Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-11, 17:02
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust

Men du citerade mitt inlägg som visar delar ur ett dödshotbrev till familjen Widegren.
Det är oklart på vilket sätt din frågeställning har att göra med de dödshoten.

.

Inte helt omöjligt att mor eller far Widegren skrivit dödshotbreven själva för att få folk att tycka synd om dom, samt få uppmärksamhet...

Skulle endera av dom lida av den psykiska sjukdomen jag tog upp så är ingenting omöjligt.
Citera
2024-10-12, 13:21
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Inte helt omöjligt att mor eller far Widegren skrivit dödshotbreven själva för att få folk att tycka synd om dom, samt få uppmärksamhet...
Skulle endera av dom lida av den psykiska sjukdomen jag tog upp så är ingenting omöjligt.
Ja du kan förstås fantisera hur mycket som helst, men det är bara en fantasi utan verklighetsförankring i Violafallet.
Du visar inga belägg för att nån av föräldrarna hade sån problematik.

Du visar bara att du inte är insatt i fallet,
i annat fall hade du vetat att flera uppgifter talar emot din fantasi,
t.ex. att båda föräldrarna blev oerhört noggrant granskade, skärskådade, genomlysta.

Polisen höll ca 100 förhör med ca 70 personer.
T.ex. med grannar och andra som kände föräldrarna mycket väl, bl.a. en granne som dagligen i fyra år hade träffat föräldrarna och barnen.
De längsta av de 11 förhören med föräldrarna varade ca sex timmar vardera.

Men inget framkom som gav anledning att misstänka föräldrarna eller lillasystern.

Dessutom:
det är först nu de senaste månaderna som breven blivit tillgängliga för allmänheten,
och nu kan läsas i DVW-boken (och lite här i tråden).
På Violas tid och under många år var det inte offentligt material,
"folk" på den tiden kunde alltså inte läsa breven och "tycka synd" så som du fantiserar om.

Det finns mycket kunskap om dåtida familjen Widegren. Till skillnad från dig och din person. Så din 'diagnos' kan mycket väl stämma in på dig själv istället. Inget talar emot det, eftersom vi inget vet om dig som pekar på motsatsen.

Jag förstår att det av olika skäl kan vara jobbigt att läsa det hotbrevet,
där t.o.m. 8-åriga lillasystern hotas med tortyr och avrättning.

(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.
Extra jobbigt är det nog för läsare som har släkt i Helgum eller trakterna däromkring,
och som ev. nu börjar fundera om de har gemensamma gener med nån av tokstollarna som spred rykten och dödshotade familjen Widegren.
Senast redigerad av Sommarlust 2024-10-12 kl. 13:25.
Citera
2024-10-12, 17:22
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ja du kan förstås fantisera hur mycket som helst, men det är bara en fantasi utan verklighetsförankring i Violafallet.
Du visar inga belägg för att nån av föräldrarna hade sån problematik.

Du visar bara att du inte är insatt i fallet,
i annat fall hade du vetat att flera uppgifter talar emot din fantasi,
t.ex. att båda föräldrarna blev oerhört noggrant granskade, skärskådade, genomlysta.

Polisen höll ca 100 förhör med ca 70 personer.
T.ex. med grannar och andra som kände föräldrarna mycket väl, bl.a. en granne som dagligen i fyra år hade träffat föräldrarna och barnen.
De längsta av de 11 förhören med föräldrarna varade ca sex timmar vardera.

Men inget framkom som gav anledning att misstänka föräldrarna eller lillasystern.

Dessutom:
det är först nu de senaste månaderna som breven blivit tillgängliga för allmänheten,
och nu kan läsas i DVW-boken (och lite här i tråden).
På Violas tid och under många år var det inte offentligt material,
"folk" på den tiden kunde alltså inte läsa breven och "tycka synd" så som du fantiserar om.

Det finns mycket kunskap om dåtida familjen Widegren. Till skillnad från dig och din person. Så din 'diagnos' kan mycket väl stämma in på dig själv istället. Inget talar emot det, eftersom vi inget vet om dig som pekar på motsatsen.

