiskt, i alla fall för en vettig civiliserad människa.

Hon hyllar och försvarar skolan men genom att saluföra sin hyllning och försvar för skolan genom en elev som själv fått lida av den pissiga kultur som råder där. Eller hur ska man tolka det?

Uppenbart att Läckbergs utspel handlar om överklasskomplex och att vilja tillhöra överklassen, längre än så räcker inte näsan på henne. De som verkligen är ingrodda i det där systemet håller käften och på eget bevåg agerar hon kanonmat med Bathina som side kick. Batman och Robin till er undsättning! Rätt underhållande.

Min tanke också. Hon gör allt för att få höra till genom att ta mobbarnas parti, och fattar inte hur mycket de andra "gamla" familjerna föraktar henne. Sonen är barn till en inte speciellt skicklig deckarförfattare och en simpel polis/politiker/dokusåpakändis. Snacka om att stå längst ner på statusstegen på den skolan. Jag gissar att sonen får höra en hel del under sin skoltid. Men precis som med vP:s barn så kommer det aldrig fram till föräldrarna. Ingen elev är undantagen från kamratuppfostran och där gäller strikt tystnadskultur.

Det är häpnadsväckande hur CL som säger sig vara emot både rasism och mobbning helt blundar för vad som hänt på skolan. Bevisen finns ju där inte minst i form av filmer och texter, men nej hennes son tycker bara det är fint och mysigt på Lundsberg. Stämmer in i kören med mobbarnas föräldrar som avslutas klassiskt med "alla har ju rätt till sin upplevelse", som man brukar säga till folk man vägrar tro på. Det är inte en "upplevelse" - det är öppen rasism och tortyr.

Starkt av Gunilla att ta öppen strid men det kommer tyvärr inte att ändra något på Lundsberg. Hopplöst ställe.
Citera
2026-05-23, 14:18
Medlem
Här och nu dödar jag Lundsbergs skola...
Jag kommer skicka AFA och HBTQ+ community på dom!!!

Nästa termin ska det vara:
15% med utländsk bakgrund. Båda föräldrarna födda utanför Sverige.
15% med 1 utländsk förälder. En förälder född utanför Sverige.
5% homosexuella
5% transsexuella
1% therianer.. (Blir svårt att få ihop 1%. De flesta har svår autism och bor redan på LSS.
1% romer.
8% från utsatta områden.
50% av betalande elever som betalar dubbel årsavgift så de andra 50% har gratis utbildning.
Citera
2026-05-23, 14:49
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-wi
Är det bara jag som reagerar på Von Platsens medverkan?

Jag kan inte låta bli att fundera på om det finns ett intresse av att förbättra sin egen bild utåt. Deras son pekas ju ut som förövare och blev avstängd från skolan, och efter det väljer de att anmäla skolan i samband med rap-incidenten samt medverka i SVT-dokumentären.

Nu framstår de plötsligt mer som “de goda”, vilket jag tycker är lite svårt att få ihop. Jag undrar om de hade velat delta på samma sätt om deras son inte blivit avstängd, det känns som att de kan ha mer att vinna på att skolan kritiseras. Det flyttar fokus från att deras son är föröver och han blir istället ett offer.

Om du faktiskt läser tråden så reagerar (och skriver) mer än hälften om just hennes medverkan och ifrågasätter den bl.a pga sonen ju?
Citera
2026-05-23, 14:58
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Ja, det känns som att det ÄNTLIGEN, i Sverige, är en skola som "vågar" sätta gränser mot mobbare. Samtidigt som jag egentligen aldrig förstått vad det är i kommunala skolor som EGENTLIGEN gör att de har de har så svårt att skicka mobbare om inte åt fanders, så år annorstädes. Men de påstår att det är så synd om mobbaren och denne skulle lida etc. obegripligheter.

Sen hoppas jag att det var exakt enligt ditt scenario, på riktigt.

Fast det är väl inte riktigt sant..
Har man hängt med och läst vad som framkommit om Lundsberg bara dom senaste åren så är bilden att dom tvärtom väljer att inte ta tag i sånt. Allt ska mörkas, inget får komma ut.

Varför just denna händelse med Gunillas son valdes ut för att polisanmälas har jag ingen aning om*, men att det tillåts mobbing (”kamratuppfostran”) är väl uppenbart?

Husfar valde ju dessutom att se mellan fingrarna på uppträdet och skrattade också åt det hela efteråt.

*finner inte det hela intressant heller
Citera
2026-05-23, 15:02
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Ett nätverk i vuxen ålder är viktigare för dom i "överklassen"

Ja, att ha en bakgrund med dessa elitskolor och ansedda universitet öppnar många dörrar.

Med dessa i ditt cv blir du oftare kallad till jobb-iintervjuer och får tjänster som de som kommer från ”långt-bort-i-stan” med en fil. kand från Abdullah university i global kommunism kan enbart drömma om.

Fortsättningen efter dessa skolor är andra slutna sällskap som frimurarsällskap. Barnen har tränats redan i skolan. Som något skrivit tidigare kommer en del att uteslutas, bland annat de som drar uppmärksamhet till dessa grupper.
Citera
2026-05-23, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag kommer aldrig förstå varför man skulle uppoffra sina barns lycka och chansen att ha ett normalt liv genom att sätta dem i en sådan skola för att det är "status".

Jag kan dessutom köpa att Gunnels barn blivit utsatt för rasism som syrian eller med vilken invandrarbakgrund som helst, men hon får skylla sig själv. Du kastade ditt barn bland hajar aka rasister, vad förväntade hon sig? Det skulle vara betydligt bättre om hon satte honom i en skola med mer mångfald.

