2026-05-26, 23:37
Medlem
Skafferns avatar
Jag är inte insatt i tidslinjen i hela denna soppan. Jag minns fallet från när jag var tonåring och har följt det med uppfattningen av att det hela verkar vara inkompetent skött Men
Jag lyssnade nyss på en rättegång på youtube där en advokat för läkarna sa att man funnit fingeravtryck
på plastsäckarna med någon slags guldpuder och att dessa inte kom från någon av läkarna
Stämmer detta? Hade eller har man alltså fingeravtryck?
Citera
2026-05-27, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Jag är inte insatt i tidslinjen i hela denna soppan. Jag minns fallet från när jag var tonåring och har följt det med uppfattningen av att det hela verkar vara inkompetent skött Men
Jag lyssnade nyss på en rättegång på youtube där en advokat för läkarna sa att man funnit fingeravtryck
på plastsäckarna med någon slags guldpuder och att dessa inte kom från någon av läkarna
Stämmer detta? Hade eller har man alltså fingeravtryck?

Ja man har funnit fingeravtryck inuti säckarna. Jag tror att detta finns beskrivet i Döden är en man, andra uppl. Logiken verkar vara enkel. GM har nog rullat ihop säckarna som strumpor och ställt dem på golvet, för att kunna manövrera kroppsdelarna med båda händer, när GM la dem i säckarna.

Därför har fingeravtryck hamnat inuti säckarna.

Hanteringen är så klantig, att TH och TA borde ha uteslutits som gärningsmän på 10 sekunder. Även om de var styckmördare, vilket de inte är, skulle de självklart inte vara så blåsta att de lämnade fingeravtryck inuti säckarna.

Det är mycket sannolikt att fingeravtrycken kommer från GM eller hans medhjälpare.
Citera
2026-05-27, 06:58
Medlem
Man kan inte begära att snutar ska kunna allt men det är verkligen synd att de är dåliga på psykiatri, eftersom psykiatri och polisarbete överlappar hela tiden (se vidare psykiskt sjuka brottslingar rättsmedicin polishandräckningar osv).

I Fahlströms fall hade det varit ytterst välkommet om utredarna hade lagt ner en halvtimme på att tolka Fahlströms psykiska sjukdom. Hade de förstått de möjliga följderna av denna sjukdom, hade de kanske gjort ett bättre jobb.

Fahlström kallar sig själv "manodepressiv". Om man kombinerar denna sjukdom med kriminalitet, tungt missbruk, prostitutionskontakter och kontakt med kriminella manliga missbrukare, fullkomligen blomstrar teorierna om hur han kan vara inblandad i da Costa-fallet.

Men i utredarnas huvuden hände nästan ingenting.

Han verkar ha varit inne i ett maniskt skov på sommaren 1984 och han var dessutom på dekis. Han hade dålig ekonomi och missbrukade hårt. Han hade den typ av kaotisks men kompetenta personlighet som passar perfekt ihop med brottsscenariot, eller rättare sagt de fragment av brottscenariot som vi har tillång till.

Det är också tänkbart att hans mani gav honom de "superkrafter" som associeras med mani: charm, extrem snabbhet, snabbtänkthet och kreativitet. Allt detta kunde ha haft betydelse för utredningen.

Vad mer?

Exakt vad som dolde sig bakom termen "manodepressiv" får vi aldrig veta. Det finns även psykossjukdomar som omfattar kraftiga humörsvängningar. Och då är vi inne på det schizoaffektiva spektrat. Schizoaffektiva personer drabbas vanligen av cykliska psykoser.

De friska perioderna kan vara flera år långa och det finns ingenting som säger att en schizoaffektiv person är förhindrad att arbeta som läkare.

Var fahlström shizoaffektiv, blir det en helt annan, ännu mer avancerad situation, om vilken vi bara kan spekulera ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-05-27 kl. 07:20.
Citera
2026-05-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja man har funnit fingeravtryck inuti säckarna. Jag tror att detta finns beskrivet i Döden är en man, andra uppl. Logiken verkar vara enkel. GM har nog rullat ihop säckarna som strumpor och ställt dem på golvet, för att kunna manövrera kroppsdelarna med båda händer, när GM la dem i säckarna.