Jag förstår att det av olika skäl kan vara jobbigt att läsa det hotbrevet,
där t.o.m. 8-åriga lillasystern hotas med tortyr och avrättning.

(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.
Extra jobbigt är det nog för läsare som har släkt i Helgum eller trakterna däromkring,
och som ev. nu börjar fundera om de har gemensamma gener med nån av tokstollarna som spred rykten och dödshotade familjen Widegren.

Jag tror inte polisen visste på den tiden att sjukdomen munchausen by proxy ens existerade. (Varken polis eller vanligt folk verkar ens känna till den idag.) Av den anledningen känner jag mig säker på att poliserna sökte annan form av uppgifter som skulle kunna leda någon vart. Poliserna letar ju inte efter nånting som dom inte ens vet existerar.

Angående hotbrevet du skrev om så skulle inte ens en hatisk alkoholiserad psykopat i en treveckorsfylla kunnat skriva det brevet. Alltså: Det finns ingen anledning!!!!!! Hur man än vänder och vrider på det! Ingen överhuvudtaget har väl någonsin skrivit ett sådant hotbrev till en familj som mött samma eller liknande tragiska öde?

Däremot kan jag se framför mig att en gravt psykiskt sjuk person som gränslöst och utan skrupler kan skriva ett sånt hotbrev i syfte att få medlidande och ömkan (läs ovannämnda sjukdom). Att hotbreven först nu kan läsas av allmänheten saknar betydelse! Det räcker ju att dom för allmänheten bevisligen av polisen fanns.

Vidare är det så här att oavsett vem/vilka som skrev breven ska man inte skämmas, vi har alla idioter i våra släkter. Skulle jag skämmas för idioterna jag har i mina släkter hade jag skämts ihjäl för länge sen. Så: Skit i det!
Citera
2024-10-13, 13:07
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag tror inte polisen visste på den tiden att sjukdomen munchausen by proxy ens existerade. (Varken polis eller vanligt folk verkar ens känna till den idag.) Av den anledningen känner jag mig säker på att poliserna sökte annan form av uppgifter som skulle kunna leda någon vart. Poliserna letar ju inte efter nånting som dom inte ens vet existerar.

Angående hotbrevet du skrev om så skulle inte ens en hatisk alkoholiserad psykopat i en treveckorsfylla kunnat skriva det brevet. Alltså: Det finns ingen anledning!!!!!! Hur man än vänder och vrider på det! Ingen överhuvudtaget har väl någonsin skrivit ett sådant hotbrev till en familj som mött samma eller liknande tragiska öde?

Däremot kan jag se framför mig att en gravt psykiskt sjuk person som gränslöst och utan skrupler kan skriva ett sånt hotbrev i syfte att få medlidande och ömkan (läs ovannämnda sjukdom). Att hotbreven först nu kan läsas av allmänheten saknar betydelse! Det räcker ju att dom för allmänheten bevisligen av polisen fanns.

Vidare är det så här att oavsett vem/vilka som skrev breven ska man inte skämmas, vi har alla idioter i våra släkter. Skulle jag skämmas för idioterna jag har i mina släkter hade jag skämts ihjäl för länge sen. Så: Skit i det!
Nu får du ge dig. Hade någon av föräldrarna haft Münchhausen by Proxy så hade Viola varit mycket sjuk under hela sin barndom och och död långt tidigare.
Viola blev 17 år så bara lägg ner dina vansinniga teorier.

Folk är sjuka i huvudet och stämningen var så upprörd då så det förvånar mig inte alls att dom fick såna hotbrev.
Många har fått liknande och dom är alltid riktigt vidriga.
Det är dags för dig att förstå att breven kommer från polisutredningen som gjordes 1948-1949.

