2026-05-27, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Hennes kompis la ut en video där hon dansar och ser så lycklig ut 😢

Var???
Citera
2026-05-27, 08:46
Medlem
Jag bor själv i Malmö. Pendlar Malmö/Lund. Kör mycket i båda städerna.

När det gäller chansningar i trafiken kan jag inte påstå någon skillnad på nationalitet/hudfärg. Jag ser folk dagligen ta chansningar, strunta i blinkers, inte kolla ordentligt vid filbyte, köra mot rött, etc. Jag ser ingen skillnad på städernas trafikvett. Och jag har pendlat i flera år.

Folk som kör mot rött, det är oftast direkt efter gult. Extremt sällan, om någonsin, ser jag någon som kör klockrent mot rött. Dvs laddar på trots rött ljus "länge".

Jag tror ni kan släppa det med att alla andra städer har så mycket bättre trafik. Tror generellt sett det är väldigt liten skillnad.

Vansinnesfärder ser jag sällsynt. Jag har sett en sådan i Malmö för ett par år sedan.

Det är fullt möjligt att folk med utländsk härkomst har en överrepresentation i trafikolyckor, jag varken håller med eller säger emot då jag inte vet.
Men även om det är så - betyder det inte att alla med utländsk härkomst kör olagligt i trafiken. Det är här skillnaden ligger.

Många här verkar tro att alla med utländsk härkomst kör olagligt, att det är samma sak som att de eventuellt överrepresenterar i trafikolycklor. Det är här det blir rasistiskt.

Att däremot lägga fram fakta är inte rasistiskt.
Senast redigerad av saturdays 2026-05-27 kl. 08:53.
Citera
2026-05-27, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau3352
Var???
Finns inte en chans att det kommer läggas upp här. 99% av besökare till tråden vill ha fakta men blir tvungna att scrolla förgäves igenom en massa irrelevant käbbel. Varför måste det vara så?
Citera
2026-05-27, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saturdays

När det gäller chansningar i trafiken kan jag inte påstå någon skillnad på nationalitet/hudfärg. Jag ser folk dagligen ta chansningar, strunta i blinkers, inte kolla ordentligt vid filbyte, köra mot rött, etc. Jag ser ingen skillnad på städernas trafikvett. Och jag har pendlat i flera år.

Folk som kör mot rött, det är oftast direkt efter gult. Extremt sällan, om någonsin, ser jag någon som kör klockrent mot rött. Dvs laddar på trots rött ljus "länge".

Jag tror ni kan släppa det med att alla andra städer har så mycket bättre trafik. Tror generellt sett det är väldigt liten skillnad.

Vansinnesfärder ser jag sällsynt. Jag har sett en sådan i Malmö för ett par år sedan.

Det är fullt möjligt att folk med utländsk härkomst har en överrepresentation i trafikolyckor, jag varken håller med eller säger emot då jag inte vet.
Men även om det är så - betyder det inte att alla med utländsk härkomst kör olagligt i trafiken. Det är här skillnaden ligger.

Många här verkar tro att alla med utländsk härkomst kör olagligt, att det är samma sak som att de eventuellt överrepresenterar i trafikolycklor. Det är här det blir rasistiskt.

Man kan ifrågasätta din perception: Du uppfattar det som att vansinneskörningar är sällsynta i Malmö? Du uppfattar det som att svänga med bilen utan att blinka är ett generellt beteende bland bilister oavsett ursprung?

Nej: Vansinnesfärder i bil i Malmö är VANLIGA och av någon anledning är den som kör OFTA en ung kille med mörka drag. Och att inte inte blinka när man ska svänga med bilen, liksom att inte HELT stanna vid stoppskylt, har blivit allt vanligare i Malmö. Och samma sak här, påfallande OFTA är det en person som de flesta skulle uppfatta ha ett utländskt ursprung som sitter bakon ratten. Har t ex blivit vanligare bland taxichaufförer att skita i hastighetsbegränsningar och andra trafikregler. Var inte länge sedan som jag höll på att bli påkörd när jag kom på cykel eftersom en förare i taxi helt enkelt bara körde rakt ut i körbanan trots att han hade STOPPplikt. Nej - föraren såg inte ut att heta Kalle Johansson.

Det är säkert många som kommer rasa över mitt inlägg och påstå att det enbart handlar om fördomar och rasism - men efter nästan 30 års boende i Malmö är det svårt att INTE se faktiska förhållanden. Jag påstår också att det finns en betydligt mer utbredd machokultur bland folk med utländskt ursprung, vilket är en faktor bakom t ex vansinneskörningar.
Citera
2026-05-27, 10:01
Medlem
Rasar inte. Men jag försöker nyansera att jag inte tror skillnaden är påtaglig mellan olika städer!

Håller med om att taxi-chafförer sällan är bra bilförare. De tar otroligt mycket chansningar, struntar i blinkers, etc. Ofta väldigt arroganta. Generellt sett.