Därför har fingeravtryck hamnat inuti säckarna.

Hanteringen är så klantig, att TH och TA borde ha uteslutits som gärningsmän på 10 sekunder. Även om de var styckmördare, vilket de inte är, skulle de självklart inte vara så blåsta att de lämnade fingeravtryck inuti säckarna.

Det är mycket sannolikt att fingeravtrycken kommer från GM eller hans medhjälpare.

Prövade man fingeravtrycken i registret? Om de gjorde det tänker jag att man möjligen avskrivit misstänkta som finns i registret.
Citera
2026-05-27, 10:04
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Oj oj oj ... du har helt rätt angående tidpunkterna, vilket jag inte har tänkt på.

Fahlströms in- och utskrivningar har en minst sagt intressant relation till utredningens tidslinje.

Och om vi letar efter en GM eller en medgärninsgman som kombinerar intelligens med kaos och som måste förhålla sig till trassliga yttre omständigheter, är han som klippt och skuren.

Vi har tidigare i tråden diskuterat eventuella hinder som GM kunde stöta på, i form av polisingripanden, missbruk, anhållanden osv.

Fahlström var en person som råkade ut för hinder, i form av missbruk, sjukdom och även fattigdom - hans ekonomi var körd i botten på sommaren 1984. Och en så banal sak som att tanka bilen, krävde nog planering och tankemöda.

Det är också intressant att notera att utredarna tyckte att han var tillräckligt intressant för att man skulle genomföra en husrannsakan. En gång i tiden har det funnits en lista med omständigheter, som utredarna tyckte var graverande för Fahlström.

Vi kan också notera att både Vinof och Fahlström omges av dramatiska omständigheter, precis innan polisen pratar med dem.

Fahlström tänder eld på sin bostad och Vinof intoxikerar sig och blir hämtad med ambulans.

Ytterst stabila gubbar.

När det gäller eventuella skador på Fahlströms golv, som han (eller någon han kände) eventuellt försökte dölja, tänker jag såhär: förutom skador och spår som kan ha uppkommit när BO avled (om hon nu avled i hans enrummare), kan det ha uppkommit skador när BO låg för länge på golvet, efter att BO avled.

Avlidna personer som ligger i flera dygn på golvet i en bostad, förstör golvet. Blod och likvätska kan i värsta fall förstöra golvet totalt - och det kan absolut uppstå skador på trossbotten, eller vad man nu kallar det nedersta lagret i golvet.

Jag är förvånad över att utredarna inte tänkte i dessa banor.

Det skulle var väldigt intressant att se vilken storlek och form brandområdet på golvet hade och exakt var det började brinna.

Jag säger då det. Omständigheterna runt Fahlström är extremt konstiga ...
Ja, det är ofrånkomligt att man reagerar över tidpunkterna, både beträffande tiden då Fahlström återföll i missbruk och under vilka perioder han var inlagd respektive ute.

I förhöret med Fahlström är det uppenbart att polisen hyser vissa misstankar, särskilt när man kommer in på ämnet kring hur benen avlägsnades. Men i vanlig ordning följdes detta inte upp och engagemanget tycks vara bristande.

Ja, dramatiken innan förhör är ytterligare en likhet mellan Vinof och Fahlström, som går att tolka på olika sätt. Om någon eller bägge var förvarnade om förhören kan det givetvis vara ett tecken på skuld eller dåligt samvete. Om de däremot var ovetande indikerar det att deras liv för jämnan präglades av kaos och farliga omständigheter, vilket inte gör dem mindre intressanta.