I dagens läge skickas inga hotbrev, det skjuts i stället och dom mördar anhöriga till kriminella, som pappor, mammor och syskon som är helt oskyldiga.
Dom mördare hade nog hellre fåt hotbrev...
Citera
2024-10-13, 13:48
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu får du ge dig. Hade någon av föräldrarna haft Münchhausen by Proxy så hade Viola varit mycket sjuk under hela sin barndom och och död långt tidigare.
Viola blev 17 år så bara lägg ner dina vansinniga teorier.

Folk är sjuka i huvudet och stämningen var så upprörd då så det förvånar mig inte alls att dom fick såna hotbrev.
Många har fått liknande och dom är alltid riktigt vidriga.
Det är dags för dig att förstå att breven kommer från polisutredningen som gjordes 1948-1949.

I dagens läge skickas inga hotbrev, det skjuts i stället och dom mördar anhöriga till kriminella, som pappor, mammor och syskon som är helt oskyldiga.
Dom mördare hade nog hellre fåt hotbrev...

Det jag sett och tolkat den sjukdomen är att det väsentliga är att någonting ska ske för att folk ska tycka synd om personen ifråga som lider av sjukdomen.

Att förgifta ett barn är bara en variant av mängder vågar jag påstå men ni får tro vad ni vill, jag skiter i vilket.
Citera
2024-10-13, 14:00
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det jag sett och tolkat den sjukdomen är att det väsentliga är att någonting ska ske för att folk ska tycka synd om personen ifråga som lider av sjukdomen.

Att förgifta ett barn är bara en variant av mängder vågar jag påstå men ni får tro vad ni vill, jag skiter i vilket.
Hade du orkar läsa tråden och det som har framkommit genom DVW-boken från utredningen så hade du fattat att Viola var ett friskt barn.
Det finns absolut INGET som tyder på att någon har skadat henne innan hon dog.

Bra att du skiter i vilket för då kan du sprida dina fantasier i en annan tråd i stället för att skita ner den här tråden.
Citera
2024-10-13, 22:42
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:

Däremot kan jag se framför mig att en gravt psykiskt sjuk person som gränslöst och utan skrupler kan skriva ett sånt hotbrev i syfte att få medlidande och ömkan (läs ovannämnda sjukdom). ....

Du missade Poängen med min uppgift om det stora antalet polisförhör med grannar, släkt och med Violas föräldrar.

Om nån av Violas föräldrar hade varit "gravt psykiskt sjuk" (som du skrev)
så hade det märkts i förhören med grannar, släkt och vänner, och i de hårda förhören med föräldrarna.
Grannar m.fl. som dagligen i flera års tid hade träffat och umgåtts med familjen Widegren och Viola,
uppgav att Widegrens var normala och att det inte fanns några tecken på missförhållanden.

Och du underskattar grovt folks galenskaper som pågick på Violas tid.
Skälen för att skriva tokiga brev kan säkert vara många, t.ex. galenskap kombinerat med hat, konflikt, hämnd eller att tokstollen haft "sanndrömmar" med hela familjen som mördare.
Att som du tro att det bara fanns en enda galning i Sollefteåtrakten och att det måste varit nån av Violas föräldrar, är både naivt och korkat.
T.o.m. dåtida polisen fick motta dödshot.
För att inte tala om alla andra tokstollebrev som polisen fick från diverse galningar, sanndrömmare med flera.

Flera källor/böcker vittnar om folks galenskaper rörande Violafallet, kanske lägger upp några citat i tråden.

Men familjen Widegren fick även positiva, stöttande brev och kontakter.
En del av dessa personer blev sedan också ansatta av tokstollar.

Senast redigerad av Sommarlust 2024-10-13 kl. 22:45.
Citera
2024-11-13, 17:08
Medlem
RFTs avatar
Har ni läst reportaget om Viola i Allers nr 39 i år?
Det är skrivet av Anna-Maria Stawreberg.
Inget nytt framkommer, men det finns en bild på pappan och fostermamman och en bild på lillasystern och t o m en bild på de julklappar som Viola köpte.