Ja, det är min uppfattning som pendlat Lund/Malmö i snart 15 år och kör förhållandevis mycket i Malmö själv. Det tar inte din uppfattning ifrån dig så klart!

Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Man kan ifrågasätta din perception: Du uppfattar det som att vansinneskörningar är sällsynta i Malmö? Du uppfattar det som att svänga med bilen utan att blinka är ett generellt beteende bland bilister oavsett ursprung?

Nej: Vansinnesfärder i bil i Malmö är VANLIGA och av någon anledning är den som kör OFTA en ung kille med mörka drag. Och att inte inte blinka när man ska svänga med bilen, liksom att inte HELT stanna vid stoppskylt, har blivit allt vanligare i Malmö. Och samma sak här, påfallande OFTA är det en person som de flesta skulle uppfatta ha ett utländskt ursprung som sitter bakon ratten. Har t ex blivit vanligare bland taxichaufförer att skita i hastighetsbegränsningar och andra trafikregler. Var inte länge sedan som jag höll på att bli påkörd när jag kom på cykel eftersom en förare i taxi helt enkelt bara körde rakt ut i körbanan trots att han hade STOPPplikt. Nej - föraren såg inte ut att heta Kalle Johansson.

Det är säkert många som kommer rasa över mitt inlägg och påstå att det enbart handlar om fördomar och rasism - men efter nästan 30 års boende i Malmö är det svårt att INTE se faktiska förhållanden. Jag påstår också att det finns en betydligt mer utbredd machokultur bland folk med utländskt ursprung, vilket är en faktor bakom t ex vansinneskörningar.
Citera
2026-05-27, 10:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Människor dör oavsett vad du känner, men du känner bara med vissa. I själva verket är du extremt känslokall som inte kan känna med barnen som dör utan bara känner att alla är rasister. Orsaken att dessa människor är i Sverige är sådana som du som alltid försvarar dem och kämpade för att de skulle flytta hit.

Citat:

Citera
2026-05-27, 10:23
Medlem
Nu har jag svårt att hänga med. Är jag känslokall? Jaja.

Jag känner extremt för denna olyckan! Orättvisan. Dessutom fanns denna i min närhet, både geografiskt, emotionellt och relations-baserat. Vill inte säga exakt hur för jag vill inte vara den som hjälper röja hennes identitet.

MEN det gör inte att jag slänger all skit på alla som kommit till Sverige. Jag slänger skiten på den och dömer idioten som körde bilen. That is it.

Killen i bilen kan vara gay, hetro, svart, vit, vegetarian, köttätare, gul, har rött hus med vita knutar, etc, etc - vad du nu vill hitta på för gemensam nämnare!
Jag kommer fortfarande inte hålla alla som råkar ha liknande bakgrund/värderingar dömda - även om det nu finns en överrepresentation. Det är ju idioti att tänka så.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Människor dör oavsett vad du känner, men du känner bara med vissa. I själva verket är du extremt känslokall som inte kan känna med barnen som dör utan bara känner att alla är rasister. Orsaken att dessa människor är i Sverige är sådana som du som alltid försvarar dem och kämpade för att de skulle flytta hit.
Senast redigerad av saturdays 2026-05-27 kl. 10:30.
Citera
2026-05-27, 10:24
Medlem
Citat:
Rasar inte. Men jag försöker nyansera att jag inte tror skillnaden är påtaglig mellan olika städer!

Håller med om att taxi-chafförer sällan är bra bilförare. De tar otroligt mycket chansningar, struntar i blinkers, etc. Ofta väldigt arroganta. Generellt sett.

Ja, det är min uppfattning som pendlat Lund/Malmö i snart 15 år och kör förhållandevis mycket i Malmö själv. Det tar inte din uppfattning ifrån dig så klart!

Bor du i den vitare delen av stan?
Jag bor själv i den delen som klassas som lite "problem" och jag kan säga att av allt fullkomligt helgalet som jag har sett genom åren, så har det uteslutande varit mena.
Jag tycker det finns ingen som helst anledning att sopa problemen under mattan eller dra rassekortet utan mer fråga sig varför och hur kommer vi tillrätta med det?
Det som jag främst har noterat även när det kommer till mena, så är det till 100% män och säkert till 90% under 40 år, samt 75% killar i grupp och ren nöjeskörning, där man helt enkelt tycker det är roligt att köra helgalet, skita i trafikreglerna och ha inget som helst konsekvenstänk.
Svenskar som kör för fort kör ändå mer kontrollerat och med riskmedvetenhet.
Jag såg ex. för några år sedan en invandrare som bara körde rätt ut från en parkering rätt ut på en gata med hyfsad trafik och med väldigt skymd sikt utan alls tänka en tanke om att det ev. kunde komma någon.
Jag såg häpet på och tänkte själv sekunden innan han körde rätt ut från parkering att ska han liksom inte bromsa in, sedan small det och ut hoppade han från bilen med sina kompisar och började skälla på den han körde in i. I hans värld, så var det den andra bilisten som var i vägen.
Som sagt, jag har sett en hel del sådant märkligt genom åren.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-05-27 kl. 10:27.
Citera
2026-05-27, 10:38
Medlem
Citat:

Då jag befinner mig i Malmö betydligt mer än i Lund, ska jag inte uttala mig alltför mycket om sistnämnda. Men, eftersom stora delar av Lunds centrum är avstängd för trafik, anser jag att det inte är en särskilt bra jämförelse att göra (trafikförhållanden Malmö - Lund, alltså). Det jag pekade på i mitt föregående inlägg gäller framför allt Malmö innerstad. Vistas man där förstår jag inte om man inte regelbundet (OFTA) observerar fortkörningar, t ex på smågator, bilar som svänger utan att blinka, hetsiga omkörningar, tutningar m m. Det är ett omtalat problem med extrem fortkörning mitt i centrala Malmö, som t ex runt Gustav Adolfs torg. Nu har man väl visserligen försökt göra något åt det med ombyggnation m m, men problemet är att problemet bara flyttar till ett annat ställe. Det finns flera platser inne i centrala Malmö som används som tävlingsbanor för idioter. Jag bor centralt och hör OFTA, i stort sett varje kväll, bilar som kör i extrema hastigheter (ja, jag hör skillnad på om en skillnad kör sakta eller fort). Det är ett under att det inte sker fler olyckor i Malmö än vad det faktiskt gör.

Avslutningsvis, som ett förtydligande: jag pratar om trafikförhållanden i Malmö centrum där mycket folk rör sig och inte om farleder utanför staden.
Senast redigerad av meredith 2026-05-27 kl. 10:48.
Citera
2026-05-27, 10:41
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Javisst, jag kan hoppas att han döms med stöd av likgiltighetsuppsåtet. Jag tror dock att han kommer skylla på att han aldrig trodde att det kunde hända och skulle aldrig gjort det om han hade tänkt det. Det skulle ju tyda på att han saknar konsekvenstänk som den narcissist han har visat sig vara. Vi får se om rätten köper det…

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det är osannolikt att hans beteende kommer att bedömas som likgiltighetsuppsåt, även om det var hänsynslöst. Det visar erfarenheten av liknande fall. Det går enligt juridiken inte avgöra att han fann det sannolikt att han skulle döda någon även om han tog en stor risk.

Risken är som sagt tyvärr mycket liten att han döms för något uppsåtsbrott, det förändrar dock inte faktumet att detta inte är en olycka, det är något han har valt.
Citera
2026-05-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag bor själv i den delen som klassas som lite "problem" och jag kan säga att av allt fullkomligt helgalet som jag har sett genom åren, så har det uteslutande varit mena.
Jag tycker det finns ingen som helst anledning att sopa problemen under mattan eller dra rassekortet utan mer fråga sig varför och hur kommer vi tillrätta med det?
Det som jag främst har noterat även när det kommer till mena, så är det till 100% män och säkert till 90% under 40 år, samt 75% killar i grupp och ren nöjeskörning, där man helt enkelt tycker det är roligt att köra helgalet, skita i trafikreglerna och ha inget som helst konsekvenstänk.
Jag såg ex. för några år sedan en invandrare som bara körde rätt ut från en parkering rätt ut på en gata med hyfsad trafik och med väldigt skymd sikt utan alls tänka en tanke om att det ev. kunde komma någon.
Jag såg häpet på och tänkte själv sekunden innan han körde rätt ut från parkering att ska han liksom inte bromsa in, sedan small det och ut hoppade han från bilen med sina kompisar och började skälla på den han körde in i. I hans värld, så var det den andra bilisten som var i vägen.
Jag bor i det du kallar "vitare delen av staden", men hör ändock kvälls- och nattetid vansinneskörningar runt om. Idioterna som kör väljer framfarter som bl a Regemenstgatan. I min "vita" del av staden förekommer även ofta fortkörning på smågator - inte sällan med en bil befolkad av flera yngre män med mörka drag.
Citera
2026-05-27, 10:52
Medlem
Citat:

Om du syftar på Djupadal/Limhamn? Nej. Bor i villaområde med blandade kulturer och bakgrunder. Men spelar väl ingen roll, jag kör ju i stan ofta.

Citat:

Ja, unga män är överrepresenterade i bilolyckor. Där av dyrare föräkring för dem, prövotid, osv. Bara hör med försäkringsbolag. Skillnade på invandrare mot svenskar låter jag var osagt. Har ingen fakta där.

Citat:

Absolut, men detta är ett enstaka fall och jag har också sett olyckor - blivit påkörd av icke invandrarbakgrund och likaså har jag kört på andra (Legat för nära) - och jag är som ni anser "svensk".
Senast redigerad av saturdays 2026-05-27 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in