Citat:
Ursprungligen postat av
saturdays
Rasar inte. Men jag försöker nyansera att jag inte tror skillnaden är påtaglig mellan olika städer!
Håller med om att taxi-chafförer sällan är bra bilförare. De tar otroligt mycket chansningar, struntar i blinkers, etc. Ofta väldigt arroganta. Generellt sett.
Ja, det är min uppfattning som pendlat Lund/Malmö i snart 15 år och kör förhållandevis mycket i Malmö själv. Det tar inte din uppfattning ifrån dig så klart!
Bor du i den vitare delen av stan?
Jag bor själv i den delen som klassas som lite "problem" och jag kan säga att av allt fullkomligt helgalet som jag har sett genom åren, så har det uteslutande varit mena.
Jag tycker det finns ingen som helst anledning att sopa problemen under mattan eller dra rassekortet utan mer fråga sig varför och hur kommer vi tillrätta med det?
Det som jag främst har noterat även när det kommer till mena, så är det till 100% män och säkert till 90% under 40 år, samt 75% killar i grupp och ren nöjeskörning, där man helt enkelt tycker det är roligt att köra helgalet, skita i trafikreglerna och ha inget som helst konsekvenstänk.
Svenskar som kör för fort kör ändå mer kontrollerat och med riskmedvetenhet.
Jag såg ex. för några år sedan en invandrare som bara körde rätt ut från en parkering rätt ut på en gata med hyfsad trafik och med väldigt skymd sikt utan alls tänka en tanke om att det ev. kunde komma någon.
Jag såg häpet på och tänkte själv sekunden innan han körde rätt ut från parkering att ska han liksom inte bromsa in, sedan small det och ut hoppade han från bilen med sina kompisar och började skälla på den han körde in i. I hans värld, så var det den andra bilisten som var i vägen.
Som sagt, jag har sett en hel del sådant märkligt genom åren.