Varför försöker du leka något du inte ens är? Och Gunnel av alla namn? Du kommer aldrig bli svensk eller något annat än du är. Acceptera och älska dig själv.

Med det sagt så är inte alla rasister på Lundsberg innan någon går i attack mot mig.

Hon döptes till Günel och bytte till Gunilla. Finns många svenska som byter eller lägger till bokstäver i sina namn. 🤷🏻‍♀️
Citera
2026-05-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Enda anledningen till varför de gjort denna dokumentären där VON PLATEN får gråta ut är för att det är just VON PLATEN. Du kommer inte hitta samma fokus på alla de som går i kommunal skola och får stryk av tuffingarna där. Skillnad på folk och folk, rikemans gossar ska ju inte behöva utstå samma saker som arbetarklass ungarna!

Skillnaden är ju att dom har betalat för denna pennalism trots att skolan sa att dom hade nolltolerans när Gunilla frågade.
Citera
2026-05-23, 19:26
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Gunilla von Platens son...
Om du är här och läser...
Ge aldrig upp.
Vik aldrig av.
Sänk varenda jävel som svikit dig!

Psykopaterna Lundsbergs.
Husfar.
Internatchefen.
Sociopateleverna.
Må ni få cancer och dö!

Står bakom!
All credd till Gunilla och Alfred som står upp för sin son trots att han blivit dömd.
Skäms på er andra överklassare som tycker att det är viktigare med att få inbjudan till rätt coctailspartys än att stå upp för era barn!!
Citera
2026-05-23, 19:37
Medlem
Gunilla von Platen som gjorde sig rik på att driva fram ett statligt subventionerat kontaktcenter i Norrlands inland har försökt köpa sig in i den riktiga överklassen med stamtavlor och ärvda pengar. Det blev tvärnit!
Turk-Gunilla som hette Günel Anip ville bli adlig svensk och sätta sonen på Lundsberg. Nu sitter hon och gråter i TV efter det att hennes son begått de värsta övergreppen på Lundsberg. Det är rasism, rap-battle och andra dimridåer. Günel Anip och hennes mesige man borde fokusera på att uppfostra sin egen orten-blatte till son.
Citera
2026-05-23, 19:58
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Ja, att ha en bakgrund med dessa elitskolor och ansedda universitet öppnar många dörrar.

Med dessa i ditt cv blir du oftare kallad till jobb-iintervjuer och får tjänster som de som kommer från ”långt-bort-i-stan” med en fil. kand från Abdullah university i global kommunism kan enbart drömma om.

Fortsättningen efter dessa skolor är andra slutna sällskap som frimurarsällskap. Barnen har tränats redan i skolan. Som något skrivit tidigare kommer en del att uteslutas, bland annat de som drar uppmärksamhet till dessa grupper.

Jag har gått på den andra skolan av samma typ och kan berätta att det INTE är en gratisbiljett till något.

Du måste fortfarande ha begåvning, driv, en vettig personlighet och social begåvning. Men det hjälper dig om du har lust och förmåga att dra nytta av det.

Det hjälper dig bara egentligen i vissa få branscher - finans, ekonomi eller juridik. Kanske något mer. Gillar du inte mingel och networking heller, så är nyttan väldigt begränsad.

En del från dessa skolor gifter sig med varandra förstås. Man har detta gemensamt.

Det är en hjälp på vägen, men inte en garanti för något alls. Du behöver gå på universitetet och ta någon form av examen, bara som start. Och du sätter normalt INTE din gymnasieskola på ditt CV.

Några av mina vänner därifrån är rejält framgångsrika, met vanlig är medelklass. Vissa föddes in i rika familjer och behöver inte göra så mycket - men det var långt ifrån alla. Adel i Sverige betyder inte pengar, idag. De flesta skulle presterat bra oavsett var de gick i skolan.

Många på såna här skolor får skolgången betald av förälders arbetsgivare när denne flyttar utomlands, eller av mor- farföräldrar. Förmodligen fler än hälften.

Dessutom blir såna här skolor allt mindre populära. De flesta föräldrar fattar att det inte är ett optimalt sätt att växa upp på.

Fick email av skolan idag - ang. nätverksaktiviter som jag aldrig går på. De bjuder in till lerduveskytt, golfturne i badort i Skåne och golf mot gamla Lundsbergare. Jag är inte jättelockad av något av detta och spelar inte golf. Men när jag skriver det här så tänker jag att jag kanske ändå borde ge det en chans.

När det gäller FRIMURARE så känner jag inte till någon kopplingen mellan dem och dessa skolor. Frimurare är mer lokala nätverk, tror jag. Men jag är kvinna och utlandssvensk, så vad vet jag? Finns något i Stockholm som heter Sällskapet, som har en koppling till internatskolorna, men jag vet inte hur stark kopplingen är.

Väldigt många från de här skolorna bor inte i Sverige som vuxna - utanför Sverige är det ingen som bryr sig om du har gått på en svensk internatskola.
Senast redigerad av gullfia 2026-05-23 kl. 20:10.
Citera
2026-05-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Digeridoo
Skillnaden är ju att dom har betalat för denna pennalism trots att skolan sa att dom hade nolltolerans när Gunilla frågade.

Hahah känns som att du är en person som antingen går där eller har ditt barn där. Googlar du skolan så finns det många artiklar om precis det hon säger men det händer andra… enligt dig så gråter alla i tv eller i tidningen bara för att man säger sanningen…

Du är okej med rasism och mobbning, det säger mer om dig än Gunilla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in