Förutom att man kan fundera över var branden uppstod är det lite anmärkningsvärt att Fahlström laborerat med en lödkolv. Som jag förstått det - och nu avslöjar jag min totala brist på händighet - används en lödkolv för att löda ihop metallföremål. Fahlström var alltså en äldre, sjuklig man boende i en etta i centrala Stockholm. Han ger inte intrycket av att vara särskilt pysslig av sig, eftersom han hivade upp en blodig fåtölj på vinden istället för att tvätta eller låta klä om den. Vad kan han rimligen haft för behov av att löda ihop saker hemma på kammaren?
Citera
2026-05-27, 10:15
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det var knappt de ens bodde i hop sista tiden så incestanklagelsen var förmodligen för att få ensam vårdnad. När inte det gick vägen kom styckmordsanklagelsen.

Både en motanmälan om lögner och förtal skulle vara gjord samt en orosanmälan till soc.

Ja här är inga vinnare alls i denna tragiska soppa.

Bortsett från den riktiga mördaren då, måste varit underhållande för honom att sitta och se detta spektakel utspela sig.
Citera
2026-05-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Prövade man fingeravtrycken i registret? Om de gjorde det tänker jag att man möjligen avskrivit misstänkta som finns i registret.
Som jag minns det så är fingeravtrycken jämförda mot läkarna vilket inte matchat, men de är inte jämförda mot något register, då mordet ät preskriberat, Och därmed är polisen hindrade att arbeta med utredningen,,
Citera
2026-05-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Bortsett från den riktiga mördaren då, måste varit underhållande för honom att sitta och se detta spektakel utspela sig.

Ytterst tveksam om GM hade någon behållning av det hela. GM var/är nog inte någon riktig hel person. Sannolikt inte helt mentalt frisk.

Om någon njutit av spektaklet, manipulerat inblandade och tror sig vara en vinnare är det nog Christina fd Allgen.

Ingen mamma som är vid sina sinnes fulla bruk undanhåller sitt barn från sin förälder i ett helt liv med skyddade uppgifter.
Heller inte utsätter sitt barn för sövda underlivsundersökningar eller dagar av drivande förhör för att inkriminera en oskyldig far.

Den kvinnan drivs av något helt annat än sitt barns välbefinnande och moraliska kompass.

Hade det kommit fram att Christina fd Allgen var CdC styckmördare hade jag inte blivit förvånad. Hon har nog kapaciteten, utan tvekan.

För övrigt har jag alltid tyckt att dagboksvittnets märkliga död i Thailand i nära anslutning till Christinas egen vistelse där var lite väl suspekt.
Senast redigerad av viperstyle 2026-05-27 kl. 12:59.
Citera
2026-05-27, 13:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ytterst tveksam om GM hade någon behållning av det hela. GM var/är nog inte någon riktig hel person. Sannolikt inte helt mentalt frisk.

Om någon njutit av spektaklet, manipulerat inblandade och tror sig vara en vinnare är det nog Christina fd Allgen.

Ingen mamma som är vid sina sinnes fulla bruk undanhåller sitt barn från sin förälder i ett helt liv med skyddade uppgifter.
Heller inte utsätter sitt barn för sövda underlivsundersökningar eller dagar av drivande förhör för att inkriminera en oskyldig far.

Den kvinnan drivs av något helt annat än sitt barns välbefinnande och moraliska kompass.

Hade det kommit fram att Christina fd Allgen var CdC styckmördare hade jag inte blivit förvånad. Hon har nog kapaciteten, utan tvekan.

För övrigt har jag alltid tyckt att dagboksvittnets märkliga död i Thailand i nära anslutning till Christinas egen vistelse där var lite väl suspekt.

Instämmer i det fetade.
Hur en kvinna som ställt till med så mycket onska, framförallt mot sin egen dotter och dotterns far, kostat samhället så många miljoner i helt felriktade utredningsresursen och samtidig och efteråt fått så enorm "specialbehandling" med information från en mordutredning som hon aldrig skulle fått information om och en mycket tveksamt över 40 år lång skyddand identiet - kan se sig själv i spegeln är obegripligt. Det vore rimligt - trots preskriptionstiden - att hon förhördes igen och fick förklara sig.
Citera
2026-05-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, det är ofrånkomligt att man reagerar över tidpunkterna, både beträffande tiden då Fahlström återföll i missbruk och under vilka perioder han var inlagd respektive ute.