Anna-Maria Stawreberg har en egen hemsida och är journalist, författare och föredragshållare. Hon är tydligen baserad i Solna.
Senast redigerad av RFT 2024-11-13 kl. 17:16.
Citera
2024-11-15, 14:13
Medlem
Sommarlusts avatar
Ovan nämnda "reportage" av "journalisten" Stawreberg ("baserad i Solna" )
är en gammal text som skvalpat omkring länge i flera olika veckotidningar.
Artikeltexten och bilderna härstammar från ett kapitel i Stawrebergs fjorton år gamla bok "Brott vi minns" (från 2010), som innehåller ett kort kapitel om Viola.

Stawrebergs text saknar en del centrala fakta, innehåller felaktigheter, och hon sprider misstro mot föräldrarnas och systerns vittnesmål. Den och liknande texter är troligen orsaken till att Violas syster aldrig har velat prata med "journalister". (Stawreberg är ju inte den enda som publicerat liknande texter genom alla åren).
Citera
2024-11-15, 16:51
Medlem
Mexens avatar
Citat:
Ovan nämnda "reportage" av "journalisten" Stawreberg ("baserad i Solna" )
är en gammal text som skvalpat omkring länge i flera olika veckotidningar.
Artikeltexten och bilderna härstammar från ett kapitel i Stawrebergs fjorton år gamla bok "Brott vi minns" (från 2010), som innehåller ett kort kapitel om Viola.

Stawrebergs text saknar en del centrala fakta, innehåller felaktigheter, och hon sprider misstro mot föräldrarnas och systerns vittnesmål. Den och liknande texter är troligen orsaken till att Violas syster aldrig har velat prata med "journalister". (Stawreberg är ju inte den enda som publicerat liknande texter genom alla åren).

Varför är det förbjudet att misstro föräldrarna? Statistiken talar sitt eget språk. Har du missat det?
Citera
2024-11-16, 11:56
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexen
Varför är det förbjudet att misstro föräldrarna? Statistiken talar sitt eget språk. Har du missat det?

Ditt inlägg var inte riktat mot mig men håller med om att föräldrarna bör och skall utredas även nu typ många år efteråt. Mycket kunskap har tillkommit inom psykologin senaste "århundradet".

Tyvärr verkar fallet än idag väcka starka känslor hos vissa skribenter i tråden som tycks få känsloutbrott så snälla er, var vänliga att tagga ner.

Hursom, säger jag att möjligheten (inte att jag vet) att hotbrevet i inlägg nr 3322 mycket väl kan vara påhittat av Violas pappa eller mamma eller både och.

Säger jag Greensky att det kan vara så...Så är det så! Trot om ni vill..

Btw! Hotbrevet i det inlägget förefaller ej vara autentiskt eller verklighetstroget i mina ögon/öron utan snarare våldsamt överdrivet/påhittat i syfte att få empati/medhållande av något slag. Det blir ju det, lätt att överdriva när man fejkar något.

För den intresserade borde det gå att granska hotbreven av skrivstil eller liknande för att kunna avgöra dess äkthet..... Kanske om man har tur.

Inlägget i nr 3326 bör tas med lite salt, det kan vara så att ingen av invånarna i Helgum har med hotbreven att göra eftersom de då kan ha skrivits av Violas morsa eller farsa eller både och..

Stor humor i det hela! Här kan folk i Helgum spekulerat i (77 år) vem/vilka det var som skrev hotbreven när ingen av dom kanske gjort det.
Citera
2024-11-16, 15:04
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexen

Varför låtsas du att nån påstått att det är "förbjudet"?
Vad är det du tror dig höra när "statistiken talar"?
Vad är det du inbillar dig att jag "missat"?

--
Att jag nämnde Stawrebergs misstänkliggörande beror på att hon också skrev att systern aldrig velat prata med journalister. Som att Stawreberg inte förstår att det är hennes eget och andra "journalisters" skitsnack om familjen Widegren som sannolikt fått systern att aldrig vilja prata med icke-grävare som Stawreberg med flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in