I förhöret med Fahlström är det uppenbart att polisen hyser vissa misstankar, särskilt när man kommer in på ämnet kring hur benen avlägsnades. Men i vanlig ordning följdes detta inte upp och engagemanget tycks vara bristande.

Ja, dramatiken innan förhör är ytterligare en likhet mellan Vinof och Fahlström, som går att tolka på olika sätt. Om någon eller bägge var förvarnade om förhören kan det givetvis vara ett tecken på skuld eller dåligt samvete. Om de däremot var ovetande indikerar det att deras liv för jämnan präglades av kaos och farliga omständigheter, vilket inte gör dem mindre intressanta.

Förutom att man kan fundera över var branden uppstod är det lite anmärkningsvärt att Fahlström laborerat med en lödkolv. Som jag förstått det - och nu avslöjar jag min totala brist på händighet - används en lödkolv för att löda ihop metallföremål. Fahlström var alltså en äldre, sjuklig man boende i en etta i centrala Stockholm. Han ger inte intrycket av att vara särskilt pysslig av sig, eftersom han hivade upp en blodig fåtölj på vinden istället för att tvätta eller låta klä om den. Vad kan han rimligen haft för behov av att löda ihop saker hemma på kammaren?

Ja lödkolven är klart apart. Som luttrad lägenhetsinnehavare (jag har bott i 10+ lägenheter under flera decennier) kan jag säga att lödkolvar inte hör hemma i lägenheter. Man löder helst någon annanstans.

Särskilt på åttiotalet, då lödkolvar var primitiva. De hade ingen knapp, som jag minns det. Man satte på och stängde av genom att sätta i och dra ur kontakten. Inte så säkert ....

Och inte bara spetsen, utan hela metalldelen blev glödhet.

Varför i hela friden ville Dr F löda i bostaden?
Citera
2026-05-27, 14:05
Medlem
Citat:

Marianne S knarkade ihjäl sig i Thailand.
Citera
2026-05-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Instämmer i det fetade.
Hur en kvinna som ställt till med så mycket onska, framförallt mot sin egen dotter och dotterns far, kostat samhället så många miljoner i helt felriktade utredningsresursen och samtidig och efteråt fått så enorm "specialbehandling" med information från en mordutredning som hon aldrig skulle fått information om och en mycket tveksamt över 40 år lång skyddand identiet - kan se sig själv i spegeln är obegripligt. Det vore rimligt - trots preskriptionstiden - att hon förhördes igen och fick förklara sig.

Det är nog fullt begripligt i huvudet om man heter Christina fd Allgen men bytt namn som andra tvivelaktiga personer.

Att hon har ett högst bedrägligt och kriminellt beteende har nog inte undkommit någon.

Om man dessutom beaktar att hon är jurist, (advokat?) tänker jag att hennes lämplighet borde starkt ifrågasättas.

Hon har undkommit med sitt falsarium och häxjakt på sin dotters far alltför lättvindigt, söndrat och härskat rent av, och borde absolut få stå till svars för sina handlingar.

Det är inte klokt och helt i paritet med fallet ”Adam”, som blossa upp på Socialnämnden i Helsingborg förra året, då man omhändertog en 7-årig pojke efter mammans anklagelser om sexförbrytare (!) och fördärva hela uppväxten för honom med placeringar och kontaktförbud för pappan.

Anledningen?

Att straffa pappan för han ville ha ut skilsmässa.

Chefer och anställda fick gå på socialen i Helsingborg och pappan har yrkat på miljonskadestånd å sonens vägnar som nu bor hos honom.

Men lustigt nog går roten till rötan fri.
Mamman har inte fått något straff mig veterligen, vilket hon borde. Faktiskt både fängelse och skadeståndsskyldig till pappa, barn och staten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/sjuarige-adam-pekades-ut-som-sexforbrytare-nu-kraver-hans-pappa-miljonskadestand
Senast redigerad av viperstyle 2026-05-27 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in